فردگرایی و روابط اجتماعی
جامعه صنعتی جدید هم فردگرایی و هم جامعه گرایی را از انظار پنهان کرده است. او استدلال می کرد که به دلیل آشفتگی جامعه جدید، مدرسه باید مؤسسه ای باشد که در آن استعدادهای فردی و اجتماعی کودکان بتواند پرورش یابد.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیویی، بیش از پذیرش دو قطب ذهنیت یا عینیت، بر آن بود تا نشان دهد که تجربه قبل از هر چیز خام و کلی است و تمایز ذهنیت (یا فردیت) و عینیت (یا محیط اجتماعی) از تجربه ناشی می شود. خلاصه، یکی از اینها ضرورت واقعی تر از دیگری نیست، چرا که دیویی ذهن و شیء یا فرد و جامعه را در تعادلی متزلزل، یعنی ارتباطی تعاملی می دید. البته فردیت می تواند با محدودیتهای سخت سازمانی از نظر پنهان شود یا از بین برود، و جامعه گرایی را می توان با فردگرایی شایع در مجموعه متنوع آزادی اقتصادی لسه - فر نادیده گرفت. اما آنچه دیویی در حقیقت میگفت، این است که فردگرایی و جامعه گرایی با هم ارتباطی درونی داشته، یکی بدون دیگری کامروا نمی گردد. هر دو احتمال است نه تضمین کننده. به عبارت دیگر، باید برای دیدن این که آنها در واقع حقایقی بوده و نه صرفا پیشنهادهای نظری، کار کنیم.
به نظر دیویی، جامعه صنعتی جدید هم فردگرایی و هم جامعه گرایی را از انظار پنهان کرده است. او استدلال می کرد که به دلیل آشفتگی جامعه جدید، مدرسه باید مؤسسه ای باشد که در آن استعدادهای فردی و اجتماعی کودکان بتواند پرورش یابد. راه کسب این هر دو، زندگی دموکراتیک است. فردیت مهم است چون سرچشمه ابداع و تغییر در موضوعات انسانی است. دیویی فردگرایی را به عنوان تبادل گزینش شخصی و آزادی با شرایط عینی مطرح کرده است. به هر میزان که انتخاب شخصی هوشمندانه اتخاذ شود، افراد حتی کنترل بیشتری بر سرنوشت خود و جهان عینی اطراف اعمال می کنند. جامعه گرایی به محیط اجتماعی - فرهنگی یا محیطی اشاره می کند که موجب رشد فردی است. در ذهن دیویی، هیچ نوع فردگرایی واقعی بدون شرایط اجتماعی انسانی، دموکراتیک و تربیتی ممکن نیست؛ در نتیجه، طبقه اجتماع اندیشه فلسفی فراگیر است چون وسیله ای است که با آن انسان به وضوح دست می یابد. بنابراین، فردگرایی و جامعه گرایی در نظام دیویی تفکیک ناپذیر است آن دو از درون به یکدیگر وابسته و پیوسته است.
در این خصوص، بهتر می توان ایده آل دیویی را برای مدرسه و رد فلسفههایی را که تمایز افراد از سازمانها را ترویج میکند، شناخت. مدرسه، از طریق تربیت دموکراتیک باید تبادل فردگرایی و جامعه گرایی و نیز حمایت و توسعه یکی به وسیله دیگری را همچنان که در یک نوسان همیشگی وجود دارد، افزایش دهد.
نظریههای دیویی در مورد تجربه دینی را می توان در شماری از کارهای او یافت، ولی این و نگرشها در کمال ایجاز در کتاب ایمان همگانی که در سال ۱۹۳۴ منتشر شد، اظهار شده است.
به نظر دیویی «مذهبی» بودن نیازمند پذیرش عقاید فوق طبیعی یا دین نظامدار نیست. او می پنداشت که اکثر ادیان دارای تأثیر منفی است چون به تفکیک و طبقه بندی مردم گرایش دارد که خود عملی نامعقول در جامعه دموکراتیک است. او فوق طبیعی گرایی و الحاد انعطاف ناپذیر، هر دو را رد کرده، به جای آن توجه درباره وجود انسان در قلمرو طبیعت را ترویج میکرد. اندیشه های دینی در نیازهای طبیعی انسان ریشه دارد.
بر این اساس، به نظر دیویی دو مکتب اصلاح اجتماعی و دینی وجود دارد. طبق یکی به منظور مشاهده این که آنان در مسیر درست هستند، مردم باید دائما مورد مراقبت، راهنمایی و کنترل قرار گیرند، حال آن که دیگری معتقد است که مردم خود هوشمندانه اعمال خود را کنترل می کنند. دیویی با مورد دوم دمساز بود، ولی خاطر نشان می ساخت که هیچ ضمانتی بر اعمال هوشمندانه کنترل وجود ندارد. اما می توان چنین کرد؛ یعنی، آزادی احتمال است نه ضمانت. هستی انسان در جؤ و نه در خلاء اتفاق می افتد. فعالیتهای یک فرد تحت تأثیر جو اجتماعی قرار می گیرد، چون هرگاه فردی کاری می کند، همیشه به برخی روشها که از لحاظ اجتماعی مرتبط است، عمل میکند. هنگامی که انسانها روابط پیوسته بین خود و جو اجتماعی خویش را درک کردند، وقتی که آنها برای ارتقای عناصر مطلوب این ارتباط کار کردند، یک ویژگی «دینی» به دست می آورند. نگرش «غیردینی» آن است که مقصود و دستاورد انسان را به فرد در جدایی از محیط مادی و اجتماعی نسبت می دهد.
امروزه پراگماتیسم درست به خاطر وجود نظام فکری عمده در پشت نهضت «انسانگرایی غیردینی» در تعلیم و تربیت عمومی مورد حمله متدین بنیادگرا قرار دارد، و دیویی به عنوان متهم اصلی مقصر شناخته شده است. این منتقدان، انسانگرای غیردینی را به نادیده گرفتن اهمیت نیایش و فکر نکردن در مورد این که با انجیل باید جدا از هر بخش ادبیات برخورد شود، متهم می کنند. انسانگراهای غیردینی همچنین به خاطر حمایت تکامل داروینی و به دلیل تلقی این که داستان انجیل در مورد خلقت جذاب ولی نظریه ای کاملا تصوری و بدون توجیه علمی است، متهم شده اند. سرانجام، منتقدان، انسانگرای غیردینی را به خاطر ترویج تعلیم و تربیت جهانی به جای تأکید بر جنبه روحی انسان، مؤاخذه می کنند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص228-226، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
نقش فلسفه در تعلیم و تربیت
طرفداران پیشرفت گرایی آموزش
طراحی فلسفه تعلیم و تربیت
ضرورت وجودی فلسفه تعلیم و تربیت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
فلسفه تحلیلی و تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
جمعه، 11 بهمن 1398
فلسفه تحلیلی و تعلیم و تربیت (قسمت سوم)
جمعه، 11 بهمن 1398
مقاصد خاص آموزش و یادگیری
دوشنبه، 16 دی 1398
مفهوم تجربه از مبانی پراگماتیسم
دوشنبه، 16 دی 1398
معلم باید آگاه باشد
دوشنبه، 16 دی 1398
پراگماتیستها و برنامههای آموزشی
دوشنبه، 16 دی 1398
نقش طبیعت در تعلیم و تربیت
يکشنبه، 15 دی 1398
پراگماتیستهای آمریکایی
يکشنبه، 15 دی 1398
انسانگرایی غیردینی
يکشنبه، 15 دی 1398
فلسفه پراگماتیسم و تعلیم و تربیت
يکشنبه، 15 دی 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها