معنای ماه رمضان برای مسلمانان: چند مورد اساسی خواندنی

اهمیت ماه مبارک رمضان، غذای حلال، رمضان به عنوان هویت ملی و مذهبی مسلمانان پورتوریکو، و همگرایی مذهبی در جهان مطالبی است که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود.
جمعه، 26 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معنای ماه رمضان برای مسلمانان: چند مورد اساسی خواندنی
تصویر: زنان در اولین روز از ماه مبارک رمضان در تاریخ 6 ماه مه در بالی، اندونزی در یک مسجد نماز می‌خوانند. عکس AP /  فردیا لیسنواتی
 
در ماه رمضان، مسلمانان در سراسر جهان از طلوع خورشید تا غروب خورشید نخواهند خورد و نخواهند آشامید. مسلمانان بر این باورند که متن مقدس قرآن برای اولین بار در 10 شب آخر ماه رمضان بر پیامبر اکرم نازل شد.
 
در این جا چهار روش برای فهمیدن معنای ماه رمضان برای مسلمانان و به ویژه برای مسلمانان آمریکایی آمده است.
 

1- اهمیت ماه رمضان

ماه رمضان یکی از پنج ستون اسلام است. هر ستون بیانگر الزام زندگی برای یک زندگی خوب مسلمان است. موارد دیگر شامل شهادت ایمانی به اسلام، نماز روزانه، دادن صدقه به فقرا و انجام زیارت مکه است.
 
محمدحسن خلیل، استادیار مطالعات دینی و مدیر برنامه مطالعات مسلمانان در دانشگاه ایالتی میشیگان، توضیح می‌دهد که قرآن می‌گوید روزه برای مسلمانان تجویز شده است تا آنها بتوانند نسبت به خدا آگاه باشند. او می‌نویسد،
 
اعتقاد بر این است: "با پرهیز از چیزهایی که مردم تمایل دارند آنها را تصدیق کنند (مانند آب)، ممکن است به این منظور سوق داده شوند که بر هدف زندگی تأمل کنند و به خالق و نگهدارنده تمام وجود نزدیک شوند. "
 
وی همچنین خاطر نشان می‌کند که برای بسیاری از مسلمانان، روزه گرفتن یک عمل معنوی است که به آنها امکان می‌دهد وضعیت فقرا را درک کنند و از این طریق همدلی بیشتری را توسعه دهند.
 

2- غذای حلال

در ماه رمضان ، هنگام شکستن روزه، مسلمانان تنها غذاهایی را که طبق قوانین اسلامی مجاز است، می‌خورند. میریام رنو، محقق مذهب، می‌نویسد کلمه عربی برای چنین غذاهایی، "حلال" است.
 
رنو توضیح می‌دهد که قوانین اسلامی سه منبع شرعی را برای تعیین این که کدام غذاها حلال هستند، ترسیم می‌کند. مسلمانان جای پای خود را به جا گذاشتند و در فرهنگ و تاریخ قاره‌ها نقش داشتند. اینها شامل "بخش‌هایی از قرآن، سخنان و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله که توسط پیروان وی نوشته شده است و حدیث نامیده می‌شود، و قواعد اعلام داده شده توسط فقهای مذهبی اعلم" است.
 
در ایالات متحده، برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا، ایلینویز، میشیگان، مینسوتا، نیوجرسی و تگزاس استفاده از برچسب حلال را به غذاهایی که مطابق با الزامات مذهبی اسلامی هستند محدود می‌کنند. او می‌نویسد، سازمان‌های مختلف مسلمان همچنین بر تولید و صدور گواهینامه محصولات حلال نظارت دارند.
 

3- مسلمانان پورتوریکو

معنای ماه رمضان برای مسلمانان: چند مورد اساسی خواندنی
 
تصویر: مسلمانان پورتوریکو در حال نماز خواندن. AP Photo/Tomas van Houtryve

در پورتوریکو، جایی که بسیاری از مردم در حال بازگشت به دین اجدادی خود - اسلام – بوده‌اند، ماه رمضان می‌تواند به معنای تلفیق هویت آنها به عنوان یک پورتوریکایی و یک مسلمان باشد.
 
کن چیتوود، یک کاندید دکترا در دانشگاه فلوریدا، توضیح می‌دهد که مسلمانان برای اولین بار به عنوان بخشی از تبادل استعماری فراتر از اقیانوس اطلس بین اسپانیا، پرتغال و جهان جدید به پورتوریکو آمدند. او می‌نویسد، شواهدی از اولین ورود مسلمانان به این جزیره در حدود قرن شانزدهم وجود دارد.
 
وی در تحقیقات خود، مسلمانان پورتوریکایی را در جستجوی "Boricua Islamidad" (یا بوریکوا اسلام) یافت - "یک هویت منحصر به فرد مسلمان پورتوریکایی که در برابر ادغام کامل با هنجارهای فرهنگی اعراب مقاومت می‌کند، حتی هنگامی که به تصویر سازی مجدد و گسترش آن چیزی می‌پردازد که به معنی پورتوریکایی بودن و مسلمان بودن است."
 
وی بیان این هویت را در مواد غذایی در حالی مشاهده کرد که مسلمانان پورتوریکو روزه خود را افطار می‌کردند - "یک وعده غذای سبک پورتوریکایی - گیاهان دو بار سرخ شده".
 
برای یک مسلمان پورتوریکایی، رمضان یک عمل متعادل است. از یک طرف مظهر ایمان و عمل دینی اوست. از طرف دیگر مظهر هویت سرزمین او، فرهنگ و خانه‌اش، پورتوریکو، است.

اگرچه او این دو عنصر هویت خود را از جهات مختلفی به هم می‌بافد، اما در ماه رمضان، مرز بین آنها قابل لمس است. برای مسلمانان پورتوریکایی، ماه مبارک روزه تنش‌هایی را به سطح می‌آورد که در زندگی روزمره خود به عنوان اقلیت احساس می‌کنند - و همچنین تنش‌هایی که به عنوان مسلمان در بین خانواده پورتوریکایی و چمعیت پورتوریکایی‌های مسلمان احساس می‌کنند.

حتی امروزه بسیاری از قسمت‌های این جزیره فاقد خدمات اساسی مانند برق و آب مداوم یا دسترسی به مدارس است.


شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که اولین مسلمانان در قرن شانزدهم با کاشفان وارد این جزیره شدند. بسیاری از "موریسکوها" یا مسلمانان ایبری، با عبور از چندین قانون اسپانیایی که ورود آنها به آمریکا را ممنوع کرده و در حالی که به عنوان بازرگان و کاوشگر فعالیت می‌کردند، به کارائیب آمدند. و برخی به عنوان برده به اسارت گرفته شدند.

مسلمانان اسیر شده از آفریقای غربی نیز از ابتدای قرن شانزدهم به این جزیره آمدند. در حالی که تعداد دقیق آنها مشخص نیست، دانشمندان معتقدند که تعداد آنها قابل توجه بوده است. این جوامع برده مسلمانان رونق نگرفتند و حتی زنده نیز نماندند، اما اسلام، خود را در سراسر نیمکره غربی مستقر کرد. به لطف این برده‌های مسلمان، برده‌ها و مارون‌های سابق – آفریقایی‌هایی که از برده داری فرار کردند و شهرک‌های مستقلی را بنا نهادند، اسلام به "دین دوم توحیدی" منطقه تبدیل شد. این مسلمانان جای پای خود را به جا گذاشتند و در فرهنگ و تاریخ قاره‌ها نقش داشتند.
 

4- قرآن جفرسون

 معنای ماه رمضان برای مسلمانان: چند مورد اساسی خواندنی
 
تصویر: شام افطار ماه رمضان در کاخ سفید  AP Photo / Andrew Harnik
 
تخمین زده می‌شود حدود 3.3 میلیون مسلمان آمریکایی وجود دارد، و ماه رمضان هر سال در کاخ سفید، به جز یک سال در سال 2017، جشن گرفته می‌شود. محقق دنیس A. اسپلبرگ توضیح می‌دهد که این سنت توسط هیلاری کلینتون هنگامی که بانوی اول بود آغاز شد.
 
او می‌نویسد: "حضور اسلام در آمریکای شمالی به زمان تأسیس ملت و حتی زودتر از آن بر می‌گردد." توماس جفرسون در میان برجسته‌ترین پدران بنیان گذار آمریکا که علاقه به ایمان مسلمانان نشان می‌دادند، بود. تحقیقات او نشان می‌دهد که جفرسون 11 سال قبل از تهیه اعلامیه استقلال، یک نسخه از قرآن را به عنوان دانشجوی 22 ساله حقوق در ویلیامسبورگ، ویرجینیا خریداری کرد. و همان طور که او می گوید،
 
"این خرید نمادی از ارتباط تاریخی طولانی‌تر بین جهان‌های آمریکایی و اسلامی است و منظره‌ای فراگیرتر از نخستین و قدرتمندترین دیدگاه ملت نسبت به همگرایی مذهبی است."
 
منبع: کالپانا جِین - Senior Religion + Ethics Editor of The Conversation


تقویم مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.