کاربرد قرص فیناستراید

ماده فیناستراید پودری کریستالی مانند است که در دمایی حدود ۲۵۰ درجهٔ سانتی گراد ذوب می‌شود. در آب نامحلول است اما در کلوروفورم و محلول‌های رقیق الکلی حل می‌شود. فرمول شیمیایی آن C۲۳H۳۶N۲O۲ است و وزن ملکولی آن ۳۷۲٫۵۵ می‌باشد.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربرد قرص فیناستراید

قرص فیناستراید چیست؟

فیناستراید در دهه های گذشته تنها در موارد خوش خیم بزرگی پروستات مردان کاربرد داشته و در مواردی تجویز می شده است که نیاز به کاهش سطح DHT برای کاهش بزرگی پروستات مردان، می بود. این قرص برای درمان بزرگی پروستات، روزانه 5 میلی گرم، تجویز می شود اما پس از تحقیقات و مشاهده نمونه های مختلف، مشخص شد که فیناستراید نه تنها در درمان بزرگی خوش خیم پروستات موثر است، بلکه در درمان ریزش موی مردان نیز تاثیر بسزایی داشته و در بسیاری از موارد، علاوه بر قطع ریزش مو، باعث رویش موی جدید نیز گردیده است.

این مورد باعث شد که تحقیقات در این زمینه قوت گرفته و این نتیجه حاصل شود که استفاده روزانه 1 میلی گرم از این قرص می تواند در درمان ریزش موی مردان بسیار موثر و کافی باشد.

فیناستراید که معمولا برای درمان ریزش مو، به صورت قرص عرضه می شود، می تواند در سطح مولکولی، باعث تبدیل هورمون های جنسی مردانه یا تستوسترون به آنزیم های فعال در رشد فولیکول های مو شود.

حقیقت امر این است که فولیکول های مو به یک نوع از آنزیم های هورمون تستوسترون به نام DHT حساس بوده و افزایش این هورمون باعث تضعیف فولیکول های مو خواهد شد. قرص فیناستراید می تواند از تبدیل تستوسترون به DHT جلوگیری کرده و در نتیجه باعث عدم تضعیف فولیکول های مو شود.

بنابراین این قرص علاوه بر اینکه باعث بهبود در مشکل بزرگی خوش خیم پروستات می باشد، باعث کاهش شدت ریزش مو و رشد و تقویت مو نیز می شود.

همانطور که اشاره شد، قرص فیناستراید با دوز یک میلی گرم برای درمان ریزش مو تجویز می شود. مصرف این قرص در یک دوره 12 ماهه باعث کاهش موهای نازک سر و در نتیجه افزایش ضخامت موها خواهد شد. معمولا نتیجه مطلوب و قابل مشاهده از مصرف قرص فیناستراید بعد از 6 ماه پس از مصرف، ظاهر می گردد. مصرف یک دوره دو ساله از این قرص، باعث ایجاد بیشترین اثر در تقویت موهای سر شده و توقف کامل ریزش مو می گردد.
 

عوارض قرص فیناستراید

قرص فیناستراید علاوه بر این که دارای فواید بسیاری در درمان ریزش مو می باشد، دارای یک سری عوارض بسیار خطرناک نیز می باشد. این عوارض که بیشتر شامل عوارض جنسی می باشند، معمولا موجب اختلال در میل جنسی، نعوظ، خشکی چشم، خشکی پوست، افسردگی و پرخاشگری می باشد.

تولید کننده اصلی این قرص نیز از عوارض جانبی این دارو، خبر داده است که حتی بعد از قطع مصرف نیز، تا مدت ها، اثر آن همچنان باقی خواهد ماند.

ناتوانی جنسی، کاهش میل جنسی، اختلال در نعوظ و غیره از جمله شایع ترین مشکلاتی هستند که پس از قطع دارو، همچنان از سوی مصرف کنندگان، گزارش شده است.

استفاده از قرص فیناستراید در زنان هیچگونه خاصیتی در درمان ریزش مو نداشته و کاملا بی فایده خواهد بود. علاوه بر این، مصرف این قرص به شدت در دوران بارداری ممنوع بوده و حتی لمس خود قرص نیز توسط زنان حامله، ممنوع است.

این به این خاطر است که این قرص باعث اختلال در ارگان شناسی جنین شده و ممکن است باعث ایجاد عوارضی در دستگاه تناسلی جنین مذکر، گردد.

از آنجا که مصرف این قرص در مردان باعث می شود که فیناستراید در مایع منی مردان نیز وجود داشته باشد، به همین علت توصیه می شود حتی الامکان در دوران مصرف، هنگام نزدیکی از ابزار پیشگیری استفاده گردد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.