چند گام تا مهمترين امتحان عمر شما

در اتاقش را که باز مي کنيد ، انگار به يک کتابخانه ي تمام عيار وارد شده ايد . از روي ميز گرفته تا قفسه ها و کف اتاق ، پر از کتاب ها و جزوه هاي مخصوص کنکور است . از ميان آن همه کتاب رنگارنگ يک کله کوچک با چشماني نگران بالا مي آيد و از اينکه آرامش او را در حالي که مشغول مطالعه براي کنکور بوده است بر هم زده ايد ، گله مي کند ... شما هم خوشحال و راضي از درسخوان بودن نوجوان تان در را پشت سرتان مي بنديد و از ته دل مي گوييد : « امسال ديگر پزشکي قبول
چهارشنبه، 29 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند گام تا مهمترين امتحان عمر شما
 چند گام تا مهمترين امتحان عمر شما
چند گام تا مهمترين امتحان عمر شما






پرده اول :

در اتاقش را که باز مي کنيد ، انگار به يک کتابخانه ي تمام عيار وارد شده ايد . از روي ميز گرفته تا قفسه ها و کف اتاق ، پر از کتاب ها و جزوه هاي مخصوص کنکور است . از ميان آن همه کتاب رنگارنگ يک کله کوچک با چشماني نگران بالا مي آيد و از اينکه آرامش او را در حالي که مشغول مطالعه براي کنکور بوده است بر هم زده ايد ، گله مي کند ... شما هم خوشحال و راضي از درسخوان بودن نوجوان تان در را پشت سرتان مي بنديد و از ته دل مي گوييد : « امسال ديگر پزشکي قبول است » و با خيال راحت همراه ساير اعضاي خانواده به مهماني مي رويد .

پرده دوم :

اتومبيل تان را جلوي در پارکينگ قرار داده و از ماشين پياده مي شويد تا در پارکينگ را باز کنيد ، ولي چراغ اتاق پشت کنکوري شما خاموش است و از داخل ساختمان صداي بلند موزيک به گوش مي رسد . حسابي عصباني مي شويد و در دل مي گوييد : « او که خانه مانده بود تا درس بخواند » وقتي عصباني تر مي شويد که مي بينيد از آن زماني که منزل را ترک کرده ايد ، تلفن منزل اشغال بوده و نوجوان دکتر ، مشغول صحبت کردن با دوستانش بوده است ...
اين روزها تقريباً در هر خانواده اي يک نوجوان يا جوان پشت کنکوري پيدا مي شود که براي عبور از سد کنکور مشغول درس خواندن است ، ولي تا به حا فکر کرده ايد در اين سال به نوجوانان ما چه مي گذرد ؟ بدون تفريح ، بدون گردش ، بدون رفت و آمد و ديد و بازديد ، فقط درس و درس . آيا فکر مي کنيد او در تمام ساعاتي که پشت درهاي اتاقش مشغول درس خواندن است ، واقعاً درس مي خواند يا پيش از آن در فکر و خيال و ترس ها و نگراني هايش فرو مي رود ؟

استراحت فراموش نشود .

قرار نيست نوجوان شما تمام ساعات روز و هفته را بدون وقفه به مطالعه بپردازد . نوجوانان سرشار از انرژي هستند و بايد بتوانند اين انرژي را تخليه کنند . اگر فرزند شما در حال مطالعه براي کنکور سال آينده است ، به او کمک کنيد تا در برنامه هفتگي خود ساعاتي را براي استراحت در نظر بگيرد .
اين ساعات مي تواند روزهاي آخر هفته باشد که بعد از يک هفته مطالعه بتواند در آن لحظاتي را به شادي و تفريح بگذراند . رفتن به سينما همراه دوستان يا برقراري رابطه دوستانه و صميمي بين همسالان و شرکت در مهماني هاي خانوادگي يا حتي ديدن يک فيلم در منزل کنار ساير اعضاي خانواده مي تواند به عنوان تفريح پشت کنکوري ها در نظر به هر حال نشستن در اتاق دربسته و مطالعه کتاب هاي گوناگون ، هر کسي را خسته و افسرده مي کند .
براي آنکه نوجوانان بتوانند انرژي لازم را براي ادامه مسير مطالعاتي خود به دست آورند ، بايد بتوانند در ميان برنامه هاي درسي خود استراحت کنند . شايد فرزند شما تمايل داشته باشد در اوقات استراحت خود فوتبال بازي کند يا به باشگاه ورزشي برود . تلاش کنيد براي او تعيين تکليف نکنيد ، چون طبيعت سرکش نوجوانان کار را بر خلاف نظر شما پيش مي برد .
بهترين راه اين است که در کنار او قرار گيريد و با دادن پيشنهادهايي که به نظرتان مطلوب است ، به او در انتخاب يک تفريح سالم و در عين حال مختصر و مفيد کمک کنيد .

اگر پشت کنکوري داريد :

ممکن است نوجوان شما يک بار در کنکور شرکت کرده و نتوانسته باشد نتيجه دلخواهش را کسب کند . در اين شرايط مطمئن باشيد که او بيشتر از خود شما از اين شرايط ناراحت و در تلاش است که بتواند در کنکور سال آينده ، درخشان عمل کند . مهمترين عامل موفقيت در کنکور ، خود نوجوان است و اراده و پشتکار او حرف اول را مي زند . در مرحله ي بعدي ، برنامه ريزي صحيح قرار مي گيرد . بايد به او کمک کنيد تا باور کند قبولي در کنکور ، دست يافتني است . تقويت انگيزه هاي مالي و اجتماعي نوجوان درصورت قبولي در کنکور مي تواند اراده ي او را براي مطالعه تقويت کند .
بايد به او کمک کنيد تا روش هاي صحيح مطالعه را بياموزد .
برنامه ريزي نوجوان شما بايد بر مبناي توانايي هايش باشد نه احساسات .
تلاش کنيد بر مبناي واقعيت تصميم بگيريد نه تخيلات .
مهمترين نقش خانواده در کمک به نوجوانان اين است که تمام امکانات شان را در اختيار او قرار دهند . البته منظور فقط امکانات مادي نيست . روحيه دادن به نوجوانان مي تواند شور و شوق و هيجان آنها را دو چندان بالا ببرد . شما بايد به نوجوان خود اعتماد کنيد و پرخاش کردن ، سرزنش و دخالت هاي بيجا و تذکرهاي مکرر را کنار بگذاريد . اينکه نوجوان احساس نکند تنها است ، در موفقيت او اثرات چشمگيري دارد . خانواده بايد درک کند که نوجوان تحت فشار است و به او کمک نمايد تا اين مرحله را سپري کند . مقايسه نوجوان با نوجوانان ديگر که موفق تر عمل کرده اند ، مي تواند احساس اعتماد به نفس که در کنکور حرف اول را مي زند ، در دل نوجوانان تضعيف کند .

تو مي تواني :

قبول داريم که خيلي دشوار است ولي شما مي توانيد . از همين لحظاتي که اين خطوط را مي خوانيد تا کنکور سال آينده چند ماه وقت است . فقط کافي است عزم تان را جزم کنيد و آستين ها را بالا بزنيد . اول از همه به خودتان اطمينان کنيد . هر قدر هم تاکنون کوتاهي کرده ايد ، باز هم فرصت براي جبران باقي است . ببينيد از نظر درسي در چه شرايطي قرار داريد و با يک حساب سرانگشتي ، درس هايي را که در آنها بيشتر ضعف داريد پيدا کنيد . حالا از همان ها شروع کنيد . نيروي اصلي خود را براي تقويت اين نقاط ضعف بگذاريد و در کنار آن ، درس هاي آسان تر را مرور کنيد .
قبول داريم که از طرف خانواده تحت فشار هستيد ، ولي کاري کنيد که باور کنند احساس مسئوليت در قبال آينده خود داريد . اگر مي خواهيد فوتبال بازي کنيد ، به خانواده اطمينان بدهيد و ثابت کنيد که فوتبال به درس خواندن تان لطمه نمي زند . به اندازه از اينترنت استفاده کنيد . اگر اعتدال را رعايت کنيد ، اين دوران را به بهترين شکل سپري مي کنيد و در رشته ي دلخواه تان پذيرفته مي شويد .
منبع:مجله خدايا کمکم کن،شماره 6




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.