تأملی در اغتشاشات بعد از انتخابات 22 خرداد
حماسه آفريني عالمان دين و وارثان انبياء در صحنه هائي چون نهضت مشروطه ، تحريم تنباكو ، ملي شدن صنعت نفت ، انقلاب شكوهمند اسلامي ايران و ... هرگز از حافظه تاريخ اين مرز و بوم محو نخواهد شد .
اينك همگان بار ديگر نفوذ معنوي و فكري « ولايت فقيه » و «مرجعيت » را در حل معضلات اخير كه پس از حماسه 22 خرداد امسال توسط عده اي از دشمنان داخل و خارج و اندكي انسان فريب خورده مي رفت تا جان و مال و نواميس مردم و كشور را بار ديگر به تاراج يغماگران بكشاند ، نظاره گرشدند.
آنچه در پي مي آيد سخنان حكيمانه مرجع عاليقدر و فقيه اخلاقي » حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) » در اوج بحران اغتشاشات اخير درديدار جمعي از دانشجويان مي باشد كه در راستاي رهبري فكري علماي رباني تأثير عميقي از خود بر جاي گذاشت .
اختلاف قبل از علم ، تفاوتي مقدّس و مورد ستايش
براي اينكه اگر وزن سنگين تر باشد ، مي گويد : من به همراه تو نمي آيم . و اگر موزون سنگين تر باشد ، به وزن مي گويد من همراه تو نمي آيم ! اگر هماهنگ بوديم ، همسان و همتا بوديم ؛ بالا مي رويم با هم ، پائين مي آئيم با هم . اين اختلاف دو كفّه ترازو يك اختلاف مقدّسي است براي بر قراري عدل ، مثل اختلاف يك نظريه پرداز با ناقد آن نظريه كه هر دو در صدد رسيدن به يك نظريه علمي اند ؛ اين قسم اوّل اختلاف .
قسم دوّم اختلاف در اثر اطلاع رساني ها يا برداشت هاي ناصواب هست ، يا مقدّمات و مؤخّرات و نتايج ناصواب هست كه اين با گفتگو و گفتمان و نزديك شدن و جلسه تشكيل دادن و تفاهم، كاملاً قابل حل است .
تجلّي عذاب الهي با بروز «اختلاف » در بين بد رفتاران
در سوره مباركه انعام به عنوان يك اصل جامع بيان كرد كه اختصاصي به يهودي و مسيحي و زرتشتي و اينها ندارد . فرمود : هو القاه ر فوق ع باده(3)، هو القاد ر علي ان يبعث عل يكم عذاباً م ن فوق كم او م ن تحت ارجل كم او يلب سكم ش يعاً فيذيق بعضكم فوق بعض (4). او قادر است در اثر بد رفتاري شما ، عذابي از بالا به عنوان ( صاعقه ) ، از پائين به عنوان ( زمين لرزه ) ، يا عذاب ( اختلاف ) بين شما القاء كند كه به جان هم بيفتيد.
بنابراين ما 3 تا اختلاف داريم ؛ يك اختلاف محمود و ممدوح و مقدّس كه اختلاف نظريه پردازها و ناقدان آن نظريه اند . يك كسي كتابي نوشته ، يا كارگرداني كرده ، يك عدّه اي اين نظريه را ارائه كرده ، يك عدّه نقد دارند ؛ اين يك كار خوبي است تا روشن بشود . يك سلسله اختلافات هم نظير اختلافات سياسي ، اجتماعي است كه با گ له شروع مي شود ، با قهر ختم مي شود ؛ اين با تفاهم و گفتگو كاملاً حل است . يك سلسله اختلاف ها هم در اثر بد رفتاري و عذاب الهي است.
راه حل اختلافات « علمي » «اجتماعي » و « تقديري »
دخالت حتمي بيگانگان در حرف ها و اختلافات خودي ها
يك وقت است كه انقلاب است ، نظير رهبري امام ؛ اينها را شستشو مي كند . آن روزها ممكن بود چهارتا جوان حزب اللّهي سينما را آسيب برسانند ، امّا مال مردم و ماشين مردم را سعي مي كردند هرگز آسيب نرسانند . آنكه لا تبق ي و لا تذر(5) بود ، به همه آسيب مي رساند ، آن ديگر خط امام نبود ! امّا انقلاب امام همه را شستشو كرد ؛ و مشخص شد كه آنها كي اند ، ملّت كي اند . خواه و ناخواه ما اين دشواري و مشكل را در جامعه احساس مي كنيم ، اين هم يك مطلب .
نامه اي هم كه اين آقايان براي مسئول دستگاه قضائي نوشتند كه امروز من در بعضي از روزنامه ها خواندم ، آنها هم اقدام مي كنند . اين عزيزاني كه فعلاً در منزل هايشان نيستند ، ن شآء الله زودتر به منزل هايشان برگردند ؛ براي اينكه اينها نامه نوشتند براي مسئول دستگاه قضائي ، آنها هم ن شآء الله اقدام مي كنند . و همانطوري كه امروز باز من در بعضي از روزنامه ها ديدم كه جناب آقاي موسوي و همراهانشان از اغتشاشگرها كاملاً تبرّي كردند ، اين هم كه شده !
درايت هاي چند گانه مقام معظّم رهبري در خصوص حل مشكلات پس از انتخابات
ولي اين بزرگوار كار خودش را كرده ؛ يعني شما كاملاً فرمايشات آن آقايان را شنيد ، اعضاي ستاد محترم آقاي موسوي ، آن آقايان بزرگوارهاي ديگر ، اين 4 نامزد محترم ؛ فرمايشات آنها را شنيد ، بعد سخنراني كردند . ديگر از اين دوستانه تر ، مهربانانه تر ؟! شما شخص اوّل مملكت ، مي بينيد تمام فرمايشات آن آقايان را شنيد .
( برادري ) ، معنايش همين است ! اين شنيده ، دستور اكيد هم به شوراي نگهبان داده كه شوراي نگهبان حرف هاي آنها را گوش بدهد .
عدم استفاده صاحبان علم غيب از ادراكات خود در صحنه اجتماع
قضاوت هاي پيامبر (صلی الله علیه وآله) بر اساس » قانون » و پرهيز آن حضرت از تكيه بر علم غيب خويش
لكن مردم ، خواهرها ، برادران بدانيد ! اين را ب الصّراحه فرمود كه : اگر كسي شاهد دروغ آورد ، يا قسم دروغ ايراد كرد ؛ آمد در محكمه ، من حكم كردم كه اين مال ، مال اوست ؛ مبادا بگويد : من رفتم محكمه پيغمبر ، از دست خود پيغمبر گرفتم ! اين ق طعأ م ن النّار(8) ؛ يك آتشي دارد خانه مي برد ، اين را هم بدانيد.
لزوم رعايت اخلاق سايه افكن بر قانون توسط همه اشخاص و گروهها
نمي كند . ايشان هم دستور دادند به شوراي نگهبان ، امروز هم سخنگوي شوراي نگهبان چند بار گفت ، امروز هم گفت كه از خود نامزدهاي محترم دعوت كرديم تشريف بياورند در جلسه رسمي شوراي نگهبان ؛ نه آنهائي كه مأمور انتخاباتند . چون شوراي نگهبان يك چند نفري را از اعضاي خودش براي انتخابات ، براي رعايت انتخابات ، انتخاب مي كند . همه اين آقايان كه مسئوليتي ندارند ! يك چند نفر انتخاب مي شوند براي كانديدا.
امّا الآن در جلسه رسمي ،اين نامزدهاي محترم را دعوت كردند كه تشريف بياورند ، فرمايشاتشان را بگويند . كجاي مملكت از اين شفاف تر ؟!! ممكن است خلاف بشود ، امّا وقتي كه ندانند كجا تقلّب شده ؛ نه شوراي نگهبان دستش باز است ، نه اينها هيچ مدركي قابل ارائه دارند . هر جائي كه مدرك هست ، هر جائي كه قانون هست ، ارائه مي كنند .
ضرورت فراهم نساختن بستر مناسب بهره برداري براي بيگانگان
اجماع كشورهاي مختلف همسايه در هماهنگي با استكبار بر عليه ايران
...يك دوستي مي گفت : مگركويت چه كاره است ؟ كويت را جك سياسي زدند . اين ماشين وقتي كه چرخش آسيب مي بيند ، جكي مي زنند كه بيايد بالا . گفت : كويت قابل ذكر نبود ! اين را جك سياسي زدند ، بالا آوردند كه در برابر ايران بايستد و عليه ايران مثلاً پايگاه درست كنند . اين شيوخ بي عقل خليج فارس قدم به قدم اينجا پايگاه دارند .
تركيه، پايگاه ا نجرليك خودش را در اختيار اين دو دشمن خون آشام ما قرار داد ! يعني آمريكا و اسرائيل . اين با او پيمان نظامي بسته ؛ اگر تركيه با آنها پيمان اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي بسته بود ؛ ما مشكلي نداشتيم ! امّا پيمان نظامي بسته ، به بهانه ناتو . در همين پايگاه ا نجرليك تركيه ، هواپيماي شكاري مي تواند پرواز كند و مائيم و محصور به گلوله . در چنين فضائي بهترين راه براي ما « آرامش » است .
پذيرش نامزد حائز اكثريت آراء توسط همگان در متن آراء ملت
مثلاً ما كه مي خواهيم اين خانه را بسازيم ، همه جمع شديم كه اين خانه چند تا اتاق داشته باشد . همه مان رأي داديم كه اين خانه مثلا ً يك اتاق مطالعه داشته باشد ، يك اتاق بزرگ باشد ، يك اتاق پذيرائي باشد ؛ 6 تا اتاق باشد . همه ما رأي داديم كه اينجا بايد 6 تا اتاق داشته باشد . بعد وقتي كه در جزئيات اختلاف كرديم ؛ بعضي ها مي گويند : آن اتاق مثلاً بزرگتر باشد ، آن اتاق كوچكتر باشد ؛ مي گوئيم : هر چي كه اكثريت گفتند ، برابر آن عمل مي كنيم . اگر اكثريت گفتند كه اين اتاق مثلاً 6 در 4 باشد ، يا فلان باشد ؛ ما چون قبلاً رأي داديم كه هر چه اكثريت گفت ، معتبر است ؛ آن رأي ماست ، آن رأي اصلي ماست . بنابراين بايد به رأي خودمان عمل بكنيم .
لزوم طي راههاي قانوني و پرهيز از به خيابان كشيدن طرفداران از سوي كانديداهاي معترض اگر خداي ناكرده تخلّفي شد ، مدركي داشتيم ؛ ارائه مي كنيم . الآن چند تا كار شده ؛ يكي نشست خود نامزدهاي محترم با شوراي محترم نگهبان ، يكي هم حتّي مقام رهبري فرمودند : اگر چنانچه احتياجي دارد به باز شماري بعضي از صندوق ها ، آن هم باز شماري مي كنند . اگر بخواهند به خيابان بكشند ، آن ديگر كنترلش از دست شما خواهرها و برادرها خارج مي شود ، آنوقت آن حادثه پيش مي آيد . نه معلوم است كي زد ، نه معلوم است كه ] چرا زدند [ ، نه معلوم است كه ] كه را زدند [ ! بنابراين اگر ما در آن اصل اوّل كه اختلافات سه گانه است خوب بررسي كنيم ، و اين جوانب را هم در نظر بگيريم ؛ و همه اين آقايان هم كه اين شورش را محكوم كردند ، امروز هم كه روزنامه ها نوشتند كه جناب آقاي موسوي يا آقايان ديگر شورش و اغتشاش را محكوم كرده اند ، همه علماء محكوم كرده اند ، مسئولين محكوم كرده اند ؛ يك كاري نكنيم كه اين حضور مردم يا اين نظام خداي ناكرده آسيب ببيند . اين دشمن اصلاً آماده است كه خداي ناكرده آشوبي بشود ، او استفاده بكند .
پي نوشت ها:
(1) مائده / 64
(2) مائده / 14
(3) انعام / 18 و 61
(4) انعام / 65
(5) مدّثر / 28
(6) توبه / 105
(7) الكافي / 7 / 414
(8) همان
/خ