کمبود ویتامین دی و عوارضی که میتواند برای بدن داشته باشد

ویتامین D می‌تواند از استخوان‌ها، قلب و مغز حفاظت کند و شاید حتی کمک کند بیشتر زندگی کنید. هنگامی که پوست ما در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرد، ویتامین D توسط سلول‌های ما ایجاد می‌شود. اما با وجود این حقایق، بسیاری از مردم به اندازه کافی از آفتاب ویتامین نمی‌گیرند. در این مقاله نکاتی که شما نیاز دارید در مورد ویتامین D بدانید آمده است.
چهارشنبه، 26 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کمبود ویتامین دی و عوارضی که میتواند برای بدن داشته باشد
ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده نمود. اگر بدن شما این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی مواجه خواهد شد که برخی از آن‌ها را در این مقاله ذکر کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا با عوارض کمبود ویتامین D و راه‌های درمان آن آشنا شوید.


علائم کمبود ویتامین دی


درد و ضعف ماهیچه‌ها
ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود ویتامین D می‌تواند منتهی به دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید. شدت این درد از نسبتا ملایم تا شدید متغیر است و اگر کمبود ویتامین دی جبران نشود، در طول زمان بدتر می‌شود.

سردرد و سرگیجه
سردرد و سرگیجه به‌عنوان یکی از علائم فشار خون بالا رایج است و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از «قاتلان خاموش» نامیده می‌شود، زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشداردهنده‌ای وجود ندارد و آنها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت‌های مکرر
اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد. یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن کمبود ویتامین D است که در سلول‌های سیستم ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آنها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد، کمتر است.1

بیمار شدن مکرر
سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری‌زا، مانند باکتری ها و ویروس ها، محافظت می کند. ویتامین D با سلول های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی مواجه است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی ها، آسم، و اگزما می سازد. اینها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می توانند شکل بگیرند.2

عرق بیش از حد
اگر بدون  هیچ دلیل مشخصی بیش   از حد عرق می کنید، احتمال این که به کمبود ویتامین دی دچارید زیاد است. برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید.

 احساس افسردگی
افسردگی را می توان از علائم کمبود ویتامین d  دانست. فرد افسرده اغلب احساس ناراحتی ، بی ارزشی و... می کند. اما خبر خوب این جا است که در اغلب مواقع می توان با کسب ویتامین دی لازم افسردگی را از بین برد.

ریزش مو
ریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می شود. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین خاطر پس از مدتی موها شکننده و حساس  شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند. ویتامین d  از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است. در کنار این وجود ویتامینc  و بیوتین نیز برای رشد بهتر مو مهم به شمار می رود. اگر فردی بتواند  مقادیر کافی از این ویتامین ها را به بدن خود برساند، دارای موهایی زیبا  با رشدی مناسب خواهد بود.3

 ام اس
بیماری ام اس در مناطقی که فاصله بسیار دورتری  از خط استوا دارند شایع تراست. دانشمندان سالها به وجود ارتباطی بین نورخورشید، سطوح ویتامین D و این اختلال خودایمنی که به اعصاب آسیب وارد می کند تردید داشتند. اما به تازگی مشخص شده که پایین بودن میزان ویتامین D در بدن میتواند موجب بالارفتن احتمال ابتلا به بیماری ام اس شود. علیرغم این ارتباطات، مدارک کافی برای توصیه ویتامین  D برای پیشگیری از یا درمان ام اس وجود ندارد.

دیابت
بعضی از مطالعات نشان داده اند که ارتباطی بین سطح ویتامین D پایین و دیابت نوع دو که شایع ترین حالت این اختلال قند خون به شمار میاد وجود داره. برای همین این احتمال وجود داره که، بالابردن سطح ویتامین D می تواند به متوقف کردن این بیماری کمک کند؛ هرچند پزشکان هنوز مدارک کافی دردست ندارند که مصرف این مکمل را برای پیشگیری از دیابت نوع دو توصیه کنند. چربی اضافی بدن در دیابت و سطوح پایین ویتامین نقش دارد.4


راه های درمان و جبران کمبود ویتامین d در بدن

بهترین روش تشخیص کمبود احتمالی ویتامین D آزمایش خون است. به گفته متخصصان کاهش میزان این ویتامین در بدن منجر به دردها و نارسایی‌های مختلف می‌شود.5

استفاده از مکمل های غذایی
به بزرگسالان زیر 70 سال در روز مصرف  600 واحد ویتامین d  و افراد بالای رده 70 روزانه 800 واحد توصیه می شود. ولی چنان چه فردی دچار کمبود شدید ویتامین دی شده باشد، طبق نظر متخصص و پزشک وی مصرف 4000 واحد نیز توصیه می گردد.

نور خورشید
 نورآفتاب بهترین منبع  برای جذب ویتامین دی به بدن است. سه روز در هفته و هر بار به مدت 15 دقیقه در مقابل آفتاب قرار بگیرید. از این نعمت الهی بهره مند شده و سلامت روح و جسم خود را به راحتی و بدون صرف هزینه ای تامین کنید. جهان هستی سرشار از نعمت و رحمانیت الهی است برای داشتن زندگی سالم از آن ها بهره ببریم.

به طورکلی بدن انسان برای حفظ سلامتی خود به همه چیز به اندازه کافی نیاز دارد. ویتامین ها و پروتئین ها نیز از جمله موارد مهم در این زمینه هستند. در این مقاله نیز سعی شد به اهمیت یکی از ویتامین ها تحت عنوان عوارض کمبود ویتامین d  پرداخته شود. امیدواریم با مصرف صحیح مواد غذایی مقوی و بهره مندی از نور خورشید زندگی و تنی سالم داشته باشید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.fa.shafaqna.com
3.www.yjc.ir
4.www.darmankade.com
5.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.