دانستنی های مهم در رابطه با ختنه نوزاد پسر

در ابتدا به یاد داشته باشید که ختنه کردن نوزادان پسر، فرآیند از بین بردن قسمتی از پوست ختنه‌‌گاه است که سر آلت کودک (غدد) را پوشانده است. در واقع، آلت تناسلی نوزادان پسر برای محافظت از بافت زیر آن، به طور طبیعی توسط مقداری پوست پوشانده شده است؛ برداشتن پوست ختنه‌‌گاه، نوک آلت تناسلی کودک را آزاد می‌‌کند.
شنبه، 10 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های مهم در رابطه با ختنه نوزاد پسر

ختنه چیست ؟ 

ختنه عملی است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می شود.

با وجود اینکه در کشور ما اعتقادات و توصیه‌های مذهبی عامل اصلی انجام ختنه است، اما امروزه از ختنه به‌ عنوان یک جراحی علمی یاد می شود و حتی در کشورهای پیشرفته با وجود اینکه از نظر مذهبی نیازی به این کار نیست آن را انجام می‌دهند ; مثلا در آمریکا 80 درصد نوزادان پسر ختنه می‌شوند و در ایران حدود 95 درصد از پسران ختنه می‌شوند.

نوزادانی که ختنه می‌شوند احتمال عفونت ادراری در آنها نسبت به آنهایی که ختنه نمی‌شوند 15 برابر کمتر است . ضمنا با انجام ختنه احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی و عفونت های  منتقله ی جنسی در سنین بالا به مراتب کمتر می‌شود.2
 

سن مناسب برای ختنه کردن نوزادان پسر کدام است؟

لازم است بدانید که اکثر نوزادان پسر تازه متولد شده، پس از تولد و حداکثر ظرف یک هفته (در خلال یک یا دو روز بعد از تولد) ختنه می‌‌شوند. با این حال، اگر نوزادی مشکل پزشکی داشته باشد، ختنه کردن می‌‌تواند روند سلامتی او را به خطر بیندازد.1
 

چرا برخی از والدین، ختنه شدن نوزادان پسر را انتخاب می‌‌کنند؟

ختنه کردن نوزادان پسر ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:
 
اعتقادات مذهبی و فرهنگی خانواده
پدر و مادرهای متعددی به دلایل مذهبی و فرهنگی ترجیح می‌‌دهند تا نوزادان پسر خود را ختنه کنند.
 
دلایل بهداشتی و سلامتی
برخی از والدین بر این باورند که ختنه کردن نوزادان پسر راهی برای جلوگیری از تجمع باکتری‌‌ها در اطراف آلت تناسلی آن‌‌ها و کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌‌های ادراری است. همچنین، برخی از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که ختنه کردن نوزادان پسر خطر بروز عوارض و عفونت‌‌های پوستی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌‌دهد.1
 

آیا ختنه کردن نوزادان پسر فوایدی برای سلامتی آن‌‌ها دارد؟

لازم است بدانید که ختنه کردن نوزادان پسر مزایای سلامتی بسیاری را به بدن فرزند شما ارائه می‌‌دهد که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:
 
پایین آمدن خطر ابتلا به انواع عفونت‌‌های ادراری
آکادمی اطفال آمریکا ادعا می‌‌کند که نوزادان ختنه شده در مقایسه با نوزادان پسری که ختنه نمی‌‌شوند، با احتمال کمتری به انواع عفونت‌‌های ادراری (UTI) مبتلا می‌‌شوند؛ نوزادانی که ختنه می‌‌شوند، ده برابر کم‌‌تر از نوزادان پسر ختنه نشده با علائم عفونت ادراری، در سال‌‌های اول زندگی خود روبرو می‌‌شوند.
 
کاهش خطر ابتلا به انواع عوارض پوستی در محل ختنه‌‌
از آنجایی که پوست ختنه‌‌گاه بر روی نوک آلت تناسلی نوزادان پسر قرار دارد، احتمال بروز انواع عوارض پوست با ختنه کردن این کودکان به حداقل می‌‌رسد. پیشگیری از بروز فیموز، یکی از مهم‌‌ترین این موارد است؛ یک وضعیت پزشکی که در آن پوست ختنه‌‌گاه متورم شده و درد می‌‌کند.

در واقع، با ختنه کردن نوزادان پسر، احتمال بروز عفونت در زمان ادرار کاهش می‌‌یابد و انواع میکروب‌‌ها در زیر پوست آلت تناسلی و غده‌‌ها گرفتار نمی‌‌شوند.
 
آسان‌‌تر شدن تمیز نگه داشتن آلت تناسلی نوزادان پسر
والدین ممکن است با ختنه کردن روند تمیز نگه داشتن آلت تناسلی فرزند خود را به راحتی انجام دهند، زیرا نوک آلت تناسلی نوزادان پسر زیر پوست‌‌های اضافی قرار دارد که تمیز کردن آن را با مشکلاتی روبرو می‌‌کند.

در نهایت، لازم است بدانید که نوزادان پسر ختنه شده نسبت به سایر افراد، در معرض خطر پایین‌‌تر ابتلا به HIV و تبخال و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) در حین مقاربت جنسی قرار دارند. البته، اکثر این موارد فواید طولانی مدتی است که کودک در دوران بزرگ‌سالی از آن‌‌ها لذت خواهد برد.1
 

نکاتی برای مراقبت بعد از ختنۀ نوزاد

مراقبت‌های بعد از ختنه نسبتاً ساده است که تا زمان بهبود آلت تناسلی ختنه‌شده‌ که حدود هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:
 
ناحیۀ ختنه‌شده را تمیز نگه دارید
این مهم‌ترین مراقبت پس از ختنه است. در هر بار تعویض پوشک، هر ذرۀ مدفوعی را که می‌بینید با ملایمت پاک کنید. از صابونی ملایم و بی‌بو برای پوست نوزاد و آب گرم استفاده کنید. از دستمال مرطوب استفاده نکنید.

اجازه دهید که آن ناحیه خودبه‌خود خشک شود تا از التهاب جلوگیری شود. تا زمانی که آلت تناسلی بهبود می‌یابد و ریشۀ بند ناف نیز می‌افتد تنها از روش شست‌وشو با یک لیف یا حولۀ نرم برای بدن نوزاد استفاده کنید و از خیس کردن این ناحیه در حمام خودداری کنید.

هرچند، بدیهی است که در حین ادرار کردن مرطوب خواهد شد، اما تا زمانی که پوشک او را به موقع تعویض می‌کنید، این موضوع مشکل‌ساز نیست.
 
از ناحیۀ ختنه‌شده محافظت کنید
پس از جراحی ممکن است یک باند وازلینی روی آلت نوزاد قرار داده شود که معمولاً با اولین ادرار نوزاد می‌افتد. متخصصان اطفال نظرات متفاوتی در مورد لزوم ادامۀ استفاده از پانسمان برای آلت تناسلی در حال بهبود دارند، بنابراین نظر پزشک کودک خود را بپرسید.

اگر توصیه شده است که به پانسمان ادامه دهید، به احتمال زیاد به شما گفته می‌شود که قبل از پیچیدن یک گاز استریل کوچک دور محل یا قرار دادن یک باند روی آن، کمی وازلین روی سر آلت تناسلی بمالید تا پانسمان به پوست نچسبد.

اگر پزشک شما معتقد به استفاده از پانسمان نیست، ممکن است به شما گفته ‌شود که برای روز اول یا بعد از آن نیز بعد از هر تعویض پوشک، کمی وازلین یا پماد آنتی‌بیوتیک به آن ناحیه بزنید، فقط برای اینکه مانع از ساییده شدن پوشک به آلت تناسلی شود.
 
دو پوشک به نوزاد بپوشانید
این کار اختیاری است، اما به کاهش درد کمک می‌کند. پوشاندن دو پوشک به نوزاد، به محافظت از آلت تناسلی او کمک می‌کند و از فشار آوردن ران‌ها به آن جلوگیری می‌کند؛ همچنین می‌توانید به منظور کاهش درد، یک کیسۀ حاوی یخ را بین دو لایه پوشک قرار دهید. در این مورد نیز لازم است نظر پزشک کودک را بپرسید.

وقتی ناحیۀ ختنه به طور کامل بهبود پیدا ‌کرد، شما همچنان به تمیز نگه داشتن آلت تناسلی و پاک کردن هر گونه مدفوع روی آن ادامه دهید. گاهی نیز کمی از پوست ختنه‌گاه باقی می‌ماند، اگر این مورد برای کودک شما پیش آمده است، در زمان حمام کردن، پوست را با ملایمت بکشید و زیر آن را تمیز کنید.3
 

عوارض ختنه :

شایع‌ترین عوارض ختنه در لحظات اول خونریزی و در درازمدت تنگی دهانه مجرای ادراری است که این عوارض هم با روش حلقه و هم با روش جراحی و بخیه به وجود می‌آید.

میتوان  شایع‌ترین دلیل ایجاد تنگی دهانه مجرای ادراری را عدم مراقبت صحیح بعد از ختنه در نوزادان دانست.2
 
بروز عفونت در بدن نوزاد
لازم است بدانید که بروز عفونت یک عارضه شایع بعد از هر عمل جراحی است. زخم جراحی نوک آلت تناسلی نوزاد می‌‌تواند به عفونت و التهاب آلوده شود.
 
خونریزی بیش از حد نوزاد
در موارد بسیار نادر ممکن است نوزاد بعد از ختنه شدن با خونریزی شدید روبرو شود؛ این مشکل به احتمال زیاد در مورد کودک مبتلا به اختلال خونی به وجود می‌‌آید.
 
عوارض جانبی بی‌‌حسی
کودکانی که تحت تأثیر بی‌‌حسی موضعی قرار می‌‌گیرند، ممکن است با عوارض جانبی مانند مشکلات تنفسی، ریتم نامنظم قلب و واکنش آلرژیک روبرو شوند. در نظر داشته باشید که این عوارض جانبی نادر هستند و فقط در مواردی اتفاق می‌‌افتند که کودک به مشکلات پزشکی دیگری مبتلا شده باشد.
 
آسیب به آلت تناسلی یا پوست ختنه‌‌گاه نوزاد
در نهایت، لازم است بدانید که اگر پزشک واجد شرایط عمل ختنه کردن فرزند شما را انجام ندهد، احتمال آسیب رسیدن به سر آلت تناسلی او وجود دارد. این وضعیت باعث می‌‌شود که پوست آلت تناسلی به طور نامنظم بریده شود که بعداً منجر به بروز عوارض جدی خواهد شد.

با همه این توصیفات، کارشناسان پزشکی اظهار داشتند که بروز عفونت و عوارض بعد از ختنه نادر است؛ اما باید بدانید که بروز مشکل در بدن نوزادان، بعد از ختنه شدن، جه علائمی را به دنبال خواهد داشت.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.mamasite.ir
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.