آشنایی با بهترین و بدترین نوع ماهی برای مصرف

برخی از ماهی ها به دلایل مختلفی مانند داشتن جیوه بسیار زیاد برای سلامتی مفید نیست و برای بدن مضر است و باعث بیماری فرد می شود. مطالعه این مقاله از کمک می کند تا بدانید باید کدام ماهی ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از مصرف کدام ماهی ها اجتناب کنید.
پنجشنبه، 22 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بهترین و بدترین نوع ماهی برای مصرف
از آنجایی که انواع مختلفی از ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و منبع پروتئینی بدون چربی هستند که سطح چربی اشباع شده کمتری نسبت به انواع گوشت و مرغ دارند، میتوانند گزینه ای عالی برای افزودن به رژیم غذایی باشند. از سوی دیگر، انواع مختلفی از ماهی ها دارای مقدار زیادی جیوه هستند، که ممکن است باعث ایجاد بیماری های قلبی-عروقی و عصبی شوند.


بهترین ماهی ها برای اضافه شدن به سبد غذایی


ماهی سالمون
مطالعه ای درسال ۲۰۱۰ که بر روی مزایا و خطرات انواع مختلف ماهی ها انجام شد، منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ و سطح پایین جیوه را در ماهی سالمون ثابت کرد. اگر می توانید از میان گزینه های مختلف ماهی سالمون انتخاب کنید، ماهی سالمون آلاسکا و یا سالمون کوهو را مصرف کنید و از مصرف ماهی سالمون اقیانوس اطلس اجتناب کنید.

ماهی تن آلباکور
طبق گفته نشریه سی فود واچ (مراقبت از غذاهای دریایی)، اگر چه برخی از گونه های ماهی تن می توانند سطح بسیار بالایی از جیوه داشته باشند، ماهی تن آلباکور، که خواه با قلاب و یا با نیزه در اقیانوس آرام صید می شود،گزینه ای سالم است.

ساردین ها
ساردین های وحشی فوق العاده ارزان هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ بیشتری در هر وعده۳ اونسی(۸۵ گرمی) نسبت به ماهی تن وسالمون هستند. علاوه بر این، ساردین ها سرشار از ویتامین D هستند. در صورتی که پایداری پرورش ماهی در مزارع برای شما اهمیت دارد، ازساردین اقیانوس آرام استفاده کنید.1

قزل آلای رنگین کمان
قزل آلای رنگین کمان نوع دیگری از ماهی قزل آلا است که به خاطر طعم گوشتش طرفداران زیادی دارد . این ماهی نیز سرشار از ویتامین B12 و پروتئین می باشد و همچنین به دلیل شرایط زیستگاهش دارای سطح جیوه کمی است .

ماهی قزل آلا
یک ماهی بسیار خوشمزه با گوشتی سفت و سفید که منبعی از فسفر ، پروتئین با کمترین چربی و کمترین کالری است . و یک انتخاب بی نظیر برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند .2

ماهی گالیت یا خروس ماهی
فواید خوردن ماهی گالیت یا همان «دورادو» یا «انفلوس» در میزان پروتئین آن می‌باشد. نسبت پروتئین به وزن این ماهی، برابر ۰٫۲ می‌باشد که نسبت فوق العاده‌ایست.

ماهی لوتی یا ماهی سوف حاجی
یکی از بهترین ماهی های خوراکی در شمال ایران می‌باشد و گوشت سفید و نرم آن باعث شده تا آمار فروش بالایی نیز داشته باشد.

ماهی کاد یا ماهی روغن
از لحاظ خواص این ماهی بهترین نوع از میان این ۱۲ نوع است. این ماهی سرشار از فسفر، نیاسین و ویتامین B-12 هست و به ازای ۸۵ گرم ماهی کاد بخار پز شده، ارزش غذایی حاوی ۱ گرم چربی و ۱۵ الی ۲۰ گرم پروتئین به همراه حداکثر ۹۰ کالری خواهد داشت.

آشنایی با بهترین و بدترین نوع ماهی برای مصرف

ماهی قباد یا شاه ماهی
فواید خوردن ماهی قباد شبیه ماهی سالمون است اما باید در مصرف ماهی قباد به علت سدیم زیاد آن اعتدال صورت گیرد.

ماهی کفال
در میان ۱۲ نوع ماهی این مقاله، لقب خوش پخت‌ترین ماهی به ماهی کفال می‌رسد. این ماهی در شیوه‌های مختلفی طبخ می شود و به واسطه ی عطر و طعم خاص خود، در شمال طرفداران زیادی دارد.

ماهی کلیکا
این ماهی به واسطه چربی راحت الهضم و پروتئین غنی (مشابه گوشت قرمز) و ویتامین‌های متنوع یکی از خوش اقبال‌ترین ماهی‌ها در جایگزین کردن فرآورده‌های گوشت قرمز و طیور با گوشت سفید ‌می‌باشد.3


ماهی هایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید


سی باس(باروموندی)
در حالی که سی باس های دریایی، به ویژه گونه های تند، در سال های اخیر کاملا مرسوم شده اند، این ماهی ها حاوی برخی از بالاترین میزان جیوه موجود در انواع ماهی هستند که شما معمولا به عنوان گزینه ای برای مصرف پیدا می کنید.

ماهی والی(Walleye)
این ماهی که حاوی سطح بالای جیوه و ترکیبات سمی که به عنوان پلی فنلهای متخلخل (PCBs) شناخته می شوند است، مورد علاقه کسانی است که در غالب ورزش ماهیگیری می کنند و گزینه ای است که باید از خوردن آن اجتناب کنید.

شمشیر ماهی
شمشیر ماهی ها مانند کوسه ها، شکارچیان دریایی هستند که به دلیل خوردن موجودات دریایی کوچک تر، سطح بالای جیوه دارند. در حالی که به گفته صندوق حفاظت از محیط زیستEDF ،خوردن یک وعده شمشیرماهی در ماه ممکن است برای مردان مشکل ساز نباشد، این نهاد توصیه می کند که زنان و کودکان در تمام سنین از مصرف آن اجتناب کنند.1

تیلاپیا
طبق مطالعه سال 2008 که در مجله انجمن رژیم آمریکا منتشر شد، مصرف زیاد ماهی تیلاپیا پرورشی منجر به التهاب زیاد در بدن می شود.
 
ماهی تیلاپیا شامل مقادیر بسیار پایین اسیدهای چرب امگا 3 و سطح بسیار بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 است. 

میزان پایین امگا 3 و امگا 6 بالا برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، ورم مفاصل، آسم و دیگر علائم بیماری های خود ایمنی و آلرژی که در برابر واکنش های التهابی آسیب پذیر هستند، خطرناک است. این التهاب به رگ های خونی، قلب، ریه و بافت های مفاصل، پوست و دستگاه گوارش آسیب می زند. 

آشنایی با بهترین و بدترین نوع ماهی برای مصرف

ماهی خاویار و بیل سر
ماهی خاویار از ماهی های باستانی است که به شدت حاوی تخم ماهی، معروف به خاویار است. در واقع، این ماهی خوب رشد کرده و می تواند 100 سال عمر کند. این ماهی می تواند چند صد پوند خاویار حمل کند به همین دلیل ماهی خاویاربرای ماهیگیران بسیار ارزشمند است. 

تخم این ماهی خاصیت بیشتری نسبت به گوشت آن دارد اما نحوه صید در سلامت آن بسیار موثر است .اگر به روش غیر بهداشتی صید شود احتمال ابتلا به تب ، تهوع ، سردرد ، عوارض گوارشی و کبدی را دارد.

ماهی خاردار شیلی
در حقیقت پاتاگونیا خاردار به ماهی خاردار معروف است. صید بی رویه این ماهی، این گونه را با مشکلات جدی روبرو کرده است علاوه براین به دلیل سطح بالای جیوه باید از خوردن آن اجتناب کنید . 

ایل ماهی
 مارماهی ها در بسیاری از نقاط جهان پراکنده و به دلیل صید بی رویه در خطر انقراض هستند علاوه براین این نوع ماهی آلودگی های صنعتی و کشاورزی موجود در آب را جذب می کند .مار ماهی سمی و حاوی مقدار زیادی جیوه است. 

سالمون پرورشی
ماهی های پرورشی بخصوص سالمون را در رژیم غذایی خود نگنجانید زیرا بیشتر این ماهی ها با عنوان سالمون "آتلانتیک" پرورش داده می شود به این معنی که آنها توسط آفت کش ها ، انگل ، باکتریها تغذیه می شوند .

صید ماهی های آزاد به دلیل خطر انقراض غیر قانونی محسوب می شود اما با وجود این حمایت ها حدود 75 در صد از سالمون ها تا سال 2100از بین می روند .

مطالعات نشان می دهد میزان امگا 3 و مواد مغذی به شدت در سالمون پرورشی کم است. هم چنین سطوح دی اکسین در سالمون پرورشی 11 برابر بالاتر از سالمون آزاد می باشد. دی اکسین به عنوان ماده کثیف طبقه بندی و در سلول های چربی ذخیره می شوند. عمر آن ها حدود 7 تا 11 سال است. آلاینده های محیطی به سرطان، آسیب اعضای بدن و اختلال عملکرد سیستم ایمنی مرتبط هستند. 

علاوه بر اینها سالمون پرورشی، در واقع افزایش وزن و افزایش خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را نشان می دهد. 

ماهی قرمز
ماهی قرمز با طول عمری که دارد تا حدود 150 سال زنده می ماند ولی میزان جیوه در این ماهی بالا است و مصرف آن توصیه نمی شود . 

ماکارل
جیوه موجود در ماکارل در بدن تجمع می کند و موجب بیماری های مختلف می شود اما در این میان می توانید از ماهی ماکارل اقیانوس اطلس به دلیل خطر کمتر به میزان دلخواه مصرف کنید . 

تونا
نوع غیر پرورشی ماهی تن تا حدودی منقرض شده است اما نوع پرورشی آن در فروشگاه ها موجود است که با هورمون و آنتی بیوتیک تغذیه می شود نوع باله سیاه و آبی این ماهی حاوی جیوه است.

تیله ماهی
تیله ماهی جیوه زیادی دارد و مصرف آن برای زنان و کودکان به هیچ وجه و مردان بیشتر از100 گرم ماهیانه توصیه نمی شود و احتمال مسمومیت در مصرف این ماهی بالا است و صید آن غیر قانونی می باشد .

گروپر
گروپر از ماهی های گرمسیری است و به دلیل داشتن جیوه فراوان مصرف آن توصیه نمی شود. این گونه از ماهی به دلیل صید بی رویه در خطر انقراض است . 

اره ماهی
 یکی از دلایل نگرانی در رابطه با خوردن اره ماهی جیوه است به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و زنان توصیه نمی شود.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.mahikhan.co
3.www.d-towzin.ir
4.www.namnak.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.