این چاپگر به افرادی که دارای مشکلات بصری هستند، کمک می‌کند

یک کامپیوتر می‌تواند وقتی که کسی که قسمت‌های مختلف یک نمودار را لمس می‌کند، آن را با صدای بلند بخواند و متن آن را نیز می‌توان با خط بریل خواند.
سه‌شنبه، 13 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
این چاپگر به افرادی که دارای مشکلات بصری هستند، کمک می‌کند
یک فرد نابینا می‌تواند نمودارها و چارت‌ها و تصاویر قابل لمس را استفاده کند.
این نوآوری در مجموعه‌ای کار شده است است که اخبار مربوط به تکنولوژی و نوآوری‌ها را ارائه می‌دهد و با پشتیبانی بنیاد Lemelson انجام می‌شود.
شاید شما نیز شنیده باشید که "یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد". به این معنی که بعضی از اطلاعات به صورت بصری بهتر منتقل می‌شود. دان گاردنر یک مهندس برق است که می‌گوید: این امر در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی صادق است.
 

اما اگر نمی‌توانید ببینید، چه؟

دن به خوبی به یاد می‌آورد که چقدر برای پدرش سخت بود انجام برخی از کارهای علمی، زمانی که او دیگر نمی‌توانست تصاویر، نمودارها و یا سایر نمایش‌های بصری را ببیند.
جان گاردنر یک فیزیکدان جامدات در دانشگاه ایالتی اورگن (OSU) در کوروالیس بود. او توضیح می‌دهد که کار او با استفاده از خواص هسته [اتم] برای یادگیری در مورد جامدات است. برای بسیاری از پروژه‌ها، او و تیم او کمی از ناخالصی‌های رادیواکتیو به جامدات و مایعات مختلف اضافه کردند (به عنوان نشانگر). سپس آنها یک میدان مغناطیسی قوی برای هر ماده اعمال کردند.
انرژی ساتع شده از "نشانگرها" در قالب اشعه گاما - یک نوع تابش منتشر می‌کند. اشعه‌ها به سمت راست یکدیگر می‌روند. اما همچنین برخی از تغییرات در زاویه پرتوهای انرژی در حال ظهور وجود دارد. جرقه‌ها از سایر اتم‌های ماده، که همه در حال حرکت بودند نیز به دست آمد.
جان می‌گوید: "آنچه که ما انجام دادیم" ارزیابی تکانه‌ها بود" و این اطلاعات را در مورد مواد به تیم تحقیقاتی خود برای مطالعه داد. با این حال، انجام این کار نیاز به دانش ریاضی زیادی داشت و شامل مطالعه نمودارهای بسیاری بود.

با وجودی که او از یک چشم کور بود، جان با چشم دیگر می‌توانست ببیند. او نیاز به عمل جراحی داشت و متاسفانه، چشم او واکنش بدی به عمل داشت و این دانشمند کاملا کور شد.
اما جان هنوز می‌خواهد فیزیک مطالعه کند اما برای انجام این کار، او باید به طور دقیق هر تفسیر را مطالعه کند. او توضیح داد: "گرفتن تمام جزئیات دقیق یک نقشه و طرح فوق العاده مهم است." و او یادداشت می‌کند، "زمانی که من نمی‌توانستم [این نمودارها] را مطالعه کنم کار آسانی نبود". وقتی که او کور شد، مجبور شد که رویکرد جدیدی به چیزهای مختلف داشته باشد.
تا مدتی او هنوز دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تحت نظارت خود داشت. آنها به او در مورد جزئیات نمودارشان می‌گفتند و این تا حدودی به آنها کمک می‌کرد. اما او راضی نبود. او می‌خواست به طور مستقیم آن نمودارها و داده‌ها را ببیند تا کار را پایه ریزی کند.
جان به همراه یک تیم با کمک مالی بنیاد ملی علوم (NSF)، یک نوع جدید از چاپگر را برای این داده‌ها و نمودارها اختراع کرد.
راه حل او طراحی یک سیستم برای ایجاد نمودارهای قابل دسترس اطلاعات و سایر ابزارهای بصری برای خود و دیگر افرادی بود که نمی‌توانستند به خوبی ببینند یا نابینا شده بودند.
جان به همراه یک تیم با کمک مالی بنیاد ملی علوم (NSF)، یک نوع جدید از چاپگر را برای این داده‌ها و نمودارها اختراع کرد.
بریل نام نوعی خط برای نابینایان است. در این نوع خط نقطه‌هایی به جای نوشته‌های چاپی قرار می‌گیرد. اما بریل به طور منظم نمی‌تواند ریاضی پیشرفته را به خوبی منتقل  کند. جان توضیح می‌دهد که این کار به خوبی برای نمودارهای علمی و جدول‌ها کار نخواهد کرد. افراد در NSF از جان پرسیدند که آیا تیمش می‌تواند راه بهتری را پیدا کند. او به آنها گفت که او چنین فکری دارد. تیم جان برای اعمال مفهوم بریل به ریاضی و داده‌های بصری تلاش کرد.
جان از کار بر روی فیزیک به کار تمام وقت در توسعه این فناوری روی آورد. شغل جدیدش ایجاد یک ابزار جدید برای دانشمندان دچار مشکلات بینایی بود.

 

چگونه می‌توان داده‌ها را نشان داد و گفت؟

جان گاردنر از ViewPlus Technologies برای ساخت پرینترهای جدید استفاده کرد و آنها را بهبود داد.
به عنوان مثال، این چاپگرها مجبور بودند با برنامه‌های نرم افزاری مشترکی مانند Word و Excel کار کنند. آنها همچنین نیاز به افزایش تعداد نقطه در اینچ و یا DPI داشتند. وجود نقاط بیشتر در هر اینچ، می‌تواند سبب افزایش دقت نمودار شود.
کاربران همچنین باید بتوانند بخش‌های مختلف یک نقشه یا نمودار را از یکدیگر جدا کنند. به عنوان مثال یک نمودار می‌تواند چند گروه را در یک مطالعه مقایسه کند.
ممکن است بتوان این را در یک نمودار منظم نمایش دهد که با استفاده از رنگ‌های مختلف، سایه و یا الگوهای بصری دیگر از هم تفکیک شده‌اند. تیم جان مجبور شد راه‌هایی برای نمایش چنین کنتراست‌هایی پیدا کند. آنها تصمیم گرفتند بر روی مناطق مختلف با استفاده از نقاط با ارتفاع‌های مختلف سایه اندازند.

این تیم همچنین تصاویر تعاملی "سخنگو" را توسعه داده است. این سیستم ترکیبی از یک تاک تیل (TAK-tyle) یا چاپ قابل لمس با یک رایانه برای ساخت نمودارهای تعاملی و جدول است. یک بخش از این چاپگر، چاپ بریل و گرافیک را در بر می‌گیرد. یکی دیگر نیز جوهر قابل رویت را به آن اضافه می‌کند. در همین حال، یک فایل کامپیوتری برای چاپ گراف، اطلاعات مربوط به صدا را برای قسمت‌های مختلف تصویر کد گذاری می‌کند.
در حال حاضر یک فرد نابینا یا کاربر کم بینا می‌تواند با همان اطلاعات کار کند. برای چاپ یک نسخه قابل لمس یک صفحه لمسی را برای پرینت قرار می‌دهند. این صفحه نمایش لمسی به یک کامپیوتر متصل است و پرونده مربوط به آن باز است. همانطور که کسی قسمت‌های مختلف چاپ می‌شود، این صفحه لمسی اطلاعاتی را در زیر فعال می‌کند و این باعث می‌شود که کامپیوتر اطلاعات صوتی مرتبط برای هر نقطه‌ای که لمس می‌شود را بخواند. کاربر حتی نیاز به دانستن چگونگی خواندن خط بریل برای استفاده از این سیستم ندارد.
 
ایمک دورا یک دانشمند هواشناسی در اداره ملی آب و هوا در Asheville، N.C است و مانند جان گاردنر، او نیز نابینا است.
کار تیم دورا، جمع آوری و مطالعه داده‌های آب و هوایی است. علاوه بر چیزهای دیگر، این داده‌ها به تیم او کمک می‌کند تا بدانند که وضعیت جوی مکان‌های مختلف چگونه است. این گروه به استفاده از نقشه‌ها و نمودارهای زیادی در کار نیاز دارند.
دورا از یک چاپگر برای چاپ بریل استفاده می‌کرد. اما او متوجه شد که این چاپگر برای استفاده‌های گرافیکی مناسب نیست.
او می‌گوید که این چاپگرهای جدید اجازه می‌دهند که افراد نابینا بتوانند چاپ متن متناسب‌تری را داشته باشند. آنها همچنین می‌توانند تصاویر را تغییر داده و حتی می‌توانند گرافیک و لمس صوتی را چاپ کنند.

 

برگرفته از سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.