پرستار، وسیع ­تر از آسمان، مقاوم ­تر از کوه

متن زیر توسط سیده ­زهره جوادی به مناسبت روز پرستار نوشته شده است و در توصیف مقام والای پرستار است.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
پرستار، وسیع ­تر از آسمان، مقاوم ­تر از کوه
حتماً تا حالا به عنوان بیمار (دور از جان­تان!) یا همراه بیمار یا ملاقات­ کننده و... در بیمارستان حضور داشته ­اید و با کادر درمان، مخصوصاً پرستاران، که همیشه حضور دارند، روبه ­رو شده­ اید. امکان دارد شاهد برخورد بیمار یا همراهان بیمار با پرستار بوده ­اید که گاهی با رفتار نامناسب و صدای بلند، پرستاران را مورد خطاب قرار می ­دهند و آن­ ها را به کم­ کاری متهم می­ کنند یا توقعات بیجایی از پرستار دارند؛ مثلاً بیماری درد دارد و پرستار هم طبق تجویز پزشک، مقدار مشخصی داروی مُسکن به بیمار می ­دهد و بیمار کم ­طاقت طلب مُسکن بیش­تری می­ کند و وقتی پرستار از تزریق مقادیر زیاد مُسکن خودداری می­ کند، او را به عدم مراقبت متهم می ­کند و با اصرار داروی بیش­تری می­ خواهد. احتمالاً از خودتان می ­پرسید: موضوع چیست؟ بیمار، پرستار؟ یک­ کم فکر کنید! بله درست گفتید! این یادداشت برای روز پرستار نوشته شده است. پنجم جمادی ­الاول مصادف با بیست ­وپنجم بهمن­ ماه، روز ولادت فرخنده ­ی بانوی شجاع کربلا، حضرت زینب سلام ­الله علیها است. علت نام­گذاری این روز به نام روز پرستار، این است که حضرت زینب سلام ­الله علیها پرستاری امام زمانش، حضرت زین­ العابدین علیه السلام را که درآن زمان بیمار بودند و دیگر بیماران و مصیبت ­زدگان اهل­ بیت را بر عهده داشتند. درود بی­ پایان خداوند بر این بزرگ بانوی اسلام باد! در مسیر تاریخ، پرستار در تلاش برای خدمت­ رسانی به انسان­ ها بوده است و پرستاران در کنار پزشکان، در زمان­ های بحرانی، مانند حوادث طبیعی و جنگ­ ها، خدمات شایان توجهی انجام داده­ اند. پرستاری و کمک کردن به فرد مجروح یا بیمار، در نهاد هر انسانی وجود دارد؛ به این معنی که فرد در شرایط لازم، این کار را انجام خواهد داد.

در تاریخ و فرهنگ اسلام، حضور بسیاری از زنان به عنوان پرستار در جنگ­ ها ذکر شده است. تاریخ جنگ­ های صدر اسلام، بیانگر آن است که مسئولیت معالجه­ ی مجروحان جنگی به زنان واگذار می­ شده است. زنانی مانند نسیبه، جرّاحه و امّ­ عطیّه، در بسیاری از جنگ­ های پیامبر اسلام صلی ­الله علیه و آله حضور داشتند و عهده ­دار مسئولیت امداد بودند. امّ­ عطیّه می­ گوید: «من در هفت غزوه به همراه پیامبر صلی­ الله علیه و آله شرکت کردم و علاوه بر انبارداری، معالجه ­ی مجروحان جنگی را نیز عهده ­دار بودم.»

 نسیبه یکی از زنان صدر اسلام است که با پیامبر صلی­ الله علیه و آله بیعت کرد. وی بیش­تر روزها روزه­ دار بود و از عبادت خداوند غفلت نمی ­ورزید. این زن شجاع و باشهامت،‌ در جنگ­ اُحد،‌ حُنین، ‌حدیبه و یمامه شرکت داشت و همواره مَشکی بر دوش می­ کشید و خورجینی نیز دربرداشت و هر­جا تشنه­ ای می­ یافت یا ناله ­ی مجروحی را می ­شنید، ‌بی­ درنگ بر بالینش حاضر می ­شد. وظیفه­ ی او ‌رساندن آب به سربازان و مداوای زخمیان بود. در برخی متون تاریخی آمده است که هنگام عزیمت به سوی جنگ، برخی از زنان به صورت گروهی یا فردی، خدمت پیامبر صلی ­الله علیه و آله رسیدند و برای کمک به رزمندگان و معالجه­ ی مجروحان، تقاضای حضور در جنگ کردند؛ پیامبر صلی­ الله علیه و آله اجازه دادند. شرکت حضرت فاطمه سلام ­الله علیها در جنگ اُحد قابل توجه است. آن­گاه که آن حضرت به اُحد آمده بود، پیامبر صلی­ الله علیه و آله مجروح شده بود و خون زخم صورت مبارکش بند نمی­ آمد، حضرت زهرا سلام ­الله علیها به معالجه ­ی پدر گرامی­ اش پرداخت.

پرستاری از زمانی که انسان درد را فهمید و برای تسکین و بهبود، نیاز به مراقبت داشت، به ­وجود آمده است؛ اما پرستاری به شکل نوین آن، مدیون بانویی فداکار به نام «فلورانس نایتینگل» پایه‌ریزی شد و از آن پس، پرستاری به علم و حرفه‌ای صددرصد انسانی بدل شد که اینک علاقه­مندان زیادی را به­سوی خود جلب می‌کند.
پرستاری یکی از مشاغلی است که تحصیل و کار در آن، صبر و تحمل بالایی می­طلبد. شرکت در این رشته، علاقه ­مندان زیادی دارد. شما چطور؟ دوست دارید پرستار شوید؟ چه گفتید؟ تاکنون به این مسئله فکر نکرده ­اید؟ لابد اگر از شما بپرسند شغل آینده­ ی خود را بگویید، سریع پاسخ می ­دهید که می­ خواهم پزشک شوم؛ اما این را فراموش نکنید، یک تیم درمانی شامل پزشک، پرستار و سایر تخصص ­ها می­ شود و هرکدام به سهم خود، نقش مهمی دارند.

سهم پرستار در این تیم را نمی ­شود چشم ­پوشی کرد؛ چون بهبود سریع­تر وضع روحی و جسمی بیمار، نیازمند دانش، مهارت و اخلاق پرستار است.

سریال پرستاران را دیده ­اید؟ اگر این فیلم را ندیده ­اید، وقت بگذارید و چند قسمت آن را ببینید؛ البته اطلاع ندارم در حال حاضر از تلویزیون پخش می­ شود یا نه؛ اما حداقل از کسانی که دیده­ اند، بپرسید! وقتی این فیلم را دیدید، دوباره به این سؤال فکر کنید که آیا دوست دارید پرستار شوید؟

 پیامبر اکرم صلّی ­الله علیه و آله و سلّم می ­فرمایند:

«کسی که یک شبانه ­روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه ­السلام محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره­ کننده و درخشان از صراط عبور می‏ کند.»[1]
 
 نویسنده: سیده ­زهره جوادی
پی نوشت:
1. ثواب الأعمال، ص 341


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.