این بچه شبیه چه کسی است؟

رحم جایگزین

چون در رحم جایگزین دهنده و گیرنده ژن خود مادر و پدر است و هیچ تداخلی وجود ندارد، اگر قرار باشد که نوزاد به بیماری ای در آینده مبتلا شود همان بیماریهایی است که از پدر و مادر می تواند به ارث ببرد اما یکسری بیماری ها از جسم مبتلا می شود.
يکشنبه، 12 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رحم جایگزین
در رحم جایگزین، چون رحم فقط یک مکان برای رشد سلولهای جنینی است بی شک خصوصیات مادر در تصویر و چهره نوزاد تاثیری ندارد، چون ژنتیک و ساختار ظاهری فرد آینده از والدین او به ارث رسیده و چهره نوزاد آتی به والدین اصلی خود شباهت خواهد داشت اما در موضوعی به نام اهدای جنین این خیلی مهم است. فرض کنید زوجی بچه دار نشده و مجبور می شوند جنینی را از زوج دیگری بگیرند. کافی است که دهنده اهدا، چهرهای ترکمن و گیرنده نطفه چهرهای جنوبی داشته باشد که بی شک هم در ظاهر و هم در رنگ چهره اثرگذار خواهد بود. بنابراین سعی می شود با بررسیهای قبلی و مشاوره های لازم هماهنگی مناسب و غیرقابل تشخیص ظاهری صورت بگیرد تا نوزاد آینده در خانواده جدید خود از هرگونه تمایز ظاهری و نابرابریهای خاص به دور باشد.با وجود این که برای روز موعودی که فرزندتان به دنیا خواهد آمد، روزشماری می کنید، اما آنچه پیش رو دارید، زمانی طولانی و بی پایان به نظر می رسد. در این زمان، وقت کافی خواهید داشت تا با تغییراتی که بارداری بر بدن شما ایجاد می کند، آشنا شوید. در خصوص رحم جایگزین اگرچه چهره و ظاهر صاحب رحم تاثیری در چهره جنین و نوزاد آینده ندارد اما نباید فراموش کرد که ویژگی های خلقی، روحی و روانی آن زن در جنین بروز می کند و یکی از بهترین اقدامات اولیه و پیشگیرانه استفاده از رحم جایگزین یک فرد نزدیک است؛ مثل خاله، عمه که هم محرمیت ها رعایت می شود و هم نوعی قرابت و نزدیکی عاطفی وجود دارد و برخی هم این اقدام را با حفظ مسائل شرعی و فتاوی که از مراجع تقلید گرفته می شود، انجام میدهند و از رحم افراد آشنا استفاده می کنند.
 

احتمال انتقال بیماریها چقدر است؟

چون در رحم جایگزین دهنده و گیرنده ژن خود مادر و پدر است و هیچ تداخلی وجود ندارد، اگر قرار باشد که نوزاد به بیماری ای در آینده مبتلا شود همان بیماریهایی است که از پدر و مادر می تواند به ارث ببرد اما یکسری بیماری ها از جسم مبتلا می شود. فرض کنید عفونت مزمن دستگاه تناسلی زنانه وجود دارد که می تواند جنین را حین زایمان از رحم جایگزین آلوده کند یا فرض کنید اگر ارتباط خونی برقرار شود اگر صاحب رحم جایگزین بیماری خونی از جمله هپاتیت ویروسی داشته باشد، جنین را نیز آلوده می کند. به همین دلیل قبل از انتقال جنین به رحم جایگزین از سلامت فرد به طور کامل مطمئن می شویم.
 

هزینه های رحم جایگزین

ما معتقدیم کسی که رحم خود را به صورت جایگزین در اختیار قرار میدهد به دنبال جنبه های مادی نیست و تنها قصد دارد تا کمکی به زوجین نابارور کند اما واقعیت آن است که او از جان و عمر خود برای پرورش جنین در بدنش صرف می کند و باید به طریقی آن را جبران کرد. بی شک هزینه های مختلف و جانبی دوران بارداری اعم از خورد و خوراک، جا و مسکن، پوشاک، امکانات رفاهی و ... به طور معمول بر عهده صاحب جنین است و به عنوان دستمزد، حق الزحمه یا اجرت المثل و... هزینه ای که گاهی ۱۰ میلیون، ۲۰ میلیون تومان بیشتر یا کمتر است به طور توافقی به این زن پرداخت می شود. با توجه به رشد کم جمعیت و وجود بیش از 3 میلیون زوج نابارور اگر بتوانیم شرایطی برای حمایت و بیمه شدن زوجهای نابارور تامین کنیم بی شک امکان طلاق به دلیل ناباروری از بین رفته و مسائلی چون رشد جمعیت که در سالهای آینده دستخوش تغییرات کاهشی می شود و دلیل آن نیز وضعیت معیشتی و افزایش سن ازدواج و... است با کمی حمایت بیمه ای و درمانی دولت برطرف خواهد شد.
 
با وجود این که برای روز موعودی که فرزندتان به دنیا خواهد آمد، روزشماری می کنید، اما آنچه پیش رو دارید، زمانی طولانی و بی پایان به نظر می رسد. در این زمان، وقت کافی خواهید داشت تا با تغییراتی که بارداری بر بدن شما ایجاد می کند، آشنا شوید. در ابتدای دوران حاملگی، تغییرات هورمونی باعث خواهد شد تا سینه های شما سفت و حساس شود. همچنین احساس کسالت در صبحها، از موارد شایعی است که اکثر خانم ها مخصوصا در سه ماهه اول تجربه می کنند. احساس خستگی می کنید و تمایل به چرت زدن نیم روزی دارید. معمولا این احساس خستگی و کسالت در سه ماهه دوم از بین خواهد رفت.
 
این یک معجزه و افسانه نیست. براق و نورانی شدن صورت بعضی از خانم‌های باردار به علت تغییرات فشار خون و افزایش میزان چربی پوست صورت آنها خواهد بود. تغییرات دیگری که ممکن است در پوست به وجود آید، شامل لکه های قهوه ای رنگ یا بی رنگ شدن پوست صورت، بروز جوش، خارش در پوست و احساس کشیدگی پوست خواهد بود. استفاده از لوسیون و مرطوب کننده ها می تواند برای کاهش کشیدگی یا خارش موثر باشد. قبل از استفاده از هرگونه داروی شیمیایی ضد جوش حتما از دکتر خود مشورت بگیرید.
 
انجام ورزش های منظم و مخصوص در دوران بارداری نه تنها انرژی بیشتری ایجاد می کند، بلکه بدن را برای زایمان راحت آماده می کند. البته این ورزش ها باید تا زمانی که پزشک اجازه دهد، ادامه پیدا کند. برای مادران سالم به طور معمول حدود دو ساعت و نیم ورزش در هفته توصیه می شود. از ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا در این دوران بهره ببرید. در صورتی که قبل از بارداری فعال و پر تحرک بودید، بعد از هماهنگی با پزشکتان می توانید به دویدن، ایروبیک و حتی وزنه برداری هم ادامه دهید. اما دقت داشته باشید که هنگام ورزش کردن، آب کافی بنوشید و هرگاه احساس سرگیجه یا ضعف کردید، از ادامه ورزش خودداری کنید.
 
منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط