نگاهی به هفته سی و هشتم بارداری

از این هفته به بعد بدن شما برای زایمان آماده می‌شود، اما باید به خاطر داشته باشید که تاریخ زایمان فقط تخمینی از زمان احتمالی زایمان شماست و تعداد کمی از نوزادان دقیقاً در تاریخ تعیین‌شده متولد می‌شوند.
چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته سی و هشتم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و هشتم بارداری

حتی در این مرحله از بارداری نیز تصور اینکه فرزندتان همین روزها به دنیا آید و با شما زندگی کند، دشوار خواهد بود. البته احتمالاً شما و همسرتان می توانید به راحتی با زندگی کردن با نوزادتان منطبق شوید، اما بهتر است از قبل برای کمک گرفتن از دیگران برنامه ای داشته باشید.

شاید بدلیل خواب ناکافی در اواخر بارداری و خستگی ناشی از زایمان ضعیف و خسته باشید، بعلاوه اینکه باید شب ها نیز به مراقبت از فرزندتان بپردازید. به همین دلیل به دنبال فردی باشید که بتواند از نظر روحی و جسمی به شما کمک کند.

بهتر است پیش از زایمان برنامه ریزی کنید. بهترین گزینه افراد خانواده و یا دوستان صمیمی هستند تا بتوانید برای کمک گرفتن به راحتی به آنها تکیه کنید، آنها باید بدانند چه زمانی نیاز دارید که تنها باشید. حتی اگر یک ساعت در کنار شما باشند، کمک بسیار زیادی به استراحت شما کرده اند، بطور مثال یک غذای مقوی درست کنند و از نوزاد نگهداری کنند تا شما بتوانید دوش بگیرید و یا کمی بخوابید.

موثرترین راه برای کسب خاطره ای خوش از زایمان و تولد فرزندتان این است که سعی کنید تا پیش از فرارسیدن موعد زایمان تا جایی که می توانید استراحت کنید و سالم بمانید، این کار به جسم و ذهن شما قدرت می بخشد. اگر قوی و پرانرژی باشید، با شروع درد زایمان می توانید فعال و سرپا باشید و به داروهای کاهش درد نیاز کمتری پیدا کنید.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و هشتم بارداری

در حال حاضر نوزاد شما به درازای تره فرنگی است و هنوز هم به سرعت در حال رشد است، در حال حاضر وزن هفت پوند و طول حدود 20 اینچ دارد. در حالی که هر زمان امکان تولد وجود دارد ، حداکثر زمان چهار هفته است - بنابراین شما خیلی به آن نزدیک هستید!

کودک شما یک انسان کاملا کارآمد است، اما هنوز تنفس و بلعیدن را تمرین می کند. اگر فرزند شما پسر است، بیضه های او به شکل نهایی رسیده اند ؛ و دختران کوچک ممکن است، سینه های کمی بزرگ داشته باشند (این فقط اثر هورمون های شما است و پس از تولد کاهش می یابد).

جفت شما نیز به طور کامل رشد کرده و وزن یک کل پوند و نه اونس دارد.ریه های کودک شما هنوز هم رشد می کنند و سورفاکتانت تولید می کنند ، ماده ای است که از چسبیدن ریه ها در زمانی که شروع به نفس کشیدن می کند، جلوگیری می کند ؛ او مایع آمنیوتیک را می بلعد.

سیستم عصبی نوزاد در این هفته مهم، شکل می گیرد و همچنین چربی اضافه می کند.

در مورد رنگ چشم نمی توان به سرعت نظر داد اگر او با چشمان قهوه ای متولد شود، احتمالا قهوه ای می ماند، در حالی که اگر با چشم های خاکستری یا آبی تیره متولد شود، ممکن است خاکستری،یا آبی باقی بماند یا به سبز، عسلی یا قهوه ای تغییر کند. دلیل این امر این است که ،عروق کودک شما - قسمت رنگی چشم - ممکن است در ماههای پس از زایمان رنگدانه بیشتری به خود بگیرد، اما معمولا رنگ سبز، فندقی و چشمان قهوه ای رنگدانه بیشتری نسبت به چشم های خاکستری یا آبی دارند.2
 

تغذیه در هفته سی و هشتم

ر خلاف آنچه بیشتر مردم به آن اعتقاد دارند، هیچ دلیل علمی برای این که غذاهای تند بارداری را تحریک می‌کند، وجود ندارد. اگر غذاهای تند بخشی از رژیم غذایی شما در طول بارداری بوده است، دلیلی برای حذف آن وجود ندارد. اما اگر آن را در این دوره به برنامه غذایی خود افزوده‌اید، احتمال معده درد برایتان وجود خواهد داشت.

غذاهای تند هیچ ضرری به زنان باردار نمی‌رساند اما اگر شما اختلال خواب دارید، ممکن است این مواد محرک باشند و بهتر است از خوردن آنها اجتناب کنید. پیاز، فلفل، فلفل قرمز یا دیگر غذاهای تند می‌تواند باعث سوزش معده و سوهاضمه شوند. اگر علاقه زیادی به غذاهای تند دارید طوری که نمی‌توانید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، سعی کنید مصرف این مواد را در شام و اسنک های عصرانه محدود و به جای آن در صبحانه و ناهار میل کنید.3
 
عرقیات نخورید
عرقیات گیاهی نخورید. عرقیات گیاهی را که به هیچ وجه نباید در دوران بارداری سراغشان بروید معرفی می‌کنیم. عرق سنبل‌الطیب جزء عرقیات ممنوعه در دوران بارداری است. البته مصرف کم آن ضرری به‌دنبال ندارد. با این حال توصیه می‌شود خانم‌های باردار این عرق را استفاده نکنند، زیرا برای کلیه مضر است.

عرق گیاهی شیرین‌بیان فشار خون را بالا می‌برد و توصیه می‌شود خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون‌شان بالاست، استفاده نکنند. عرق گیاهی نعنا؛ ریفلاکس یا ترش کردن معده یکی از مشکلاتی است که برخی خانم‌های باردار به آن دچار می‌شوند.

عرق نعنا برای این افراد عرق خوبی به‌شمار نمی‌آید، چون این عرق یبوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود معده ترش کند یا به بیان دیگر فرد را دچار ریفلاکس می‌کند.

درصورتی که خیلی از خانم‌های باردار بدون آگاهی از این موضوع برای درمان نفخ شکم از عرق نعنا کمک می‌گیرند. ما به خانم‌های باردار توصیه می‌کنیم در این دوران به سمت عرق نعنا نروند. عرق رازیانه جزء عرقیاتی است که برای تقویت هورمون‌های زنانه موثر است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود حتی‌الامکان در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد، چون از نظر هورمونی روی جنین چه دختر و چه پسر اثرات سوء می‌گذارد.

عرق گیاهی زیره خوردنش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به این دلیل که اگر خانم بارداری (به‌خصوص در ماه‌های آخر) این عرق را مصرف کند، احتمال ابتلای زردی در نوزاد را بالا می‌برد و حتی ممکن است پوست نوزاد را تیره کند. زیره ضدچاقی، ضدنفخ، بادشکن، تقویت اعصاب، کاهش چربی خون و... است اما به‌طور کلی عرق زیره برای خانم‌ها حتی افرادی که باردار هم نیستند توصیه نمی‌شود.

دمکرده چای سبز هم فشار را پایین می‌آورد و باعث کاهش قند، کلسترول و چربی می‌شود. برای همین توصیه می‌شود خانم‌های باردار به‌خصوص افرادی که کم‌خونی دارند دور چای سبز را یک خط قرمز بکشند. گل‌گاوزبان هم یکی از دمکرده‌هایی است که اگر زیاد مصرف شد، ممکن است خطر سقط جنین را زیاد کند. برای همین توصیه می‌شود گل‌گاوزبان برای خانم‌های بارداری مصرف نشود.3
 

مراقبت پزشکی هفتۀ سی و هشتم

از این هفته تا زمان زایمان لازم است هر هفته حداقل یک بار وقت ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسات، پزشک علاوه بر وضعیت سلامت شما، وضعیت جنین را نیز بررسی می‌کند و میزان آمادگی شما برای زایمان می‌سنجد. طی معاینات این هفته موارد زیر بررسی می‌شود:
 
معاینات پیش از زایمان
در هفتۀ ۳۸ بارداری باید برای اندازه‌گیری رحم و فشار خون به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است دربارۀ گزینه‌های پیش رو در صورت زایمان نکردن تا هفتۀ ۴۱ با شما صحبت کند. اگر هر گونه نگرانی در مورد زایمان دارید، حتماً از پزشک خود مشورت بگیرید.

اگر پزشک تصور کند که فرزند شما در وضعیت بریچ؛ وضعیت سر رو به بالا، قرار دارد برای تأیید آن، درخواست انجام سونوگرافی خواهد داد. در هفته‌های آخر بارداری، تست بدون استرس نیز برای برخی زنان انجام می‌شود که هدفش بررسی سلامت جنین است.4
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و هشتم

در این مرحله از بارداری، برای اطمینان از سلامت خود و جنین بهتر است به برخی از علائم هشداردهنده در بدن خود توجه کنید. ترشحات واژینال در این دوره شایع است و نشانۀ نزدیک شدن شما به زمان زایمان است، اما در صورت مشاهدۀ هر نوع خونریزی واژینال، باید فوراً شما و جنینتان توسط پزشک معاینه شوید. خونریزی مرتبط با جفت می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

ورم کم در پاها و قوزک پاها طبیعی است، اما در صورت داشتن رنگ‌پریدگی، ورم یک‌‌طرفه و تنگی نفس ممکن است به ترومبوآمبولی مبتلا شده باشید که نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک است. تورم ناگهانی دست و صورت به همراه سردرد مداوم و حالت تهوع یا تاری دید می‌تواند نشان‌دهندۀ مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی باشد که عارضه‌ای خطرناک است و باید فوراً درمان شود.4

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.namnak.com
3.www.niniban.com
4.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.