قضاوت در اسلام
کار هر کس نیست "قضاوت کردن"
قضاوت از دید ائمه ـ علیهم السلام ـ منصب خطیری است که دارای مشکلات زیادی است چرا که دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگیز قرار دارد، ولی این را نیز باید گفت که اگر به دست یک قاضی احقاق حقی بشود و رفع ظلمی صورت گیرد، از اجر و پاداش ویژهای برخوردار خواهد بود
چهارشنبه، 8 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده:
رضیه زارع شوازی
موارد بیشتر برای شما
قضاوت در اسلام
قضاوت از دید ائمه ـ علیهم السلام ـ منصب خطیری است که دارای مشکلات زیادی است چرا که دائماً در معرض امتحانات سخت و وسوسه انگیز قرار دارد، ولی این را نیز باید گفت که اگر به دست یک قاضی احقاق حقی بشود و رفع ظلمی صورت گیرد، از اجر و پاداش ویژهای برخوردار خواهد بود. حضرت علی ـ علیه السلام ـ در این زمینه میفرمایند: دست خدا بالای سر قاضی است و او در زیر سایه رحمت الهی نشسته، اما اگر از حق تجاوز کند خداوند او را به خودش وا میگذارد.
حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرمایند: قاضیان چهار گروهند که سه گروه از آنان اهل آتش و دوزخند و یک گروه از آنان اهل بهشت. اما سه گروه که اهل دوزخند عبارتند از:
1- مردی که قضاوت ظالمانه نموده در حالی که نمیدانست
2- مردی که قضاوت ظالمانه نموده در حالی که میدانسته؛
3- مردی که قضاوت به حق نموده ولی عالم به امور قضایی نبوده؛
4- اما مردی که قضاوت به حق نموده در حالی که عالم به امور قضایی بوده پس او در بهشت است.
شرایط قاضی از دیدگاه ائمه
اما درباره شرایط قاضی در اسلام که از خطیرترین مسئولیتها شناخته شده است باید گفت که در شریعت نبوی قبول منصب و مسئولیتی که در خور انسان نیست از بزرگترین گناهان شمرده شده است، زیرا نبیّ مکرم اسلام میفرمایند: کسی که امری از مسلمین را عهدهدار میباشد در حالی که برتر از او در میان مردم هست به خدا و رسولش و به همه مسلمین خیانت کرده است. به همین خاطر منصب قضاء که از اعظم مناصب، و در رابطه با جان، مال و آبروی مردم است با توجه به روایات در این باب باید به اهلش واگذار شود.
حضرت علی ـ علیه السلام ـ در فرمان خود به مالک اشتر برای انتخاب قاضی میفرمایند:
پس برای قضاوت و داوری بین مردم بهترین کسانی را انتخاب کن که؛
۱ـ انبوه کارها بر او سخت نیاید و از عهدة انجام آنها برآید؛
۲ـ طرفین متخاصم در ستیزه و لجاج رأی خود را بر او تحمیل نکنند؛
۳ـ در صورت اشتباه، بر تصمیم خود اصرار نورزد و جانب حق را بگیرد؛
۴ـ طمعکار نباشد (زیرا طمعکاری مانع احقاق حق است)؛
۵ـ در قضاوت به اطلاعات سطحی اکتفا ننماید؛
۶ـ در موارد شبهه تا کشف حقیقت درنگ و تأمل نماید؛
۷ـ در صدور احکام متکی به دلائل قطعی باشد؛
۸ـ کمتر از همه از مراجعه دادخواهان به تنگ آید؛
۹ـ در کشف حقایق صبور باشد؛
۱۰ـ پس از روشن شدن موضوع، حکم قاطع صادر نماید؛
۱۱ـ تملّق و چاپلوسی و حیله و خدعه او را به هر سو نکشاند؛
و البته این چنین کسانی کمیابند.»
فقهای شیعه همگی شرایط مشابهی را برای تصدی امر قضاء در نظر گرفتهاند. برای مثال حضرت امام خمینی (ره) در مورد شرایط قاضی میفرماید که باید موارد زیر را داشته باشد:
۱. کمال عقل و رسیدن به حد بلوغ؛ ۲. ایمان؛ ۳. طهارت مولد (حلال زاده)؛ ۴. مرد باشد؛ ۵. عادل باشد؛ ۶. عالم به احکام قضاوت باشد؛ ۷. باید قوه ضبط و اجتهاد داشته باشد. (1)
علاوه بر شرایط فقهی گفته شده یک قاضی باید باتدبیر و دانا باشد و هنگام قضاوت از شیوههای مختلف استفاده بهینه بکند. عنصرالمعالی در قابوسنامه حکایتی را از قضاوت قاضی با درایت نقل میکند:
مردی با گریه و زاری به نزد قاضی ابوالعباس رویانی رفت و گفت که مبلغی را برای کمک به دوستش قرض داده و الان که چند سالی از آن زمان می گذرد، دوستش حاضر نمیشود پول را برگرداند. قاضی به مرد گفت که باید شاهد بیاورد ولی مرد شاهدی برای خود نداشت. قاضی گفت چارهای نیست یا باید خودت شاهدی برای گفتهات داشته باشی یا دوستت در پیشگاه خداوند قسم بخورد. مرد دوباره با گریه گفت که دوستم از قسم دورغ خوردن اِبایی ندارد و نمیتواند به این وسیله حقش را پس بگیرد. قاضی از هر دو آنها سوالهایی میپرسد و در آخر از مالباخته میپرسد که به هنگام قرض دادن پولش، کجا نشسته بوده. مرد مالباخته میگوید زیر درختی نشسته بودیم. قاضی هم به او میگوید که درخت شاهد تو است، برو زیر همان درخت دو رکعت نماز بگذار و 100 بار بر پیامبر صلوات بفرست و بعد از آن با نشان دادن مهر من به آن درخت او را به اینجا بیاور. مرد مهر را میگیرد و میرود. بعد از مدتی قاضی از دوست مالباخته میپرسد به نظر تو دوستت به آن درخت رسیده است یا نه؟ مرد میگوید هنوز نه.
بعد از گذشت مدت زمانی مرد مالباخته برمیگردد و میگوید هر کاری کردم درخت به اینجا نیامد. قاضی میگوید چرا اتفاقا درخت آمد و به نفع تو شهادت داد. دوست مالباخته که تا آن لحظه کنار قاضی نشسته بود گفت پس چرا من آن درخت را ندیدم. قاضی گفت اگر تو پولی از دوستت نگرفته بودی از کجا فهمیدی که او به سوی کدام درخت میرود که در جواب سوال من گفتی به درخت مورد نظر نرسیده است. مرد در مقابل این استدلال قاضی سکوت اختیار کرد و قاضی او را ملزم به پرداخت پول مالباخته کرد.(2)
همانطور که در روایات آمده است جایگاه قاضی و قضاوت در اسلام، همان جایگاه پیامبران میباشد. بنابراین علاوه بر بلندی جایگاه، منصب خطیری هم است. زیرا قضاوت قاضی در برابر مال، جان و آبروی یک فرد قرار دارد. پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: « زبان قاضی میان دو شعله آتش است تا اینکه میان مردم حکم کند و سرنوشت او معین شود. چنانچه عادلانه حکم کند، به سوی بهشت و اگر ستم کند، به سوی دوزخ شتافته است». نتیجه قضاوت درست و عادلانه رسیدن به عدالت در جامعه است و هر کجا عدالت به صورت کامل رعایت شود، هیچ حقی از کسی ضایع نمیشود. شرط عدالت در جامعه یکی از مواردی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است و با رعایت کردن آن میتواند با وجهه مناسبی به همه جهانیان شناسانده شود.
منابع
1- سایت پرسمان دانشگاهیان
2- پایگاه اطلاع رسانی حوزه
3- طوسی، تهذیب، 6 / 392
مقالات مرتبط
قضاوت ؛ اهمیت و آداب آن (1)
احکام قضاوت
اهمیت گفتار قاضی در قضاوت
قضاوت ؛ اهمیت و آداب آن (2)
عدالت قاضی مبنای اخلاق حرفهای قضاء
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
حق الناس یعنی چه؟
شنبه، 30 شهريور 1398
همدیگر را قضاوت نکنیم
چهارشنبه، 20 شهريور 1398
قرار عدم صلاحیت و چگونگی تعیین صلاحیت دادگاه
جمعه، 13 ارديبهشت 1398
تخلفات انتظامی قضات و مجازات مربوط به آنها
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1398
نان خودش از گلویش پایین نمیرود
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
دادگاه خانواده
شنبه، 4 اسفند 1397
ستاره بزرگ عرفان نجف آیت الله سید علی قاضی (ره)
شنبه، 6 بهمن 1397
اعتبار قضاوت در حکم
دوشنبه، 22 شهريور 1400
بررسی اعتبار امر قضاوت
دوشنبه، 22 شهريور 1400
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا