نحوه برخورد صحیح با نوجوانان در سن بلوغ

نوجوانی و بلوغ دوره‌ای حساس در زندگی انسان است که رفتار صحیح والدین با فرزندان در این دوران نقش بسیار زیادی در شکل گیری هویت آن‌ها دارد. والدین با رفتار و شیوه تربیتی خود تعیین کننده کیفیت روابط و عمق پیوند عاطفی میان خود و فرزندشان هستند.
پنجشنبه، 29 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد صحیح با نوجوانان در سن بلوغ

شناخت سن نوجوانان و دوران بلوغ

بلوغ چه زمانی آغاز می شود؟ همه با یکدیگر تفاوت دارند به عبارت دیگر, طیف وسیعی از آنچه نرمال به نظر می رسد، وجود دارد اما مهم است که بین بلوغ و بزرگسالی تمایز قایل شویم. بیشتر ما به بلوغ به عنوان رشد ویژگی های جنسی بالغ فکر می کنیم:سینه ها, دوره های عادت ماهانه، موی زاید و موی صورت.

این ها قطعاً بارزترین نشانه های بلوغ و قبل از بزرگسالی هستند, اما کودکانی که تغییرات فیزیکی را نشان می دهند (بین سنین بین 8 تا 14 و غیره) نیز می توانند از میان مجموعه ای از تغییراتی که به آسانی از بیرون دیده نمی شوند, عبور کنند.1
 

تغییرات فیزیکی نوجوان در سن بلوغ

تغییرات بلوغ فیزیکی، جنسی، اجتماعی و احساسی هستند. بلوغ زمانی اتفاق می‌افتد که مغز کودک شروع به تولید هورمون‌های جنسی در تخمدان دختر‌ها و اندام جنسی پسر‌ها می‌کند.

این تغییرات معمولا برای دختر‌ها در سنین ۱۰ تا ۱۱ سالگی و برای پسر‌ها در ۱۱ تا ۱۳ سالگی رخ می‌دهند، اما گاهی شروع زودتر یا دیرتر آن نیز طبیعی است.‌

نمی‌توان پیش بینی کرد که دوران بلوغ نوجوانان چه مدت به طول می‌انجامد، ممکن است ۱۸ ماه یا ۵ سال باشد و این به عوامل ژنتیکی، تغذیه‌ای و اجتماعی بستگی دارد.
 
برخی تغییرات فیزیکی مشترک میان دختران و پسران
پوست چرب و احتمال مشاهده‌ی جوش

موی چرب که احتمالا به شستشوی مکرر نیاز دارد.

افزایش عرق و بوی بدن (دوش گرفتن مکرر و استفاده از دئودورانت)

رشد ناگهانی حدود ۱۱ سانتی متر در دختران و تا ۱۳ سانتی متر در سال در پسران. نوجوانان تا یکسال بعد ممکن است حدود ۱ تا ۲ سانتی متر به این رشد ادامه دهند. برخی قسمت‌های بدن مثل دست‌ها و سر ممکن است سریع‌تر از تنه رشد کنند که در پایان بلوغ به تعادل می‌رسد.
 
تغییرات فیزیکی مربوط به دختران
رشد سینه‌ها

تغییر در هیکل و عریض شدن قسمت لگن

رشد مو‌های زائد در زیر بغل و ناحیه تناسلی

شروع قاعدگی. البته ممکن است دوره‌های آن نامنظم و همراه با سردرد و دلدرد باشند که طبیعی است. اما اگر نگران هستید با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات واژینال، اگر دختر شما دچار درد یا خارش است به پزشک مراجعه کنید.
 
تغییرات فیزیکی مربوط به پسران
آلت تناسلی و اندام‌های جنسی به تدریج رشد می‌کنند. اگر این رشد ناهمگون است به این معناست که یکی از بیضه‌ها سریع‌تر رشد می‌کند، اما مایه‌ی نگرانی نیست.

رشد مو‌های زائد در زیر بغل و ناحیه تناسلی

آغاز تولید تستوسترون و اسپرم

تغییر صدا و بزرگتر شدن حنجره. صدا کمی بم و خش دار می‌شود، اما در پایان بلوغ به تعادل می‌رسد.2
 

تغییرات اجتماعی و عاطفی نوجوان در سن بلوغ

نوسانات حالت روحی و سطح انرژی بخش عادی دوران بلوغ هستند، چرا که نوساناتی میان احساس استقلال و نیاز به حمایت والدین بوجود می‌آید. نوجوان شما در سن بلوغ می‌خواهد هویت مستقل خود را شکل دهد و این شامل دوستی‌ها و تجربیات جدید است.

اگر این اتفاق بیافتد، آن‌ها با چالش‌هایی در رابطه با نحوه مدیریت دوستی‌های فعلی شان مواجه می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است شروع به کشف روابط جنسی و یا اقدام به برقراری روابط عاطفی کنند.
 
بلوغ و جوانی زمانی است که کودکان می‌خواهند مستقل‌تر شوند، مثلا دلشان می‌خواهد خودشان به مدرسه بروند و بازگردند. همچنین ممکن است آن‌ها به دنبال مسئولیت پذیری بیشتر باشند مثل رهبری گروه در مدرسه یا یافتن یک شغل نیمه وقت.

همچنین ممکن است او در مورد ظاهر خود و تغییرات بدنش حساس باشد. حریم خصوصی در این دوران برای آن‌ها بسیار اهمیت می‌یابد. آن‌ها یک روز ممکن است سرشار از اعتماد به نفس باشند و روز بعد کاملا برعکس.

این تغییرات اجتماعی و احساسی نشان می‌دهد که نوجوان در حال ایجاد یک هویت مستقل است و دارد یاد می‌گیرد که چگونه یک جوان بالغ باشد. آن‌ها در حال توسعه مهارت تصمیم گیری و درک مسئولیت پذیری هستند.1
 

چگونگی برخورد با فرزندان در سن بلوغ

بنابراین در اینجا میتوانیم به نکاتی بپردازیم که خانواده ها با نحوه رفتارشان میتوانند نوجوان را ترغیب به گذران آسان دوره نوجوانی کند.
 
1. صمیمیت
صمیمیت با هر فردی و در هر فضایی باعث ایجاد احساسی دو طرفه میشود که نوجوان بنابر آن تصمیم میگیرد، هر رفتار و عملی را که ضتیسته خود و یا والد صمیمی او است انجام دهد.

2. دوری از سرکوب
سرکوب گر نبودن، تحقیر نکردن و ایراد های پی در پی نگرفتن از نوجوان باعث میشود، نوجوان در هر رفتار جدیدی که قرار گرفت به دلیل سرکوب نشدن، پس از تجربه کوتاهی از آن دور شود و تقریباً بی میل شود. خانواده ها باید بدانند تحقیر، توهین و سرکوب باعث میشود نوجوان به نوعی به دنبال جبران خسارت روانی خود بربیاید.
 
3. هم قدم شدن با نوجوان
هم قدمی با نوجوان در شرایط انتخابی نوجوان که گاهی میتواند از دید والدین خنده دار و یا خجالت آور باشد باعث میشود نوجوان همدلی و رفاقت بیشتری با والدین خود برقرار کند که همین احساس رفاقت نوجوان را از تجربه بسیاری از آسیب ها دور نگه میدارد. زیرا در این شرایط، دوست و همراه او والدین او هستند.
 
4. آموزش قبول مسئولیت رفتار
نوجوان باید پیش از این در دوره ۳ تا ۵ سالگی قبول مسئولیت رفتار خود را میپذیرفت. از این رو در نوجوانی دچار سرکشی و بی مسئولیتی نمیشود و با قبول مسئولیت رفتارهایش میپذیرد که چگونه میتواند در هر شرایطی بهتر عمل کند که یا اصلاً آسیب نبیند و یا آسیب کمتری ببیند.
 
5. مقایسه نکردن
نوجوان را با هیچ کسی مقایسه نکنید. زیرا این مقایسه قطعاً بوی سرکوب نوجوانتان را میدهد تا رشد او و دیده شدن نوجوان و احساس خوشایند داشتن او را بیشتر کند.
 
6. با نوجوان تندی نکنید
تندی نکردن و احساس اینکه نوجوان مدام در حال اشتباه کردن است و ماندن در حالت غیر تدافعی باعث میشود نوجوان هر آنچه را که باید، جلوی چشم والدین تجربه کند و به همین واسطه از تجربه رفتارهای پر آسیب دور میماند.
 
7. مراقبت از نوجوان از راه دور
نوجوان باید مورد مراقبت قرار بگیرد، اما بدون دخالت مستقیم و گاهی از راه دور و یا فاصله ایی دور که در واقع نوجوان احساس نکند که همیشه مستعد انجام رفتاری اشتباه است.
 
8.امکان تجربه به او بدهیم
نوجوان باید تجربه کند نه اینکه در یک گوشه بنشیند و پسر و یا دختر خوبی باشد. اگر نوجوان امکان تجربه سرعت بالای ماشین پدر پیست اتومبیل رانی، تجربه چتر بازی، موتور سواری، جامپینگ و اتفاق های هیجان انگیز از این دست را داشته باشد به دنبال هیجان تخلیه کاذب نمیگردد و اگر این همراهی به وسیله والدین صورت بگیرد قطعاً نوجوان به دنبال دوستانی که میتوانند در این موارد رفتارهایی آسیب رسان داشته باشند، نمیگردد.
 
9. اعتماد به کودک
پیش از این گفتیم باید کودک را از راه دور مراقبت کنیم اما مهم این است که به او احساس اعتماد را بدهیم. نوجوانی که به والدین خود اعتماد کرده است و میتواند آنها را دوست داشته باشد بنابراین میتواند خود را دوست داشته باشد و حفظ کند. دور ماندن از هر آسیبی را به دلیل اعتماد به پدر و مادر خود یک دستاورد برای خود بداند.
 
10. القای حس دوست داشتن و تعلق خاطر به نوجوان بیش از هر زمان دیگر
نوجوان در این سن به دنبال تعلق میگردد. هر فرد، باند و یا گروهی برای او جذاب است و میتواند به آسانی در آنها قرار بگیرد و به دستوراتشان عمل کند. بنابراین تعلق خاطر داشتن به خانواده و والدین باعث میشود نوجوان میل کمتری به گروه هایی از این دست داشته باشد.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.setare.com
3.www.injamax.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.