به قانون‌های خدا احترام بگذار!

یک آدم باکلاس نشانه‌هایی دارد. مثل اینکه از سر و وضع ظاهری‌اش متوجه می‌شویم. از نحوه حرف زدن او می‌فهیم یا از رفتارهای سنجیده و حساب‌شده‌اش پی می‌بریم که فردی متفاوت است. یکی از این رفتارها، احترام به قانون و تلاش برای اجرای آن است.
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
به قانون‌های خدا احترام بگذار!
قانون مداری

یک آدم باکلاس نشانه‌هایی دارد. مثل اینکه از سر و وضع ظاهری‌اش متوجه می‌شویم. از نحوه حرف زدن او می‌فهیم یا از رفتارهای سنجیده و حساب‌شده‌اش پی می‌بریم که فردی متفاوت است. یکی از این رفتارها، احترام به قانون و تلاش برای اجرای آن است. انسان‌های عاقل می‌دانند که مراعات قانون واقعا شخصیت آن ها را به دیگران معرفی می‌کند، همانطوری که بی‌توجهی به قانون، یعنی بی احترامی به همه. تصور کنید زمانی که داخل ماشین نشسته‌اید و چراغ قرمز شده، فردی که پشت خط ایست توقف می‌کند و به چراغ احترام می‌گذارد، همه به شما احترام گذاشته و هم با این کار، پیش شما آدم باکلاسی شناخته می‌شود. در همین حال، ممکن است موتورسواری بدون توجه به چراغ، از آن عبور کند. احساس شما درباره این فرد، چگونه خواهد بود؟

قانون‌های خدا

قانون‌های خدا، جدی‌تر و مفیدتر از قانون‌های خوب ماست. کسانی که قانون‌های خدا را می شناسند، می‌دانند که رعایت هر کدام از آنها، یک قدم ما را به زندگی سراسر موفقیت نزدیک می‌کند و زیرپا گذاشتن هر قانون، یعنی یک ضرر واقعی. از نگاه خداوند: «مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُولئِکَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ؛ کسانی که قوانین خدا را جدی نمی‌گیرند و آن را زیرپا می‌گذارند، به خودشان ضرر می‌زنند».1 خداوند قانون خودش را در چند دسته تقسیم کرده که دوتای آنها مهم و الزامی هستند: یکی کارهایی که باید انجام شوند و نام‌شان واجب است و دوم کارهایی که نباید انجام شوند و اسم حرام را به خود اختصاص داده‌اند.

ایمان با طعم عمل

زمانی که قانون‌های خداوند را شناختیم و آنها را قبول کردیم، دو قدم به سوی موفقیت برداشته‌ایم. تنها یک گام می‌ماند که سخت‌تر از دو قدم قبلی است. الان زمان آن رسیده که این فرمول‌ها را پیاده کنیم. مزه شیرین ایمان را با برداشتن این گام سوم می‌چشیم و هر قدر تجربه موفق‌تری در این‌باره داشته باشیم، نتایج درخشان‌تری هم خواهیم گرفت. خداوند در این‌باره می‌فرماید: «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ کسانی که قوانین خدا را محترم می‌شمرند، خوشبختند و رستگار».2
 
 
مواظب باشیم!

هر فردی که تصمیم گرفته به دستورهای خداوند عمل کند، یک تصمیم جانانه و هوشمندانه گرفته است. چرا؟ چون هدف اصلی‌اش از این کار، مراقبت از خود است. خداوند، آگاه‌ترین است و کسی نمی‌تواند در هیچ‌کدام از خوبی‌ها با او رقابت کند. زمانی که کاری برای ما از سوی خداوند اجباری می‌شود، حتما امتیازات زیادی دارد و وقتی خدا از ما می‌خواهد که نزدیک بعضی از کارها نشویم، مطمئن باشیم که ضرر زیادی دارد. فرض کنید تصمیم داریم دور گناه را خط بکشیم؛ مثلا دست از زورگویی برداریم، کتک‌کاری نکنیم، دروغ نگوییم، فحش ندهیم، کسی را ضایع نکنیم. سود این کار به ما برمی‌گردد یا خدا؟ ما با این کار، از شخصیت خودمان مراقبت کرده‌ایم و احترام و اعتبار بیشتری را به دست آورده‌ایم. سخن خدا در این‌باره شنیدنی است: «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فی‏ عیشَةٍ راضِیَةٍ؛ کسانی که به قانون خدا احترام می‌گذارند، زندگی رضایت‌بخشی دارند».3

تعطیلات و مراقبت‌ها

روزهای تعطیل نوروز به دلیل تغییر برنامه‌ای که در زندگی ما رخ می‌دهد، با افراد بیشتری ارتباط داریم، زمان‌بندی ما به هم می‌ریزد و زمینه‌های مختلفی برای حفظ خودمان در برابر گناه و احترام به قانون‌های خدا به وجود می‌آید. در این روزها، به همان اندازه که باید از افتادن در تله گناه بترسیم، به همان اندازه هم خودمان را آماده می‌کنیم تا سال نو را با احترام به دستورهای خدا آغاز کنیم تا شاهد نتایج پرباری در طول این سال باشیم. هر مراقبت یک درجه به قدرت روحی ما می‌افزاید و مجموعه این مقاومت‌های معنوی است که از ما انسان‌هایی موفق می‌سازد.

نویسنده: ابراهیم اخوی

منابع:
1.اعراف:9
2.اعراف: 8
3. قارعه: 6


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.