خواص میوه پرتقال

پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه های زمستانی است که اغلب برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می کنند. آیا می دانستید که یکی از بهترین روشها برای جلوگیری از سرطان معده ، مصرف پرتقال است؟ با خواص بی نظیر این میوه محبوب آشنا شوید.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص میوه پرتقال
درخت پرتقال یکی از انواع درخت‌های میوه‌ای است که در سراسر جهان کاشته می‌شود. پرتقال به‌دلیلِ طعم شیرین طبیعی و کاربردهای مختلفش میوه‌ای بسیار محبوب است. این میوه انواع مختلفی دارد و از آن به‌صورت خوراکی در آب‌میوه، مارمالاد، انواع شیرینی و آب‌نبات و برای پوست به‌عنوان ماسک صورت استفاده می‌شود. البته مصارف پرتقال فقط به این موارد محدود نمی‌شود.

هر پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده‌ی شیمیایی مفید و بیشتر از ۶۰ فلاونوئید دارد. بسیاری از این مواد خاصیت ضدالتهابی و همچنین اثرات ضداکسیدانی قوی دارند. مواد مغذی موجود در پرتقال تأثیر زیادی در سلامتی دارند. برای آشنایی با خواص پرتقال با ما همراه باشید.


جلوگیری از سکته‌ی‌ مغزی

براساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف زیاد ترکیبات موجود در مرکباتی مثل پرتقال یا گریپ فروت خطر سکته‌ی مغزی را در زنان کاهش می‌دهد.
خطر سکته‌ی مغزی در افرادی که بیشترین مقدار مرکبات را مصرف می‌کنند، حدود ۱۹ درصد کمتر از زنانی است که کمترین مقدار مصرف را دارند.


حفظ فشار خون

برای کاهش فشار خون باید میزان سدیم دریافتی را کم کرد و به همان مقدار، مصرف پتاسیم را که تأثیر گشادکنندگی بر عروق دارد افزایش داد. براساس بررسی‌های سازمان تغذیه و سلامت ملی، کمتر از دو درصد از بزرگ‌سالان در آمریکا، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم توصیه‌شده را دریافت می‌کنند. افزایش پتاسیم دریافتی تا بیست درصد خطر مرگ با علت‌های مختلف را کاهش می‌دهد.


جلوگیری از سرطان

براساس مطالعه‌ای مصرف موز، پرتقال و آب‌پرتقال در دو سال اول زندگی می‌تواند خطر پیشرفت لوسمی در کودکی را کاهش دهد.
پرتقال به‌عنوان منبعی عالی و غنی از ویتامین سی (C) که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است، می‌تواند با انواع رادیکال‌های آزاد که موجب سرطان می‌شود مبارزه کند.

براساس یکی از مطالعات، ویتامین C موجود در پرتقال برای مقابله با سرطان روده‌ی بزرگ مفید است، اما برای تأمین این مقدار از ویتامین C به ۳۰۰ عدد پرتقال نیاز داریم.

میزان فیبر بالای موجود در میوه‌ها و سبزیجات سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود.

بااین‌حال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف گریپ‌فروت و آب‌پرتقال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بر اساس این مطالعه احتمال ابتلا به ملانوما در افرادی که میزان زیادی از گریپ‌فروت و آب‌پرتقال مصرف می‌کنند حدود یک‌سوم بیشتر از افرادی است که کمتر از این مواد استفاده می‌کنند.1


پرتقال و سلامت قلب

فیبر، پتاسیم و ویتامین C. موجود در پرتقال می‌تواند از سلامت کلی قلب محافظت کند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم می‌تواند تغییر مهمی در زندگی باشد و همین امر موجب می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد کاهش یابد.

در یکی از مطالعات انجام شده مشخص شد افرادی که ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کرده بودند ۴۹ درصد کمتر از سایر افراد به خاطر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دادند.

مصرف پتاسیم زیاد همچنین مرتبط با کاهش خطر ابتلا به سکته است و می‌تواند از حجم عضلات پشتیبانی کند، چگالی مواد معدنی در استخوان‌ها را حفظ نماید و تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد.


پرتقال برای دیابت

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پر فیبر را مورد استفاده قرار می‌دهند سطح گلوکز پایین تری خواهند داشت. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است در این شرایط سطح قند خون، لیپید و سطح انسولین بهبود یابد. یک عدد موز متوسط می‌تواند حدود ۳ گرم فیبر وارد بدن کند.

راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کند زنان ۲۱ الی ۲۵ گرم در روز و مردان ۳۰ الی ۳۸ گرم در روز فیبر مصرف کنند.


خواص پرتقال برای پوست

آنتی اکسیدان ویتامین C. زمانی که به شکل طبیعی مصرف می‌شود یا بر روی پوست اعمال می‌گردد می‌تواند با آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند، چین و چروک‌ها را کاهش دهد، بافت کلی پوست را بهبود ببخشد.

همانطور که می‌دانید ویتامین C. نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد و می‌تواند از سیستم پوست محافظت کند.


درمان لک صورت

پوست پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که می تواند به عنوان یک اسکراب طبیعی برای درمان لک صورت استفاده شود.


درمان آکنه و جوش صورت

پرتقال دارای محتوای بالای اسید سیتریک بوده که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.


مرطوب کننده پوست خشک و چرب

پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که برای هر دو نوع پوست چرب و خشک مناسب هستند.

استفاده موضعی از پوست پرتقال روی پوست، سلول های مرده و خاک را از بین می برد و پوست را مرطوب نگه می دارد.


درمان سیاهی دور چشم

یکی از درمان های خانگی برای سیاهی دور چشم آب پرتقال است.


نوزادان و کودکان

پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پلی فنول است که برای رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

محتوای ویتامین C پرتقال باعث افزایش تعداد هموگلوبین شده و به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند.

پرتقال حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای پیشگیری و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که به درمان سرماخوردگی و سرفه در نوزادان و کودکان کمک می کند.

پرتقال یک منبع غنی از ویتامین A، فلاونوئیدها، مواد مغذی مانند آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، بتا کریپتوکسانتین و مواد مغذی است که باعث بهبود بینایی در کودکان می شود.

آب پرتقال تازه می تواند به درمان اسهال و کاهش علائم آن کمک کند.


لاغری و کاهش وزن

پرتقال کالری پایینی دارد و چون غنی از فیبر است می تواند شما را به مدت طولانی تری سیر نگه دارد و در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود.


معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در پرتقال به بهبود هضم غذا کمک می کند، زخم معده را درمان کرده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.


کلیه و سنگ کلیه

مطالعات نشان داده که نوشیدن منظم آب‌ پرتقال به دلیل مقادیر بالای پتاسیم از بیماری‌ های کلیوی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.


چشم

مقادیر بالای ویتامین C موجود در پرتقال باعث کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و درمان دژنراسیون ماکولا شده و ویتامین A موجود در آن باعث بهبود بینایی می شود.


سلامت دهان و دندان

پرتقال یکی از بهترین میوه ها برای از بین بردن باکتری ها در دهان است که خطر ابتلا به بوی بد دهان و پوسیدگی دندان را از بین می برد. همچنین مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن از التهاب لثه ها جلوگیری می کند.


درمان افسردگی

آروماتراپی مرکبات به ویژه پرتقال حاوی مقادیر بالای فلاونوئید هاست که با افزایش سنتز سروتونین، استرس و اضطراب را کاهش داده و افسردگی را درمان می کند.

همچنین گفته می شود که پرتقال با کاهش تولید هورمون کورتیزول در بدن، برای درمان استرس و اضطراب مفید می باشد.


آلزایمر

یک تحقیق در سال 2017 نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در پرتقال به ویژه نوبیلتین و تانگریتین، می توانند به حفظ عملکرد شناختی و تقویت حافظه کمک کنند و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهند.2


نحوه مصرف پرتقال

برای برطرف کردن چین و چروک صورت وشادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب بشوئید .

له شده پوست پرتقال به عنوان مرهم برای اگزما و ناراحتی های دیگر پوستی مصرف می شود.

هر روز دو تا سه لیتر آب پرتقال را به مرور بنوشید، مدر و نرم کننده است، خون را تصفیه می کند. سنگ کیسه صفرا را از بین می برد، اشتها آور است و مقوی معده و باد شکن و ضد اسپاسم و آرام بخش است. اسهال صفراوی را قطع می کند. ضد سم و ضد ویروس و مهار کننده سرطان است.

آب جوشانده پوست پرتقال را بنوشید، سرماخوردگی را برطرف و برای رفع سوء هاضمه مفید است.

مقداری از پوست پرتقال را بجوشانید و آب آن را دور بریزید و در ظرفی مقداری قند یا شکر و یک لیتر آب بریزید و پوسته ها را در آن انداخته و پس از 20 دقیقه جوشانده در بشقاب ریخته تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخورید. ضد سم و مقوی است و یبوست معده را برطرف می کند.

هر روز پوست تازه پرتقال را به صورت بمالید، کک و مک صورت را برطرف می سازد.

برای کم کردن وزن بدین صورت است که یک عدد پرتقال و 3 عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آنرا داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و بمدت 10 دقیقه بجوشانید . سپس سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجددا بمدت 5 دقیقه بجوشانید و آنرا صاف کنید . از این شربت 3فنجان در روز بنوشید . تا وزن شما بمقدار ایده آل درآید .

گواتر را درمان می کند. هر روز پوست پرتقال را با پوست لیمو مخلوط کرده بکوبید و از خارج بر روی موضع گواتر بمالید.

نوشیدن دم کرده شکوفه های پرتقال آشفتگی را برطرف می سازد، برای دل پیچه مفید است.مسکن و آرامبخش است.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.coca.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.