آشنایی با خواص گیاه خرگوشک یا همان گل ماهور

خرگوشک یک گیاه پر خاصیت است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، از خواص مهم گیاه خرگوشک می توان درمان آنفولانزا، بهبود خواب و درمان اختلالات پوستی اشاره کرد.
شنبه، 26 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص گیاه خرگوشک یا همان گل ماهور
خرگوشک نام یکی از بیش از سیصد گونه گل ماهور اروپایی است که گیاهان بزرگ دو ساله یا چند ساله بومی مناطق معتدل شمالی به ویژه اوراسیای شرقی هستند. خرگوشک بزرگ گیاهی چند منظوره است. می توان آن را برای اهداف دارویی، خوشبویی یا اسپری استفاده کرد. از برگ و گل های گیاه در محلول، شربت، روغن و حتی برای غرغره نمودن استفاده می شود. روغن خرگوشک می تواند درد گوش را درمان کند و برای درمان اگزما، بواسیر و زخم مفید است. چای خرگوشک برای متوقف کردن سرفه های دائمی مفید است. در این مطلب فواید عالی خرگوشک را بررسی می کنیم.


چای گیاه پرخاصیت خرگوشک

از برگ خرگوشک می توان برای تهیه یک چای مغذی که در طب سنتی به کار می رود، استفاده کرد. شما می توانید چای برگ خرگوشک را در فروشگاه های مواد غذایی یا فروشگاه بهداشت محلی خود خریداری کنید، یا خود آن را در خانه تهیه کنید.

نوشیدن چای این گیاه گلدار زرد به تسکین مواردی مانند گلودرد، سرفه، سرماخوردگی، کوفتگی و برونشیت کمک می کند. این چای گیاهی حتی برای سهولت در امراض گوارشی مانند اسهال و درد مفاصل استفاده می شود. برای تهیه چای، برگ ها به راحتی در آب جوشیده می شوند و سپس سفت می شوند.


ارزش غذایی خرگوشک

تحقیقات انجام شده بر روی گیاه خرگوشک نشان می دهد که این گیاه حاوی فلاونوئیدها، ساپونین ها، تانن ها، ترپنوئیدها، گلیکوزیدها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و روغن ها است. خرگوشک همچنین حاوی تقریباً 3 درصد مخاط می باشد، که به نظر می رسد مسئولیت تسکین دهندگی این گیاه بر روی غشاهای مخاطی بدن است. 

با ما همراه باشید تا با خواص شگفت انگیز  خرگوشک برای سلامتی بدن آشنا شده و درباره طرز تهیه آن بیشتر بدانیم.


بهبود مشکلات مربوط به هضم و گوارش

نوشیدن چای خرگوشک می تواند به شما در مقابله با تعدادی از مشکلات هضم و سایر مشکلات کمک کند. این گیاه می تواند برای کسانی که از اسهال و یبوست رنج می برند، تسکین دهنده باشد. همچنین به رفع مشکلات مربوط به روده کمک می کند تا بدن به راحتی سموم را از بین ببرد.


درمان سل

عصاره برگ خرگوشک در اوایل قرن شانزدهم به عنوان درمانی برای سل در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت. تحقیقات در قرن 18 نشان داده شد که خرگوشک علائم چند بیمار مبتلا به سل را در بیمارستان سنت وینسنت در بیرمنگام انگلیس تسکین داده است. به طور گسترده اعتقاد بر این بود که اگر خرگوشک در مراحل اولیه بیماری استفاده شود، می تواند بهبودی کامل را به همراه آورد.


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، عصاره برگ خرگوشک دارای خاصیت تحریک کننده و ضد باکتریایی است، که باعث می شود چای خرگوشک به عنوان یک داروی خانگی فوق العاده برای آنفولانزا یا سرماخوردگی با احتقان زیاد به کار برود. به گفته محققان پزشکی، ساپونین های موجود در خرگوشک ،خاصیت خلط آوری دارند. همچنین به کاهش میزان مخاط تولید شده در بدن و کاهش احتقان کمک می کند.


مفید برای ریه ها

برگ خرگوشک مدت هاست که به دلیل تسکین ریه ها و بهبود سرفه ها مورد توصیه قرار می گیرد. این گیاه التهاب و خشکی را درمان می کند ،که اغلب این موارد سوزش در افرادی که در معرض دود قرار دارند بیشتر رخ می دهد. علاوه بر این، گل های خرگوشک می توانند فواید دیگری برای این شرایط تحریک کننده خشک داشته باشند.


مفید برای مثانه

علاوه بر کمردرد، از ریشه خرگوشک نیز برای رفع انواع موارد بی اختیاری ادرار از جمله بی اختیاری استرس، بی اختیاری بارداری، بی اختیاری یائسگی و بی اختیاری ادرار در کودکان استفاده می شود. همچنین می تواند برای کمک به افراد مبتلا به سیستیت بینابینی و هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH، پروستات بزرگ شده) نیز استفاده شود.


درمان درد مفاصل و روماتیسم

بسیاری از منابع تاریخی در مورد استفاده از برگ خرگوشک در خارج از بدن و بر روی مفاصل دردناک و روماتیسمی وجود دارد.

اخیراً، ریشه خرگوشک برای درمان کمردرد بسیار محبوب شده است. گیاه شناسان می گویند که، ریشه خرگوشک به تنهایی، بسیار مؤثر است. ریشه آن یا به صورت تزریق آماده شده و یا در دوزهای کوچک به عنوان محلول تهیه می شود. به طور معمول حدود هفت قطره از تنتور آن استفاده کنید ، کمی کمر را با آن ماساژ دهید تا درد از بین برود.1


درمان مشکلات تنفسی

به نظر می رسد گل و برگ های گیاه خرگوشک برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی مانند لرز و آنفلوآنزا، سل، برونشیت، ذات الریه، آسم، التهاب لوزه و نای مفید می باشد.

گفته شده دمنوش خرگوشک به دلیل خواص ضد باکتریایی به کاهش التهاب و درمان عفونت های تنفسی کمک کرده و با بیماری های تنفسی مختلف از جمله سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و همچنین گلو درد مقابله می کند.

این دمنوش با کاهش التهاب باعث شل شدن عضلات تنفسی می شود و برای تسکین علائم آسم مفید است، همان طور که می دانید بیماری آسم با التهاب مجاری تنفسی همراه بوده و به تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه منجر می شود.

گفته شده چای مولین خاصیت خلط آور، موکولیتیک و تسکین دهنده التهاب دارد که باعث ترشح خلط شده، سرفه را کاهش می دهد، به پاک سازی مجاری تنفسی کمک می کند و تحریک غشاهای مخاطی را کاهش می دهد.


مقابله با عفونت های ویروسی

چای خرگوشک احتمالا دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند با برخی عفونت های ویروسی از جمله آنفلوآنزا و سل مقابله کند.

همچنین دیده شده عصاره الکلی خرگوشک تاثیر خوبی در کاهش فعالیت ویروس pseudorabies که از ویروس های خانواده تبخال است داشته است.


خاصیت ضد باکتری

دمنوش خرگوشک به دلیل خواص ضد باکتریایی آن در طب سنتی شناخته شده و از دوران قدیم برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شده است.

به نظر می رسد عصاره اتانولی این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است، این عصاره با برخی سویه های باکتریایی مانند باسیلوس سرئوس که معمولا در خاک و غذا وجود دارد مقابله کرده و رشد برخی انواع خاص باکتری از جمله ای کولای و استرپتوکوک پیوژنز را کاهش می دهد.


درمان بی خوابی

چای خرگوشک به عنوان آرام بخش طبیعی شهرت پیدا کرده و به درمان مشکلات خواب کمک می کند.


تسکین درد مفاصل و اسپاسم عضلانی

خاصیت ضد التهابی چای خرگوشک برای تسکین درد مفاصل مفید است، این دمنوش به دلیل اثر ضد اسپاسم می تواند به درمان اسپاسم عضلانی کمک کند.


درمان مشکلات تیروئیدی

برخی افراد معتقدند مصرف چای خرگوشک می تواند به درمان مشکلات تیروئیدی کمک کند و برای درمان پرکاری تیروئید مفید است.

گفته شده یک پزشک معروف از گیاه خرگوشک به عنوان یکی از ترکیبات دارویی در زمینه درمان بیماری های مرتبط با تیروئید بهره برده است.


تسکین سردرد

طی سالیان گذشته از برگ و میوه های گیاه خرگوشک برای درمان میگرن استفاده شده و به نظر می رسد عصاره این گیاه به تسکین سردرد کمک می کند.


درمان عفونت گوش

در طب سنتی از برگ های گیاه خرگوشک به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن ها برای درمان عفونت گوش استفاده می شود.

گفته شده قطره گوش حاوی عصاره خرگوشک می تواند به درمان عفونت های گوش کمک کند. در صورتی که از این عارضه رنج می برید می توانید زیر نظر پزشک از خرگوشک استفاده کنید.


سلامت پوست

دمنوش خرگوشک به دلیل اثر ضد التهابی به عنوان درمان سنتی برای مشکلات پوستی شناخته شده و به نظر می رسد تاثیر خوبی در بهبود تاول، زخم و بریدگی های کوچک داشته باشد.

از روغن این گیاه نیز برای بر طرف کردن عفونت های پوستی استفاده می شود، روغن به دست آمده از گل های خرگوشک به صورت موضعی برای درمان اگزما، زخم ها و سایر بیماری التهابی پوستی قابل استفاده است.


تقویت رشد مو و ابرو

یکی از خواص گیاه خرگوشک تقویت ریشه مو ابرو است. عصاره برگ های خرگوشک به عنوان ضد ریزش مو، ترمیم کننده و بازگرداننده سلامت موی سر و ابرو عمل می کند.


طرز مصرف

می‌توان مقداری از گل‌های تازه یا خشک این گیاه را بعد از دم کردن در یک لیتر آب، صاف کرد و روزانه، 3 تا 4 فنجان نوشید. جوشانده‌ی آن، بیشتر جهت استعمال خارجی تهیه می‌شود. در مورد سرماخوردگی، گرد را می‌توان به صورت انفیه به بینی کشید و همچنین می‌توان گیاه را به مدت یک هفته، در نیم لیتر روغن زیتون یا روغن بادام شیرین و نیم لیتر الکل قرار داده و به جهت مداوای رماتیسم و سرماخوردگی به صورت استعمال خارجی به کار برد.


شربت

25 گرم گل و 50 گرم شکر را در یک لیتر شیر بجوشانید، صاف کنید و در موارد سرفه مزمن و هر نوع ناراحتی ریوی یا سینه ای روزانه 6 قاشق از این شربت را بنوشید.


استعمال غیر خوراکی

اگر چند برگ گل ماهور را در شیر بجوشانید له شده آن به صورت ضماد بر روی کورک و انواع زخم‌های جلدی قرار دهید، تأثیر مفیدی می‌گذارد و نیز حمام آن‌ها برای مداوای اولسرها و بواسیر استفاده می‌شود.


موارد مصرف در زیبایی

چند برگ تازه گل ماهور را در شیر بپزید و به صورت مرهم روی پوست قرار دهید. بسیاری از ناراحتی‌های خاص پوست‌های خشک و شکننده با این مرهم برطرف می‌شوند. از گل‌های گل ماهور رنگ زردی به دست می‌آید که بانوان روم باستان از آن برای رنگ کردن موهای خود از آن استفاده می‌کردند.


طریقه جمع آوری

گل‌های این گیاه را باید در هوای آفتابی به صورت تدریجی که گیاه گل می‌دهد چید و فقط کاسه و سیخک آن را بدون حقه گل جمع آوری کرد و گلبرگ‌ها نباید پلاسیده شوند و باید به سرعت آن‌ها را در خشک کن با حد اکثر دمای 60 درجه سانتی‌گراد خشک کرد که در این حال به رنگ زرد روشن می‌مانند و بوی آن‌ها عسلی است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.shia-news.com
3.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما