دانستنی هایی راجع به آلرژی نوزادان به شیر

حساسیت به شیر گاو زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن فرزندتان پروتئین شیر را ماده ای تهدید کننده بداند و به آن واکنش نشان دهد. پروتئین ها ممکن است در شیر خشک یا شیر مادر وجود داشته باشند.
دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی هایی راجع به آلرژی نوزادان به شیر

آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر چیست؟

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن نوزادان به طور مداوم، با عوامل خارجی مبارزه می‌کند، در هنگام مبارزه با پاتوژن‌های شیر نیز برخی علائم را از خود نشان می‌دهد. لازم است بدانید که در حدود 2-3٪ نوزادان از آلرژی به مصرف شیر رنج می‌برند.1
 

آیا بدن کودکان می‌تواند به مصرف شیر مادر آلرژی نشان دهد؟

خیر، بدن هیچ نوزادی به مصرف شیر مادر واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد، زیرا این نوع شیر به طور خاص برای مصرف نوزادان انسان ساخته شده است. آکادمی آمریکایی اطفال ادعا می‌کند که اگر در بدن نوزادی علائم آلرژی به مصرف شیر مادر بروز کند، در واقع، بدن او به ماده‌ای که مادر در وعده‌های غذایی خود مصرف کرده، حساسیت نشان داده است.

بر این اساس، پس از مصرف شیر مادر نیز بدن نوزاد ممکن است علائم آلرژی را از خود نشان دهد؛ اما این نوع آلرژی می‌تواند به پروتئین‌های شیر حیوانی باشد که مادر آن را مصرف کرده و از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده است. در واقع، این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که مادر شیری را مصرف کند که بدن فرزند او به مصرف آن آلرژی داشته باشد.1
 

عوامل موثر در بروز آلرژی به شیر در نوزادان

 
1.سابقه خانوادگی
اگه والدین حساسیت غذایی داشته باشند 75٪ احتمال ابتلا به آلرژی وجود داره. و اگه یکی از والدین آلرژی داشته باشه 40٪ احتمال تولد کودک مبتلا به حساسیت وجود داره. و اگه یکی از اعضای خانواده آلرژی داشته باشن ممکنه کودکتون مبتلا بشه.

قرار گرفتن در معرض زود هنگام: کودکانی که بیش از حد شیر گاو را در سن زودرس قرار می دهند، ممکن است آلرژی شیر ایجاد کنند.
 
2.فرزند اول بودن
محققان متوجه شدن فرزندان اول بیشتر از فرزندان دوم و سوم و … حساسیت غذایی دارن! اونها بر این باورند که فرزندان اول در تربیت خانوادگی بیشتر زیر ذره بین هستند و کمتر در تماس با میکروبها قرار میگیرن پس بدن حساستری نسبت به آلرژنها دارن.
 
3.آسم و اگزما
کودکانی که مبتلا به آسم و اگزما هستند حساسیت بیشتری نسبت به مواد غذایی دارن. با این حال، دقیقا مشخص نیست چرا این دو بیماری بدن رو نسبت به حساسیت غذایی آسیب پذیر میکنه! حدس و گمانهایی وجود داره مبنی بر اینکه چون این دو بیماری ناشی از سیستم ایمنی معیوبه، میتونه نوزاد رو بیشتر در معرض آلرژی قرار بده.
 
4.حساسیت به غذاهای دیگر
اگه کودک دارای آلرژی های غذایی دیگه ای باشه، ممکنه به شیر هم آلرژی داشته باشه، بنابراین قبل از دادن شیر گاو، مراقب باشید. اگه کودک شما هر کدوم از این عوامل خطر رو داشته باشه، در صورت بروز هر گونه علائم آلرژی باید به پزشک مراجعه کنید.2
 

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر کدام‌ها هستند؟

لازم است بدانید که علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف شیر یا محصولات لبنی ایجاد شوند. کودک مبتلا به آلرژی شیر با علائم خاصی در بدن خود مواجه خواهد شد که رایج‌ترین این موارد عبارتند از:
 
1-بروز بثورات پوستی در بدن نوزاد
این بثورات کوچک، قرمز یا صورتی تیره بوده و در سراسر بدن نوزاد مبتلا به آلرژی شیر ظاهر می‌شوند. این بثورات پوستی، اغلب به صورت خوشه‌هایی ظاهر شده و تمایل شدیدی به خارش دارند.
 
2-تورم صورت نوزاد مبتلا به آلرژی شیر
قسمت‌هایی از صورت نوزاد مبتلا به آلرژی شیر مانند پلک‌ها، گونه‌ها، دهان، زبان و لب‌های او متورم می‌شوند.
 
3-تنگی نفس و سرفه کردن مداوم نوزاد مبتلا به آلرژی شیر
ماهیچه‌های گردن نوزادان مبتلا به آلرژی شیر ضعیف شده و موجب سرفه و تنگی نفس آن‌ها می‌شوند.
 
4-خس خس کردن سینه و آبریزش بینی نوزاد
نوزاد مبتلا به آلرژی شیر ممکن است علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و خس خس سینه را در هنگام تنفس، تجربه کند.
 
5-ناراحتی شکمی
از جمله گرفتگی معده و درد شدید در سراسر منطقه شکم نوزادان مبتلا به آلرژی شیر.

6-احساس حالت تهوع دائمی، حتی پس از استفراغ.
 
7-بروز اسهال در بدن نوزادان مبتلا به آلرژی شیر
نوزادان مبتلا به آلرژی شیر ممکن است با اسهال شدید روبرو شوند؛ گاهی اوقات ممکن است اسهال این نوزادان حاوی خون نیز باشد.

8-گریه شدید و خستگی مداوم و غیر قابل کنترل نوزادان مبتلا به آلرژی شیر.

در مواردی که واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر شدید باشد، علائم بالا با شدت بیشتری در بدن بیمار دیده می‌شود. چنین وضعیتی "آنافیلاکسی" یا شوک آنافیلاکتیک نامیده می‌شود.

بر این اساس، شما باید در صورت مشاهده هر گونه علائم آلرژی به شیر در بدن فرزند خود، فوراً او را به مطب پزشک متخصص اطفال یا نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.1
 

مواد غذایی که باید از آنها پرهیز کرد

اگر فرزندتان به پروتئین شیر گاو حساسیت دارد، احتمال این که بدن اش به شیر گوسفند و بز نیز واکنش نشان دهد بسیار زیاد است. پزشک یا متخصص تغذیه می توانند در تغییر رژیم غذایی کمک کنند. مواد غذایی زیر باید از رژیم غذایی تان حذف شود:

- شیر، ماست، خامه، کره، مارگارین، پنیر و روغن

- بستنی، پودر شیر، نوشیدنی های حاوی شیر، شیر تغلیظ شده

پیش از خرید محصولات غذایی، از مواد تشکیل دهنده شان آگاه شوید. از شیر برای تهیه محصولات زیر استفاده می شود:

- لاکتوز، شکر شیر، شیر خشک، پروتئین شیر، شیر اصلاح شده

- پروتئین آب پنیر، آب پنیر هیدرولیز جامد و مواد فله آب پنیر

- لاکتوز و لاکتالبومین

- شیر خشک بدون چربی، شیر جامد بدون چربی

- شیر خشک بدون چربی، مواد جامد شیر بدون چربی و چربی کره.3
 

چگونه آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر تشخیص داده می‌شود؟

به یاد داشته باشید که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر با استفاده از سه روش زیر تشخیص داده می‌شود:
 
1-حذف ماده غذایی مشکوک از وعده‌های روزانه نوزاد
پس از یادگیری علائم واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر، در اولین گام پزشک متخصص اطفال از شما می‌خواهد تا شیر را از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید. اگر علائم آلرژی موجود در بدن نوزاد بهبود یافت و کودک دیگر این نشانه‌ها را تجربه نکرد، می‌توان نتیجه گرفت که فرزند شما دارای حساسیت شیر است.
 
2-استفاده از تست پوستی
این روش، یک آزمایش پوستی برای تشخیص آلرژی بدن نوزادان به انواع مواد غذایی است. در این مورد، مقدار کمی از آلرژن رقیق (در این مورد، پروتئین شیر)، به لایه‌های بالای پوست کودک تزریق می‌شود. اگر نوزاد به آن ماده غذایی آلرژی داشته باشد، محل تزریق دچار خارش خواهد شد؛ این شرایط نشان می‌دهد که بدن فرزند شما به مصرف یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد.

با این که این تست ایمن است، اما معمولاً در مورد نوزادان زیر سن شش ماه انجام نمی‌شود؛ اما از آنجایی که نوزادان می‌توانند پس از سن 12 ماهگی، شیر گاو را هم در وعده‌های غذایی خود داشته باشند، این آزمایش را می‌توان برای تشخیص آلرژی شیر در بدن کودکان بزرگ‌تر از یک سال نیز انجام داد.
 
3-استفاده از آزمایش خون برای تشخیص آلرژی غذایی در بدن نوزادان
آزمایش خون برای تشخیص حضور آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E در بدن نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بدن نوزادی به مصرف ماده غذایی خاصی واکنش آلرژیک نشان دهد، میزان این نوع آنتی‌بادی‌ها در بدن او به شدت افزایش می‌یابد. در نهایت، لازم است بدانید که آزمایش خون، دقیق‌ترین روش برای تشخیص آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر به شمار می‌رود.2
 

چگونه می‌توان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر را درمان کرد؟

در نظر داشته باشید که آلرژی شیر را تنها می‌توان مدیریت کرد، اما این مشکل به طور کامل قابل درمان نیست. در ادامه این مقاله، روش‌های مدیریت آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر بیان شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:
 
1-استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها
این گروه از داروها، علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر مانند تورم، بثورات پوستی، آبریزش بینی و درد شکمی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این داروها آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر را درمان نمی‌کنند، بلکه فقط به علائم آن را تحت کنترل در می‌آورند.
 
2-اپی‌ نفرین
این دارو که با نام آدرنالین نیز شناخته می‌شود، هورمونی است که شوک آنافیلاکتیک را کنترل می‌کند.
 
3-اجتناب از تغذیه نوزاد با شیر مادر
در مورد نوزادان شیرخوار، مادر می‌تواند از تغذیه فرزند خود با شیر مادر تا زمان بهبودی علائم آلرِژی، اجتناب است.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.niniplus.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.