اثرات مسئولیت پذیری در خانواده

در اینجا به دو اثر کلّی مسئولیت پذیری که نقش ویژه ای در تأمین سعادت خانوادگی دارد، می پردازیم.
جمعه، 12 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثرات مسئولیت پذیری در خانواده
این ویژگی اخلاقی دارای آثار فراوانی است که گستره آن بیشتر مسائل زندگی را در بر می گیرد. اینک به دو اثر کلّی که نقش ویژه ای در تأمین سعادت خانوادگی دارد، می پردازیم:


1- استحکام پیوند خانوادگی

از آثار مستقیم احساس مسؤولیت، به دست آوردن موفقیت در امور زندگی است.

کسی که تمامی وظایف خانوادگی خود را می شناسد و یکایک آنها را با علاقه فراوان انجام می دهد، بدون شک در تمامی امور زندگی موفّق می شود. همسر او نیز از اینکه وی از وظایف و تکالیف خود آگاه است، خشنود می گردد.

بسیاری از عقب ماندگیها در زندگی خانوادگی، معلول نشناختن مسؤولیتها و گریز از انجام وظایف خانوادگی است. اگر هر یک از زن و شوهر وظایفی را که بر عهده آنان است، تشخیص داده، به آن عمل کنند، چرخ زندگی آنها در مسیر مطلوب خویش قرار گرفته، امور زندگی شان رونق خواهد یافت، و هر گونه سرپیچی از آن به استحکام این کانون، ضربه خواهد زد.

مردی که در قبال مسؤولیتهای خانوادگی سهل انگاری کرده و از زیر بار اداره زندگی، شانه خالی می کند و با تن آسایی خود، خانواده اش را در معرض فقر اقتصادی قرار می دهد و آنان را در برآوردن نیازهای اوّلیه خود یاری نمی رساند، در حقیقت بزرگترین ضربه را به سعادت خانوادگی خود زده است.


2- آسایش روحی

ایفای وظیفه متقابل همسران، موجب اطمینان خاطر یکدیگر گشته و دغدغه های روحی ناشی از عدم مسؤولیت پذیری همسر را از بین می برد، بدین جهت با آسایش فکری و روحی به زندگی ادامه داده و روح آنان دچار تشویش و اضطراب نمی شود.

علاوه بر این، با وجود روحیه مسؤولیت پذیری متقابل در همسران، ریشه اختلافات خانوادگی از بین رفته، زن و شوهر در جوّی سالم و با روحیه ای امیدوار به انجام وظایف خود می پردازند.[1]


 پی نوشت:
[1] فاخرى، علیرضا، اخلاق خانواده، 2جلد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نمایندگى ولى فقیه، اداره آموزش هاى عقیدتى سیاسى - ایران - تهران، چاپ: 1، 1378 ه.ش.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.