هرآنچه راجع رمزگذاری در تلگرام باید بدانیم

ممکن است در جایی باشید که دیگران به تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند و شما نخواهید کسی وارد برنامه تلگرام شما شده و پیغام هایتان را مشاهده کند. یکی از ویژگی هایی که در نرم افزار تلگرام قرار داده شده قابلیت رمزگذاری بر روی برنامه است تا به جز خودتان کسی نتواند از برنامه استفاده کند.
سه‌شنبه، 21 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه راجع رمزگذاری در تلگرام باید بدانیم

گذاشتن رمز برای تلگرام اندروید

در تلگرام نسخه اندروید، به راحتی می توان یک پسورد امنیتی چهار رقمی و یا یک روش بیومتریک را برای احراز هویت، فعال نمود.

به عبارت ساده تر اگر جدیدترین نسخه تلگرام را در اختیار داشته باشید، می توانید از یک پسورد 4 رقمی برای ورود به تلگرام استفاده کنید و یا از طریق اثر انگشت و یا تشخیص چهره گوشی خود، به تلگرام نیز دسترسی پیدا کنید.

برای گذاشتن رمز برای تلگرام اندروید به ترتیب زیر عمل خواهیم نمود که تصویر آن در زیر نمایش داده شده است:

برنامه تلگرام را باز کرده و از طریق منوی همبرگری بالای صفحه به بخش تنظیمات (Settings) وارد شوید.

در این مرحله، گزینه حریم خصوصی و امنیت (Privacy and Security)  را انتخاب کنید.

در بخش بعدی، گزینه قفل با گذرواژه (Passcode Lock) را انتخاب کنید.

گزینه قفل با گذرواژه را فعال کرده و سپس یک رمز 4 رقمی را برای خود انتخاب کنید. (در این مرحله می توانید از گزینه قفل با اثر انگشت نیز استفاده کنید.)
 

گذاشتن رمز برای تلگرام آیفون

اگر از جمله کاربران آیفون هستید، پروسه رمزگذاری روی تلگرامتان، دقیقا به شکل گذاشتن رمز برای تلگرام در اندروید بوده و تفاوت چندانی ندارد.

با این حال روش انجام این کار در ادامه، همراه با تصاویر مربوطه آورده شده است که با یکدیگر مرور خواهیم نمود:

برنامه تلگرام را باز کرده و از طریق منوی همبرگری بالای صفحه به بخش تنظیمات (Settings) وارد شوید.

در این مرحله، گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

در بخش بعدی، گزینه Passcode Lock را انتخاب کنید.

گزینه Turn Passcode On را فعال کرده و سپس یک رمز 4 رقمی را برای خود انتخاب کنید. (در این مرحله می توانید از گزینه Unlock with touch ID نیز برای فعال کردن اثر انگشت استفاده کنید.)
 

گذاشتن رمز برای تلگرام ویندوز

علاوه بر نسخه های موبایلی، در نسخه های دسکتاپ نیز قابلیت گذاشتن رمز برای تلگرام وجود دارد. تقریبا روش انجام این کار برای نسخه های مختلف دسکتاپ، از جمله ویندوز، لینوکس و یا مک، یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد.

با این حال در ادامه، چگونگی انجام این کار را برای سیستم عامل ویندوز که از محبوبیت و جامعه آماری بالاتری برخوردار است، شرح خواهیم داد:

برنامه تلگرام را باز کرده و از طریق منوی همبرگری بالای صفحه به بخش تنظیمات (Settings) وارد شوید.

در منوی تنظیمات، از طریق اسکرول صفحه به پایین ترین بخش تنظیمات مراجعه کرده و در بخش Privacy and Security گزینه Turn on local passcode را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده، یک پسورد دلخواه برای ورود به تلگرامتان انتخاب کرده و آن را در قسمت های خواسته شده وارد کنید. سپس گزینه Save را انتخاب کنید تا این پسورد برای ورود به تلگرامتان ذخیره گردد.

