مذاکره یا مهارت حل اختلاف ها!

مذاکره یا هنر متقاعد کردن دیگران، یکی از مهارت های مهم ارتباطی است که مطهره ساغری دوز در این مقاله به آن پرداخته و راهکارهایی را به شما نوجوانان عزیز ارائه داده است.
چهارشنبه، 9 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
مذاکره یا مهارت حل اختلاف ها!
- «بابا! می‌شه با دوستام برم بیرون؟ دوستام رو که می‌شناسین از هرلحاظ عالی هستن.»

- «نه نمی‌شه!»

- «مامان! می‌شه برام تبلت بخرید؟»

- «نه اصلا!»

- «می‌شه برم عضو تیم ملی فوتبال نوجوانان بشم؟»

- «نه!»

- «می‌شه...؟»

- «نه!»

- «نه!»

تا حالا در این شرایط بوده اید؟ خیلی دوست داشتید در این شرایط یک عدد چراغ جادو در دست تان بود، بعد دست تان را روی چراغ گذاشته، از غول چراغ جادو درخواست می‌کردید، نیرویی به شما بدهد که بتوانید همه ی اطرافیان تان را متقاعد کنید که مطابق خواسته‌ی شما عمل کنند! من که خیلی وقت‌ها چنین آرزوهایی می‌کردم؛ اما به تازگی با مهارتی آشنا شدم که دیگر نیازی به غول چراغ جادو ندارم. این مهارت، مهارت مذاکره یا هنر متقاعدکردن دیگران است. برای متقاعد کردن دیگران، دانستن یک سری نکات الزامی است؛ پس اگر از شنیدن واژه ی «نه» خسته شدید و دوست دارید جواب نه اطرافیان تان را به بله تبدیل کنید، تا پایان با ما همراه باشید:

درباره ی خواسته ی‌تان خوب فکر کنید

اولین قدم در مذاکره، متقاعد کردن خودتان است. ببینید واقعاً خودتان دغدغه ی‌ کافی برای رسیدن به خواسته ی‌تان دارید یا حاضرید پیامدهای منفی تصمیم تان را هم بپذیرید. اگر توانستید خودتان را متقاعد کنید، آن وقت می‌توانید امید داشته باشید طرف مقابل تان هم متقاعد ‌شود. 

اعتماد فرد مقابل را جلب کنید

برای جلب اعتماد طرف مقابل بهتر است هم نکات مثبت و هم نکات منفی خواسته ی‌تان را مطرح کنید؛ این گونه حُسن نیت شما به او ثابت می‌شود و می‌توانید به راحتی اعتماد فرد را جلب کنید.

بهترین زمان را برای مذاکره انتخاب کنید

بهترین زمان برای متقاعد کردن دیگران زمانی است که هم شما و هم طرف مقابل تان در شرایط آرامی به سر می‌برید. با شناختی که از خودتان دارید ببینید چه روزی در هفته و چه ساعتی در شبانه‌روز قدرت و زمان بهتری برای گفت وگو دارید. اگر متوجه شدید طرف مقابل تان زیر فشارهای روحی و خستگی‌های کار و زندگی و کلا در شرایط خاصی است، مذاکره را به زمان دیگری موکول کنید.

درست گوش بدهید

از نکات کلیدی در مذاکره، درست گوش‌کردن است. اگر دوست دارید طرف مقابل به حرف شما گوش دهد، شما هم با دقت به صحبت‌هایش گوش دهید. سعی کنید از لابه‌لای حرف‌هایش یک هدف مشترک پیدا کنید و سپس درباره ی آن صحبت کنید؛ مثلاً اگر از گفت وگو با والدین تان متوجه شدید یکی از دغدغه‌های آن‌ها سلامتی شماست و از طرفی شما دوست دارید عضو تیم فوتبال بشوید، از آن به بعد درباره ی ارتباط بین ورزش و سلامتی صحبت کنید؛ این گونه شانس متقاعدسازی والدین تان افزایش خواهد یافت.

چیزی بدهید تا چیزی به دست آورید

برای یک لحظه خواسته ی خودتان را فراموش کنید و فقط به طرف مقابل فکر کنید و ببینید درحال حاضر چه چیزی او را خوش حال می‌کند. وقتی آن کار را پیدا کردید، قبل از این که خواسته ی‌تان را مطرح کنید آن کار را برای خوش حالی او انجام دهید؛ به این طریق اعتماد او را جلب خواهید کرد.

تحت هیج شرایطی بی‌احترامی نکنید

گفت وگوهایی بهتر پیش می‌رود که با ادب و احترام همراه باشد؛ پس اگر تمام تلاش تان را برای متقاعدکردن والدین تان انجام دادید، اما آن‌ها باز هم متقاعد نشدند که مثلاً شما را به تیم ملی فوتبال نوجوانان بفرستند، فکر کارهایی مثل بلندکردن صدا، گرد کردن چشم‌ها، فریاد زدن و ... را از سرتان بیرون کنید؛ با انجام چنین کارهایی شانس رسیدن به خواسته ی‌تان را از دست می‌دهید.
 
 در این شماره به برخی از نکات کلیدی در مذاکره اشاره کردیم؛ اما همان طور که هیچ کس تا به حال با خواندن آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، راننده ی ماهری نشده، شما هم با خواندن صرف این مطالب مذاکره‌کننده موفقی نخواهید شد، مگر این که از آن‌ها استفاده کنید، صدها بار تمرین کرده، شکست بخورید و دوباره تلاش کنید تا در این زمینه ماهر بشوید و هرزمان اراده کردید، اطرافیان تان را متقاعد کنید.

نویسنده: مطهره ساغری‌دوز
عکاس: علی خوشجام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.