وضعیت فعلی تعلیم در مدارس
انتقادهای مکرر از ویژگی فردگرا و هیچگرای افکار اگزیستانسیالیستی، بعضی از حامیان آن را وادار به انتخاب مسیرهای دیگری کرده است.
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما از «فرد» تجلیل می کنیم تا نیازهای زندگی واقعی کودکان واقعی، خاص و زنده را نادیده بگیریم. بعضی از مربیان هرگونه نظم، انظباط و تحصیل را به عنوان ترویج فردیت واقعی رد می کنند. آنها نوعی فردگرایی را تبلیغ کرده اند که اغلب به دلیل این که خودپسندی، خودبینی، و بی توجهی به دیگران را ترویج می کند، برای افراد واقعی مضر است. گاه نتیجه این امر «بچه های فاسد» بوده است. اگزیستانسیالیستها از ما خواسته اند که نسبت به وجود خود به عنوان موجوداتی قابل اعتماد آگاه باشیم، اما آن اصل اخلاقی که می گوید «آنچه می خواهید، انجام دهید این قابلیت را خراب کرده است. به نظر می رسد این خرابکاران از سخنان سارتر غافل بوده اند که می گوید هر چند فرد می تواند هر کاری را انجام دهد، اما فعالیتهای شخصی پیامی است به دیگران مبنی بر این که آنها هم می توانند به همین نحو عمل کنند. سارتر هشدار می دهد اگر چه یک نفر کاملا آزاد است، اما مسؤول هم هست و این مسؤولیتی خطیر برای هر فرد است.
انتقادهای مکرر از ویژگی فردگرا و هیچگرای افکار اگزیستانسیالیستی، بعضی از حامیان آن را وادار به انتخاب مسیرهای دیگری کرده است. از پدیدارشناسی به عنوان شیوه مناسبتری برای ارزیابی مسائل تربیتی از منظر اگزیستانسیالیستی استفاده شده است. وندنبرگ، یکی از شخصیتهای برجسته نهضت روش شناختی، تحلیل مسائل را از منظر تجربه زندگی کودک یعنی دنیای کودک، وجود کودک و تجربه های او مورد حمایت قرار می دهد. این شیوه می کوشد تا نظریه مناسب تری از آنچه وندنبرگ «تحول گام به گام درون بردگی و بیرون بودگی» یعنی درک چگونگی رشد یا تربیت آگاهی مردم از منظر خودشان نامیده، ارائه دهد. این شیوه پدیده هایی را مورد بررسی قرار می دهد که به گسترش، توسعه و تکمیل وجود آگاه از راه یادگیری مربوط می شود. منظور از یادگیری «دانستن چیزها» و آگاهی از چیزی است که فرد قبلا نسبت به آن آگاه نبوده است. بنابراین، پدیدههای تربیتی چیزهایی است که موجب اطلاع از وجود آگاه می شود. هنوز هم بر دنیای زندگی کودک تأکید می شود، اما محور اصلی تأکید بر مراحل روش شناختی در این جهت است که فرد چگونه آن چیزی می شود که در دنیای جدید است و بر مفاهیم نظری شیوه زندگی هیچگرا به این اندازه تأکید نمی شود.
با وجود آن که نهضت پدیدارشناختی وعده داده نسبت به شیوه نظریه تربیتی اگزیستانسیالیستی سختگیری کند، اما بعضی از مشکلات همیشگی را معرفی می کند. یکی از این مسائل، مشکلی است که اکثر مردم با اصطلاحات پدیدارشناسی دارند. وابستگی این نهضت به اصطلاحات آلمانی که به سختی به زبانهای دیگر ترجمه می شود، و استعداد آن برای تعابیر متعارض موجب اختلالهای ادراکی در خوانندگان شده است. منتقدین استدلال می کنند که این ویژگی ها گیج کننده است و یک نظریه تا آن جا مفید است که به جای ابهام آفرینی مطلب را روشن کند. مدافعین جواب می دهند که اگرچه نظریه پدیدارشناختی پیچیده است، ولی این پیچیدگی نتیجه پیچیدگی طبیعت وضع انسانی است که این نظریه در تلاش است آن را توضیح دهد. به علاوه، افکاری که پدیدارشناسان اظهار کرده اند، برای افرادی که شیفته اصطلاحات علمی و «عینی» هستند، خطرناک به نظر می آید و آشنایی بیشتر با فلسفه پدیدارشناختی به حل بسیاری از مشکلات ادراکی کمک خواهد کرد. بالاخره، مدافعین می گویند مشکلات ادراکی قیمت ناچیزی است که برای درک مهمتری که پدیدارشناسی برای تعلیم و تربیت انسانی و تجربه زندگی فراگیر به ارمغان می آورد، باید پرداخت.
افکار تربیتی اگزیستانسیالیستی و پدیدارشناختی به این معنا نیست که افراد نمی توانند از دیگران فرا بگیرند، نمی توانند از رشته های علمی چیز یاد بگیرند، یا نمی توانند از مطالعات رسمی مدرسه چیزی برداشت کنند. با این حال، آنها تأکید می ورزند که اینها تنها راه برای ایجاد راههای اصلی و شخصیتهای جدید نیست. با آن که اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی به ترویج نهضت موسوم به «تعلیم و تربیت جانشین » کمک کرده، اما گاه به نظر می رسد طرفداران فراموش کرده اند که مطالعه رسمی ۔ حتی سه عمل خواندن و نوشتن و حساب کردن - جانشین قابل توجهی است. فلاسفه اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس تلاش کرده و می کنند تا چشمان ما را بر توانایی انسان بگشایند نه آن که ضرورتا از ما نظریه پردازانی متعصب و تنگ نظر بسازند. چنین دستاوردی مورد تنفر و انزجار صاحبان قلم و طرفداران نظری نهضت اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی است.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص 222-220، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
چرا پیامبر (ص) فرموده است که سوره هود مرا پیر کرده است؟
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله سیدعبدالکریم کشمیرى (رحمه الله)
توصیه هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى به فرزندش سیداحمد خمینى
اوصاف و ویژگیهای منتظران امام زمان(عج) چگونه است؟
اهداف و آرمان هاى امام خمینی (رحمه الله) از منظر رهبر انقلاب
دوست کیست و نحوه ارتباط و معاشرت با او از منظر ائمه اطهار
چرا زنازادگان عاقبت بخیر نمی شوند؟
اهمیت نماز در سیره علمى و عملى امام خمینی (رحمه اللّه)
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نحوه خواندن نماز والدین
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
سمبل پرندگان و معانی آنها
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
موارد بیشتر برای شما
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان
منطق معیوب تنشزدایی آمریکایی
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیستها
ابوعبیده: ما دیدیم که تاثیر عملیات ایران چقدر بود
آشنایی با ایرانشناس و ادیب برجسته
امضای قرارداد واگذاری سرخابیها با حضور وزرای ورزش و اقتصاد
پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده اسرائیل
ایرانیان نشان دادند که میتوانند برای اسرائیل یک فاجعه بیافرینند!
لحظات دلهره آور از نجات راننده گرفتار در خودرو آتش گرفته
حضرت عبدالعظیم، شاه سلام علیک/حسین طاهری
بالا گرفت روز اُحد تا که کارزار/حسین طاهری
تو طبیب دل بیمار منی/محمدحسین پویانفر