آیا از مضرات گوشت قرمز اطلاع دارید؟

زیاده‌ روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، کلسترول خون و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه لازم است که با ترفندها و روش‌هایی اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش دهید. در مقاله زیر توضیحات بیشتری درباره مضرات مصرف بیش از حد گوشت قرمز ارائه داده ایم.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا از مضرات گوشت قرمز اطلاع دارید؟

مضرات گوشت قرمز

درباره خواص و مضرات گوشت قرمز زیاد شنیده ایم. اما اینکه چقدر باید از آن بهره ببریم و چقدر باید از آن دوری کنیم، هنوز برای خیلی ها روشن نیست.

یکی از مضرات گوشت قرمز، افزایش ابتلا به سرطان سینه است. داغ ترین خطر در مورد مصرف گوشت قرمز، همین خبر است.

پژوهشگران دانشگاه لیدز انگلستان از سی و پنج هزار زن داوطلب در مدت ۷ سال تست هایی را گرفتند که معلوم شد خطر ابتلا به سرطان سینه در آن گروه از زنان میانسال که روزی ۵۷ گرم گوشت قرمز خورده بودند در مقایسه با زنانی که اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده بودند، ۵۶ درصد بیشتر بود.

آیا از مضرات گوشت قرمز اطلاع دارید؟

این در حالی بود که این آمار در میان آنهایی که بیش از بقیه گوشت های فراوری شده، مثل سوسیس و کالباس خورده بودند به ۶۴ درصد رسیده بود.
 
نکته
به گفته پژوهشگران، مقدار چربی های اشباع شده در گوشت بالاست و این نوع چربی ها بر میزان کلسترول خون تاثیر دارد.

کلسترول پیش درامدی برای ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزایش می دهد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، پژوهشگران ایتالیایی به دنبال تحقیقی که نتایج آن در مجله تولید مثل انسانی به چاپ رسید، اعلام کردند که از مضرات گوشت قرمز، خطر ابتلا به اندومتریوز است.

اندومتریوز نوعی بیماری خانم هاست که طی آن بافت تخمدانی، در محل های دیگری از بدن خانم ها غیر از تخمدان هم یافت می شود.

این مسئله باعث ایجاد درد و حتی نازایی می شود. پژوهشگران دانشگاه میلان ایتالیا با مقایسه ۵۰۰ خانم مبتلا به اندومتریوز و ۵۰۰ خانم سالم به این نتیجه رسیدند که در خانم هایی که هر روز گوشت قرمز مصرف می کنند، خطر ابتلا به اندومتریوز تقریبا دو برابر افزایش می یابد.

این خطر در خانم هایی که گوشت کمتر و میوه و سبزیجات تازه بیشتر مصرف می کنند، تا ۴۰ درصد کاهش می یابد. اما خطرات مصرف گوشت قرمز منحصر به خانم ها نیست.
 
مضرات گوشت قرمز و سرطان روده
یکی ازمعروفترین مضرات گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده بزرگ است که این مسئله در پژوهش های متعدد به اثبات رسیده است.

تحقیقی که پژوهشگران آمریکایی روی ۱۴۸ هزار نفر انجام دادند نشان داد کسانی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند، ۱۳ تا ۱۵ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

به غیر از سرطان روده بزرگ، به نظر می رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس ( لوزالمعده ) را هم افزایش می دهد.

سرطان پانکراس یکی از بدخیم ترن سرطان هاست و نتایج یک تحقیق در ژورنال انستیتو ملی سرطان آمریکا National Institue of cancer نشان می دهد که مضرات گوشت قرمز در مصرف فراوان آن، سرطان پانکراس را تا ۵۰ درصد و درمصرف فراوان انواع گوشت فراوری شده (سوسیس، کالباس) تا ۶۸ درصد افزایش می یابد.
 
موارد مهم دیگری از مضرات گوشت قرمز که باید بدانیم
علاوه بر موارد فوق، گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماری های قلبی به شمار می رود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می شود. در بیماری نقرس رسوب کریستال هایی در مفاصل باعث درد شدید می شود. جزء اصلی این کریستال ها، اسید اوریک است که در اثر تجزیه پروتئین ها ایجاد می شود.
 
نکته
گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است و به هیچ عنوان نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد اما در این مقاله، مضرات گوشت قرمز موضوع بحث است.

پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در مطالعه ای که روی ۲۵ هزار نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلا به روماتیسم و دیگر مشکلات مفصلی می شود.

سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه صفرا، سرطان پروستات از دیگر بیماری هایی هستند که مصرف فراوان و مضرات گوشت قرمز را تایید می کنند.
 
آیا از مضرات گوشت قرمز اطلاع دارید؟
 
یک رژیم غذایی متعادل
با توجه به موارد فوق، در مجموع پزشکان مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز را مناسب می دانند ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی کنند.

بیماری هایی هم که این مقاله به آنها اشاره دارد اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر بیشتری از فراورده های گوشتی را در طول روز مصرف می کنند.

در کشور ما سرانه مصرف گوشت در روز، درحدود همین ۸۰ گرم است و معمولا بیشتر از آن مصرف نمی شود.

اما مضرات گوشت قرمز و بیماری های مربوط به آن، در کشورهای غربی بیشتر است زیرا مقادیر بیشتری گوشت قرمز به صورت استیک مصرف می شود.
 
برای داشتن یک رژیم متعادل، مجله سلامتی راستینه توصیه می کند که حداقل ۲ بار در هفته ماهی استفاده کنید.

ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ تاثیرات مفیدی برای بدن دارد.

مصرف میوه و سبزی تازه هم که نیاز به تاکید ندارد. پزشکان توصیه می کنند در روز حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات تازه را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

اگر موفق شوید همه ی این دستورات را رعایت کنید، آن وقت می توانید مطمئن باشید که این مقاله، شامل حال شما نمی شود.
 

منبع: سایت راستینه


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.