آشنایی با بنه یا پسته کوهی و فواید آن

پسته کوهی که به آن سقز و بنه نیز گفته میشود، از تیره پسته‌یان است و دارای خواص بسیار گسترده به منظور درمان بیماری‌ها میباشد. میوه، برگ، صمغ ترشح یافته طبیعی (سقز) و گال‌های گیاه قسمت‌های مورد استفاده دارویی این گیاه ارزشمند و پرخاصیت است. برای آشنایی بیشتر با خواص پسته کوهی در درمان بیماری‌ها، در ادامه با ماهمراه شوید.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بنه یا پسته کوهی و فواید آن
پسته کوهی که به آن سقز و بنه نیز گفته میشود، از تیره پسته‌ایان است و دارای خواص بسیار گسترده به منظور درمان بیماری‌ها میباشد. میوه، برگ، صمغ ترشح یافته طبیعی (سقز) و گال‌های گیاه قسمت‌های مورد استفاده دارویی این گیاه ارزشمند و پرخاصیت است. برای آشنایی بیشتر با خواص پسته کوهی در درمان بیماری‌ها، در ادامه با وب همراه شوید.

آشنایی با بنه یا پسته کوهی و فواید آن


گیاه شناسی پسته کوهی

پسته کوهی یا بنه، پسته مخصوصی است که در برخی نواحی کشورمان دیده می‌شود. میوه پسته کوهی به صورت شفت است، مغز آن روغنی است و به صورت تخمه مصرف می‌شود با این تفاوت که پوسته سخت آن باعث آسیب به دندان می‌شود. پوسته بیرونی این میوه، در جوانی سبز رنگ و قسمتی از آن قرمز رنگ است و به صورت نیمه رسیده در اردیبهشت ماه برداشت می‌شود. لازم به توضیح است از درختان پسته کوهی نوعی صمغ طبیعی که به سقر معروف است، ترشح می‌شود که حاوی مواد و ترکیبات مفید فراوانی بوده و خواص درمانی بسیاری دارد. برای آشنایی با خواص سقز مطالعه لینک زیر پیشنهاد می‌شود.1


مصارف درخت

درخت بومی به مناطقی است که فقط تعداد کمی از گونه های درخت دیگر رشد می کنند، که منجر به آن شده است که به صورت محلی برای چوب آن به کاهش تعداد درخت در زیستگاه طبیعی آن منجر شود. امروزه این گونه بیشتر در مناطق کوهستانی ایران یافت می شود. درخت اغلب به عنوان یک پایه برای Pistacia vera استفاده می شود که مهره پسته را تولید می کند. رزین و روغن از میوه درخت خوراکی هستند و در طب سنتی، عطر و برای تولید الکل استفاده می شود. درخت نیز به عنوان درخت زیبا برای پارک و در کنار جاده ها در نزدیکی دریای سیاه و در مناطق گرم آمریکای شمالی کاشته شده است. علاوه بر این، درخت برای جنگلهای زراعی و جلوگیری از فرسایش خاک در دامنه های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد.

در هرمزگان و حوالیِ بندرعباس آنرا «کَسودَنگ» Kasoudang و در بوشهر «کُلخُونگ» Kolkhong نام گذاری کرده اند. در ایلام آنرا قولەنگ و در کردستان قەزوان معرفی می کنند. در کشورِ ترکیه آنرا «مِلَنجیک» Melengic اسم می نهند . به صورتِ تجاری بسته بندی گردیده، به فروش می رسد و به کشورهایِ دیگر صادر می گردد. در نواحی از ایران مغز میوه بنه رسیده را در پس از آسیاب نمودن در آب جوش ریخته و غذایی به نام آب بنه با آن تهیه می نمایند. در استان کرمان به این غذا «قاتق بنه» می گویند. بنه از حبوبات بسیار گرم به حساب می آید و به خاطر روغنی بودن، این دانه چربی و البته از انرژی زیادی برخوردار است.
محصول سقز درختان بنه که ارزش اقتصادی زیادی دارد.سقز جزء دسته سمغ هایی(الئورزینها)قرار دارد که خواص داروئی، خوراکی و صنعتی بسیاری را دارا می باشد و در طب سنتی نیز مصرف می گردد.

آشنایی با بنه یا پسته کوهی و فواید آن


خواص بنه برای پوست و مو

یکی از مهمترین خواص پسته کوهی معالجه زخم های روی پوست می باشد. این میوه موجب کم شدن التهابات و در درمان زخم ها موثر است. جالب است بدانید که با مصرف ضماد پسته کوهی می توان از گزیدگی توسط نیش حشرات پیشگیری نمود. همچنین از این ضماد برای افزایش مقاومت ناخن مصرف می گردد. با قاطی کردن پسته کوهی با روغن زیتون می توان خارش و ترک پوستی را معالجه نمود. می توان با استفاده از پسته کوهی یک ماسک عالی برای پوست فراهم نمود. بدین جهت باید که پسته کوهی را آسیاب نمود و با مقداری آب به خمیر تبدیل کرد و روی پوست قرار داد. جهت رفع ماه گرفتگی بنه را کوبانده بر روی قسمت ماه گرفتگی قرار داده و آنقدر این کار را تکرار کنند تا ماه گرفتگی از بین برود در گذشته برای رویانیدن موها از ضماد سوخته پسته کوهی مصرف می کردند. این ضماد برای بیماری گری (طاسی ) هم موثر است و میتوانید جهت صاف شدن صدا از روغن بنه مصرف نمایید.


افزایش وزن با پسته کوهی

پسته کوهی کالری فراوانی را داراست با این حال استفاده از آن به تنهایی باعث افزایش وزن نمی گردد اما با مخلوط کردن آن با بادام زمینی، بادام درختی و پسته کوهی و پودر کردن این مخلوط و سپس آن را با مقداری شکر قاطی نموده و به صورت روزانه مصرف گردد موجب افزایش وزن می گردد.


تقویت اعصاب با پسته کوهی

پسته کوهی برای تقویت اعصاب موثر است و در ازدیاد قدرت حافظه نیز مفید می باشد. افراد مسن با استفاده از حلوای پسته کوهی می توانند از بروز آلزایمر پیشگیری نمایند.جهت تقویت اعصاب می توان از مخلوط پسته کوهی و شکر میل نمود. چند عدد پسته کوهی را آسیاب نموده تا پودر گردد و سپس به آن یک قاشق شکر اضافه نموده و مصرف نمایید.2


خواص پسته کوهی در درمان کم خونی

کم خونی نوعی وضعیت یا بیماری است که در آن میزان هموگلوبین که نقش اکسیژن رسانی به بافت ها را دارد بسیار کمتر از حد معمولی است . هموگلوبین در اصل یک پروتئین غنی از آهن است که رنگ قرمز را به سلول های خونی می دهد همچنین علاوه بر اکسیژن رسانی با عفونت مبارزه می کند و از بروز خونریزی جلوگیری می کند . اگر در سیستم دفاعی بدن روند اکسیژن رسانی به مشکل بخورد بیماری هایی از قبیل سرطان سینه ، سرطان روده ، اختلال در قاعدگی ، زخم های داخلی و سقط جنین رخ می دهد .
پسته کوهی با دارا بودن املاح معدنی و آهن توانسته در دسته عدس و لوبیا از لحاظ تامین آهن خون قرار بگیرد و کم خونی را درمان کند . این ماده ی خوراکی هم می تواند به صورت پودر شده و هم می تواند به صورت دانه خوراکی مورد مصرف قرار گیرد .

آشنایی با بنه یا پسته کوهی و فواید آن


خواص ضد میکروبی بنه

از جمله فواید پسته کوهی می توان به منبع خوبی از ویتامین E بودن آن اشاره کرد . همچنین این دانه همانند خواص گیاه مورینگا دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است در نتیجه مانند یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند . به طوریکه اگه هر روز ۱ مشت پسته کوهی میل کنید تا آخر عمر بدنتان را در برابر بیماری های عفونی و باکتری های مضر ایمن می کنید .


سلامت دستگاه گوارش با فواید پسته کوهی

یکی از مزیت های مصرفی پسته کوهی تقویت معده و دفع کرم های روده و معده است . این دانه خوراکی از بیماری های مربوط به سیستم گوارشی جلوگیری می کند ، به هضم بهتر غذا کمک می کند و از همه مهمتر در افزایش اشتها برای آن دسته از افرادی که دچار سوء تغذیه یا مشکل کم اشتهایی هستند بسیار کاربرد دارد . اگر دچار اسهال ، تهوع و یا استفراغ می شوید ، جوشانده برگ و پوست پسته کوهی می تواند بهترین درمان باشد .


عوارض پسته کوهی

همانطور که می دانید مصرف بیش از حد از هر چیزی و زیاده روی در آن عوارضی را در بر دارد که پسته کوهی هم از این قاعده مستثنی نیست . افراط در مصرف پسته کوهی علاوه بر ایجاد بی اشتهایی سبب بروز ناراحتی های گوارشی و مشکلات پوستی می شود .3
 


پی نوشت:
1.www.vista.ir
2.www.saednews.com
3.www.royka.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.