اعتباری بودن ارزش شناختی تعلیم و تربیت

در میان متفکران مسلمان نیز گونه‌هایی از تفسیر ذهن گرایانه و عین گرایانه افراطی نسبت به ماهیت ارزش‌ها مطرح بوده است.
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتباری بودن ارزش شناختی تعلیم و تربیت
متفاوت بودن امور ارزشی و ارزشگذاری آدمی از سویی، و امور واقع یا ادراکهای واقعی وی از سوی دیگر، مسئله ای است که مورد توجه فیلسوفان مختلف قرار گرفته و البته، به انحای مختلف نیز مورد تفسیر واقع شده است. در یک قطب از این پیوستار، برخی اعتباری بودن ارزش ها را به مفهومی کاملا ذهنی در نظر گرفته اند؛ خواه در شکل فردگرایانه که طبق آن، احساس لذت درونی را معیار ارزشمندی دانسته‌اند یا در شکل اجتماعی که بر اساس آن، تنها توافق میان افراد یک جامعه را تعیین کننده ارزشمندی چیزی در نظر گرفته اند. در قطب دیگر، برخی در عین حال که ارزش را امری متفاوت با ادراکهای حقیقی علمی دانسته‌اند، اما برای ارزش نیز خصیصه ای عینی قائل شده اند و آن را چون خصیصه های ثانوی اشیاء یا پدیدارهای جنبی لحاظ نموده اند.
 
در متون اسلامی، به این نکته اشاره‌های فراوانی شده که ارزشمند تلقی شدن چیزی برای آدمی به نحوه ادراک او از امور وابسته است. اما این که آدمی چیزی را خوب یا بد، ارزشمند یا بی ارزش در نظر بگیرد، تنها عامل تعیین کننده در امور ارزشی نیست. به عبارت دیگر، در عین حال که ارزش، جنبهای ذهنی و اعتباری دارد، چنین نیست که این اعتبار، چون امری سراسر ذهنی، تعیین کننده ارزش چیزی باشد. از این رو در آیه ای می خوانیم: «... و بسا چیزی را خوش نمی دارید و آن برای شما خوب است و بسا چیزی را دوست می دارید و آن برای شما بد است...».
 
 این آیه حاکی از آن است که اعتبار افراد نسبت به چیزی به عنوان «خوب» یا «بد»، گاه بجا و گاه نابجاست و به عبارتی، انسان با اعتبارهای ذهنی خود، گاه کامیاب است و گاه ناکام. با توجه به آنچه در قسمت پیش به عنوان مبنای ارزش شناختی مطرح شد که در دیدگاه اسلام، خداوند خیر بنیادین و نیز بنیاد خیر است، ارزش ها از ماهیت ویژه ای برخوردار خواهند بود. امر ارزشی، علاوه بر آنکه به ادراک و اعتبار آدمی مبتنی است، به جایگاه وجودی امور یا نسبت آنها با غایت هستی نیز ناظر است. هنگامی که اعتبارهای ذهنی آدمی، ناظر به چنین روابط وجودی باشد، اعتبارهایی بجا خواهد بود و در آنجا می توان از ارزش های قابل قبول سخن گفت. در غیر این صورت، اعتبارهای نابجا و لغو، حاکی از ارزش های واهی خواهد بود. بر این اساس، هرچند ارزش ها جنبه اعتباری دارند، اما اعتبار در این جا حاکی از سلیقه صرف شخصی یا قرارداد صرف اجتماعی نیست بلکه اعتباری است که بر پشتوانه ای از واقعیت ها یا حقایق تکیه دارد.
 
در میان متفکران مسلمان نیز گونه هایی از تفسیر ذهن گرایانه و عین گرایانه افراطی نسبت به ماهیت ارزش ها مطرح بوده است. شکلی از تفسیر ذهن گرایانه در نزد اشاعره رواج داشته است. از نظر اشاعره، خوب یا بد نامیدن یک چیز حاکی از واقعیتی در آن نیست بلکه عناوین خوب و بد، اعتباراتی هستند که بر حسب امر یا نهی خدا نسبت به فعلی مطرح می شود. هر فعلی، فی حد ذاته، نه خوب است و نه بد، اما هنگامی که خدا به فعلی امر کرد، خوب، و هنگامی که از آن نهی نمود، بد محسوب خواهد شد. به طور مثال، کشتن یک انسان، به خودی خود خوب یا بد نیست، اما اگر خدا به کشتن برخی انسانها امر کند، این کار خوب خواهد بود، و اگر از کشتن برخی انسانها نهی کند، کشتن آنها بد تلقی خواهد شد.
 
در برابر این تفکر ذهن گرایانه، تفسیر عین گرایانه معتزله به میان آمد. بر این اساس، ارزش ها اموری عینی و ذاتی اند. اگر خدا به فعلی امر می کند، از آن روست که آن کار ذاتا خوب است و اگر از کاری نهی می کند، از آن روست که آن ذاتا بد است. درحالی که اشاعره بر این نظر بودند که هر چه خدا بدان امر می کند خوب است، معتزله بر این باور بودند که هر چه خوب است، خدا به آن امر می کند. معتزله نظر اشاعره را مردو - می دانستند، زیرا لازمه آن را این میدانستند که اگر خدا به دروغگویی امر کند، دروغگویی فعلی خوب محسوب شود، درحالی که ما با مستقلات عقلی خود در می یابیم که دروغگویی بد است و بنابراین قابل قبول نخواهد بود که خدا به آن امر کند. در مقابل، اشاعره نیز نظر معتزله را مردود می دانستند، زیرا لازمه آن را محدود شدن مشیت خدا می دانستند، به این بیان که خدا ناگزیر باشد به برخی از امور فرمان دهد و از برخی باز دارد.
 
اما هیچ یک از این دو تفسیر ذهن گرایانه و عین گرایانه افراطی قابل قبول به نظر نمی رسد. بیان این مطلب که اگر خداوند به دروغگویی امر می کرد، این فعل مطلوب می گردید، همان قدر بی پایه است که کسی در نظام توزین کیلویی بگوید: «اگر پردازنده این نظام می خواست، می توانست نیم کیلو را یک کیلو در نظر بگیرد». بی پایگی این سخن در آن است که اگر کسی از نیم کیلو و یک کیلو سخن می گوید، نظام توزین کیلویی را مفروض گرفته است و با مفروض گرفتن آن، دیگر ممکن نیست که نیم کیلو بتواند یک کیلو در نظر گرفته شود. از این رو چنین سخنی بی معنا و یا تناقض آمیز است.
 
منبع: درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد أول، خسرو باقری، صص 207-205، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، چاپ دوم، 1389


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار