مروارید رمضان

اگر نوجوانان موفق شوند خود را از آلودگی ها و ناپاکی ها به دور نگه دارند، می توانند سلامت فکری و اعتقادی خویش را در بزرگ سالی تضمین کنند و به تقوا و پرهیزکاری دست یابند. ماه رمضان و آیین روزه داری فرصت خوبی برای تقویت جایگاه تقوا در بین نوجوانان است.
جمعه، 4 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : ابراهیم اخوی
موارد بیشتر برای شما
مروارید رمضان
ماه شعبان در حال تمام شدن بود. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دوستان را جمع کرد و به آن‌ها خبر مهمی داد: «آی مردم! یک ماه ویژه و بسیار مهم پیش روی شماست؛ ماهی که با همه ی روزهای دیگر متفاوت است.» همه با شنیدن این همه امتیاز برای ماه خدا به وجد آمده بودند. یک نفر از جمع بلند شد و سؤال هوشمندانه‌ای پرسید: «آقا! چه کاری در این ماه از سایر کارها بهتر است؟» پیامبر فرمود: «این که بتوانید گناه نکنید.» سؤال کننده کسی نبود جز پیشوای پارسایان، امام علی علیه‌السلام و پاسخ نیز مرواریدی بود که در دریای ماه رمضان، سال‌ها مسلمانان زیادی با تلاش خود به آن دسترسی پیدا می‌کنند. جالب است بدانید همچنان فرصت غواصی برای به دست آوردن چنین مروارید ارزشمندی برای همه ی ما وجود دارد.
 

مثال‌ها و درنگ‌ها

  • وقتی در بیابانی پر از خار قدم می‌زنید، طوری حرکت می‌کنید که تیغی به پای شما نرود.
  • وقتی در محیطی هستید که فرد سرماخورده در آن هست، احساس نگرانی می‌کنید و مراقب هستید تا گرفتار نشوید.
  • زمانی که روزهای غبارآلود شهر را تجربه می‌کنید، تا بتوانید از خانه خارج نمی‌شوید و اگر هم قرار باشد بیرون از منزل قدم بگذارید، با زدن ماسک از سیستم تنفسی خود مراقبت می کنید.
  • در روزهای زمستانی وقتی تصمیم می‌گیرید به مسافرت بروید، لباس گرم برمی‌دارید تا از بدن خود مراقبت کنید؛ همان طور که پدر با برداشتن تجهیزات زمستانی از خود و شما مراقبت می‌کند تا در سرما و یخبندان جاده‌ها گرفتار نشوید.


خودپایی از جنس خدایی

همه ی ما دوست داریم از خود مراقبت کنیم و تلاش خود را برای اجرای این تمایل به کار می‌بندیم. حال اگر این مراقبت‌ها برای انجام دستور خداوند باشد که به خطا و گناه کشیده‌ نشویم، نام آن را پرهیزکاری و تقوا می‌گذارند. زمانی که شما با هدف مشخصی مانند اجرای دستور خداوند از صبح تا شب مواظب خودتان هستید تا خطایی نکنید که دستور خداوند روی زمین بماند، به مقام تقوا یا همان پرهیزکاری دسترسی پیدا کرده‌اید. ضمن پذیرش تبریک برای به دست آوردن این جایگاه ویژه، می‌توانید از توسعه ی این توان در سایر زمینه‌ها نیز بهره ی کافی ببرید و شخصیت کامل‌تری را برای خود بیافرینید.
 

مهار خود

یک روز طولانی را تصور نمایید که در آن موفق شده‌اید با تمام گرسنگی و تشنگی مقاومت کنید و به هدف خود، که رسیدن به خط پایان اجرای دستور خداوند است، برسید. خب الان زمان افطار رسیده و شما با این که باتری بدنی‌تان ضعیف شده، ولی باتری روانی شما بسیار پر و کامل است؛ چه اتفاقی افتاده است؟ شما موفق شدید با عبور از لذت‌های بدنی، مانند خوردن و نوشیدن، به لذت بالاتری به نام رضایت و آرامش دسترسی پیدا کنید. این لذت معنوی چیره شدن بر وسوسه‌های شیطانی، ما را تشویق می‌کند تا در سایر زمینه‌ها هم زورآزمایی کنیم؛ مثلاً اگر به حاضرجوابی و پرخاشگری نسبت به دیگران دعوت شدیم، می‌توانیم بهتر خودمان را مهار کنیم یا اگر وسوسه ی تماشای چیزهایی که مجوز دیدن آن را نداریم به سراغ ما آمد، می‌توانیم در آن نبرد هم خودمان را کنترل کنیم.


چرا روزه؟

خداوند دلیل دعوت به روزه‌ داری را، رسیدن به قدرت پرهیزکاری نسبت به وسوسه‌های اطراف‌مان معرفی کرده است. دشواری‌های اندک روزه‌ داری، با خود نتایج سرشاری به همراه دارد که دنیایی بزرگ‌تر را در ما ایجاد می‌کند. نوجوانی که می‌تواند از خواسته ی خود به خاطر خداوند صرف‌نظر کند، مستقیم با خود خداوند وارد یک معامله ی سودمند شده و خود را در مسیر دریافت امتیازات ویژه ی پروردگار قرار داده است. خوش به حال چنین نوجوانی و آفرین بر این هوشمندی در معامله.
 

دستاوردهای تقوا

آیه‌های بسیاری در قرآن وجود دارند که به ما نتایج رسیدن به جایگاه پرهیزکاری را اعلام می‌کنند. با رسیدن به جایگاه تقوا، ذهن هوشیارتری نسبت به مسائل پیرامون خود پیدا می‌کنیم. کسی که با خواهش‌های نابجای درونی مبارزه می‌کند، قدرت تشخیص قوی‌تری پیدا می‌کند. خداوند وعده کرده چنین فردی را در بن‌بست قرار ندهد و همیشه راهی برای بیرون رفتن او از مشکلات، پیش پایش بگذارد؛ همچنین وعده کرده پرهیزکار از روزی اختصاصی و ویژه ی خداوند برخوردار می‌شود و زمینه ی پیشرفت بیش تری برایش فراهم می‌گردد تا بتواند قله‌های موفقیت را به خوبی فتح کند.
 

تمرین‌های ساده ولی مهم

برای به دست آوردن یک ویژگی مثبت، لازم است از تمرین‌های ساده‌ای شروع کنیم. اگر یادتان باشد، اولین تجربه ی روزه‌داری شما در این حد بود که وعده‌های سحری را بیدار شوید و حتماً سر سفره ی افطار حاضر باشید. بعد تجربه ی شما در این مسیر کامل‌تر شد و با خوردن سحری تا ظهر مراقب بودید و روزه ی کله گنجشکی می‌گرفتید. بعد که کمی بزرگ تر شدید، برای اولین بار توانستید یک روز کامل را روزه بگیرید و آن را در کارنامه ی موفقیت همان سال ثبت کنید. الان شرایط متفاوت شده است. روزه برای شما رسمی و لازم شده و تجربه‌های قبل می‌گویند اراده ی کافی و توان لازم برای انجام این کار بزرگ را دارید. زمانی که یک ماه رمضان همانند بزرگ سالان منزل موفق به روزه‌داری می‌شوید، هم نمره ی پرهیزکاری خودتان را افزایش داده‌اید و هم توانسته اید شخصیت تازه‌تری از خود کشف کنید؛ شخصیتی که خیلی با گذشته ی خود متفاوت است و دیگر به خاطر گرسنگی، کم‌حوصلگی و بهانه‌جویی راه نمی‌اندازد.
 

سخن پایانی

روزه‌داری یک تجربه ی موفق است؛ این تجربه ی ارزشمند را برای موارد دیگر هم به کار بندید؛ مثلاً اگر از وسوسه ی حضور افراطی در دنیای مجازی تاکنون رها نشده‌اید، از الان می‌توانید تمرین‌ها را آغاز کنید یا اگر زبان تندی دارید که دیگران را رنج می‌دهد، می‌توانید در چند گام، حریف این تلخی‌ها شوید و به فرد موفق دیگری تبدیل شوید. یادمان باشد که مهار خود در همه ی زمینه‌ها امکان‌پذیر است و خداوند برای رسیدن ما به چنین ویژگی‌هایی، کمک مان می‌کند.

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما