شباهت حکام بحرین و رژیم صهیونیستی

آنچه در این مقاله بررسی می‌ شود، ابعاد نقض حقوق بشر و اقدامات تبعیض‌ آمیز ضد شیعیان در بحرین و عمق سرکوب تظاهرات مسالمت‌ آمیز مردمی و جنایت‌ های رژیم آل خلیفه ضد منتقدان خود است.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شباهت حکام بحرین و رژیم صهیونیستی

آل خلیفه از شیوه رژیم صهیونیستی برای تغییر هویت بحرین استفاده می کند

رژیم آل خلیفه به عنوان بارزترین نماد  اعمال تبعیض و رفتار نابرابر با شیعیان بحرین ،  با دادن تابعیت بحرینی به اتباع بیگانه، از شیوه رژیم صهیونیستی برای تغیر هویت قومی و مذهبی  این کشور  استفاده می کند.

بحرین کشوری است که جمعیت آن حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده شده و بیش از ۸۰ درصد آن را شیعیان تشکیل می دهند. مرکز مطالعات Pew آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد بحرین جزو محدود کشورهایی است که با نفرت شدید مذهبی روبه رو است و محدودیت های دولتی برای پیروان مذاهب دینی و نفرت مذهبی در آن افزایش یافته است.

رژیم آل خلیفه تا کنون در قبال اکثریت جمعیت این کشور یعنی شیعیان رفتار تبعیض آمیزی را اعمال کرده که باعث ظلم به شیعیان این کشور شده است که شامل تحقیر و بی حرمتی برنامه ریزی شده علیه آنان و نیز توسل به زور و کشتار و آسیب های جسمی و زندانی و شکنجه آنان در سطح گسترده بوده است.

دولت بحرین در سال ۲۰۱۱ همچنین به تلاش برای نابودی کامل یک گروه مشخص مذهبی متهم شد به گونه ای که سازمان Social Watch در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد توسل مسئولان بحرینی به استفاده از زور علیه گروه‌ های سیاسی و سرکوب کسانی که تغییرات دموکراتیک در کشور را خواستار هستند، ضربه سنگینی به وجهه این کشور وارد آورده و در گزارش ها و تحقیقات و نیز شاخص های بین المللی که به طور دوره ای منتشر می شوند، جایگاه آن را تنزل داده است.

از همین رو شیعیان بحرین پیوسته خواهان تحقق دموکراسی و برخورداری از حداقل حقوق شهروندی مانند دیگر شهروندان بحرینی بوده اند ولی درعوض ظلم و ستم گسترده مقامات رژیم آل خلیفه در حق شیعیان و پایمال کردن حقوق آنها موجب شد تا در ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ خیزش مردمی گسترده ای علیه این رژیم آغاز گردد چرا که اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه بخاطر محدودیت های مذهبی در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در مقایسه با سال ۲۰۰۷ به گونه ای شدت پیدا کرد که شاخص یک را که بدترین شاخص محدودیت های مذهبی است به خود اختصاص داد.

اکنون قریب به شش سال است که از آغاز نهضت مردمی در بحرین می گذرد و در طی این سال ها مردم بحرین بارها با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در نقاط مختلف این کشور، توقف اقدامات تبعیض آمیز مقامات رژیم آل خلیفه را خواستار شدند ولی این رژیم در ادامه اقدامات سرکوب گرایانه خود پس از حذف تابعیت از یکی از مهمترین مراجع شیعی با تعطیلی جمعیت اسلامی الوفاق و مصادره دارایی‌ های آن گام دیگری به سوی تکمیل فرایند «انسداد سیاسی» و ادامه اقدامات سرکوب گرانه علیه شیعیان برداشت. 

الوفاق با نام کامل «جمعیت اسلامی وفاق ملی» در سال ۲۰۰۱ توسط شیعیان بحرین تأسیس شد و در سال ۲۰۱۰ توانست تمام ۱۸ کرسی مجلس بحرین که به شیعیان اختصاص داده شده بود به دست آورد. رژیم آل خلیفه در روزهای اخیر همچنین محدودیت هایی را برای ابراز اعتقادات و اقدامات مذهبی اعمال کرد و در نتیجه نارضایتی های مذهبی، اجتماعی و اقدامات خصمانه مذهبی به شدت گسترش پیدا کرد. این رژیم همچنین محدودیت های دیگری مانند ممنوعیت عبادت و برگزاری مراسم مذهبی برای  شیعیان در نظر گرفت و موعظه و ارشاد در بین آنها را ممنوع و حتی آزادی رسانه های مربوط به آنان را نیز محدود کرده است.
 
مطالبات شیعیان در بحرین  از رژیم آل خلیفه
۱ـ تدوین قانون اساسی جدید که به موجب آن تمامی مذاهب در بحرین از حقوق یکسان برخوردار باشند.

۲ـ برگزاری انتخابات پارلمانی به صورت کاملا دموکراتیک.

۳ـ آزادی تمامی زندانیان سیاسی که تنها به دنبال اعلام مخالفت خود با رژیم حاکم بازداشت شده اند.

۴ـ برگزاری انتخابات دموکراتیک در کشور به طوری که قدرت در کشور به یک خاندان خاص (رژیم آل خلیفه) محدود نباشد.

تغییر بافت جمعیتی بحرین در رأس اولویت های رژیم آل خلیفه اما سیاستی که در این میان بیش از هر چیز دیگری در بحرین به چشم می خورد، سیاست «سلب تابعیت بحرینی‌ ها» و در مقابل، «اعطای تابعیت بحرینی به اتباع خارجی» است که با هدف تغییر بافت جمعیتی بحرین صورت می گیرد.

اکنون رژیم آل خلیفه سیاست تغییر بافت جمعیتی بحرین را در رأس اولویت های خود برای مقابله با مخالفانش قرار داده است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران آل خلیفه به دنبال پیاده کردن سیاست انگلیسی ها در فلسطین است.  این تحلیلگران معتقدند که مقامات آل خلیفه با لغو تابعیت شهروندان بحرینی، اعطای تابعیت بحرینی به اتباع خارجی و اخراج بحرینی‌ ها از سرزمین خود استراتژی انگلیس در سرزمین های اشغالی را به اجرا درآورده اند.رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ میلادی بر اساس طرحی از دولت انگلیس به صورت کاملا مخفیانه سیاست تغییر بافت جمعیتی قدس اشغالی را در پیش گرفت. در طول این سال بافت جمعیتی شهر قدس به گونه ای بود که فقط  فلسطینی ها در آن زندگی می کردند و هیچ شهروند صهیونیست در آنجا وجود نداشت اما امروز در کنار حدود سیصد هزار فلسطینی ساکن قدس اشغالی، دویست هزار صهیونیست نیز در این شهر ساکن هستند. 

مقامات آل خلیفه نیز با الگوبرداری از این طرح به دنبال آن هستند تا بر اساس یک برنامه هدفمند و بلند مدت، بافت جمعیتی بحرین ـ که اغلب ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند را طبق میل و خواسته خود تغییر دهند.به موجب قانون «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» در بحرین که در سال ۱۹۶۳ به تصویب رسیده است، در صورتی که اعراب خواستار دریافت تابعیت بحرینی باشند می‌ بایست در ابتدا به مدت ۱۵ سال در این کشور سکونت داشته باشند؛ این در حالی است که اتباع غیر عربی برای دستیابی به تابعیت بحرینی باید ۲۵ سال در این کشور سکونت گزینند. اما در این میان یک تبصره وجود دارد؛ تبصره‌ ای که شاید منشأ تمامی اعتراضات مخالفان رژیم آل خلیفه باشد و آن، این است که پادشاه بحرین حق دارد بدون در نظر گرفتن شروط یاد شده در قانون به هر شخصی که صلاح بداند، تابعیت بحرینی اعطا کند. 


منبع: سایت عصر شیعه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.