بستر انجام تبارشناسی
از منظر نیچه، هر تمدنی قدرت منعطف خویش را دارد؛ این قدرت منعطف، روش آن تمدن برای تفسیر فعال و خلاقانه گذشته خویش است.
جمعه، 19 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از منظر نیچه ، هر تمدنی "قدرت منعطف " خویش را دارد؛ این قدرت منعطف، روش آن تمدن برای تفسیر فعال و خلاقانه گذشته خویش است: «مقصود من از قدرت منعطف، ظرفیت توسعه خویش به روشی ویژه است، قدرت تبدیل و ترکیب گذشته و آنچه با ما بیگانه است با خودمان ( نیچه، ۱۹۸۳، ص ۶۲).
از نگاه نیچه سه نوع تاریخ وجود دارد که تنها یکی از آنها با زندگی مرتبط است و می تواند آن را بهبود بخشد یا نابود سازد: تاریخ یادبودی، تاریخ عتیقهای و تاریخ انتقادیه. هر یک از اینها، از زاویه ای به آدمی می نگرند: تاریخ یادبودی، آدمی را چون موجودی فعال و کوششگر مینگرد، تاریخ عتیقهای وی را موجودی می داند که می ماند و دگرگون می شود و تاریخ انتقادی وی را چون موجودی ترسیم می کند که به دنبال رستگاری است (نیچه، ۱۹۸۳، ص ۶۷).
تاریخ یادبودی، حاصل نوعی یادآوری عمیق لحظه های عظیم آدمی و همزمان نوعی فراموشی عمیق است. تاریخ یادبودی برای آن که عظیم و یادبودی باشد، از علتهای متفاوت فعالیت ها، چشم پوشی می کند. به اعتقاد نیچه (۱۹۸۳، ص ۷۲)، این روند تا آنجا در تاریخ یادبودی پی گرفته میشود که تمایز میان گذشته بزرگ شده و رویاهای خیالی، ناممکن خواهد شد. این نوع تاریخ می تواند بهبودبخش زندگی آدمی باشد اما در همان حال، چنانچه بدست حاکمان ضعیف بیفتد می تواند همچون بتهای بیجان مطرح باشد و سبب رکود در زمان حال شود. در واقع، ماهیت تخریبی این نوع تاریخ هنگامی رخ میدهد که «فرد، بزرگی و عظمت را درک کند اما خودش نتواند کارهای بزرگ انجام دهد».
احترام به گذشته، قدرشناسی و پارسایی از ویژگیهای تاریخ عتیقه ای است. هر عتیقه شناسی در پی یافتن ریشه ها و نسب خویش است. اما این نوع تاریخ نیز با فراموشی هایی همراه است و منظر باریکی را فراهم می آورد که در آن، تنها گذشته مورد تأکید قرار می گیرد و رشد و تعالی زمان حال نادیده انگاشته می شود. قدرت تخریبی این گونه از تاریخ مربوط به ارزشمند ساختن خودبخودی ارزشهاست. زمان به طور خودکار، به امور ارزش می بخشد و امور تازه را به دیده قبول نمی نگرد .
این معضلات، نیچه را بر آن می دارد تا از زاویه سومی به تاریخ بنگرد، زاویه ای که در آن گذشته، گاه مورد طعن و مخالفت قرار گیرد. به اعتقاد نیچه (۱۹۸۳، ص ۷۵) «بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم آن است که با دانش خویش از ماهیت گذشته خویش، با این ماهیت میراثی مواجه شویم و با روشی نو با آن به پیکار پردازیم و عادتی تازه، ماهیتی نو و تمایلی جدید در خویش بیافرینیم؛ این گونه است که ماهیت پیشینی ما متلاشی خواهد شد».
یکی دیگر از مؤلفههای مهم در نگاه نیچه، زبان است. زبان، متافیزیک خویش را مجسم می سازد. نیچه سعی می کند تا با مسأله آفرینی پیرامون زبان، در باب آدمی به مسأله آفرینی پردازد. وی همچنین با شکستن ساختار دستوری سوژه (فاعل شناسا) - ابژه (موضوع مورد شناسایی در زبان، آگاهی انسانی را از جایگاه رفیعش در مقام منبع فعالیت انسانی به زیر می کشد (مهان، ۱۹۹۲، ص۱۰۰).
در هم شکستن ساختار سوژه - ابژه در زبان، سبب می شود تا آدمی جایگاه سوژه شناسنده را ترک کند و زبان نیز از وظیفه بازنمایی رهایی یابد. در این حالت، زبان همچون ابزاری نامتعین در دست آدمی می تواند به منظورهای مختلف برآمده از اراده وی به کار رود و آدمی نقش های متفاوت تری را بازی کند؛ نقشهایی متناسب با اراده های خویش و ورای شناسنده حقیقت.
نکته قابل توجه دیگر، مشخص ساختن مرزهای تبارشناسی فوکویی و نیچه ای است. تبارشناسی فوکویی علاوه بر تفاوت در حدود، میزان انتزاع و توجه به تنوع نمادهای سلطه (باقری، سجادیه و توسلی، ۱۳۸۹)، در عرصه به کارگیری تبارشناسی نیز با تبارشناسی نیچه ای تفاوت دارد. به سخن دیگر، به نظر میرسد یکی از تفاوت های مهم تبارشناسی فوکو و نیچه، در توسعه ای است که فوکو به عرصه به کارگیری این روش بخشیده است. در حالی که نیچه تبارشناسی را جهت واکاوی ارزش های اخلاقی به کار گرفت و تنها مؤلفههای معدودی از حیطه معرفت بشری را مورد تحلیل قرار داد، فوکو حوزه کاربرد آن را وسعت بخشید و آن را برای پی جویی نظام های معرفتی مورد استفاده قرار داد. بدین ترتیب، علاوه بر ارزش، حقیقت و معرفت نیز در سطحی کلان در زمره مسائلی درآمدند که تبارشناسی در آنها به جستجو می پردازد.
شناخت تبارشناسی فوکو و ویژگیهای آن، مستلزم بررسی دقیق تر زمینههای پیدایش آن است. پرداختن به این زمینه ها، ابعاد بدیع این رویکرد فلسفی را آشکار می سازد و پرتویی بر مؤلفههای روشی آن خواهد انداخت. در ادامه، این زمینه ها در چهار بخش تفصیل می یابند. در زمینه نخست را بیشتر در آثار نیچه میتوان جست و جو کرد و در زمینه بعدی، صورتهای تغییر یافته ای هستند که تبارشناسی را به گونه ای ویژه مطرح می سازند.
منبع: تبارشناسی و تعلیم و تربیت، نرگس سجادیه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران1394
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
قدرت در عرصه تعلیم و تربیت
شنبه، 4 آبان 1398
رویکرد تبارشناسی در تعلیم و تربیت
شنبه، 4 آبان 1398
نگاه توزیعی به قدرت
شنبه، 27 مهر 1398
قدرت معطوف به حیات
شنبه، 27 مهر 1398
مؤلفههای تبارشناسی
شنبه، 27 مهر 1398
ویژگیهای تبارشناسی فوکو
جمعه، 19 مهر 1398
تبارشناس شدن نیچه
جمعه، 19 مهر 1398
تبارهای تبارشناسی
جمعه، 19 مهر 1398
آثار اندیشههای فوکو در تعلیم و تربیت
جمعه، 19 مهر 1398
پدر، معلم خانواده
دوشنبه، 6 اسفند 1386
تازه های مقالات
خوشنویسی در عصر پهلوی
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
مهم ترین خواص هویج سیاه
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
داستان امالبنین
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
پیش شماره شهر های استان تهران
موارد بیشتر برای شما
۳ دقیقه نکات مهم دیدار زنان و دختران با رهبر انقلاب
سوریه و جای خالی قوات دفاع الوطنی
آهوان سهرین در ضیافت زمستانه
ورود تانکهای اسرائیلی به روستای صیدا در جنوب سوریه
لحظه ترور ژنرال ارشد روس در مسکو
دارندگان سهام عدالت چقدر سود دریافت خواهند کرد؟
شعارهای عربی سردار؛ آزمون لیدر هواداران شباب الاهلی شد!
هدیه غافلگیر کننده رهبر انقلاب به مجری تلویزیون
استقبال متفاوت از علیرضا یوسفی؛ قهرمان خودش پشت فرمان کامیون نشست
وینیسیوس، بهترین بازیکن سال ۲۰۲۴
شوخی رهبر انقلاب با یکی از خانم راجع به مسئله فرزندآوری
یادتان نرود این ایران بود که داعش را در سوریه متوقف کرد!
افسران اطلاعاتی ایران در حال کار بر روی افکار اسرائیلیها هستند!
خوشنویسی در عصر پهلوی
استوری تبریک شب یلدا 1403