عینک‌های خودکار بر پایه لنزهای مایع ساخته شده‌اند

اگرچه از نظر ظاهری این عینک‌ها مد روز نیستند، اما هوشمند هستند. لنزهای مایع در این عینک به طور خودکار بر روی کتاب شما فوکوس می‌کنند.
شنبه، 10 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
عینک‌های خودکار بر پایه لنزهای مایع ساخته شده‌اند
عینک اتوماتیک

عینک با قابلیت فوکوس اتوماتیک

در حالی که نمونه اولیه ممکن است ظاهرا جذاب به نظر نرسد، اما شما نمی‌توانید همه مزایای آن را نادیده بگیرید.
با داشتن لنزهای قابل تنظیم در فریم‌های فوق العاده ضخیم، این عینک‌های جدید به نظر می‌رسد که به شخصیت کارتونی تعلق دارند. اما آنچه که آنها را منحصر به فرد می‌کند، طراحی هوشمندانه آنها است. لنزهای آنها از گلیسیرین ساخته شده که یک مایع ضخیم و بی رنگ هستند که در لایه‌ای روشن قرار گرفته‌اند و بدون هیچ مشکلی، می‌توان از روی آنها به هر چیزی نگاه کرد.
نصرالله حسن اولین کسی است که اعتراف می‌کند که عینک‌هایی که او آنها را طراحی کرده است، ممکن است راحت یا جذاب نباشد. او معتقد است "آنها چندان مدرن نیستند" و این دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی در دانشگاه یوتا در سالتلیک سیتی می‌گوید: "آنها سنگین هستند". نصرالله حسن اولین کسی است که اعتراف می‌کند که عینک‌هایی که او آنها را طراحی کرده است، ممکن است راحت یا جذاب نباشد.
با این حال، این عینک واقعا خاص است. در عینک‌های معمولی لنزها به شیوه‌ای خاص برای کمک به چشمان فرد برای دیدن اجسام نزدیک یا دور مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه کسانی که نیاز به عینک دارند نیاز به انحنای مخصوصی دارند. بنابراین عینک یک فرد لزوما برای شخص دیگری کار نمی‌کند. در مقابل، عینک‌هایی که حسن و تیم او طراحی کرده‌اند می‌تواند برای رفع نیازهای بصری هر فردی تنظیم شوند.

مثلا کسی که بخواهد اخبار یک سایت را با یک برنامه در تلفن خود بخواند، نسخه عدسی خود را به عینک ارسال می‌کند در این حالت، هنگامی که او شماره عدسی خود را عینک می‌دهد، یک نور مادون قرمز کوچک (In-fruh-RED) در فریم‌ها شروع به ارسال پالس‌های نوری می‌کند. این نور از آنچه در مقابل چشم است  در اینجا، شاید گوشی هوشمند باشد، به عینک باز می‌گردد. این مشخصات از نور کمرنگی برای محاسبه فاصله عینک به صفحه نمایش گوشی هوشمند استفاده می‌کند. موتورهای کوچک موجود در قاب عینک توسط خم شدن لنز به طوری که انحنای آن مطابق با نسخه مورد نیاز شخص باشد، پاسخ می‌دهد.
تریسی، که در پروژه عینک‌های جدید کار می‌کند، می‌گوید لنزهای قابل تنظیم و مایع را می‌توان به "یک عینک فوری تبدیل کرد." تریسی یو مهندس دانشگاه فلوریدای مرکزی در اورلاندو است. او در این زمینه مطالعه می‌کند که چگونه فناوری‌های جدید که از لیزرهای سبک و لنز استفاده می‌کنند می‌توانند برای ساخت دستگاه‌هایی که به مردم کمک می‌کنند استفاده شوند.
او می‌گوید عینک‌های قابل تنظیم ممکن است در شرایط اضطراری و در کشورهای فقیر مفید باشد. یک خانواده ممکن است از چنین عینکی به عنوان جایگزین عینک‌های شکسته استفاده کنند. وی همچنین می‌گوید: "میلیون‌ها نفر در کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند معاینه چشم را انجام دهند یا دسترسی به متخصصان اپتومتری ندارند." پس این لنزهای مایع ارزان قیمت، که به طور خودکار فوکوس می‌کنند، می‌تواند تبدیل به یک راه حل نسبتا ارزان شوند.

با الهام از مشاور و مادر

عینک‌های دارای قابلیت فوکوس اتوماتیک برای افرادی که به عینک نیاز دارند گاهی مفید هستند، مثلا زمانی که آنها می‌خواهند مطالعه کنند. حسن این ایده را از نیازهای چشمگیر مشاورش به عینک در دانشگاه یوتا، کارلوس میسترانگلو گرفته است.
حسن می‌گوید: "هنگامی که او رانندگی می‌کند، عینک نمی‌زند." اما هنگامی که میسترانگلو می‌خواست مطالعه کند، باید عینک می‌زد. مادر حسن نیز همین مشکل دارد. بسیاری از افراد با افزایش سن با چنین شرایطی مواجه می‌شوند.

 
قسمت پشت قرنیه چشم با الگوهای رنگی پوشانده شده است و لنز چشم نیز در آنجا قرا می‌گرید. اشعه‌های نور طریق جریان آن و انتقال به داخل چشم انعکاس می‌یابند. برای اینکه مغز بتواند تصویری که به آن نگاه می‌شود را ببیند، لنز باید بر نور ورودی تمرکز کند. برای انجام این کار، لنز تغییر شکل می‌دهد و این اشعه‌های نور را هدایت می‌کند.

اما با گذشت زمان، این لنزها ممکن است به خوبی فوکوس نکنند. افراد ممکن است دچار نزدیک بینی شوند، به این معنی که آنها می‌توانند فقط چیزهایی را ببینند که در نزدیکی آنها هستند. یا آنها ممکن است دوربین باشند، به این معنی که آنها تنها اشیاء دور از خود را می‌توانند مشاهده کنند. اما عینک‌ها می‌توانند این مشکلات اصلاح کنند. اما حسن اشاره می‌کند که برای افرادی که از مشکلات متعدد چشمی رنج می‌برند، یک عینک اغلب همه این کارها را انجام نمی‌دهد. این افراد ممکن است نیاز به دو عینک که دارای دو نوع مختلف لنز هستند، پیدا کنند. نمونه اولیه یا مدلی که حسن و تیمش ساخته‌اند می‌توانند تمرکز خود را از یک شی به شی دیگری در 14 میلی ثانیه تغییر دهند. این زمان یعنی 14 هزار هزار ثانیه!
او می‌گوید این همان جایی است که عینک فوکوس اتوماتیک می‌تواند مفید واقع شود. وقتی شخصی مانند مادر حسن چیزی می‌خواند، لنزها بر روی کلمات روی صفحه تمرکز می‌کنند. اما هنگامی که او رانندگی می‌کند، لنزها می‌توانند برای دید اشیاء دورتر متمرکز شوند. آنها با موقعیت‌های مختلف سازگار می‌شوند. نمونه اولیه یا مدلی که حسن و تیمش ساخته‌اند می‌توانند تمرکز خود را از یک شی به شی دیگری در 14 میلی ثانیه تغییر دهند. این زمان یعنی 14 هزار هزار ثانیه!

کسی که عینک فوکوس اتوماتیک داشته باشد ممکن است دیگر هرگز نیاز به خرید یک جفت دیگر نداشته باشد و به این دلیل است که این عینک می‌تواند به هر شماره عدسی به طور اتوماتیک تغییر یابد.
اما این عینک هنوز برای جهان خارج از آزمایشگاه آماده نیست. لنزها تنها در یک جهت می‌توانند فوکوس کنند و این یک مشکل است، چرا که مردم بدون توجه به موقعیت سر خود، چشمان خود را می‌گردانند. حسن می‌گوید که می‌تواند این مشکل را با نصب یک دتکتور تشخیص حرکت مردمک چشم در فریم حل کند.
این عینک‌ها در حال حاضر حدود سه برابر عینک‌های معمولی وزن دارند. حسن تصدیق می‌کند که آنها از هر چیزی که مردم معمولا می‌پوشند، زشت ترند. او می‌گوید: "هدف بعدی،" این است که آن را شیک تر و سبک تر کند ".
 
کلمات مورد استفاده در متن
قرنیه:
قسمت جلویی و شفاف چشم. شکل قرنیه به چشمان ما اجازه می‌دهد تا اشیاء را در فواصل مختلف بتوانیم ببینیم.
مهندسی: زمینه تحقیقاتی که از ریاضیات و علوم برای حل مشکلات عملی استفاده می‌کند.
لنز (در زیست شناسی): یک قسمت شفاف که روی چشم قرار می‌گیرد و نور ورودی را بر روی غشای جذب نور در پشت چشم قرار می‌دهد. (در اپتیک) یک قطعه منحنی از مواد شفاف (مانند شیشه) که نور ورودی را می‌شکند تا آن را در نقطه خاصی از فضا متمرکز کند.

 

برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.