نگاهی به مشکلات اربعین 99

مشکلات زیر ساختی عراق در اربعین کرونایی

مشکلات زیر ساختی عراق در اربعین کرونایی با همکاری ایران کم وبیش حل شده است.اما این زیر ساخت ها جوابگوی این ظرفیت از زائران اربعینی نیست.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشکلات زیر ساختی عراق در اربعین کرونایی
مقدمه:
مشکلات زیر ساختی عراق در اربعین کرونایی با سیل مشتاقان زائران حرم حسینی کما کان وجود دارد .اگر چه اسکان و بهداشت، وسائل عبور مرور و دیگر خدمات با کمک ایران اسلامی برطرف می گردد.ولی مسئله بهداشت و درمان در این روزهای کرونایی از اولویت اول هر دو کشور برای سلامتی زائران مورد توجه است.

مشکلات زیر ساختی عراق در اربعین کرونایی 99
می توان گفت تردد هیچ فردی مجاز نیست. با وجود آن که برخی از افراد به منظور مراودات کاری به این کشور سفر می کنند ولی در ماه صفر ورود این دست از افراد نیز ممنوع است. تجار و بازرگانان نیز می توانند به گونه ای برنامه ریزی کنند تا در این ایام از سفر به کشور عراق امتناع‌ کنند.

هر ساله بسیاری از افرادی که ارادتمند امام حسین علیه السلام هستند برای زیارت آن حضرت با پای پیاده به دیدارشان می رفتند. شیفتگان و مریدان اباعبدالله علیه السلام از روزها قبل تدارک این پیاده روی عظیم را برنامه ریزی کرده و برای زیارت مولایشان اقدام می کردند.

این رویه در سال ۹۹ تغییرات خاصی را بر خود دیده است. فرایند پیاده روی اربعین امسال با ایام کرونایی مصادف شده و ستاد کرونا تمهیداتی را اتخاذ کرده اند.

آن جا که ویروس منحوس کرونا جان تعداد زیادی از هموطنانمان را گرفته آیا زیارت اربعین مشکلاتی را به همراه ندارد؟

آیا تمام زمینه های لازم برای زیارت اربعین محقق شده است؟ در ادامه مفصلا راجع به موارد مذکور شرح می دهیم.
 
راهپیمایی عظیم اربعین منوط به وجود برخی شرایط است. لازم است تا شرایطی از جمله غذای بهداشتی، مکان ضدعفونی شده، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمام مواردی که منجر به عدم انتقال ویروس کرونا به افراد دیگر می شود، می بایست رعایت گردد.

همان گونه که رهبر عظیم الشان آیت الله خامنه ای فرمودند: می توان از راه دور زیارت اربعین را با شکوه و با توجه خواند. خواندن زیارت اربعین به این شیوه اشکالی به همراه ندارد، بلکه علاوه بر این که از شیوع بیشتر ویروس پیشگیری می شود.

، می توان باتضرع از امام حسین علیه السلام خواست تا از شر ویروس منحوس کرونا نجات پیدا کرد. همان طور که روزانه اعلام می شود افراد بسیار زیادی به خاطر این بیماری در کشورمان از بین می روند و این موضوع لطمه بزرگی به کشور وارد می کند.
 
طبق بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی(: حماسه اربعین درست زمانی به وقوع پیوست که جامعه اسلامی  به آن نیاز داشت.[1]

سوای بر این که لازم است در داخل کشور برخی زیرساخت ها آماده شود، فراهم بودن زیرساخت ها در کشور عراق نیز الزامی است. مواردی که ستاد مدیریت ملی مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرده در ادامه عنوان خواهد شد:
 
1 . مسافرت زائرین، در ماه صفر به کشور عراق ممنوع بوده و از این کار ممانعت به عمل می آید. تمامی مرزهای کشور جهت تردد زائرین و مسافران بسته است.

2 . اجرای پیاده روی گروهی و انفرادی به سمت شهرهای غرب کشور ممنوع بوده و عمل به این کار با شیوه نامه ستاد ملی مبارزه با کرونا مغایرت دارد.

3 . لازم است فقط به دستورات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کروناتوجه کرده و به شایعاتی که در فضای مجازی پیچیده است به هیچ عنوان عمل نکنند.

4 . به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام حسین علیه السلام اجرای برنامه های عزاداری منوط به دستورات این ستاد است.[2] 
 
همان گونه که از طرف کشور عراق اعلام شده تنها ۱۵۰۰ زائر آن هم از طریق مسیرهای هوایی مجاز به حضور در کشور عراق جهت شرکت در پیاده روی اربعین هستند، گفتنی است اطلاعیه رسمی از این بابت به جمهوری اسلامی ایران نرسیده و ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه حضور افراد را در این مراسم نمی دهد.[3]

کنترل این حجم از زائران آن هم در ایامی که مصادف با شیوع بیش از حد ویروس کرونا است، امری بسیار دشوار بوده و می توان گفت غیرقابل ممکن. در هر صورت میزان ابتلا و همه گیری این ویروس در تجمعات بسیار بالا بوده و خطر جدی محسوب می شود. زمانی که فرد حامل ویروس در جمعی قرار می گیرد، امکان ابتلای افراد در آن جمع بسیار بالاست.
 
طبق اعلام سایت های خبری اخیرا رویه شیوع کرونا در کشور عراق بسیار بالا بوده و به همین علت این ستاد اجازه ورود افراد به کشور عراق را به هیچ عنوان نمی دهد.[4]

کدام گروه از افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؟
همان گونه که بسیاری از افراد مطلع هستند برخی از گروه های سنی باید محدودیت های بیشتری را رعایت کنند، یکی از همین محدودیت ها حضور در تجمعات و مکان های پر تردد است. شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که این افراد چه کسانی هستند؟ در ادامه به شرح چگونگی حضور افراد می پردازیم:
 
افرادی که از سیستم ایمنی پایین برخوردارند و همچنین سوای بر بیماری کرونا، به بیماری ضمیمه ی دیگریمبتلا هستند، وضعیت خطرناکی در انتظار این افراد است.

کرونا منجر به کاهش بیش از پیش سیستم ایمنی شده و وضعیت اسفناک را برای این افراد رقم خواهد زد.

بنابراین بهتر است سالمندان، خانم های باردار و کودکان نسبت به سلامت و ارتقای سیستم ایمنی خود بیندیشند. همچنین افرادی که به بیماری هایی از جمله دیابت، فشار خون، ام اس، ایدز، بیمارانی که مشکلات قلبی دارند و تقریبا تمام افرادی که به هر نوع بیماری مبتلا هستند، مراعات بیشتری داشته باشند.
 

چه افرادی در ایام اربعین امسال نمی توانند وارد کشور عراق شوند؟

می توان گفت تردد هیچ فردی مجاز نیست. با وجود آن که برخی از افراد به منظور مراودات کاری به این کشور سفر می کنند ولی در ماه صفر ورود این دست از افراد نیز ممنوع است.

تجار و بازرگانان نیز می توانند به گونه ای برنامه ریزی کنند تا در این ایام از سفر به کشور عراق امتناع‌ کنند.

کارگرانی که کارهای عمرانی را در بعضی شهرهای عراق به عهده دارند نیز با اعمال محدودیت های بیشتری وارد شده و بیشتر کارهای عمرانی تعطیل شده و روند ساخت و ساز مانند سال های گذشته نیست.  

حتی از ورود کادر پزشکی و درمانی که در کشور عراق در حال خدمت هستند جلوگیری شده و برخی از این اعضا با محدودیت بیشتری وارد این کشور می شوند. [5]
 

فراهم آوردن زیر ساخت های اربعین به چه صورت پیش رفته است؟

برای آن که بتوان به افراد کثیری خدمت رسانی کرد، لازم است تمامی زمینه ها آماده شود.

اکنون که در اوج انتشار ویروس کرونا هستیم و تمهیدات لازم توسط کشور عراق انجام نشده نمی توان زائران گرامی را به این کشور فرستاد. همان گونه که اطلاع دارید، در اواخر سال گذشته ویروس منحوسکرونا شروع به منتشر شدن نمود.

از همان زمان هم عراق رفت و آمد افراد را به کشورش محدود کرد و به همین دلیل از ۱۰۰ درصد زیر ساختی که بنا بود تکمیل شود تنها ۲۰ درصد آن فراهم شده که پاسخگوی نیاز کاربران نیست.

به عنوان مثال بنا بود ۳۰۰۰ سرویس بهداشتی در مسیر راهپیمایی ساخته شود، موکب هایی که از چادر بودند را به ساختمان تبدیل کرده و در مسیر نجف به کربلا برای تامین آب خنک زائران یخ ساز نصب گردد که هیچ کدام از موارد گفته شده انجام نشده اند.

اگر هم به این موارد مذکور عمل شده باشد در حد بسیار کم است که جوابگوی حضور میلیونی افراد نیست. [6]
 
برگزاری مراسم اربعین تنها با اعلام ستاد مدیریت ملی مبارزه با بیماری کرونا بستگی دارد. در صورتی که وضعیت عراق و یا ایران برای اجرای این مراسم و یا مراسمات مشابه متعادل نباشد، نمی توان به سادگی حکم به برگزاری این مراسم تحت هر شرایطی داد.
 

تردد زوار از مسیرهای زمینی برای پیاده روی اربعین به چه صورت است؟

عراق تا چندی پیش اعلام کرده بود که از پذیرش زائران معذور است ولی در اقدامی متحیرانه گفته است که می تواند به زائران خدمت رسانی نماید، این در حالی است که میزان افراد مبتلا در روزهای اخیر در کشور عراق بسیار افزایش یافته و این مورد قابل پیش بینی بود چرا که هیچ کدام از زیرساخت ها برای این حجم از زوار فراهم نیست.
 
زواریکه از مرز مهران قصد عبور دارند، از این کارشان امتناع شده و به سمت داخل کشور هدایت می شوند.

همچنین زواری که قصد خروج غیرقانونی از کشور را دارند، افراد ذیربط نسبت به این اقدام بسیار جدی برخورد می کنند، حتی برای این عمل قبیح و غیرقانونی زندان و سایر مجازات هایی در نظر گرفته شده است.[7]
 
موضوعی که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که با وجود بیماری کرونا، مسئولین قادر به اجرای تعهدات خویش نیستند.

از آن جایی که این ویروس جان افراد زیادی را تهدید می کند بهتر است به ضوابط بیان شده از سوی ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا عمل کرده و نسبت به جان افراد پیرامونمان احساس وظیفه کنیم.

در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی امکان از دست دادن اطرافیانمان وجود دارد. افرادی که به این بیماری گرفتار شده اند متوجه شدت و میزانخطر آفرینی این ویروس خواهند شد.

حتی کسانی که فردی از عزیزانشان را بابت بیماری کرونا از دست داده انددلهره ابتلا به این بیماری را دارند، بنابراین طبق جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است عمل کنیم و موجب اذیت شدن و آزار فردی نشویم. با این کار همواره وجدانی آسوده خواهیم داشت.

با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستوراتی که ستاد ملی مدیریت مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرده است به زودی زود شاهد بهبودی افراد و از بین رفتن ویروس منحوس کرونا خواهیم بود.

نماینده ایرانسل، با حضور در کشور عراق و ملاقات با مدیران اپراتورهای عراقی آسیاسل و زین،
گزارش‌های کیفی این اپراتورها را بررسی و با آنها در خصوص آخرین وضعیت ارتباطی شهرهای نجف، کربلا و مسیر پیاده‌روی بین این دو شهر مقدس، گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

همچنین در سلسله جلساتی که طی روزهای گذشته، بین مجموعه «کمیسیون ارتباطات و رسانه عراق» و هیأت ایرانی، شامل دکتر مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری‌اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، مهندس سهراب آغ‌بیات معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و نمایندگان اپراتورهای ایرانی برگزار شد، بر اهتمام اپراتورهای عراقی برای ارائه خدمات ارتباطی با کیفیت صوت و دیتا و کاهش قیمت‌ها تا حد امکان، تأکید شد.

همچنین در این نشست، تشکیل اتاق عملیات مشترک ارتباطی در ایام اربعین به صورت آنلاین و نیز اختصاص یک سرشماره رایگان ویژه تماس گمشدگان، مورد توافق اولیه قرار گرفت.

در این دیدار، رئیس کمیسیون عراقی قول مساعد داد که اپراتورهای این کشور، تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه رومینگ، انجام خواهند داد.

علاوه بر این، مقرر شد بیش از ۵۰ ایستگاه وای‌فای رایگان توسط شرکت ارتباطات و پست عراق، در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی نصب شود.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به مناسبت اربعین حسینی سال ۱۴۴۴ هجری قمری، خدمات ویژه‌ای را برای زائران گرامی در نظر گرفته است.

ارتقای کیفیت پوشش ارتباطی در مسیر مرز و مناطق مرزی محل عبور زائران با نصب و بهره‌برداری از سایت‌های سیار، ارائه اینترنت رایگان به زائران در مناطق مرزی در قالب بسته‌های ویژه، استقرار تیم‌های ویژه و پشتیبانی از زوار در خصوص مشکلات سیم‌کارت و گوشی و تنظیمات مربوطه در داخل خاک عراق و در مسیر نجف به کربلا و نیز ارائه برخی خدمات رفاهی و خدماتی به زائران در مناطق مرزی و در شهر کربلای معلی، از جمله این خدمات است.

همچنین با توجه به برنامه شرکت ارتباطات و پست عراق برای اتصال مسیر نجف به کربلا از طریق فیبرنوری، در صورتی که این پروژه تا اربعین امسال به بهره‌برداری برسد، ایرانسل این آمادگی‌ را دارد تا در محل موکب‌های مشخص، به زائران به صورت وای‌فای اینترنت ارائه دهد.(۵ شهریور ۱۴۰۱)[8]

نقش پیشگیری و آموزش و غربالگری بیماران کرونایی در عراق
پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ محمد رئیس زاده در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اریعین گفت:

بسیاری از زائران آگاهی‌های لازم را ندارند و بنابراین نقش پیشگیری و آموزش و غربالگری بیماران بسیار اهمیت دارد و این کنگره هم به همین اقدام لازم کمک می‌کند.

وی افزود: در سال آینده کتابچه‌های راهنمایی برای بیماری‌های شایع تهیه می‌کنیم و در خدمت کادر بهداشت و درمان و امدادگران اربعین می‌گذاریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: عوارضی که در اربعین به جسم زائران می‌رسد، جدید است و ما باید آمادگی علمی مواجه با آن را داشته باشم.(۵ شهریور ۱۴۰۱)[9]


 سه شهر کربلا، نجف و کاظمین درمانگاه فعال دارد اما در هفته جاری به دلیل افزایش تعداد زائران ایرانی در شهرهای مذهبی عراق و شرایط خاص تاسوعا و عاشورای حسینی کادر درمان درمانگاه‌ها را افزایش داده است.

وی از اعزام گروهی از پزشکان متخصص، پرستاران، تکنسین‌ها و فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق خبر داد و گفت: این افراد به کادر درمانی درمانگاه‌های هلال احمر اضافه ani و طی هفته جاری به زائران خدمات پزشکی ارائه می‌کنند.

درودی با اشاره به اینکه خدمات مرکز پزشکی هلال احمر به غیر از ایام اربعین، در طول سال فقط به زائران ایرانی ارائه می‌شود، گفت:

پیش ثبت نام پزشکان و کادر درمان داوطلب خدمت در مراسم اربعین روز گذشته پایان یافت و بیش از ۱۰ هزار نفر از کادر درمان کشورمان برای ارائه خدمات داوطلبانه در اربعین پیش ثبت نام کردند که بیشترین استقبال کادر درمان از حضور در مراسم اربعین بوده است.(۵ شهریور ۱۴۰۱)[10]

۸۰ درصد کمبودها و نواقص‌ها خدمات اربعین در عراق برطرف شده
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره  در نشست مشترک با مسئولان ایرانی - عراقی در خصوص اربعین حسینی که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.از همکاری مسئولان عراقی و مسئولان ایرانی که برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن مراسم اربعین حسینی تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

این هشتمین جلسه بین دو کشور است که کمیته‌های تخصصی تشکیل و جلسات مستمر به منظور رفع نواقص برگزار شده که ۸۰ درصد کمبودها و نواقص‌ها بر طرف شده است.

 از مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و کسانی که در موضوع آب و برق مرز زحمت کشیدند، تشکر کرد و امیدواریم شاهد هیچ گونه مشکلی در اربعین 1401 نخواهیم بود.(۳۰ مرداد ۱۴۰۱) [11]

نتیجه:
عراق کشوری جنگ زده است .به همین منظور خدمات زیر ساختی این کشور به هیچ وجهی جوابگوی این سیل خروشان اربعینی نخواهد بود.اگر چه در بعضی اخبار اشاره شده است که ۸۰ درصد کمبودها و نواقص‌ اربعینی حل شده است.

اما هرچه خدمات و زیر ساحت های عراق هم زیاد شده باشد و به مرحله تکمیل رسیده باشد.به همان تعداد هم اربعینی ها زیادتر می شود.لذا هر زائری خودش باید با آمادگی جسمی و روحی و با رعایت آداب و رفتار  میزبان و مهمان خود را به سیل خروشان اربعین بسپارد.

زیرا شرایط حاکم بر ظرفیت عراق از جهت اسکان و پذیرایی مهمانان چند میلیونی در اربعین، قاعدتا در هرسال در عین گستردگی باز هم محدود می باشد.

پی‌نوشت:
[1] سایت جامعه خبری تحلیلی الف، مقاله: اطلاعیه ستاد اربعین
[2] سایت جامعه خبری تحلیلی الف، مقاله: اطلاعیه ستاد اربعین
[3] سایت شهر آرا نیوز، مقاله: مخالفت ستاد کرونا با سفر اربعین.
[4] سایت خبرگزاری دفاع مقدس، مقاله: فعالیت های عمرانی در عراق به کندی پیش می رود.
[5] .سایت خبرگزاری دفاع مقدس، مقاله: فعالیت های عمرانی در عراق به کندی پیش می رود
[6] همان منبع.
[7] سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مقاله: دولت عراق روزانه تعدادی از زائرین اربعین را عودت می دهد.
[8]- سایت خبرآنلاین:https://www.khabaronline.ir/news/1666890
[9].سایت خبرگزاری هلال احمر:http://www.rcs.ir/news/
[10].سایت خبرگزاری مهر:https://www.mehrnews.com/news/5569148/
[11]همان منبع.
*این مقاله در تاریخ 1401/6/8 بروز رسانی شده است


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما