چند راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست

به همه ی محیط هایی که در اون ها نوعی از زندگی جریان داشته باشه «محیط زیست» گفته می شه و محیط زیست پاک یعنی انسان سالم.خانواده اولین نهادیه که کودک واردش می شه و اولین درس های زندگی رو در محیط خانواده یاد می گیره.
چهارشنبه، 10 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست

۱۶ راهکار برای حفظ محیط زیست

مهم ترین نکاتی که فعالان محیط زیست ، آن را توسط والدین برای کودکان لازم و ضروری می دانند اعلام میکنیم.
 
به کودکان خود بیاموزید که …
زمانی که کاری در اتاق ، آشپزخانه یا سرویس های بهداشتی ندارند ، حتما لامپ آنجا را خاموش کنند تا انرژی اضافی مصرف نشود .

زمانی که کارشان با لپ تاپ ، رایانه یا سایر وسایل الکترونیکی تمام می شود ، دوشاخه شارژر را کاملا از پریز برق بکشند. رعایت این نکته در بلندمدت می تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش میزان اتلاف انرژی داشته باشد.

اگر از سه راهی برای شارژ کردن یا از چند وسیله برقی به طور همزمان استفاده می کنند، بعد از اتمام کار خود دکمه روشن و خاموش سه راهی را بزنند و آن را خاموش کنند. شاید روشن بودن چراغ قرمز و بسیار کوچک سه راهی ها چندان در اتلاف انرژی موثر به نظر نرسد، اما همین چراغ های کوچک و ظاهرا بی ارزش می توانند سالیانه ۵ درصد از مصرف برق خانه شما را به خود اختصاص دهند.

هنگام خروج از منزل همیشه یک نایلون در کیف کودک خود قرار دهید و از او بخواهید تمام زباله های ریز و درشت، از پوست شکلات و دستمال کاغذی گرفته تا بسته بندی انواع محصولات غذایی با بطری های نوشیدنی را درون آن کیسه بگذارد و کیسه را بعد از بازگشت به خانه، داخل سطل زباله بیندازد.

از همان دوران کودکی به فرزندتان بیاموزید برای تولید کاغذ و دستمال کاغذی نیاز به قطع کردن درختان وجود دارد. از این رو ، باید مصرف دستمال کاغذی را به مواقع واقعا ضروری اختصاص دهد و برای نوشتن یا نقاشی کشیدن نیز از تمام فضای کاغذ استفاده کند .

از همان سنین نوپایی به فرزندان خود بیاموزید برای حمام کردن، شستن دستها یا شستن ظرف ها نیازی نیست تمام مدت آب لوله کشی باز باشد. برای آموزش این نکته بهتر است تصاویری از کم آبی در نقاط مختلف جهان و مشکلاتی که کم آبی برای کودکان کشورهای کم آب یا برای حیوانات آبزی به وجود آورده را به او نشان دهید.
 
چند راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست

زمانی که فرزندتان کار خوبی انجام می دهد و شما می خواهید او را تشویق کنید، بهتر است همیشه سراغ خریدن اسباب بازی های متفاوت و مناسب برای سنین مختلف نروید و جایزه او را رفتن به کوه یا طبیعت و جمع آوری زباله های موجود در محیط زیست در نظر بگیرید.

برای تشویق فرزندتان به این کار حتما تصاویری از حیواناتی که با زباله های انسانی دچار مشکلات مختلفی شده اند را به او نشان دهید تا حس دلسوزی نسبت به محیط زیست را در او برانگیخته کنید.

برای اینکه بتوانید اهمیت حفظ محیط زیست را به کودکتان بیاموزید، بهتر است خودتان هم نکات خاصی را رعایت کنید، مثلا برای بیرون رفتن همیشه از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنید، مکان های نزدیک را پیاده بروید، گاهی برای رفتن به پارک یا گردش از دوچرخه به جای خودرو استفاده کنید و در نهایت اینکه بعضی روزها ، حتی به صورت خانوادگی از مترو ، اتوبوس با تاکسی برای رسیدن به مقصد کمک بگیرید.

زمانی که با فرزندتان به خرید می روید، حتما در صورت امکان محصولاتی که بسته بندی قابل استفاده دارند را به سایر محصولات ترجیح دهید، مثلا هنگام انتخاب مربا، سس، رب و… محصولاتی را خریداری کنید که داخل شیشه های در دار هستند و شما می توانید از شیشه این محصولات برای نگهداری خوراکی هایی مانند بیسکویت، شکلات، انواع ادویه ها یا سبزی های خشک در خانه استفاده کنید. خرید خوراکی هایی که در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف هستند، می تواند در نهایت باعث آسیب به محیط زیست شود.

هنگام خرید انواع محصولات سعی کنید تا حد امکان، آنهایی که قابلیت بازیافت دارند را انتخاب کنید. معمولا روی چنین محصولاتی عبارت Recyclable درج شده است.

زمانی که پوست میوه ها را جدا می کنید یا هسته آنها را در می آورید، آنها را در ظرف جداگانه ای قرار دهید و به فرزندتان بیاموزید که می توان از این زباله ها به عنوان کود درختان با گیاهان باغچه استفاده کرد و در ادامه با پوشیدن دستکش به کمک فرزندتان، این زباله ها را داخل باغچه حیاط بکارید.

حداقل سالی یک مرتبه با فرزندتان در حیاط خانه یا نزدیک ترین پارک و جنگل طبیعی، یک درخت بکارید.

چند راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست

زمانی که با فرزندتان برای تفریح و گردش به جنگل، کوه یا دریا می روید، حتما کیسه مخصوص جمع آوری زباله همراه داشته باشید و به کودکتان آموزش بدهید که از تخریب محیط زیست به هر نحوی (شکستن گل ها و درختان، ریختن زباله و …) خودداری کند.

برای حفظ زیبایی مناظر طبیعی ، از سنین نوپایی به فرزندانتان بیاموزید هرگز از انداختن لباس های کهنه ، کیف و کفش ، جوراب زنانه در طبیعت خودداری کنند .

حتی انداختن آدامس و پوست تخمه ممکن است جان پرندگان ، خزندگان و حشرات را به خطر بیندازد .

هنگامی که برای خرید با فرزندتان از منزل خارج می شوید، حتما کیسه های پارچه ای با ابعاد مختلف در کیف خود بگذارید و بعد از خرید، از فروشنده بخواهید خریدهایتان را به جای قرار دادن در کیسه پلاستیکی، داخل کیسه پارچه ای همراه تان بگذارد. همین کارهای ظاهرا کوچک و ناچیز می توانند کمک بزرگی برای محیط زیست باشند.
 
چند راهکار ساده برای حفاظت از محیط زیست
 
سخن پایانی
روز جهانی محیط زیست حدود ۴۶ سال پیش با هدف افزایش آگاهی مردم برای نگهداری از محیط زیست، از سوی سازمان ملل به جهانیان اعلام شد. سازمان ملل بعد از نامگذاری روزی به عنوان روز محیط زیست اعلام کرد قصد دارد سیاستمداران جهان را برای گرفتن تصمیمات مناسب به منظور مواجهه با تخریب محیط زیست و گونه های جانوری تشویق کند.

از این رو ، برای اولین بار کنفرانسی را با عنوان انسان و محیط زیست در استکهلم سوئد برگزار کرد . معمولا در روز جهانی محیط زیست ، مردم کشورهای مختلف جهان با کاشتن درخت، استفاده از دوچرخه به جای خودرو ، راهپیمایی و پاکسازی محیط هایی مانند جنگل ها یا سواحل دریاها ، همبستگی و علاقه خودشان را به محیط زیست نشان می دهند.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.