نحوهی عملکرد بستهی آموزشی روانشناسی مثبتگرا (قسمت دوم)
دیگران (مانند: دوست، همسر، فرزند و مانند آن)، از امکانات زندگی به شمار میروند. این امکان، وقتی ثمربخش خواهد بود که به درستی از آن استفاده شود.
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همین حقیقت، میتواند لایه های مختلف تکاملی داشته باشد و فرد هر چه پیش میرود، بر خلوص معنا و تقویت فضایل بیفزاید. به نظر میرسد در نظر سلیگمن، مراتبی و تکاملی بودن با درجه اهمیت خلط شده است. این که درجه اهمیت معنا، بیشتر از فضایل و درجه اهمیت فضایل، بیشتر از شادیها و لذتهاست، سخن درستی است؛ اما در مقام عمل، این اتفاق رخ نمیدهد. در فرایند تکامل، از همان آغاز باید همه چیز شادیها و فضیلتهای معنادار باشند و این گونه نیست که در صحنه زندگی، نخست لذت ها اتفاق افتند، سپس فضیلتها و در آخر معناداری. در حقیقت، این مفاهیم سه گانه در طول یکدیگر قرار ندارند؛ بلکه به نظر میرسد که لذت و فضیلت، در عرض یکدیگرند و میتوانند با هم شکل بگیرند، و معنا نیز مفهومی است که در هر دو باید وجود داشته باشد. در مقام عمل، یک انسان هم هیجان دارد و هم بر اساس فضیلت ها عمل میکند و در هر دو حالت باید معنا وجود داشته باشد. بنابراین، حتى اگر الگوی سه بعدی سلیگمن را بپذیریم، الگوی چینش آنها بدین شکل که وی ترسیم کرده، نخواهد بود.
سلیگمن از رضامندی به صورت مستقل، سخن به میان نیاورده است؛ بلکه آن را در هیجانات مثبت، آن هم هیجانات مربوط به گذشته قرار داده است. از این جهت، با نظریه آرگایل، متفاوت است. آرگایل در کتاب روانشناسی شادی تصریح میکند که لذت و شادی، بعد هیجانی شادکامی هستند و رضامندی، بعد شناختی آن. بعد شناختی، در حقیقت به جنبه های روانی و درونی اشاره دارد و از این بابت، با بهزیستی روانی ارتباط پیدا میکند. بنابراین، رضامندی را چگونه میتوان نادیده گرفت و در هیجانات قرار داد؟! البته رضامندی، ممکن است که بعد هیجانی هم داشته باشد؛ اما به هر حال، رضامندی، ماهیتی شناختی دارد. لذا نمیتوان مسئله رضامندی از وضعیت حال زندگی را نادیده گرفت. در مداخلات به کار گرفته شده توسط سلیگمن و همکاران نیز نکات قابل توجهی وجود دارد. برنامه نعمت شماری، مبتنی بر داشتههای زندگی و توجه به آنهاست. فضیلت شکر، متوقف بر نعمتشناسی است و شناخت نعمت، موجب توجه به داشتههای زندگی میگردد و این، رضامندی و خرسندی را به ارمغان میآورد. البته در این مداخله، صحبت از خدا به عنوان «منعم» به میان نیامده و این به جهت رویکرد سکولار در علوم تجربی است.دو مداخله دیگر، تشکر از مردم و بخشش است. این دو عنوان، به دو بعد از روابط اجتماعی مربوط میشوند. روابط اجتماعی، یکی از ابعاد زندگی انسان است که تحت عنوان خوشایند با ناخوشایند قرار میگیرد. در روابط اجتماعی، گاه رفتارهای درست شکل میگیرند و گاه رفتارهای نادرست. زندگی موفق، بسته به واکنش مناسب به این دو موقعیت است. تشکر، واکنش مناسب به رفتارهای درست و بخشش واکنش مناسب به رفتارهای ناشایست است. در حقیقت تشکر مبتنی بر نگاه مثبتگرا و مثبت شناس در تعامل های بین فردی، و بخشش، مبتنی بر ندیدن نقاط منفی و گذر از آنهاست که اینها همان مرکز ثقل رضامندی در خوشایند و ناخوشایندند. با این دو فضیلت در رفتارهای اجتماعی، روابط رضایت بخش شکل میگیرد و در کل، به رضایت از زندگی منجر میشود.
نکته مهم این است که: آیا شادکامی فقط بسته به این دو فضیلت در روابط اجتماعی است؟ به نظر میرسد که پاسخ منفی است. هر چند شاید با فقدان یا کمبود مطالعات تجربی در این باره رو به رو باشیم؛ اما نمیتوان این را نادیده گرفت که دیگر فضیلت های مربوط به روابط اجتماعی نیز همین نقش را دارند؛ چرا که در فضیلت پیش گفته، ویژگی خاصی ندارند. از این رو، میتوان گفت که دیگر فضیلت های ارتباطی نیز میتوانند همین نقش را داشته باشند. برای نمونه، تواضع و فروتنی، احسان، انصاف، بخشندگی، خیرخواهی و... موجب لطافت روابط اجتماعی میشوند و رضامندی را به ارمغان میآوردند و در کل، شادکامی را به وجود میآورند. از بارزترین نمونه های این مجموعه میتوان به مهربانی کردن اشاره کرد که لوبومیرسکی از آن به عنوان یک مداخله در افزایش شادکامی استفاده میکند. در طرف مقابل، اموری مانند: تکبر، آزار، خودخواهی، بخل، حسادت و... موجب روابط نادرست میشوند و نارضایتی از روابط و ناخرسندی از زندگی را به ارمغان میآورند. البته اخیرأ روانشناسان مثبتگرا نیز به رذیلت ها روی آورده اند و نقش آن را در شادکامی بررسی کردهاند که بررسی آن از حوصله این نوشتار، خارج است و نیازمند پژوهش های جداگانه ای است.
دیگران نزدیک (مانند: دوست، همسر، فرزند و مانند آن)، از امکانات زندگی به شمار میروند. این امکان، وقتی ثمربخش خواهد بود که به درستی از آن استفاده شود. لذا رضامندی از زندگی، به توانمندی در روابط اجتماعی نیز بستگی دارد. توانمندی های مربوط به روابط اجتماعی، داستانی دارد که تحقیق مفصلی می طلبد. آنچه مهم است این که رضایت از زندگی، بسته به رضایت از روابط اجتماعی است و رضایت از روابط اجتماعی، متوقف بر سبک تعامل مثبت معرفی شده در متون دینی - که تشکر و بخشش، جزئی از آن است . که البته منحصر به آن نبوده و قابل تعمیم به دیگر فضیلت های روابط اجتماعی نیز هست. نکته پایانی این که سلیگمن و همکارانش چند مداخله را با هم ترکیب کردهاند و به عنوان یک بسته آموزشی ارائه دادهاند. این مداخله ها عبارتاند از: سپاسگزاری، نعمت شماری، تصور خود در بهترین حالت ممکن، و استفاده از توانمندیهای ذاتی. به نظر میرسد که در این بسته، سعی کردهاند از کارایی همه این مداخله ها استفاده نمایند.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص580-577، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
معیار غم و شادی چیست؟
اسلام برای شاد بودن و شاد کردن دیگران چه توصیه هایی کرده است؟
آداب معاشرت در سفر
نحوهی عملکرد بستهی آموزشی روانشناسی مثبتگرا (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نظریه زندگی کامل
جمعه، 8 فروردين 1399
نحوهی عملکرد بستهی آموزشی روانشناسی مثبتگرا (قسمت اول)
جمعه، 8 فروردين 1399
استفاده از توانمندیها و فضایل شخصی
جمعه، 8 فروردين 1399
علل ترس در کودکان
پنجشنبه، 6 تير 1387
عبور از موانع ارتباطی
چهارشنبه، 22 اسفند 1386
ارتباط
يکشنبه، 19 اسفند 1386
راه های برخورد با انتقاد
يکشنبه، 19 اسفند 1386
انواع شخصیت
يکشنبه، 19 اسفند 1386
پی آمدهای بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان
شنبه، 11 اسفند 1386
امان از اين بچه هاي بد اخلاق
شنبه، 11 اسفند 1386
تازه های مقالات
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
آشنایی با مشکلات و تعمیر سایبان برقی
تأثیر استفاده از کفش مناسب بر پیشگیری از آسیبهای اسکلتی
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار