نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه

نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه در این مطلب برای شما به صورت گام به گام و مرحله به مرحله بیان شده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص در ادامه این مقاله تا انتها با ما همراه باشید.
دوشنبه، 17 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید زهرا خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه
نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه در این مقاله برای شما به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. در این خصوص شما باید بدانید که موارد زیادی را باید در نظر داشته باشید. در ایجاد و راه اندازی انواع مختلف خیریه، مواردی به صورت مشترک باید در نظر گرفته شود. از جمله مهم ترین مواردی که در این موضوع بین تمام انواع خیریه ها مشترک است، می توانیم به تامین مالی و مدیریت مالی اشاره کنیم.
 
البته باید در نظر داشته باشید که در خیریه های غیر رسمی یا ان جی او ها که نوع بسیار فراگیرتر هستند، تفاوت هایی در راه اندازی و ایجاد به صورت اساسی با خیریه های حکومتی، دولتی و یا بین المللی به صورت رسمی وجود دارد. این تفاوت ها به این دلیل است که در خیریه های رسمی مانند کمیته امداد امام خمینی در ایران، نهاد های خیریه به دستور و مدیریت مستقیم افراد سیاسی و دارای مناصب حکومتی ایجاد می شود. اما در خیریه های مردم نهاد، چنین محدودیت ها و شرایطی وجود ندارد.

در این مطلب قصد داریم تا به صورت خاص و ویژه در مورد ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه برای شما صحبت کنیم. گام های مهمی در این مطلب برای شما بیان می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

 نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه


نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه

در ابتدای توضیحات مرتبط با گام های مختلف برای ایجاد یک خیریه شما باید توجه داشته باشید که منظور ما در این مقاله راه اندازی خیریه های غیر رسمی و مردم نهاد هستند. در ادامه مطلب به صورت تفکیک شده، مراحل ایجاد و راه اندازی یک خیریه برای شما بیان شده است. 

1.  زمینه مورد علاقه خود برای فعالیت در امور خیریه را کاملا بشناسید. آیا شما فردی هستید که دغدغه حفظ گونه های گیاهی و یا جانوری دارد؟ آیا شما قصد دارید به معضلات اجتماعی مانند بیکاری یا اعتیاد رسیدگی کنید؟ کودکان بی سرپرست و قشر ضعیف جامعه هدف و علاقه شما برای شروع ایجاد خیریه هستند؟ باید در همین ابتدا بدانید که با توجه به محدودیت های مالی شما باید یک زمینه مشخص و مجزا را برای خیریه خود انتخاب کنید تا اقدامات شما دارای تاثیر مناسبی باشد. 

2.  چارچوب فعالیت و چشم اندازی اقدامات خود در خیریه را ترسیم کنید. در گام دوم برای ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه، شما باید به صورت کاملا دقیق و واضح برنامه های خود برای فعالیت در خیریه را مشخص کنید. برای این کار می توانید از تجارب سایر خیریه ها در فعالیت های قبلی کمک بگیرید. این مورد به خصوص در زمینه برنامه های شما برای تامین مالی خیریه، بسیار مهم است. شما همچنین محدودیت ها و شرایط لازم برای شروع کار از جمله مجوز های فعالیت در محدوده کشور و یا کشورهای تحت فعالیت خود را در نظر بگیرید. 

3. نام مناسبی برای خیریه خود انتخاب کنید. این مورد برای توسعه و البته جا افتادن سریع در بین مردم و نهادهای خیریه برای همکاری و کمک مالی می تواند موثر باشد. برای مثال می توانید مانند موسسه محک از اسم مخفف استفاده کنید. یا مانند برخی از مجموعه های خیریه، نام خود و یا فامیلی خود را بر روی موسسه قرار دهید. 

4. ثبت و اقدامات لازم برای فعالیت قانونی، گام بعدی در ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه است. این مورد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که به خصوص در حوزه هایی مانند محیط زیست و یا کودکان کار بخواهید فعالیت کنید. زیرا در هر منطقه سودجویانی وجود دارند که سعی دارند تا با استفاده از حس خیرخواهی و نیک اندیشی مردم، سرمایه ای برای خود جمع کنند. برای این منظور ممکن است حساسیت های زیادی از سوی نهادهای زیربط وجود داشته باشد. شما باید بتوانید تمامی تعهدات لازم برای صدور مجوز فعالیت خود را انجام دهید. 

5. تبلیغات و روش های تامین مالی. گام بعدی در ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه این است که پس از ثبت و انتخاب نام، بر اساس اهداف موجود در برنامه اولیه برای مدیریت خیریه، تامین مالی و تبلیغات را با راهکارهای جدید و خلاقانه انجام دهید. این مورد یکی از مهم ترین و اساسی ترین ارکان فعالیت شما برای ادامه حیات خیریه است. شما ممکن است در ابتدای راه حتی مجبور باشید برای تبلیغات خود، فعالیت هایی را با هزینه انجام دهید. از جمله تبلیغات تلویزیونی، هزینه های مربوط به برگزاری جشن ها و مراسمات مختلف با حضور افراد محبوب و شاخص و... از این دست فعالیت ها هستند. شما باید در نظر داشته باشید که برای تامین مالی، به غیر از کمک مستقیم مردم می توانید از شرکت های بزرگ صنعتی و یا تولیدی و تجاری برای کمک های مالی و اسپانسرینگ کمک بخواهید. البته این امر با مذاکره درست قابل حصول بوده و دارای منافع دو طرفه برای شما و شرکت اسپانسر است. 

6. اثبات ضرورت فعالیت در حوزه خیریه شما نیز می تواند یکی از مهم ترین گام ها برای ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه باشد. این مورد در صورتی که به درستی انجام شود؛ ممکن است جامعه را در خصوص معضل یا زمینه فعالیت شما آگاه تر کرده و البته آن ها را از عواقب ادامه آن بترساند. در این مورد شما می توانید با تبلیغات در فضای مجازی و تلویزیون، اقدامات موثری را صورت دهید. 

7. مدیریت و نحوه صرف پول های به دست آمده.از گام های مهم ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه است که شما باید در مورد آن دقت کنید و حوزه فعالیت خود را بر اساس میزان درآمد و پول خود مشخص کنید. شما در این مورد باید اولویت ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید تاثیرات بیشتری در این روند داشته باشید. برای مثال در صورتی که در حوزه فقر و بیکاری به صورت بین المللی قصد فعالیت دارید، باید بدانید که کشورهای مرکزی و جنوب مرکزی آفریقا دارای شرایط وخیم تری هستند و بهتر است در اولویت قرار بگیرند. 

گام های مختلف و اساسی نحوه ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه در این مطلب به صورت دقیق و مرحله به مرحله برای شما بیان شد. شما باید دقت کنید که در ایجاد و راه اندازی یک مجموعه خیریه تامین هزینه ها است که حرف اول را می زند. بنابراین شما باید با روش های جدید و مختلف و به خصوص با بکارگیری چهره های ورزشی، هنری و.... که دارای شهرت و محبوبیت هستند، فعالیت خود را در میان عامه مردم گسترش دهید. 

منبع: www.forbes.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.