6 توصیه برای افزایش قد

افرادی که قد متوسط یا کوتاهی دارند معمولا آرزو می‌کنند که کاش کمی بلندتر بودند. بلند قد بودن می‌تواند بر روی احساسی که فرد از خودش دارد تاثیر بگذارد. افرادی که قد نسبتا کوتاهی دارد ممکن است اعتماد به نفس کافی نداشته باشند. قد یک فرد توسط ژنتیک مشخص می‌شود اما نمی‌توان گفت که این تنها عامل برای کوتاهی یا بلندی قد است.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 توصیه برای افزایش قد

آیا می‌توانم قدم را افزایش دهم؟

به طور کلی چندین عامل مختلف در قد شما نقش دارند. اعتقاد بر این است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از قدی که نهایتاً به آن می‌رسید به عوامل ارثی مرتبط است. عوامل زیست‌محیطی خاص همچون تغذیه و ورزش نیز درصد‌های باقی مانده را شامل می شود.
 
تمام آنچه تحت کنترل شما هست و نیست
از بین سن یک سالگی تا سن بلوغ، اغلب افراد سالانه تا ۵ سانتی‌متر افزایش قد را تجربه می‌کنند. با رسیدن به سن بلوغ، افزایش قد سالانه به حدود ۱۰ سانتی‌متر خواهد رسید. هرچند که سرعت افزایش از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

رشد قد در دختران در سال‌های ابتدایی نوجوانی و به شکل ناگهانی آغاز می‌شود. این در حالی‌ است که پسران ممکن است تا انتهای دوران نوجوانی‌شان نیز چنین رشد قد ناگهانی را تجربه نکنند.

به طور کلی پس از عبور از سن بلوغ، رشد قدی صورت نمی‌پذیرد. این بدان معناست که احتمال بسیار اندکی برای افزایش قد در دوران بزرگسالی در فرد وجود دارد. البته مواردی هستند که با رعایت آن‌ها در دوران جوانی می‌توان از نهایت استعداد خود در جهت افزایش قد بهره برد. این موارد بایستی در بزرگسالی ادامه پیدا کنند تا سلامت فرد ارتقا یابد و دچار کاهش قد نشود.
 
6 توصیه برای افزایش قد
 
رعایت رژیمی متعادل
جذب تمام موادی که بدن در سن رشد به آن نیاز دارد، امری حیاتی و ضروری است.

رژیم غذایی شما بایستی شامل مواد زیر باشد:

میوه تازه

سبزیجات تازه

غلات

پروتئین‌ها

لبنیات
 
مصرف مواد زیر باید متوقف و یا محدود شود
شکر

چربی ترانس

چربی اشباع شده

چنانچه بر اثر نوعی عارضه پزشکی و یا کهولت سن و در نتیجه تحت‌تاثیر قرار گرفتن تراکم استخوان‌های‌تان به کاهش قد دچار شده‌اید، بایستی مصرف کلسیم را افزایش دهید. روزانه مصرف ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم برای زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال بارها توصیه شده است.

مصرف ویتامین D نیز در سلامت استخوان‌ها تاثیر مثبتی دارد. از منابع رایج ویتامین D می‌توان به تن ماهی، شیر غنی شده و زرده تخم مرغ اشاره کرد. چنانچه در رژیم غذایی شما به قدر کافی ویتامین D وجود ندارد با پزشک خود مشورت کنید تا با ارائه مکملی مناسب به شما، شما را به میزان ویتامین مورد نیاز روزانه‌تان برساند.
 
6 توصیه برای افزایش قد
 
در مصرف مکمل‌ها دقت بیشتری داشته باشید
تنها موارد انگشت‌شماری هستند که می‌توانند برای افزایش قد کودکان و مبارزه با تحلیل رفتن در بزرگسالان مفید باشند. برای مثال، اگر دچار عارضه‌ای باشید که تولید هورمون‌های رشدی (HGH) را در فرد تحت تاثیر قرار می‌دهند، تنها در آن صورت است که پزشک شما می‌تواند مکملی حاوی هورمون‌های رشدی برای شما تجویز کند.

علاوه بر این‌ها، بزرگسالان نیز ممکن است در جهت پایین آوردن خطر پوکی استخوان به مصرف ترکیبات ویتامین D و کلسیم روی بیاورند.

در هر مورد دیگری، مصرف انواع مکمل‌ها با وعده افزایش قد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همین‌که صفحات رشد استخوان‌ها در هم آمیخته شوند، فارغ از اینکه برچسب روی مکمل چه وعده‌ای به شما می‌دهد، دیگر امکان افزایش قد وجود نخواهد داشت.

6 توصیه برای افزایش قد
 
خواب کافی داشته باشید
کم خوابیدن‌های گاه و بی‌گاه در طولانی مدت بر قد شما تاثیری نخواهند داشت اما چنانچه در دوران جوانی دائماً کمتر از میزان مورد نیاز بخوابید، شرایط برایتان پیچیده خواهد شد.

دلیل این امر این است که هورمون‌های رشد در هنگام خواب است که در بدن رها می‌شوند. چنانچه خواب کافی نداشته باشید، تولید این هورمون نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

میزان خواب توصیه شده برای سنین مختلف بدین شرح است:

۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب روزانه برای نوزادان تا سن ۳ ماهگی

۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب روزانه برای نوزادان سن ۳ تا ۱۱ ماهگی

۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب روزانه برای نوپایان

۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب روزانه برای کودکان ۳ تا ۵ سال

۹ تا ۱۱ ساعت خواب روزانه برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال

۸ تا ۱۰ ساعت خواب روزانه برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله

۷ تا ۹ ساعت خواب روزانه برای سنین ۱۸ تا ۶۴ سال

حتی داشتن خواب بیشتر می‌تواند میزان تولید هورمون‌های رشد را افزایش دهد، پس همین حالا دست به کار شوید و قدرت ناشی از چُرتی کوتاه را به چنگ آورید.
 
6 توصیه برای افزایش قد
 
فعال بمانید
ورزش مرتب و منظم مزایای بسیاری دارد. ورزش به استخوان‌ها و عضلات شما قدرت می‌دهد و شما را در وزن ایده‌آل (وزن سالم) نگه می‌دارد و میزان تولید هورمون‌های رشد را نیز افزایش می‌دهد.

بچه‌هایی که در سن مدرسه رفتن هستند بایستی روزانه دست کم یک ساعت را به ورزش کردن اختصاص دهند و در طول این یک ساعت باید بر موارد زیر تمرکز داشته باشند:

تمرین‌های قدرتی همچون شنا و دراز نشست

تمرین‌های انعطافی همچون یوگا

فعالیت‌های هوازی همچون دویدن، طناب زدن یا دوچرخه سواری

ورزش کردن در میان بزرگسالان نیز مزایای خودش را دارد. علاوه بر رسیدن به وزن متعادل و سالم، ورزش کردن همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که استخوان‌ها با ضعیف یا شکننده‌شدنشان، تراکم خود را از دست دهند. چنین اتفاقی اصطلاحاً باعث “آب رفتن” و کوچک‌شدن اندامتان می‌شود.

جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، پیاده‌روی، تنیس و انجام چندین باره‌ی تمرینات یوگا در هفته را امتحان کنید.
 
6 توصیه برای افزایش قد
 
روی چگونگی ایستادنتان دقت داشته باشید
بد ایستادن می‌تواند شما را کوتاه‌تر از آنچه که هستید نشان دهد و پس از مدتی، خمیده و قوز کرده ایستادن می‌تواند تاثیری حقیقی بر قد شما داشته باشد.

پشت شما به طور طبیعی در سه نقطه خمیده می‌شود. اگر دائماً قوز کنید و یا خمیده بایستید، این خمیدگی‌ها شکل جدیدی از حالت ایستادن را برای شما شکل می‌دهند که می‌تواند منجر به درد در ناحیه کمر یا گردن شود.

کلید پیشگیری چنین اتفاقی، دقت داشتن بر چگونگی ایستادن، نشستن و خوابیدن است. از پزشک خود مشورت بخواهید تا نیازهای انسانی شما را با شکل زندگی روزمره‌تان تطبیق دهد. شاید تمام آنچه که برای اصلاح فرم بدنتان به آن نیاز دارید، یک میز کار ایستاده یا بالشی مخصوص باشد.

همچنین برای بهبود حالت بدنی‌تان می‌توانید به انجام تمریناتی که با همین هدف طراحی شده دست بزنید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، از پزشک خود راهنمایی بخواهید. آن‌ها می‌توانند ورزشی روزانه که مناسب شما باشد را ارائه کنند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.