مبانی مدیریت اسلامی
دین کامل و تمام ، یعنی مجموعهای از قوانین الهی برایبشر تا روز قیامت که: اولا. انسان را به هدف نهایی برساند ، ثانیا . به خارج از خودش وسایر مکاتب احتیاج نداشته باشد .
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسلام در لغت به معنی تسلیم شدن و پذیرفتن است. در فرهنگ قرآنی، اسلام دین توحیدی است. در قرآن مجید درباره ابراهیم خلیل (علیه السلام) آمده است: «ما کان ابراهیم یهودیة ولا نصرانیة و لکن کان حنیفا مسلما و ما کان من المشرکین»(ال عمران /۹۷) و در آیه دیگری از زبان آن حضرت آمده است: «انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الأرض حنیفا مسلما و ما أنا من المشرکین.( انعام /۷۹) از این آیات و برخی آیات دیگر، چنین فهمیده می شود که اصل دین الهی، شناخت حق تعالی و اعتقاد به یکتایی حضرت حق و دوری از هر گونه شرک می باشد و این شناخت است که محور اصلی تبلیغ همه انبیای الهی بوده است. در بعضی آیات، کلمه اسلام ظاهرا بر دین و آیینی اطلاق شده است که از جانب حق تعالی و به وسیله حضرت ختمی مرتبت، محمدبن عبدالله (صلی الله علیه وآله وسلم) به جهانیان ابلاغ شده است؛ همانگونه که حق تعالی می فرماید: «ان الدین عند الله الاسلام» (آل عمران/۱۹)؛ پس از گذشت اندک زمانی از ظهور اسلام، کلمه «اسلام» به صورت حقیقت شرعیه، بدون قرینه به همین معنی به کار می رفت.
در این آیین مقدس، همه عقاید ایمانی و آموزشهای اخلاقی و رفتاری باید در مرحله نخست بر اساس تعلیمات قرآنی استوار باشد، چون قرآن کتاب هدایت است و با بهترین و استوارترین روش راهنمای آدمی است. در احادیث روایت شده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین، به تعلیمات قرآنی و پیروی از آن تاکید شده است. قرآن کریم درباره وجود حق تعالی و صفاتش، و نیز درباره حقایق جهان نامحسوس، و همچنین درباره اهمیت وجودی انسان، سخن گفته و عقل او را برای آگاهی به این حقایق - در مقام ارشاد و تنبیه - مخاطب قرار داده و او را فراخوانده است تا حقایق را آنگونه که هست، پیش از آنکه در قالبهای احساسات و تعصبات نسنجیده و پندارگرایانه شکل گیرد، دریابد. این کتاب مقدس، علاوه بر توجه دادن انسان به شناخت خود و رسیدن به خودآگاهی، خرد او را با استدلالات عقلی آشنا می سازد و توجه او را به نظام طبیعت بر می انگیزد، تا از آثار مشهود، مبدأ هستی را بشناسد و به آن ایمان آورد. در قرآن کریم از مبدأ هستی به عنوان وجود مطلق یاد می شود، مبدایی که دارای قدرت علم، اراده و دیگر صفات کمال، به نحو مطلق و بی نهایت است، که همه موجودات را به قدرت خویش آفریده و به حکمت خویش نظام بخشیده است و عنایت و رحمت او در همه حال شامل همه آنها است.
خداوند می فرماید هر کس بپندارد که در زمین دین دیگری بجز اسلام وجود دارد که مورد پذیرش خداوند است ، چنین فردی کافر است و هیچ شک و تردیدی در کفر وی نیست ، زیرا الله عزوجل در کتابش چنین می فرماید : ومن یبتغ غیر الإسلام دینا فلن یقبل منه وهو فی الآخرة من الخاسرین : هر کس غیر از اسلام دینی اختیار کند هرگز از او پذیرفته نیست و او در آخرت از زیانکاران است ( آل عمران - ۸۵ ) همچنین می فرماید : الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الإسلام دینا : امروز دین شما را بحد کمال رسانیدم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آئین را که اسلام است برایتان برگزیدم سورة المائده آیه ۳)
دین کامل و تمام ، یعنی مجموعهای از قوانین الهی برایبشر تا روز قیامت که: اولا. انسان را به هدف نهایی برساند ، ثانیا . به خارج از خودش وسایر مکاتب احتیاج نداشته باشد . ادیان الهی ، بنا به نیاز امتها و تناسب محیط زندگانی با هم مختلف بوده ، هر دینی تکمیل شده دین قبلی است و چون اسلام ، آخرین دین الهی است ، تمام نیازمندی های بشر از جمله مدیریت را برای هدایت و سعادت دارد . بشر در دوران زندگی خود یک رشته نیازمندیهای اصیل و ثابتی دارد و نیز در میان شئون زندگی بشر ، مانند قوانین طبیعت ، واقعیت هایی هست که گذشت زمان از اصالت آن ها نمی کاهد ; زیرا واقعیت ، همیشه واقعیت است . اساس دین اسلام بر این حقایق نهاده شده و قوانین آن بر پایه احتیاجات تکوینی و فطری انسانی مستقر گردیده است . بعضی از این قوانین ثابت است و برخی دیگر نیز متغیر و بنابه مصلحت روز از احکام کلی دین استنباط می شود ، در نتیجه ، چون تمامی نیازمندیهای بشر برای هدایت و سعادت ، در دین اسلام وجود دارد ، می توان گفت که دین اسلام دین کاملی است .
آیه شریفه «الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی و امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم. (مائدة ، 3) ، به این معناست که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با استفاده از نیروی وحی ، آخرین مرحله کمال را با تمام شرایط و خصوصیات در اختیار بشر حق جو قرار داده و موانع کار را نیز از سر راه آنها برداشته ، به طوری که دیگر هیچ نقصی تا قیامت برای راهنمایی انسان باقی نمانده است : وتم کلمت ربک صدقا وعدلا لأ مدل لکلمت ( انعام ، ۱۱۰) و کلام پروردگار تو ، با صدق و عدل به حد تمام رسید و هیچ کس نمی تواند کلمات او را دگرگون سازد .
منبع: اصول ومبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده،عبد العظیم عزیزخانی، انتشارات هنر آبی، چاپ اول، تهران1390
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
عدم تقدم بر خدا
يکشنبه، 28 مهر 1398
ارزشها و ضدارزشها
شنبه، 4 آبان 1398
خصوصیات ارزشی انسان
شنبه، 4 آبان 1398
رهبری در مدیریت اسلامی
جمعه، 3 آبان 1398
اندیشمندان مسلمان معاصر
يکشنبه، 28 مهر 1398
اندیشه علمای اسلام
يکشنبه، 28 مهر 1398
چرخه حیات در قرآن کریم
شنبه، 20 مهر 1398
پایههای مدیریت در اسلام
شنبه، 20 مهر 1398
مدیریت مادی شرق و غرب
شنبه، 20 مهر 1398
مدیریت موفق اسلامی
شنبه، 20 مهر 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها