حقایقی بسیار جذاب از کامپیوترهای شخصی ‏

آیا به جمع آوری اطلاعات در خصوص سیستم کامپیوتری علاقه دارید؟ در این مقاله فهرستی از حقایقی جالب در مورد کامپیوتر ‏شخصی آورده شده است. جهت آشنایی با تاریخچه کامپیوتر و تکامل کامپیوترهای شخصی این مقاله را مطالعه نمایید.‏
جمعه، 24 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
حقایقی بسیار جذاب از کامپیوترهای شخصی ‏
شاید از شنیدن این خبر تعجب کنید که اولین کامپیوتر در سال 1945 به روی کار آمد. در تاریخچه اولین کامپیوترها چنین آمده است که نخستین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیکی تحت عنوان «انیاک» (ENIAC) به معنای ماشین محاسبه کننده و انتگرال گیر عددی الکترونیکی در سال 1945 در فیلادلفیا معرفی شد و به قدری برق مصرف می‌کرد که هر زمان بکار انداخته می‌شد، روشنایی شهر مجاور دچار اختلال می‌شد.

آیا می‌توانید بزرگی این کامپیوتر را در ذهن خود تصور کنید؟ در خصوص وزن و اندازه آن بایستی گفت که وزن این کامپیوتر 30 تن بوده و به 1500 فوت مربع یا 355ر139 متر مربع فضا برای قرارگیری آن نیاز بود. کامپیوترها در ابتدا به قدری بزرگ بودند که فضای یک اتاق بزرگ را اشغال می‌کردند. این اندازه به تدریج کاهش یافت، اما ظرفیت کار و ذخیره سازی آنها به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد. توسعه ریزپردازنده منجر به تکامل کامپیوترهای شخصی شد. این روزها می‌توانید انواع بیشماری از کامپیوترهای شخصی یا رومیزی از جمله کامپیوترهای شخصی قابل حمل، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای دستی یا پلم تاپ و غیره را ببینید. شیوه‌ کار یک پی‌سی (PC) یا همان کامپیوتر شخصی با انواع مختلف گجت به راستی باورنکردنی است. حال که قیمت کامپیوترهای شخصی خوب به طور قابل توجهی کاهش یافته است، حتی مدارس در کشورهای در حال توسعه نیز می‌توانند دارای کامپیوتر شخصی باشند. به دلیل افزایش تقاضا، اکنون این محصولات به وفور در بازار یافت می‌شوند.
 

کامپیوتر شخصی

با وجود آنکه لپ‌تاپ‌ها روز به روز محبوبیت بیشتری بدست می‌آورند، اما هنوز هم بازار کامپیوترهای رومیزی از رونق نیافتاده است. هم کودکان و هم بزرگسالان به بازیهای کامپیوتری علاقه بسیاری دارند. یک کامپیوتر شخصی تمام نیازهای شما را برآورده می‌سازد. با خرید یک کامپیوتر شخصی انتخاب‌های بیشتری نسبت به گذشته در اختیار خواهید داشت.
با کمک نرم افزار کامپیوتر، می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان یک ماشین تحریر هوشمند استفاده کنیدکمپانیهایی مانند دل (Del) برای شما امکان طراحی کامپیوتر دلخواه‌تان را فراهم ساخته و می‌توانید همانطور که دوست دارید کامپیوتر خود را طراحی کنید. آنها سیستمی درست مطابق با خواسته شما می‌سازند. خواه آن را برای انجام بازی و گوش کردن به موسیقی بخواهید یا برای کار یا عکاسی، آنها نیازهای شما را برآورده می‌سازند. با کمک نرم افزار کامپیوتر، می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان یک ماشین تحریر هوشمند استفاده کنید. با استفاده از اینترنت می‌توانید ایمیل‌های خود را ارسال یا دریافت کنید و به گنجینه وسیعی از اطلاعات دست یابید. کامپیوترها با گذشت سالها، کوچکتر اما قدرتمندتر  و نیز سریعتر و کاربر پسندتر شده‌اند.
 

حقایقی از کامپیوترهای شخصی

* طبق آمار موجود، 38 سال طول کشید تا رادیو به 50 میلیون کاربر رسید، 13 سال برای تلویزیون و این امر فقط 5 سال برای اینترنت به طول انجامید.

* یکی از شگفت آورترین حقایق درخصوص کامپیوترهای شخصی آن است که در گذشته هارد درایوهای موجود در کامپیوترهای شخصی از 20 مگابایت (MB) حافظه برخوردار بودند و قیمت آنها حدود 800 دلار بود، در حالی که یک فلش مموری 8 دلاری امروزی 2 گیگابایت (GB) حافظه کامپیوتری را در خود جای می‌دهد. این کاهش 100 درصدی در قیمت در مقابل 100 برابر افزایش عملکرد کامپیوتر است!

* ویروس‌های کامپیوتری، فایلها یا کدهای کوچکی هستند که جهت از کار انداختن و مختل ساختن کامپیوتر شما نوشته شده‌اند. بنابراین خواه به اینترنت دسترسی داشته باشید یا خیر، نیاز به نصب یک نرم افزار آنتی ویروس خواهید داشت. امروزه یکی از نرم افزارهای آنتی ویروس‌ بسیار محبوب، آنتی ویروس AVG است. «فایروال» یا حصار آتشین از دیگر روشهای دفاعی است که به شما کمک کرده از اتصال غیر مجاز کامپیوترها و برنامه‌های دیگر به شما و دستکاری وسایلتان جلوگیری شود.

* حقایق تاریخچه کامپیوترها نشان می‌دهند که نخستین کامپیوتر تجاری در سال 1951 توسط جان پرسپر اکرت و جان دبلیو ماچلی از کمپانی یونیواک کامپیوتر معرفی شد. در سال 1953 آی‌بی‌ام (IBM) برگرفته از عبارت ماشین‌های تجاری بین‌المللی (International Business Machines)  وارد حوزه کامپیوتر شد.

* نخستین ماوس کامپیوتری در سال 1968 توسط داگلاس انگلبرت در نمایشگاه پاییزه در سان فرانسیسکو معرفی شد.

* نخستین کامپیوترهای ساخته شده جهت عرضه به مصرف کننده، در سال 75-1974 توسط IBM معرفی شدند. در سال 1981 مایکروسافت سیستم عامل کامپیوتر قرن را معرفی کرد. سیستم عامل ویندوز کاربر پسند مایکروسافت نخستین بار در نوامبر سال 1985 معرفی شد.

* تیم برنرز در سال 1990 نخستین بار عبارت «شبکه جهانی وب» را به روی کار آورد، او به عنوان پدر اینترنت شناخته می‌شود. اینترنت شهرت خود را با انتشار اولین مرورگر وب تحت عنوان موازائیک در سال 1993 بدست آورد.

* استیو جابز و استیو وزنیاک نخستین کامپیوتر اپل را از میان قطعات رایگان دریافتی از کارفرمایان خود ساختند. ایده آنها برای ساخت یک «PC یا کامپیوتر شخصی» توسط کارفرمایان آنها رد شده بود.

* یکی از شگفت انگیزترین حقایق در خصوص کامپیوتر شخصی آن است که ماوس کامپیوتر، رابط کاربری گرافیکی، چاپ لیزر و کارت شبکه همگی در یک شرکت «زروکس Xerox» در پالو آلتو در کالیفرنیا ساخته شدند.

* آیا می‌دانید که کامپیوتر موجود در تلفن همراه‌تان از قدرت پردازش بیشتری نسبت به تمام کامپیوترهای موجود در سفینه آپولو 11 که به فرود دو نفر در ماه کمک کرد، برخوردار است؟

* هنگامی که متوجه شدم زبان برنامه نویسی معروف COBOL توسط دریاسالار گریس هاپر، نخستین دریادار زن در نیروی دریایی ایالات متحده اختراع شد، واقعاً متعجب شدم.

* یکی از آخرین محصولات عرضه شده یعنی کامپیوتر جیبی، دنیا را به هم نزدیکتر ساخته است. اکنون می‌توانیم در حین حرکت با جهان در تماس باشیم.

* کامپیوترهای لوحی یا همان تبلت، کامپیوترهای اولترا، نوت بوک‌ها، کامپیوترهای سینمای خانگی و ایستگاه کاری همگی از انواع کامپیوترهای شخصی به حساب می‌آیند. مایکروسافت و اینتل بازیگران اصلی بازار کامپیوتر شخصی هستند.

* کامپیوتر شخصی ویزارد (PC WIZARD) در زمره محبوب‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های اطلاعاتی سیستمی موجود در بازار است. این کامپیوتر جهت شناسایی سخت افزار و برای تجزیه و تحلیل بیشتر طراحی شده است. که می‌تواند طیف گسترده‌ای از اجزاء سیستمی را شناسایی و از جدیدترین فناوری‌ها و استانداردها پشتیبانی کند.
جهت استفاده از کامپیوتر، نیازی نیست که متخصص در امر کامپیوتر یا الکترونیک باشیداکثر کامپیوترهای شخصی سبک وزن بوده و می‌توانند تقریباً هر عملکردی را به اجراء گذارند. آنها از چنان تنوعی برخوردارند که می‌توانند تقریباً هر خواسته‌ای را برآورده سازند. علاوه بر آن، جهت استفاده از کامپیوتر، نیازی نیست که متخصص در امر کامپیوتر یا الکترونیک باشید. یکی از مهمترین حقایق در خصوص کامپیوتر شخصی آن است که در زندگی یک کامپیوتر زمان به سرعت پیش می‌رود. حقایقی که در خصوص کامپیوتر متعلق به دهه‌های گذشته وجود دارد، ممکن است مضحک به نظر رسند، اما موجب می‌شود نسبت به هوش انسان احساس غرور بیشتری داشته باشیم.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط