هرآنچه که باید راجع به رژیم لاغری کانادایی بدانیم

رژیم کانادایی یکی از معروفترین رژیم هایی است که برای گوش بسیاری از افراد آشنا است. این رژیم یکی از رژیم های کاهش وزن است که برای بازه زمانی خاصی محدودیت هایی را دارد. این محدودیت ها با کاهش وزن و دست یافتن به تناسب اندام همراه خواهد بود.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به رژیم لاغری کانادایی بدانیم

رژیم کانادایی چیست؟

رژیم کانادایی یکی از سریع‌ترین رژیم‌های غذایی است که طبق تجربه افراد مختلف گفته می‌شود ظرف مدت ۱۳ الی ۱۵ روز وزن زیادی معادل ۸ الی ۱۰ کیلوگرم را کم خواهید کرد و در دنیا به نام Royal Danish Hospital Diet شناخته می‌شود.

البته با اینکه این رژیم کانادایی خیلی سریع عمل می‌کند و بسیاری از افراد و بخصوص خانم‌ها تا اسم ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن در ۱۵ روز را می‌شنوند ذوق زده می‌شوند، سختی‌ها و عوارض خودش را هم دارد. این رژیم غذایی از نظر علمی جزء رژیم‌های یویو یا رفت و برگشتی است.

به این معنی که در مدت زمان خیلی کوتاه وزن زیادی را کم خواهید کرد اما پایدار نخواهد بود و حتی ممکن است بازگشت وزن اضافی بیشتر از قبل باشد. بنابراین انجام آن بخصوص برای افرادی که بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت و ... دارند ریسک بالایی دارد.1

هرآنچه که باید راجع به رژیم لاغری کانادایی بدانیم

منوی رژیم کانادایی چگونه است؟

در ادامه این متن ابتدا محدودیت های مصرفی در این رژیم را برایتان به طور کامل بررسی خواهیم کرد و سپس مواد غذایی که می توانید میل کنید را بیان خواهیم کرد.
 
1.چه غذاهایی در رژیم کانادایی نباید مصرف شود؟
مصرف گروه های غذایی میوه ها، قندها، دانه ها، غلات، بیشتر چربی ها، برخی سبزیجات و کربوهیدرات ها در این رژیم ممنوع است. همچنین ادویه ها، نمک و غذاهای سرخ شده نباید استفاده شوند. با این وجود تنها گروهی از مواد غذایی که می ماند پروتئین ها هستند.

بیشتر منوی این رژیم را پروتئین ها تشکیل می دهند. این ماده مغذی در موادی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و انواع گوشت پرندگان، سویا، تخم مرغ، حبوبات، قارچ، لبنیات و دانه های مغذی یافت می شود.
 
2.چه مواد غذایی می توان مصرف کرد؟
همانطور که اشاره شد، در رژیم کانادایی تنها گروه غذایی که مصرف آن محدود نیست پروتئین است. برخی از سبزیجات، میوه ها و چربی ها در این رژیم ممنوع نیستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. خوردن روزانه 2 لیتر آب در این رژیم اجباری است. زیرا هیدراته نگه داشتن بدن علاوه بر بهبود متابولیسم به پیشگیری از گرسنگی در طول رژیم نیز کمک خواهد کرد.

خوردن مولتی ویتامین ها و قرص های مکمل توصیه می شود که بدون تجویز پزشک نباید رو به مصرف خودسرانه آنها آورد. ساعت مصرف وعده های غذایی نکته مهم دیگری است که باید رعایت شود. صبحانه باید پیش از ساعت 9 خورده شود. وعده ناهار باید بین ساعت 12 تا 14 میل شود و موقع صرف شام هم بین ساعت 17 تا 18 غروب است.

چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون و دانه های روغنی مانند کنجد و تخمه آفتابگردان نیز در منوی این رژیم قرار دارند. برخی مواد غذایی نیز مانند فلفل چیلی، دارچین و زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارند باعث لاغری و افزایش متابولیسم بدن می شوند و استفاده آن نیز برای کسانی که از این رژیم تبعیت می کنند، توصیه می شود.

لبنیات یک گروه بزرگ از مواد غذایی است که در این رژیم جایگاه ویژه ای دارد زیرا این گروه از مواد غذایی پروتئین بالایی دارند. ماست کم چرب یا پر چرب، شیر، انواع پنیر و کشک از مواردی هستند که می توانید از آنها در تهیه غذای برای این رژیم استفاده کنید.

تخم مرغ یا به طور کلی تخم پرندگان از مواردی است که در این رژیم زیاد استفاده می شوند. این دسته از مواد غذایی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و هضم آسانی دارند.

یکی از مواد غذایی مفید دیگر در این رژیم کاهش وزن قارچ است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین است و از طرفی می توان آن را در کنار دیگر مواد غذایی مصرف کرد تا از کسل کننده بودن منو این رژیم بکاهد.

حبوبات سرشار از پروتئین، املاح و مواد مورد نیاز بدن هستند که می توان از آنها در منو این رژیم استفاده کرد. تنها مشکلی که این گروه از مواد غذایی دارند این است که نافخ هستند و ممکن است برخی افراد با خوردن آنها دچار نفخ شوند و از مصرف آنها صرف نظر کنند.2
 

ورزش موثر در رژیم کانادایی 15 روزه

همواره ورزش کردن در طی هر نوع رژیم لاغری ، موجب تسریع روند لاغری و رسیدن به تناسب اندام می شود.

رژیم کانادایی هم از این موضوع مستثنی نبوده و می توانید در حین داشتن آن با ورزش کردن روند لاغری را تسریع بخشید.
 
ورزش موثر در رژیم کانادایی 15روزه به شرح ذیل می باشد:

هر روز پنج بار و هر نوبت 10 بار نفس عمیق بکشید. با این کار معادل 3 کیلومتر پیاده روی انرژی مصرف می کنید.

شما می توانید ورزش هایی همچون پیاده روی و شنا را جایگرین ورزش بالا کنید.

با دانلود اپلیکیشن رایگان دکتر فود از 120 نوع ورزش مختلف بهره مند شوید.4

هرآنچه که باید راجع به رژیم لاغری کانادایی بدانیم

عوارض رژیم کانادایی

رژیم لاغری ۱۳ روزه به علت گرسنگی زیاد، باعث تغییر خلق و خو و عصبی‌شدن فرد می‌شود.

این رژیم به علت افت شدید قند خون در بدن، منجر به سرگیجه و از بین رفتن تعادل می‌شود.

بعد از اتمام رژیم کانادایی بدن دچار قحطی شده و در کوتاه مدت وزن اولیه و یا حتی بیشتر از آن مقدار بر می گردد.

کم بودن مقدار صبحانه از معایب اصلی این رژیم است.

به علت کمبود انرژی، فرد قادر به انجام فعالیت‌های بدنی معمول و یا ورزش نخواهد بود.

کالری رژیم در اکثر روزها حدود ۶۰۰ کالری است که این مورد یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض این رژیم است.

در رژیم کانادایی به علت فقدان میان‌ وعده‌هایی مانند میوه و سبزیجات، فرد دچار یبوست می شود.

پیروی از رژیم کانادایی به علت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی موجب ریزش مو خواهد شد.

به دلیل ازدست‌دادن آب زیاد، پوست صورت و بدن شل و افتاده می‌شود.

در روزهای اولیه این رژیم، کاهش وزن، سریع‌تر است اما هر چه جلو بروید سرعت کاهش وزن کم‌‌تر و کم‌تر می‌شود و ممکن است دچار استپ وزنی نیز بشوید. این مشکل به این دلیل است که هر چه کاهش وزن بدن سریع‌تر باشد به جای بافت چربی، حجم بافت عضلانی کاهش می‌یابد و به اصطلاح دچار عضله‌سوزی خواهید شد. پس از قطع رژیم، چربی جایگزین بافت عضلانی می‌شود و به همین خاطر دیگر خبری از کاهش وزن سریع نخواهد بود.3

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.drpasdar.com
3.www.kermany.com
4.www.drfarzadclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.