مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

در حال حاضر متخصصان زیادی همچون مشاور، روانشناس، روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب در حیطه روان انسان‌ها فعالیت می‌کنند و همین موضوع موجب سردرگمی نیازمندان به خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور شده است.
شنبه، 24 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

زندگی به ندرت بدون چالش پیش می‌رود. با این حال، برخی موارد وجود دارند که می‌توانند آنچنان غافل کننده باشند که به نظر برسد زندگی، غیرممکن است. خواه مرگ یک دوست عزیز باشد یا احساس اضطراب بیش از حد، مهم است بدانید که برای حل مشکل خود بهتر است به یک روانپزشک، مشاور خانواده یا روانشناس مراجعه کنید.

از آنجا که روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران خانواده اغلب برای رفاه مشتری کار می‌کنند، توضیحات شغلی آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند. اما بین روانشناس، روانپزشک و مشاور خانواده تفاوت‌های اساسی وجود دارد که مهمترین آن‌ها، ماهیت درمان در این سه حرفه است. (1)
 

روانشناسی در کنار روانپزشکی


مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

از آنجا که روانپزشکان، پزشک معالج هستند، می‌توانند دارو تجویز کنند و بیشتر وقت خود را با بیماران، در مدیریت دارو به عنوان یک دوره درمانی می‌گذرانند. روانشناسان بطور گسترده روی روان درمانی و معالجه رنج‌های عاطفی و روانی در بیماران، با مداخله رفتاری تمرکز می‌کنند. (1)

پس از مراجعه به پزشک، ممکن است یک بیمار به طور مرتب با یک روانشناس همکاری کند و به اصلاح الگوهای رفتاری بپردازد. آن روانشناس ممکن است بیمار را به روانپزشکی ارجاع دهد، که بتواند دارو تجویز کند. روانشناس و روانپزشک در کنار هم کار می‌کنند، تا علائم بیمار را از نظر رفتاری و بالینی درمان کنند. در مجموع آن‌ها یک هدف مشترک دارند؛ کمک به افراد تا احساس بهتری داشته باشند. (1)
 

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟


مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

اضطراب گاهی اوقات احساس ناتوانی به انسان می‌دهد. وقتی به جایی برسد که به سختی بتوانید عملکرد مثبتی داشته باشید و هر بخشی از زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است زمان دریافت کمک باشد. البته دریافت کمک از روانپزشک ممکن است گاهی اوقات باعث اضطراب بیشتر شود. (2)
 

بیماری‌های ذهنی و پزشکان عمومی

هرکسی که مبتلا به یک بیماری روانی است، باید توسط یک روانپزشک، ارزیابی صحیح از سلامت روان خود داشته باشد. پزشکان عمومی با عدم توانایی تشخیص بیماری‌های روانی پیچیده، ممکن است دنیایی از آسیب‌های بیشتر را به وجود ‌آورند. پزشکان عمومی سرطان را تشخیص نمی‌دهند، بلکه یک متخصص آن را انجام می‌دهد و همین مسئله، باید در مورد یک بیماری روانی نیز صادق باشد.
 

چه زمانی به روانپزشک نیاز دارید؟

  • هر زمان که شما به بیش از یک داروی روانپزشکی نیاز داشته باشید.
  • اگر دو یا چند داروی ضد افسردگی کارساز نبود.
  • اگر عوارض جانبی پیچیده ای را تجربه می‌کنید.
  • هر وقت خواستید داروی روانپزشکی خود را تغییر دهید. (3)
 

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟


مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

در اینجا 4 علامت وجود دارد، که می‌توانند زمان مراجعه به روانشناس را مشخص کنند. (4)
 
1. هر مشکلی که باعث پریشانی قابل توجهی در زندگی شما شود
یک مشکل می‌تواند عملکرد روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد، خواه در محل کار، در خانه، مدرسه یا در جای دیگر باشد. شاید تمرکز شما کمتر از قبل شده، یا اشتیاق و انگیزه شما برای انجام کارها، کاهش یافته باشد. همچنین ممکن است در تعامل با همکلاسی‌ها یا همکاران خود مشکل پیدا کنید.
 
2. به نظر می رسد هر کاری که انجام داده‌اید، کمکی نکرده است
تعداد کمی از مردم هنگام احساس اضطراب، هیچ تلاشی برای کمک به آرام کردن خود انجام نمی‌دهند. کمتر کسی از علائم افسردگی رنج می‌برد بدون اینکه سعی در برطرف کردن احساسات بی‌حالی، غم و اندوه خود داشته باشید.

بعضی اوقات مهارت‌های مقابله‌ای ما ناکارآمد هستند. در این حالت، با یک دوست صحبت کنید، بیشتر ورزش کنید و حتی تکنیک‌های مختلف روانشناسی را مطالعه کنید. اگر این کارها تفاوت زیادی ایجاد نکرده است، ممکن است نشانه آن باشد تا با یک روانشناس صحبت کنید.
 
3. دوستان (یا خانواده) از شما خسته شده اند
دوستان و اعضای خانواده معمولاً بسیار عالی هستند. آن‌ها وقتی شرایط خوب است، هستند و وقتی اوضاع بد می‌شود، شاید دیگر در کنارتان نباشند. اما گاهی اوقات یک دوست نیز می‌تواند به دلیل مشکلات، از شما فصله بگیرد.

آن‌ها شروع به دور شدن از شما می‌کنند یا حتی ممکن است تماس شما را جواب ندهند. در صورت بروز این نشانه‌ها، ممکن است شما نیاز به صحبت کردن با فردی که شغلش گوش دادن و ارائه راه‌کار است، داشته باشید.
 
4- شروع به استفاده یا سوءاستفاده از چیزی (یا شخصی) می‌کنید
برخی از انسان‌ها برای مقابله با مشکلات، به استفاده از مواردی مانند الکل، مواد مخدر یا برخی از داروها، روی می‌آورند. به اعتقاد بسیاری از افراد، تقریبا هیچ مشکلی در هنگام اعتدال استفاده از آن‌ها وجود ندارد. اما وقتی احساس غرق شدن می‌کنید، باید به روانپزشک مراجعه کنید.
 

چه زمان باید به مشاور مراجعه کرد؟


مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟

مرگ عزیزان
همه ما می‌دانیم که مرگ بخشی غیرقابل اجتناب از زندگی است، اما اطلاع از این امر، برخورد با آن را آسان نمی‌کند. همه با از دست دادن یک دوست عزیز، رفتارشان تغییر می‌کند. دوری از واقعیت‌ می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن مشکلات شود. یک مشاور می‌تواند به شما در یافتن راه‌های مناسب برای مقابله با مرگ شخص نزدیک به شما، کمک کند. (5)
 
استرس و اضطراب
برخی از جنبه های زندگی استرس زا هستند و بسیاری از موقعیت‌ها (از مصاحبه شغلی گرفته تا مشکلات در رابطه شخصی)، می‌توانند باعث اضطراب شما شوند. استرس و اضطراب اگر بیشتر از حد تحمل افراد شود، می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و مشکلات دیگری شود. یک مشاور می‌تواند با یافتن منبع یا علت مشکلات و همچنین راه‌های مناسب برای رفع آن‌ها، به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند. (5)
 
افسردگی
احساس بیش از حد درماندگی یا ناامیدی، علائم شایع افسردگی هستند. در حالی که بسیاری معتقد هستند که خود بیماران می‌توانند افسردگی را از بین ببرند، اما این امر به‌ندرت اتفاق می‌افتد. افسردگی نوعی اختلال شایع است که در آن، افراد تقریبا علاقه خود را به همه چیز از دست می‌دهند، خستگی را تجربه می‌کنند و اغلب در کنترل احساسات خود مشکل دارند. مشاوران می‌توانند به شما در یافتن منبع افسردگی کمک کنند؛ اغلب اولین قدم برای بهتر شدن، همین یافتن منبع افسردگی است. (5)
 
ترس یا فوبیا
ترس از ارتفاع یا عنکبوت، هراس‌های متداول بیشتر انسان‌ها هستند، اما برخی از ترس‌های غیرمعمول و بی‌اساس، می‌توانند مشکلات اساسی در زندگی شما ایجاد کنند. به عنوان مثال، «ترس از خوردن غذا»، ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. یک مشاور باتجربه می‌تواند به شما، در غلبه بر ترس خود کمک کند. (5)
 
مشاور خانواده چه تفاوتی با روانشناس و روانپزشک دارد؟
 
نتیجه گیری
اصطلاحات روانشناس، روانپزشک و مشاور غالباً برای توصیف هر فردی که خدمات درمانی ارائه می‌دهد بکار می‌روند، اما این حرفه‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، از نظر محتوا و دامنه متفاوت هستند. روانپزشکان، پزشکانی محسوب می‌شوند که قادر به تجویز داروها هستند و این کار را در کنار ارائه روان‌درمانی انجام می‌دهند.

اگرچه بسیاری از روانشناسان و مشاوران دارای مدرک دکترا هستند، اما آن‌ها به طور معمول پزشک محسوب نمی‌شوند و بیشتر آن‌ها مجاز به تجویز دارو نیستند. در عوض، آن‌ها نوعی از روان‌درمانی را ارائه می‌دهند که ممکن است، مداخلات شناختی و رفتاری را در بر بگیرد.(6)

پی نوشتها
  1. www.allpsychologyschools.com
  2. www.themighty.com
  3. www.healthyplace.com
  4. www.psychcentral.com
  5. www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.