آب مروارید و خوراکیهایی که از ابتلا به آن پیشگیری می کنند

آیا می دانید تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری از آب مروارید چشم دارد؟ در ادامه به معرفی بیماری آب مرواید چشم و غذاهایی که به پیشگیری از این بیماری کمک می کنند می پردازیم، همراه ما باشید.
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آب مروارید و خوراکیهایی که از ابتلا به آن پیشگیری می کنند

آب مروارید چیست؟

«آب‌مروارید» جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی و یکی از ۳ عامل اصلی نابینایی است.

آب‌مروارید به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد.

طبعا زمانی که عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست بدهد، تصویر خوبی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود و در نتیجه شخص تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به حالت کدر و مات می‌بیند.

در بیشتر موارد آب‌مروارید با افزایش سن به آرامی پیشرفت می‌کند.

با گذر زمان ساختار عدسی چشم نیز تغییر می‌کند که گرچه هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل این است که پروتئین‌های عدسی تحت‌تاثیر رادیکال‌های آزاد تغییر می‌کنند و تدریجا کدر می‌شوند.

آب‌مروارید انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها آب‌مروارید مرتبط با سالمندی است.

درواقع، بیشتر موارد آب‌مروارید در سالمندان بروز می‌کند و روند طبیعی سالمندی می‌تواند با سخت و تار شدن عدسی همراه باشد.

نوع دیگری از آب‌مروارید به صورت یک مشکل ثانویه بروز می‌کند.

بعضی بیماری‌ها، به‌خصوص دیابت کنترل‌نشده، مصرف برخی داروها از جمله کورتیزون خوراکی، التهابات داخل چشم و همچنین ضربه‌های چشمی می‌توانند سبب بروز آب‌مروارید شوند.

به علاوه، انجام عمل‌های جراحی داخل چشم نیز ممکن است زمینه‌ساز این مشکل شوند.

علاوه بر ضربه به چشم، سوختگی ناشی از مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و اشعه مادون قرمز نیز که به عدسی آسیب می‌رسانند باید به‌عنوان عامل خطر در نظر گرفته شوند.

در موارد نادری آب‌مروارید در زمان تولد نوزاد تشخیص داده می‌شود که یک بیماری مادرزادی است یا در نتیجه انتقال یک بیماری عفونی مانند سرخجه، توکسوپلاسموز یا سیفلیس طی دوران بارداری به جنین بروز پیدا می‌کند.1


 ۱۲ نکته برای پیشگیری از آب مروارید چشم


از خوردن هله هوله پرهیز کنید
مصرف هله هوله یکی از دلایل اصلی بسیاری از اختلالات سلامتی است. برای جلوگیری از ابتلا به آب مروارید، مصرف بیش از حد هله هوله، قهوه و چای را متوقف کنید.

به میزان زیادی میوه و سبزیجات بخورید
مقدار زیادی میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بدهید. گنجاندن سبزیجات برگ‌دار در رژیم روزانه، روش خوبی برای مبارزه با آب مروارید است. آب میوه‌های تازه، به ویژه پرتقال و آب انگور بنوشید. سبزیجات خام حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. سبزیجاتی را بخورید که می‌توانند به صورت خام مصرف شوند مانند خیار، گوجه‌فرنگی، هویج، تربچه و غیره.

غذاهای غنی از ویتامین E و کاروتنوئیدهایی مانند لووتئین و زآگزانتین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید
بادام، تخمه آفتابگردان، کلم کالی، اسفناج، و غیره را مصرف کنید، تا از آب مروارید دور بمانید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌توانند از بروز آب مروارید جلوگیری کنند.

پرانایاما
انجام پرانایاما به صورت روزانه گردش خون را در چشمان شما افزایش می‌دهد و از بروز آب مروارید جلوگیری می‌کند.

زمانی که نور خورشید در شدیدترین حالت‌اش است، بیرون نروید
از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید، که دارای اشعه‌ی UV است، پرهیز کنید. حتی اگر در طول روز بیرون می‌روید، حتما و همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید تا از چشمان‌تان محافظت کند.

سطح قند خون‌تان را کنترل کنید
دیابت یکی از دلایل بروز آب مروارید است. بنابراین سعی کنید برای کنترل سطح قندخون‌تان اقدامات لازم را انجام دهید.

مصرف محصولات لبنی را محدود کنید
میزان مصرف محصولات لبنی را در رژیم روزانه‌تان کاهش دهید چرا که مصرف فراورده‌های لبنی، تولید رادیکال‌های آزاد را که منجر به بروز آب مروارید می‌شوند، افزایش می‌دهد.

سیگار نکشید
افرادی که به بیماری آب مروارید مبتلا هستند، باید سیگار و الکل را ترک کنند زیرا این دو ممکن است اختلال موجود را بدتر کنند.

تمرین دادن چشم
برخی از تمرینات را روی چشم‌تان انجام بدهید تا گردش خون در این ناحیه‌ بهبود بیابد. بهبود گردش خون در این ناحیه به نوبه‌ی خود چشم شما را برای مبارزه‌ی موثر با آب مروارید سالم نگه می‌دارد.

از نمک دریایی استفاده نکنید
از مصرف نمک دریایی در غذاها پرهیز کنید زیرا این نمک حاوی مواد معدنی خاصی است که برای چشم مضر هستند. نمک دریا را با سنگ نمک جایگزین کنید.

سرتان را با روغن خنک‌کننده ماساژ دهید
ماساژ سر با استفاده از روغن خنک‌کننده استرس را از چشم‌های شما دور می‌کند، آن را سالم نگه می‌دارد و قوه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد.

چشم‌ها را شستشو بدهید
پس از آن‌که به خانه برمی‌گردید، چشم‌ها را با آب خنک بشویید تا هم استرس را از آن‌ها دور کنید و هم ناخالصی‌هایی که وارد چشم شده‌اند را از بین ببرید.2


غذاهایی که با آب مروارید مبارزه می‌کنند 


رادیکال‌های آزاد
اگرچه علت دقیق آب مروارید مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که رادیکال‌های آزاد یا اکسیداسیون ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی ناپایداری هستند که وقتی در معرض سموم محیطی قرار می‌گیرند در بدن ایجاد می‌شوند. این مواد شیمیایی مضر را می‌توان در هوا، غذا، و آب پیدا کرد. با افزایش آلاینده‌ها در محیط زیست، آسیب‌های رادیکال آزاد نیز رو به افزایش است. وقتی رادیکال‌های آزاد با غشای سلولی یا DNA ما در تماس قرار بگیرند، می‌توانند باعث ضعف سلولی یا مرگ سلول شوند. اکسیداسیون با هر بیماری دژنراتیوی مانند سرطان، بیماری قلبی، پیری طبیعی، و آب مروارید مرتبط است. اکسیداسیون می‌تواند به پروتئین‌ها و آنزیم‌های موجود در عدسی چشم آسیب برساند و باعث شکل گیری آب مروارید شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها 
اگر رادیکال‌های آزاد مضر هستند، آنتی‌اکسیدان‌ها ابرقهرمان‌های نهایی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد را قبل از آسیب سلولی خنثی می‌کنند. برجسته‌ترین آنتی‌کسیدان‌ها ویتامین E ، بتاکاروتن، ویتامین C و سلنیوم هستند. از آنجا که بدن نمی‌تواند آنتی‌اکسیدان‌ها را تولید کند، باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. باید در فصل مناسب سال میوه‌ها و سبزیجات تازه و سرشار از آنتی اکسیدان را که چشم شما را از آب مروارید در امان نگه می‌دارد تهیه کنید.

ویتامین E
ویتامین E علاوه بر محافظت در برابر آب مروارید، فواید دیگری نیز برای سلامتی بدن دارد. این ویتامین پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند، به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، همچنین شما را از سرطان پروستات و بیماری آلزایمر نیز محافظت می‌کند. منابع خوب ویتامین E دانه‌های آفتابگردان، بادام، اسفناج، سبزیجات با برگ تیره و پاپایا است.

بتاکاروتن
بتاکاروتن شما را در برابر سرطان و پیری و همچنین از ایجاد آب مروارید محافظت می‌کند. از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است، بهتر است منبع غذایی بتاکاروتن را همراه با مواد غذایی چرب مانند آجیل یا روغن مصرف کنید تا به جذب آن کمک کند. بهترین منابع بتاکاروتن عبارتند از: سیب‌زمینی شیرین، کلم، هویج، شلغم، و سبزی خردل، اسفناج، و کدو حلوایی.

ویتامین C
ویتامین C با کاهش سرعت پیشرفت آب مروارید می‌تواند در مبارزه با آن مفید باشد. پزشکان مصرف روزانه حداقل 250 میلی‌گرم ویتامین C را برای سلامتی چشم توصیه می‌کنند. مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات مختلف، 100 گرم یا بیشتر از این آنتی‌اکسیدان قدرتمند را تأمین می‌کند، اما چند منبع فوق‌العاده ویتامین C وجود دارد. یکی از آن‌ها فلفل سبز تند است که با 243 میلی‌گرم ویتامین C در هر 100 گرم در صدر قرار دارد. اگر می‌توانید گرما را تحمل کنید، می‌توانید تمام ویتامین C مورد نیاز خود را با روزی چهار عدد از این فلفل‌های ریز و تند تامین کنید. منابع خوب دیگر ویتامین C گواوا، فلفل دلمه‌ای، سبزی‌های برگ تیره، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، پاپایا و پرتقال (نماد ویتامین C) هستند.

با وجود رنگ‌های زیبا و انواع میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، گزینه‌های زیادی برای انتخاب غذاهای سالم و مغذی برای محافظت از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد وجود دارد. به بخش تولیدی فروشگاه مواد غذایی یا فروشگاه مخصوص سبزیجات محل خود بروید تا چشم خود را سالم نگه دارید و آب مروارید را از خود دور کنید.3


پی نوشت:
1.www.wiki-view.com
2.www.bazdeh.org
3.www.dr-yadegari.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.