‏آیا می‎دانید تلویزیون تا چه اندازه بر روی فرزند شما تأثیر می‎گذارد؟

چنانچه پدر یا مادری هستید که نگران فرزند خود بوده و می‌خواهید از میزان تأثیرگذاری تلویزیون بر روی فرزندتان اطلاع یابید، ‏این مقاله را از دست ندهید. تماشای تلویزیون توسط کودکان از جوانب مثبت و منفی بسیاری برخوردار است. به برخی از آنها در ‏این مقاله اشاره می‌شود.‏
يکشنبه، 8 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
‏آیا می‎دانید تلویزیون تا چه اندازه بر روی فرزند شما تأثیر می‎گذارد؟
با بررسی جوانب مثبت و منفی تلویزیون بر روی کودکان، به آنچه باید از آن حذر کنید و آنچه می‌تواند به شما در این راه کمک کند دست خواهید یافت.

آیا می‌دانید؟

به عقیده آکادمی امراض کودکان، چنانچه بخواهیم کودکان زیر 2 سال از رشد عادی برخوردار باشند، به هیچ عنوان نباید بگذاریم تلویزیون تماشا کنند.

فناوری می‌تواند فوائد بسیاری داشته باشد، البته به شرط آنکه مورد سوء استفاده قرار نگیرد. به عنوان مثال کودکان پیش دبستانی می‌توانند با کمک تلویزیون الفبا را بیاموزند، اما تماشای بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد.
بیشتر اوقات خود والدین ساعتهای زیادی با فرزندان خود به تماشای تلویزیون می‌نشینندتلویزیون که به جزء جدائی ناپذیر زندگی ما بدل شده است، به طرق بسیاری بر فرزندانمان تأثیر می‌گذارد. در دنیای امروزی، قابل درک است که والدین نسبت به تماشای تلویزیون توسط فرزندان خود ابراز نگرانی کنند. آنها می‌توانند ببینند که چگونه فرزندشان درست در مقابل چشمانشان دچار اضافه وزن و سستی و کاهلی می‌شوند. متوقف ساختن کاری به یکباره هرگز نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد. در این صورت والدین چگونه می‌توانند از فرزندان خود بخواهند که به طور ناگهانی و به یکباره از تماشای تلویزیون خودداری کنند، زمانی که آنها تمام این سالها به آن خوگرفته‌اند؟ بیشتر اوقات خود والدین ساعتهای زیادی با فرزندان خود به تماشای تلویزیون می‌نشینند. اثرات منفی تماشای تلویزیون آنقدر زیاد است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. البته بایستی گفت که تماشای تلویزیون از اثرات مثبتی نیز برخوردار است، اما نکات منفی آن نکات مثبت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.
 

اطلاع از میزان تأثیر تلویزیون بر روی کودکان

تماشای هر روزه و چند ساعته تلویزیون اکنون به یک ضرورت بدل شده است. والدین بایستی با این موضوع مانند اعتیاد برخورد کنند تا بتوانند به بهبودی مؤثر فرزندان خود کمک نمایند. درست مانند اعتیاد، تماشای بیش از حد تلویزیون اثرات منفی خود را بر سلامت فرزند شما برجای می‌گذارد. در ادامه راه‌هایی که از طریق آنها تلویزیون کودک شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و کاری که شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید انجام دهید را نشان می‌دهیم.
 

تأثیر تلویزیون بر رشد جسمی و روحی کودک

زمانی که فرزند شما ساعتهای متمادی بر روی مبل می‌نشیند و به این جعبه جادویی خیره می‌شود، بدن او اندک تحرک و جنبشی نخواهد داشت و به عبارتی کوچکترین تحرکی در او دیده نمی‌شود. این بدان معنا است که بدن او به بی تحرکی عادت می‌کند. این امر در مراحل اولیه رشد بر روی توانایی‌های تعادلی فرزند شما  تأثیر می‌گذارد. گفته می‌شود که تماشای تلویزیون برای مدت زمان کوتاه در روز مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما تماشای بیش از حد و افراطی آن منجر به بروز مشکلات رشدی در کودک می‌شود. او تعامل خود با دیگران را متوقف خواهد کرد و از اینکه در اجتماع ظاهر شود احساس راحتی نخواهد داشت. به همین دلیل است که انتظار می‌رود به کودکان زیر 2 سال به هیچ وجه نبایستی اجازه تماشای تلویزیون داده شود.
 

تأثیر تلویزیون بر سلامت کودک

تلویزیون همچنین اثرات منفی خود را بر رژیم غذایی و وزن فرزند شما برجای خواهد گذاشت. خواهید دید که فرزندتان روز به روز تنبل‌تر و بی‌حال‌تر می‌شود. حتی زمانی که به تماشای تلویزیون نیز مشغول نیست، چندان فعالیتی از خود نشان نداده و این امر در نهایت منجر به افزایش وزن او خواهد شد. همچنین پس از یک دوره زمانی، دچار اضافه وزن می‌شود. خوردن افراطی خیلی زود مشکلات خود را نشان خواهد داد. فرزندتان همچنین دچار مشکلات چشمی خواهد شد. به دلیل تابش مداوم نور تلویزیون چشمان فرزندتان شروع به آبریزش کرده و او دچار حساسیت چشمی می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که تلویزیون تا چه اندازه بر سلامتی فرزندتان تأثیر می‌گذارد.
 

تأثیر تلویزیون از نقطه نظر خشونت

تلویزیون بسیار غیر رسمی و ناعامدانه خشونت را به تصویر می‌کشد. در برخی شرایط و در بعضی داستان‌ها و ماجراها همچنین شاهد آن هستیم که چگونه خشونت توجیه می‌شود. زندگی اوباش و جنایتکاران به شکلی بسیار باشکوه نشان داده می‌شود بطوریکه کودکان در سنین پایین را مجذوب خود می‌سازد. منکرات و ناهنجاری‌های اجتماعی همچون سوء مصرف مواد و فحشا به گونه‌ای نشان داده می‌شوند که اکنون به نظر پذیرفته شده می‌رسند. مصرف دخانیات، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و خشونتی که با آنها همراه است به عنوان مشکلاتی نشان داده می‌شوند که همه خانواده‌ها با آن مواجه هستند. اثرات روانی که پشت نمایش خشونت در تلویزیون و کودکان وجود در واقع بسیار نگران کننده است. روابط بدون کمتر اهمیتی به احساسات و بدون تعمق پذیرفته می‌شوند.
 

تأثیر تلویزیون بر کاهش توانایی و ظرفیت تفکر

این یک نمونه کامل از نحوه تأثیر تلویزیون بر فرزندان‌مان، توانایی تفکر و خلاقیت آنها است. در صورتی که فرزندتان به طور مداوم در اوقات فراغت خود به تماشای تلویزیون می‌پردازد، از سایر سرگرمی‌ها و فعالیتهای جالب دور خواهد ماند. در چنین وضعیتی قدرت تخیل و سطوح خلاقیت او به هیچ وجه محک زده نمی‌شوند، به این دلیل که تنها کاری که می‌کند نشستن مقابل تلویزیون است. به جای این کار، اگر کتاب بخواند یا به یک رشته ورزشی بپردازد، جسم و روح او ورزیده خواهند شد. کودکان جهت برخورداری از رشد ذهنی و روحی خود، نیاز به تخیل و تفکر دارند، و تنها در این صورت است که هدف و خواسته خود از زندگی را درمی‌یابند. چنانچه کودک شما نیاز به تفکر دارد لازم است که ابتدا تماشای افراطی تلویزیون را متوقف سازد.

والدین بایستی محدودیتهای زمانی برای کودکان خود جهت تماشای تلویزیون قرار داده و تماشای آن نبایستی کودک را از خواب کافی و فعالیت جسمانی محروم نماید.
در صورتی که در روز 2 ساعت با فرزند خود به تماشای تلویزیون بنشینید، می‌توانید در مورد آنچه می‌بینید با یکدیگر صحبت کنیدتماشای تلویزیون از تأثیرات مثبتی نیز برخوردار است. در صورتی که در روز 2 ساعت با فرزند خود به تماشای تلویزیون بنشینید، می‌توانید در مورد آنچه می‌بینید با یکدیگر صحبت کنید. این کار اثرات منفی تماشای تلویزیون را به طریقی کاهش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که تنها برنامه‌های با کیفیت مانند برنامه‌هایی در خصوص حیات وحش و امور جاری را تماشا کنید که به فرزند شما نشان دهد در سراسر جهان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. اکنون که متوجه شدید تلویزیون چگونه بر سلامتی و رشد کودک شما تأثیر می‌گذارد، پیش از آنکه خیلی دیر شود این عادت را در او متوقف سازید.


منبع: aptparenting


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.