بیماری بولیمیا،علائم و درمان آن

بولیمیا از اختلالات تغذیه‌ای است و بیماری‌ای جدی محسوب می‌شود. بولیمیا در صورت درمان‌نشدن می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. افراد مبتلا به این بیماری هنگام غذاخوردن کنترلی روی خود ندارند. آنها سپس با روش‌های غیرسالم تلاش می‌کنند تا کالری دریافتی اضافی را از بین ببرند. این افراد برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.
چهارشنبه، 30 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
بیماری بولیمیا،علائم و درمان آن

 بیماری بولیمیا چیست

بیماری بولیمیا، یک اختلال خوردن جدی و تهدید کننده زندگی است. مبتلایان به بیماری بولیمیا ممکن است مخفیانه غذا بخورند، خوردن مقادیر زیادی غذا با از بین رفتن کنترل غذا خوردن و سپس پاکسازی ، سعی در خلاص شدن از کالری اضافی به روشی ناسالم دارند.
 
برای خلاص شدن از کالری و جلوگیری از افزایش وزن، افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است از روش های مختلفی استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است استفراغ عمدی بعد از غذا یا  استفاده بیش از حد از ملین ها ، مکمل های کاهش وزن، ادرارآورها کنید. یا ممکن است از روش های دیگری برای خلاص شدن از کالری و جلوگیری از افزایش وزن مانند روزه گرفتن ، رژیم های غذایی سخت یا ورزش بیش از حد استفاده کنید.
 
اگر مبتلا به بولیمیا هستید، احتمالاً با وزن و شکل بدن به خود مشکل دارید. شما ممکن است خودتان را به شدت قضاوت کنید. از آنجا که این مربوط به مجسم کردن خود است - و نه فقط در مورد غذا - غلبه بر بولیمیا سخت است. اما درمان مؤثر می تواند به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.1

بیماری بولیمیا،علائم و درمان آن

نشانه‌ها و علائم بولیمیا

علائم و نشانه‌های بولیمیا عبارت‌اند از:

نارضایتی فرد از وزن و اندامش؛

زندگی با ترس افزایش وزن؛

غذاخوردن زیاد و غیرطبیعی در یک وعدهٔ غذایی و تکرار آن؛

ازدست‌دادن کنترل خود هنگام غذاخوردن، به شکلی که احساس می‌کنید نمی‌توانید غذاخوردن‌تان را متوقف کنید؛

استفراغ تعمدی یا ورزش‌کردن بیش‌‌ازحد تا بتوانید مانع از افزایش وزن‌تان پس از پرخوری بشوید؛

مصرف داروهای ملین، مدر یا تنقیه پس از غذاخوردن. درحالی‌که نیازی به مصرف آنها نباشد؛

رژیم‌های غذایی سخت یا خودداری از خوردن بعضی غذاها؛

مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های رژیمی و محصولات گیاهی برای کاهش وزن.

شدت بولیمیا به‌وسیلهٔ تعداد دفعاتی که فرد از اقدامات ناسالم برای کاهش وزن استفاده می کند، مشخص می‌شود. هرچه دفعات تکرار این اقدامات بیشتر باشد، بولیمیا شدیدتر است. زمانی‌ می‌گوییم فرد مبتلا به بولیمیاست که حداقل ۱ بار در هفته و به‌مدت حداقل ۳ ماه از روش‌های ناسالم برای کاهش وزن استفاده بکند.2
 

عوامل خطر بولیمیا

عواملی که خطر ابتلا به بیماری بولیمیا را افزایش می دهد شامل موارد زیر است:
 
ژنتیک
در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به اختلال خوردن دارند، خطر بروز بیشتر خواهد بود و این نشان می دهد که بولیمیا جنبه ارثی دارد.
 
مسائل روانشناختی و عاطفی
مشکلات روانشناختی و عاطفی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی یا اختلالات مصرف مواد مخدر با اختلالات خوردن مرتبط هستند. افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است نسبت به خود احساس منفی داشته باشند. در برخی موارد، وقایع آسیب زا و استرس محیطی می تواند خطر ابتلا را افزایش دهند.
 
رژیم غذایی
افرادی که رژیم می گیرند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بولیمیا هستند.3
 

علت بولیمیا

علت دقیق بیماری بولیمیا مشخص نیست. عوامل بسیاری می توانند در بروز اختلالات خوردن از جمله ژنتیک، زیست شناسی، سلامت عاطفی، انتظارات جامعه و سایر موارد نقش داشته باشند.3

بیماری بولیمیا،علائم و درمان آن

عوارض بولیمیا

بولیمیا می‌تواند عوارض جدی و خطرناک فراوانی به‌دنبال داشته باشد. برخی عوارض احتمالی بولیمیا عبارت‌اند از:

فقدان اعتماد‌ به نفس، مشکلاتی در روابط با دیگران و عملکرد اجتماعی؛

کم‌آبی بدن (دهیدراسیون) که می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی برای سلامتی مانند نارسایی کلیه شود؛

مشکلات قلبی مانند آریتمی قلب یا نارسایی قلب؛

پوسیدگی شدید دندان و بیماری‌های لثه؛

بی‌نظمی در چرخه‌های قاعدگی در زنان و یا نداشتن عادت ماهانه؛

مشکلات گوارشی؛

اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیتی و اختلال دوقطبی؛

خودزنی یا فکرکردن به خودکشی یا اقدام به انجام آن.2
 

تشخیص بولیمیا

اگر متخصص تغذیه شما مشکوک به بیماری بولیمیا باشد، او به طور معمول:

در مورد عادت های غذایی، روش های کاهش وزن و علائم جسمی با شما صحبت می کند.

یک معاینه بدنی انجام دهد و آزمایش خون و ادرار را برای شما توصیه می کند.

یک تست مانند الکتروکاردیوگرام، برای تشخیص مشکلات احتمالی قلبی را دستور می دهد.

شما را از نظر روان شناختی و بررسی نگرش تان نسبت به بدن و وزن ارزیابی خواهد کرد.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های جانبی را برای تشخیص بهتر بیماری انجام دهد، دلایل پزشکی برای تغییر وزن و عوارض مربوط به آن را بررسی می کند.3
 

جلوگیری از بیماری بولیمیا

اگرچه هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به بولیمیا وجود ندارد ، می توانید قبل از وخیم تر شدن وضعیت ، کسی را به سمت رفتارهای سالم تر یا درمان حرفه ای سوق دهید. در اینجا نحوه کمک به شما آورده شده است:

• بدون توجه به اندازه و شکل آنها ، یک تصویر سالم از بدن را در فرزندان خود پرورش و تقویت کنید. به آنها کمک کنید تا به ظاهر خود اعتماد به نفس داشته باشند.
 
• وعده های غذایی منظم و لذت بخش خانوادگی داشته باشید.
 
• از صحبت کردن در مورد وزن در خانه خودداری کنید. در عوض بر داشتن یک سبک زندگی سالم متمرکز شوید.
 
• از رژیم های غذایی خودداری کنید ، به ویژه هنگامی که درگیر رفتارهای ناسالم برای کنترل وزن مانند غذانخوردن ، استفاده از مکمل های کاهش وزن یا مسهل ها یا استفراغ عمدی  ناشی از آن هستید.
 
• با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است او شاخص های اولیه یک اختلال در خوردن را شناسایی کند و از پیشرفت آن جلوگیری کند.
 
• اگر متوجه خویشاوند یا دوست خود شده اید که به نظر می رسد دارای مشکلات غذایی است که می تواند منجر به اختلال در خوردن شود یا نشان دهنده اختلال در خوردن باشد ، در مورد این مسائل با پزشک صحبت کنید و بپرسید که چگونه می توانید کمک کنید.1

بیماری بولیمیا،علائم و درمان آن

درمان

معمولا مبتلایان به بولیمیا به انواع مختلفی از درمان‌ها نیاز دارند. این درمان‌ها شامل تلفیقی از روان درمانی و استفاده از داروهای ضدافسردگی است که در درمان بولیمیا بسیار مؤثرند. یک تیم روند درمان را انجام می‌دهد. این تیم شامل شما، خانواده‌تان، پزشک، روان‌پزشک، متخصص تغذیه با تجربهٔ درمان اختلالات تغذیه‌ای و شاید فردی برای هماهنگی روند درمان‌ باشد.

در زیر به گزینه‌های درمان و نکات مهم در روند درمان بولیمیا نگاهی می‌اندازیم:
 
روان‌درمانی
روان‌درمانی با عنوان صحبت‌درمانی نیز شناخته می‌شود. در آن روان‌پزشک دربارهٔ بولیمیا و مشکلات مرتبط با آن صحبت می‌کند. براساس شواهد موجود، روش‌های روان‌درمانیِ زیر می‌توانند به بهبود علائم بولیمیا کمک بکنند:
 
رفتاردرمانی شناختی
رفتاردرمانی شناختی به شما کمک می‌کند تا بتوانید الگوی تغذیهٔ خود را اصلاح کنید. همچنین به‌کمک روان‌درمانی شناختی می‌توانید عادت‌ها و باورهای ناسالم‌تان را شناسایی و آنها را اصلاح بکنید.
 
درمان‌های ‌خانواده‌محور
این درمان‌ها به والدین کمک می کنند تا عادت‌های ناسالم تغذیه‌ای فرزندشان را متوقف کنند تا فرزندان دوباره بتوانند کنترل غذاخوردن‌شان را در دست بگیرند. به‌کمک این درمان‌ها والدین می‌توانند از تأثیرات منفی بولیمیا بر فرزندشان و خانواده جلوگیری کنند.
 
روان‌درمانی بین‌فردی
این روش به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی را که در روابط نزدیک‌تان به‌وجود آمده، حل کنید و روابط اجتماعی و مهارت حل مسئله‌تان‌ را تقویت کنید.

از روان‌پزشک خود بپرسید که از چه روش روان‌درمانی استفاده می‌کند و آیا شواهدی وجود دارد که این روش برای درمان بولیمیا مؤثر است یا خیر.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط