کلیساهای دیجیتالی: بازگرداندن نوتردام دِ پاریس به زندگی

از واقعیت افزوده برای بازسازی یادبودی بناهای تاریخی تخریب شده یا خارج از دسترس استفاده می‌شود.
يکشنبه، 3 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلیساهای دیجیتالی: بازگرداندن نوتردام دِ پاریس به زندگی
تصویر: نوتردام د پاریس در تمام شکوه دیجیتالی خود - واقعیت مجازی و پادرمیانی همه جانبه Art Graphique & Patrimoine ، نویسنده ارائه داده است
 
 
آتش سوزی نوتردام د پاریس احساسات شدیدی را در سرتاسر جهان برانگیخت که نشان از جایگاه مهم کلیسای جامع در تاریخ و فرهنگ و همچنین قدرت نمادین عظیم آن داشت. از آن جا که فرانسه و سایر کشورها در سراسر جهان همچنان به عزاداری از این فاجعه می‌پردازند، دولت فرانسه، کارشناسان، روزنامه نگاران و دیگران در حال حاضر برای راه اندازی یک ترمیم جاه طلبانه، تأمین بودجه، برنامه ریزی، مهارت‌ها ، مواد و فناوری‌ها در حال بسیج هستند.
 
بحث بین سنت گرایان و مدرنیست‌ها تاکنون آغاز شده است. آیا باید کلیسای جامع دقیقاً مانند گذشته، از جمله در ساختار سقف چوبی آن، مرمت شود؟ آیا باید از فلز یا سایر مواد نسوز در آن استفاده کرد؟ هر انتخابی انجام شود، ابزارهای دیجیتالی میراث بسیار مهم خواهند بود، هم در بازیابی و هم حفظ بنای یادبود و هم در توسعه دسترسی مجازی به گنجینه‌های گذشته و حال در طی روند ترمیم و بعد از اتمام آن.
 

کلیساهای جامع به عنوان سایت‌هایی برای آزمایش دیجیتالی

اتخاذ فن آوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط سازمان میراث در خدمت هر دو مأموریت خود، سرپرستی و دسترسی، است. به دلیل اندازه و ساختارهای پیچیده آنها، کلیساهای جامع همیشه زمینه اثبات نوآوری تکنولوژیکی، از طاق‌های مایل پشتیبان دیوار تا گنبدهای عظیم بوده است و این امر امروزه با فناوریهای دیجیتال صادق است. پروژه هایی مانند کلیسای جامع دیجیتال، کلیسای جامع الکترونیکی و نقشه برداری گوتیک فرانسه گواه علاقه جامعه علمی مقامات دولتی و بنگاه‌های خصوصی است که فناوری دیجیتال را ابزاری قدرتمند برای تقویت درک، حفظ، احیا و انتقال میراث فرهنگی می‌دانند.
 
به عنوان مثال، گروه علوم رایانه دانشگاه کلمبیا، نیویورک، یک پروژه بزرگ برای حفظ دیجیتالی کلیسای جامع سنت پیر در باووَی فرانسه راه‌ اندازی کرده است که دارای مرتفع‌ترین طاق اروپا به اندازه 48 متر است. این بنای یادبود چندین بار در طول ساخت آن در دوران قرون وسطا دچار فروپاشی جزئی شد و مدتها پس از پایان کار در سال 1604 ، در طول جنگ جهانی دوم دچار آسیب بمب و آتش شد. این سازه به دلیل طراحی جسورانه و سن بالا و همچنین زمین ناپایدار، شوک‌های گذشته و تغییرات ضعیف اداره شده، بسیار شکننده است. برای مستند سازی و الگو برداری از آن به صورت سه بعدی، محققان 220 اسکن داخلی و خارجی را در چندین مکان انجام دادند تا بتوانند کلیسای جامع را حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
 
از فن آوری‌های باستان شناسی دیجیتالی برای بازسازی و تجسم مکان‌های از دست رفته یا غیرقابل دسترسی مانند پومپی ، غارهای لاساکس و پالمیرا استفاده شده است. آنها یک کارکرد یادبودی برای بناهای تاریخی غیر قابل دسترسی، و همچنین بناهایی که به صورت جزئی یا کاملاً تخریب شده‌اند، دارند. این فناوری‌ها می‌توانند آنها را چنان وفادارانه باز تولید کنند که ممکن است اندازه‌ای از تقدس را در همزادهای مجازی آنها احساس کرد.
 
(یک مستند نشنال جئوگرافیک ، "اسکن لیزری اسرار کلیسای جامع را آشکار می‌کند"، در مورد چگونگی استفاده از اسکن دیجیتال برای نقشه برداری در داخل کلیسای جامع ملی واشنگتن وجود دارد.)
 
به عنوان مثال، کلیسای جامع سنت دوناتو در Arezzo، ایتالیا، که در قرن شانزدهم تخریب شده است، بازسازی دیجیتالی کاملی را به دست آورده است. یک گروه تحقیقاتی در گروه علوم رایانه دانشگاه سنت اندروز، اسکاتلند، کلیسای جامع سنت اندروز را که در جریان اصلاحات پروتستان در 1559 غارت شد و متعاقباً خراب شد به طور دیجیتالی بازسازی کرده است.
 
پروژه اروپایی Vista-AR هدف گذاری شده است برای استفاده از فناوری‌های دیجیتالی برای "کشف گذشته و تاریخ نامرئی یک سایت" از جمله Concergerie در پاریس، جایی که ماری آنتوانت قبل از اعدام وی در سال 1793 به زندان افتاد. کلیسای جامع اگزتر، واقع در جنوب غربی انگلستان، در طول تاریخ طولانی خود، بارها تغییر یافته، آسیب دیده و بازسازی شد، از جمله پس از آن که در طول جنگ جهانی دوم بمباران شد. از فن آوری‌های باستان شناسی دیجیتالی برای بازسازی و تجسم مکان‌های از دست رفته یا غیرقابل دسترسی مانند پومپی ، غارهای لاساکس و پالمیرا استفاده شده است. آنها یک کارکرد یادبودی برای بناهای تاریخی غیر قابل دسترسی، و همچنین بناهایی که به صورت جزئی یا کاملاً تخریب شده‌اند، دارند. اکنون، با استفاده از سیستم های واقعیت افزوده، بازدید کنندگان قادر خواهند بود صحنه‌هایی از زندگی گذشته را ببینند، با شخصیت‌هایی متعلق به مدت‌ها قبل ملاقات کرده و به آثار باستانی یا غیرقابل دسترسی دسترسی پیدا کنند.
 
همچنین از فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد راهنماهای صوتی، برنامه‌ها، نمایش‌های صوتی و نور و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. برخی از رویدادهای دیجیتالی نیز براساس ترکیبی از فناوری‌ها از جمله عینک‌های چندرسانه‌ای تابستانه در نمای کلیسا‌های جامع در Amiens  ("Chroma") ، Reims ("Regalia") و  Montural   "Aura"  ساخته شده است. قبل از آتش سوزی در آوریل 2019، نوتردام د پاریس طبیعتاً مال خود را داشت، " Dame de Cœur ".
 

فن آوری‌های دیجیتال برای ترمیم

با در نظر گرفتن خسارت جدی به نوتردام د پاریس، فناوری دیجیتال طیف گسترده‌ای از برنامه‌های بالقوه دارد:
 
* ساختمان را به صورت دیجیتالی با استفاده از تصاویر با کیفیت بسیار بالا، پانوراما، تصاویر استریوسکوپی و همچنین کتابخانه‌ها و بایگانی‌های دیجیتال حفظ می‌کند.
 
* تعدادی از رازهای مرتبط با ساخت بناهای مذهبی و نمادهای موجود در آنها را با استفاده از تصاویر طیفی، مادون قرمز و فوق بنفش و توموگرافی سه بعدی کشف می‌کند.
 
* با استفاده از اسکن دیجیتال و مدل سازی، کلیسای جامع را بازسازی می‌کند.
 
* در طی فرایند بازسازی چندین ساله، به عموم مردم اجازه می‌دهد تا با استفاده از برنامه‌های کاربردی، پخش‌های نصب شده روی سر و سایر دستگاه‌های واقعیت مجازی، از کلیسای جامع دیدن کنند.
 
نوتردام د پاریس نه تنها پر بازدید کننده‌ترین مکان توریستی در اروپا است، بلکه به طور گسترده مورد مطالعه، مستند سازی، فیلم برداری و تحلیل قرار گرفته است. پیش از مرگش در سال 2018 ، مورخ پیشگام هنر، اندرو تالون، نوتردام و بسیاری از کلیساهای دیگر را اسکن و مستند سازی کرد. داده‌های ارزشمند جمع آوری شده، که حاوی بیش از 1 میلیارد نقطه داده است، در دسترس آزاد قرار گرفته است.
 کلیساهای دیجیتالی: بازگرداندن نوتردام دِ پاریس به زندگی
 
تصویر: دیجیتال سازی Art Graphique & Patrimoine سه بعدی کلیسای جامع نوتردام د پاریس. AGP
 
منبع: اویهاب الال چریف، آنه گومباولت - Neoma Business School - Kedge Business School


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.