یک رمز عبور انتخاب و یک بار در بالا و یک بار در پایین وارد کنید.
 

فراموشی رمز عبور تلگرام

اما نکته دیگری که ممکن است برای عده ای دردسر ساز شود، فراموشی رمز عبور تلگرام می باشد. اگر پس از گذاشتن رمز برای تلگرام ، رمز ورود به آن را فراموش کنیم، برای وارد شدن به تلگرام خود، چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اگر به هر دلیلی رمز عبوری که برای تلگرام تنظیم کرده اید را فراموش کنید، تنها راهی که می توانید یک بار دیگر از طریق دستگاهتان به تلگرام متصل شوید، خارج شدن از حساب تلگرام و ورود دوباره به آن است.

برای این منظور در سیستم عامل های اندروید و آیفون، کافی است یک بار اپلیکیشن تلگرام را به طور کامل حذف یا Uninstall کرده و سپس دوباره آن را نصب کنید. پس از آن اطلاعات حساب خود را وارد کنید تا همه چیز به حالت عادی برگردد.

اما برای کاربران سیستم عامل ویندوز یا سایر نسخه های دسکتاپ تلگرام، علاوه بر حذف و نصب دوباره تلگرام، امکانی در بخش درخواست پسورد ورودی تلگرام در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می توان بدون نیاز به پاک کردن تلگرام، گزینه Log out را برای خروج از تلگرام انتخاب کنید.

پس از خارج شدن از حساب، می توانید نرم افزار تلگرام را یک بار دیگر اجرا کرده و سپس با اطلاعات حساب خود به تلگرامتان متصل شوید.
 

غیر فعال کردن رمز عبور تلگرام

اما اگر به هر دلیلی بخواهید رمز عبوری که برای تلگرام تنظیم کرده اید را غیر فعال کنید، در هر سیستم عاملی که بودید، دقیقا مراحل گفته شده را در خصوص گذاشتن رمز برای تلگرام، انجام داده و سپس گزینه Passcode Lock را خاموش کنید. به این ترتیب به سادگی می توانید این امکان را غیر فعال نمایید.

دقت داشته باشید که وقتی گزینه پسورد ورود برای تلگرام فعال شود، در صفحه اول تلگرام، یک علامت قفل نمایش داده می شود که با لمس کردن آن، قفل تلگرام فعال خواهد شد و در صورتی که از آن خارج شده و دوباره وارد شوید، باید رمز عبور خود را وارد نمایید.
 

تنظیم قفل خودکار تلگرام

در تنظیمات قفل صفحه تلگرام، امکانی دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توان بدون نیاز به لمس کردن گزینه ای که در بالا گفته شد، رمز عبور تلگرام را به طور خودکار فعال نمود.

این گزینه در همان صفحه انتخاب پسورد ورودی تلگرام وجود دارد و با عنوان قفل خودکار یا Auto-lock نمایش داده می شود.

با انتخاب این گزینه، یک سری تایم به ما نمایش داده می شود که در صورت انتخاب هر کدام از آن ها، در صورتی که برای مدت زمان مربوطه، از تلگرام استفاده نکنیم، این برنامه به طور خودکار قفل خواهد شد و برای استفاده مجدد از آن، نیاز است که دوباره رمز عبور را وارد کنیم.
 
تنظیم زمان برای قفل خودکار تلگرام
همچنین می توانید از طریق گزینه Change Passcode در همین صفحه نیز، پسورد انتخاب شده خود را تغییر داده و یک رمز عبور دیگر برای ورود به تلگرام انتخاب کنید.

در پایان باید گفت که تنظیم و گذاشتن رمز برای تلگرام یکی از مراحل بالا بردن امنیت تلگرام محسوب می شود و می تواند علاوه بر روش های امنیتی دیگر، تا حدودی از دسترسی دیگران به پیام های شخصی شما حفاظت کند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.