آشنایی با تمشک و فواید آن

تمشک یک میوه جنگلی است که از فواید و خواص فراوانی هم برخوردار می باشد، همچنین این میوه محبوب برای تناسب اندام، پوست و مو و درمان بیماری ها بسیار مفید است.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با تمشک و فواید آن
تمشک به گونه های گیاهی متعددی در خانواده رز تعلق دارد ، این گیاه میوه دار همیشگی است و ساقه های چوبی دارد. با توجه به رنگ غنی و طعم آبدار (و فواید عالی آن)، تمشک یکی از بیشترین مصرف شوندگان میوه ها در این سیاره هستند.دوتا از رایج ترین انواع تمشک، قرمز و سیاه هستند. افرادی معتقدند که تمشک قرمز توسط افراد ماقبل تاریخ به آمریکای شمالی آورده شده است، در حالی که تمشکهای سیاه بومی غرب هستند اما در کل، بیش از 200 نوع تمشک وجود دارد.در این مطلب برخی از بهترین فواید سلامتی تمشک را بررسی می کنیم:


مبارزه با سرطان

تمشک غنی از الاگیک اسید است که توانایی جلوگیری از سرطان مختلف را دارد. اینها شامل سرطان های پوست، ریه، مثانه، سینه و مری هستند.علت آن این است که الاگیک اسید برای استفاده در روش های مختلف مبارزه با سرطان وجود دارد. اسید الاگیک به عنوان یک آنتی اکسیدان خاص عمل می کند و تولید سلول های سرطانی را کاهش می دهد.مطالعات متعددی بر روی تمشک سیاه نیز انجام شده است - آن ها برای تغییر ژن ها و بازگرداندن آن ها به وضعیت عادی (در مورد سرطان پستان) و کمک در درمان پیدا شده اند.

تمشک سیاه هم چنین فعالیت سرکوب کننده تومور را ایفا می کند در نتیجه به درمان سرطان هم کمک می کند.یک مطالعه نشان داد تمشک قرمز نقش کوچکی در درمان سرطان معده و روده ایفا می کند.آن ها همچنین برای مهار رشد سلول های سرطانی گردنی نیز یافت شدند.


حفظ سلامت قلبی و عروقی

غنی بودن تمشک ها از فیبر، به حفظ سلامت قلب کمک می کنند. یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است. یک دلیل دیگر که تمشک برای قلب عالی است، آنتوسیانین هاست.داده های تحقیقاتی نشان می دهند که مصرف محض 0.2 میلی گرم آنتوسیانین در روز می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در زنان یائسه کاهش دهد. این ترکیب ها نقش محوری در کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی ایفا می کنند.

در حقیقت، تمشک حاوی سایر پلی فنول های زیست فعال است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.تمشک هم چنین اثرات دیگری بر روی رگ های خونی و پلاکت ها در قلب سالم دارد.

تمشک همچنین برای گسترش شریان ها، که به وجود جریان خون به نرمی کمک می کند و از تجمع پلاک جلوگیری می کند، کمک می کند. مانع تشکیل لخته های خونی می شود. همچنین شامل سالیسیلیک اسید هستند که دارای خواص محافظت کننده قلبی مشابه آسپرین می باشد .ویتامین C یک ترکیب دیگر در تمشک است که برای کمک به بیماری قلبی شناخته می شود، چون از تشکیل پلاک جلوگیری می کند.


بهبود باروری

سطح بالای آنتی اکسیدان ها در تمشک ممکن است از اکسیداتیو اسپرم محافظت کند.ویتامین C و منیزیم در این میوه به ترتیب باروری مردانه و تولید تستوسترون را افزایش می دهند.به خاطر خواص تقویت باروری آن ها، تمشک هم می تواند برای یک وعده خواب ایده آل درست شود.آنتی اکسیدان ها همچنین خطر سقط جنین را کاهش می دهند. تمشک همچنین حاوی پروانتوسیانیدین ها است که رگ های خونی را ریلکس و شل می کند و اجازه شارش خون به مناطق حساس برای برانگیختگی بیشتر را می دهند.


درمان دیابت

دیگر فیتوناتریشن هایی در تمشک پیدا شده که با هورمون های غیر فعال ویژه ای در بدن کار می کنند تا تعادل انسولین و تراز قند خون را بهبود ببخشند - در نتیجه شرایط افراد چاقی که دیابت نوع 2 دارند را بهبود می دهد.


افزایش قدرت مغز

تحقیقات نشان می دهد رابطه مثبتی بین مصرف فلاونوئیدهای موجود در میوه تمشک و حافظه وجود دارد. تمشک ممکن است روند کاهش توانایی شناختی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهد.


خطر بروز رتینوپاتی را کاهش می دهد

کسانی که دیابت دارند در معرض اختلالات و بیماری های مختلف قرار می گیرند. یکی از این اختلالات رتینوپاتی می باشد که عوارض آن آسیب به رگ های خونی در شبکیه ی چشم می باشد. شما می توانید با مصرف تمشک این آسیب را به حداقل برسانید.


لاغری

میوه تمشک سیاه دارای فیبر بالا و چربی کم می باشد، این قضیه باعث می شود تا شما را سیر نگه دارد، همچنین باعث جلوگیری از ورود کالری های اضافی به بدن شما می شود. تمشک مملو از آب و پتاسیم است که می تواند از کم آبی بدن و عوارض آن جلوگیری کند.


به روند متابولیسم کمک می کند

منگنز در تمشک به وفور یافت می شود که این امر به متابولیسم در بدن کمک می کند.


موی سر

سلامت موها را بهبود می دهد.

تمشک دارای مقادیر زیادی فولات است، فولات در بدن به شکل گیری سلول های قرمز خون کمک می کند. همچنین فولیکول های مو برای سلامت و رشد خود نیاز به جریان خون مناسب و اکسیژن دارند. منیزیم و سیلیکون موجود در تمشک قرمز باعث بهبود کیفیت مو می شود. سیلیکون در چند هفته باعث ضخیم شدن موها می شود.


جلوی ریزش مو را می گیرد.

تمشک دارای مقادیر زیادی از ویتامین ب می باشد که این ویتامین برای داشتن موهای سالم ضروری است. تمشک در کاهش ریزش مو، ترویج رشد مو و جلوگیری از سفید شدن آن موثر است.2


ویتامین C

تمشکها حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند. یک وعده ۱۰۰ گرمی حاوی ۳۵ درصد از میزان توصیه شده روزانه مجاز ویتامین C است. انسانها خودشان قادر به ساختن ویتامین C نیستند بنابراین لازم است که بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. ویتامین C در ساختن پروتئین دخالت دارد و برای تولید کلاژن برای بدن و انتقال دهنده‌های عصبی خاص لازم هستند. این فرآیندها برای بسیاری از عملکردهای بدنی ضروری هستند از جمله تسکین زخم.  ویتامین C همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد در عملکرد سیستم ایمنی دخالت دارند.


منبع فیبر

یک وعده ۱۰۰ گرمی از تمشک سیاه حاوی ۱۴ درصد میزان مجاز مصرف روزانه هستند. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که بدن نمی‌تواند همانند سایر ملکولهای دیگر قند به ملکولهای کوچکتر تجزیه کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم قند خون و جذب قند دارد. دو نوع فیبر در غذا وجود دارد، محلول و غیر محلول. فیبر محلول در آب حل می‌شود و با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و به شخص کمک می‌کند تا سطح کلسترول را در حد سالم نگه دارد. فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود اما گوارشی سالم را تامین می‌کند. تمشک سیاه حاوی هر دو فیبر محلول و نامحلول است.


آنتی اکسیدانها

تمشک سیاه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان همچون آنتوسیانین است. آنتی اکسیدانها به افراد در مقابله با اثر رادیکالهای آزاد در بدن کمک می‌کنند. رادیکالهای آزاد می‌توانند به سلولها صدمه بزنند و به نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی با فرایند پیری به علاوه سایر مشکلات سلامتی از جمله سرطان و بیماری قلبی دارند. بدن از آنتی اکسیدانها برای کاهش صدمه‌ای که رادیکالهای آزاد می‌توانند ایجاد کنند، استفاده می‌کند. ممکن است که وقتی افراد غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می‌خورند، از این فرایند حمایت کنند اما تحقیق بیشتری نیاز است.


ویتامین K

تمشکها یک منبع عالی از ویتامین K هستند. این ویتامین یک ماده ضروری برای انعقاد خون است که برای بهبود مناسب زخم ضروری است. همچنین سلامت استخوان با ویتامین K ارتباط دارد. با این حال لازم است که شخصی که در حال استفاده از رقیق کننده‌های خون است در مورد مصرف ویتامین K  با پزشک خود مشورت کند.


ویتامین A

تمشک سیاه حاوی ویتامین A است که چندین وظیفه را در بدن بر عهده دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را حمایت می‌کند که با عفونت و بیماری مبارزه کند. این ویتامین همچنین رشد و حفظ استخوانها و دندانها را تامین می‌کند و پوست را سالم نگه می‌دارد. ویتامین A مسئول تولید رنگدانه‌ها در شبکیه جشم است و به تامین بینایی بویژه در نور کم کمک می‌کند.3


بارداری

خوردن تمشک در هنگام بارداری باعث تولد فرزند پسر میشود.تمشک دارای منبع خوبی از فولات است و به همین علت سبب بالا بردن رشد سلولها و سلامت جنین میشود.استفاده کافی از تمشک در این دوران باعث حفظ سلامت مغز و ستون فقرات کودک میشود.

این میوه با تامین اسید فولیک و ویتامین سی باعث باروری در زنان و مردان میشود.


خواص برگ تمشک

جوشانده ی برگ تمشک برای درمان اسهال و نفخ و درد معده بسیار خوب است.

این جوشانده برای درمان روماتیسم و درد های نقرسی نیز مؤثر است.

در صورتی که 100 گرم برگ خشک را در آب بجوشانید اثر شفا بخشی روی جوشها،برفکها یا هرنوع تحریکات دیگر پوستی دارد.

باغرغره کردن محلول برگ تمشک  میتوانید آنژین را درمان کنید.به این منظور 30 تا 50 گرم برگ درختچه تمشک را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از صاف کردن غرغره کنید.این محلول برای درمان برونشیت نیز موثر است.

از جوشانده برگ ریشه تمشک برای درمان سیاه سرفه،زخم های لثه، سنگ کلیه و بهبود زخم ها و ورم اطراف چشم نیز استفاده میشود.


خواص عرق تمشک

عرق تمشک خواص عالی دارد که به شرح آن می پردازیم :

اگر سرما خورده اید برای خلط آمدن از عرق تمشک بهره ببرید همچنین این عرق جهت معالجه سرفه ،سرخک ، تب حصبه ،آبله مرغان موثر می باشد.

عرق تمشک خون را رقیق می نماید همچنین برای افزایش قوای جنسی مفید است این عرق ادرار آور می باشد و عرق بدن را زیاد می نماید.

این عرق پر خاصیت برای بیماری فشار خون نیز موثر است اگر از این بیماری رنج می برید هر روز دو فنجان از آن را میل نمائید.

عرق تمشک کبد را تقویت و جهت درمان ترش کردن معده و زخم روده و دهان موثر می باشد.

اگر دیابت دارید این عرق قند خون را پایین می آورد و کلسترول و اوره را تنظیم می نماید.

اگر بیماری دردناک سنگ کلیه دارید این عرق را مصرف نمائید. عرق تمشک کلیه را فعال می کند.

عرق تمشک همچنین برای قاعدگی دردناک و درمان روماتیسم موثر است.

این عرق خون ریزی ریه و رحم را درمان نموده و ناخنک چشم را برطرف می نماید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.redmag.ir
4.www.saat24.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.