استفاده خلاقانه از قالب‌های یخ در آشپزی

به‌جای اینکه به قالب‌ها فقط به چشم قالبی برای درست کردن یخ نگاه کنید، از آنها برای درست کردن خوراکی‌های خوشمزه با ترکیبات جالب یخ و مواد دیگر بهره ببرید. مثلا نگاهی به درون یخچال بیندازید و ببینید که چه چیزهایی دارید و ترکیب کدام‌یک با یخ می‌تواند یک ترکیب جالب و خلاقانه باشد.
شنبه، 19 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استفاده خلاقانه از قالب‌های یخ در آشپزی

۱. قالب یخ و قهوه

یخ‌قهوه یا آیس‌کافی (iced coffee) دوست دارید؟ هیچ‌چیز مانند این ترکیب نمی‌تواند عطش و بی‌حالی‌تان را در روزهای گرم از بین ببرد. یخ‌قهوه میزان کافئین موردنیازتان را هم تأمین می‌کند. بعد از اینکه قهوه‌تان را نوش‌جان کردید و دیگر میلی به نوشیدن نداشتید، باقی‌مانده آن را در قالب‌های یخ بریزید و بگذارید تا در فریزر یخ بزند. بعد آن را به شیرتان اضافه کنید و لذت ببرید. برای هر فنجان، دو تا سه قالب یخ‌ قهوه کافی است. البته باید ببینید که حجم لیوان و اندازه قالب‌های یخ چگونه است و بعد خودتان در این‌باره تصمیم بگیرید.


۲. دتاکس واتر

در قالب‌های یخ‌تان ترکیبی از میوه‌ها و گیاهان خوش‌عطر و خوش‌طعم بریزید و بگذارید که در فریزر یخ بزند. یعنی کمی میوه خوشمزه یا گیاه خوش‌عطر را به آب اضافه کنید و در قالب‌ها بریزید. سپس قالب را از فریزر خارج کنید و یخ‌های زیبا را به شربت یا آب اضافه کنید. هم دتاکس واتر خوشمزه‌ای خواهید داشت و هم در روزهای گرم تابستانی، مهمانان‌تان را غافل‌گیر خواهید کرد.

استفاده خلاقانه از قالب‌های یخ در آشپزی

۳. تکه‌های کوچک چیزکیک

اگر از طرفداران چیزکیک یا کیک پنیری باشید، از این پیشنهاد به‌شدت استقبال خواهید کرد: قالب‌های یخ را به صورت خالی چند دقیقه در یخچال بگذارید. بعد از خروج قالب‌ها، کف‌شان را چرب کنید و با یک قاشق در آنها شکلات بریزید. سعی کنید که کف هر قالب کاملا شکلاتی شود. سپس مواد چیزکیک را که ترکیب کرده‌اید به قالب اضافه کنید. روی ترکیبات هم لایه دیگری از شکلات بریزید.

اجازه بدهید که قالب حدود دو تا سه ساعت در فریزر بماند و بعد چیزکیک‌تان آماده است. از قالب‌های پلاستیکی یا سیلیکونی برای این کار استفاده کنید. قالب‌های یخ، به شما کمک می‌کنند تا چیزکیک‌هایتان به یک اندازه و منظم درست شود. اگر برای عزیزان‌تان، چیزکیک آماده می‌کنید به قالب‌های قلبی‌شکل هم فکر کنید. ایده خوبی خواهد بود.


۴. منجمد کردن سوپ و غذاهای آبکی دیگر

دقت کرده‌اید که گاهی نمی‌دانیم با باقی سوپ و غذاهای آبکی چه کنیم؟ برای اینکه به تردیدها برای روانه کردن غذا به سطل زباله (که کار خیلی ناپسندی است) یا نگه داشتن یک قابلمه بزرگ در یخچال پایان بدهیم، بهتر است به سراغ قالب‌های یخ برویم. منجمد کردن سوپ و غذاهای آبکی دیگر در قالب‌های یخ باعث می‌شود که آنها را به‌راحتی در فریزر نگهداری کنید و ضمنا بعد از خروج‌شان از فریزر، سریعا قابل‌مصرف شوند؛ یعنی یخ‌شان، خیلی زودتر از زمانی که در یک ظرف بزرگ منجمد شده‌اند، باز خواهد شد.


۵. منجمد کردن اسکراب‌های شکری

اسکراب های شکری همان لایه‌بردارهایی هستند که برای پوست استفاده می‌شوند و در آنها شکر قهوه‌ای و مواد دیگر وجود دارد. با منجمد کردن این ترکیبات و قرار دادن در ظروف شیشه‌ای می‌توانید از کثیف‌کاری‌هایی که در هنگام استفاده از این اسکراب‌ها در حالت عادی پیش می‌آید کاملا جلوگیری کنید. یادتان باشد، هر بار فقط از یک قالب برای لایه‌برداری بهره ببرید.


۶. تازه نگه داشتن سبزیجات

گیاهان معطر و دارویی را هم می‌توانید با روغن زیتون ترکیب کنید و در قالب‌های یخ بریزید. در این صورت، تازه و شاداب باقی می‌مانند. برای ماندگاری گیاهان در فریزر، یک‌سوم قالب را روغن زیتون و دوسوم آن را سبزی بریزید. رُزماری، مریم گلی، پونه وآویشن از جمله گیاهان مناسب برای این کار هستند.


۷. اسموتی‌های فوری

اسموتی‌ را آماده کنید و در قالب‌های یخ بریزید. حالا زمانی که می‌خواهید سرکار، گردش و… بروید، با خالی کردن چند قطعه اسموتی یخ‌زده در قمقمه یا لیوان‌تان، در طول روز یک نوشیدنی خنک در اختیار خواهید داشت.


۸. حفظ میوه‌هایی از خانواده توت

اگر از عشاق سینه‌چاک میوه‌های خانواده توت مانند توت فرنگی، شاه‌توت، تمشک، بلوبری و… هستید، حتما دوست دارید که در تمام فصول سال به آنها دسترسی داشته باشید. برای این کار می‌توانید، این میوه‌ها را در قالب‌های یخ بریزید و به آنها آب اضافه کنید. نگهداری این مخلوط در فریزر به شما اجازه می‌دهد تا در طول سال، میوه‌های مورد علاقه‌تان را به خوبی حفظ کنید و هر وقت که لازم بود از آنها در غذا، دتاکس واتر، نوشیدنی‌های مختلف و… بهره ببرید.

استفاده خلاقانه از قالب‌های یخ در آشپزی

۹. شربت یخی

شربت‌ها یا آب میوه‌ها را هم می‌توان در قالب یخ ریخت و منجمد کرد. در روزهای گرم تابستانی، این کار به شما کمک می‌کند تا در هنگام خروج از منزل، نوشیدنی منجمد خوبی به همراه داشته باشید که در طول مسیرتان کم‌کم آب می‌شود و آن را نوش‌جان خواهید کرد.


۱۰. بستنی یخی

احتمالا شما هم تجربه درست کردن بستنی‌های یخی شیری یا آلاسکای شیری را در کودکی دارید. اکنون هم می‌توانید با انواع و اقسام مواد، بستنی یخی درست کنید. مثلا شیر، شربت یا… را درون قالب بریزید و بعد توی آن یک عدد چوب بستنی بگذارید. با یخ بستن محتویات درون قالب و خارج کردن آن از قالب، یک بستنی یخی چوبی خواهید داشت.


منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.