2 فروردين 1389 / 6 ربيع الثاني 1431 / 22 مارس 2010
1) دوم فروردين ماه سال1303 هجري شمسي : جلسه علني مجلس شوراي ملي به منظور اعلام جمهوريت ساختگي رضاخان تشكيل شد. در پي آن جمعي از روحانيون ، اصناف و مردم با اعلام تعطيل عمومي به سوي مجلس حركت كردند . آنان با تجمع در ميدان بهارستان بر ضد جمهوري رضا خاني شعار سر دادند . بتدريج برعده تظاهر كنندگان افزوده مي شد .و همين امر رضا خان را مشوش كرد از اين رو نظاميان تحت امر او عده زيادي را كشتند و يا مجروح و مصدوم
2 فروردين 1389 / 6 ربيع الثاني 1431 / 22 مارس 2010
1) دوم فروردين ماه سال1303 هجري شمسي :جلسه علني مجلس شوراي ملي به منظور اعلام جمهوريت ساختگي رضاخان تشكيل شد. در پي آن جمعي از روحانيون ، اصناف و مردم با اعلام تعطيل عمومي به سوي مجلس حركت كردند . آنان با تجمع در ميدان بهارستان بر ضد جمهوري رضا خاني شعار سر دادند . بتدريج برعده تظاهر كنندگان افزوده مي شد .و همين امر رضا خان را مشوش كرد از اين رو نظاميان تحت امر او عده زيادي را كشتند و يا مجروح و مصدوم ساختند . در همين احوال آيت الله شيخ محمد خالصي زاده براي وعظ و سخنراني بر ضد جمهوري همچون روزهاي گذشته در مسجد سلطاني حضور يافت اما درب هاي مسجد را بسته ديد، از اين رو در مركز بازار مشغول اقامه نماز شد، سپس به اتفاق جمعي از نماز گزاران بسوي مجلس شوراي ملي حركت كرد. گوينده عده نمازگزاران در آن روز بيش از هشت تا ده هزار نفر بود . در پي اين حادثه مجلس شوراي ملي بدون اخذ نتيجه تعطيل شد .
2) دوم فروردين ماه سال1342هجري شمسي: مزدوران رژيم ستمشاهي در ادامه ستيزه جويي ها و مخالفتشان با اسلام و روحانيون به مدرسه فيضيه قم كه درآن روز مجلس عزا داري به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) در آن منعقد بود حمله كردند. حضرت امام خميني رهبر فقيد انقلاب اسلامي و ديگر روحانيون برجسته و مبارز مدتها قبل اعلام كرده بودند كه در آن سال مردم عيد نخواهند داشت زيرا اعمال ضد اسلامي رژيم و اصول به اصطلاح سفيد آن، موجوديت اسلام و هويت ايران را در معرض خطر قرار داده بود . بعد از اين اعلاميه و ديگر اعلاميه ها عده زيادي كماندو و ماموران ساواك به مجلس سوگواري در مدرسه فيضيه حمله كردند و جمع كثيري از طلاب و رو حانيان را كشته و يا مجروح كردند، اما حادثه مدرسه فيضيه و خون شهداي اين روز از مهمترين عوامل بيداري مردم مسلمان و مبارز ايران بود؛ بطوريكه سر انجام اين مبارزات در بهمن 57 به ثمر رسيد .
3) تظاهرات مردمي عليه حكومت جمهوري رضاخاني در تهران (1303 ش): رضاخان پس از به دست گرفتن قدرت، درصدد برآمد تا خود ، پادشاهي پهلوي را تأسيس نمايد. از اين رو در ابتدا شعار جمهوري خواهي سر داد تا مقدمهاي براي انتقال از قاجار به پهلوي باشد. با اعلام اين خبر، عده زيادي از مردم و روحانيون در ميدان بهارستان، روبروي مجلس شوراي ملي اجتماع نموده و عليه جمهوري و رضاخان شعار ميدادند. در نتيجه بين مردم و نظاميان زد و خورد شديدي روي داد كه به كشته و زخمي شدن تعدادي از مردم منجر شد. اين واقعه، رييس مجلس را به واكنش سريعي وا داشت و دستور داد تا مجلس، تكليف سردار سپه را معين كند. اين عكسالعملِ تند، رضاخان را به ترس و عذرخواهي افكند و سرانجام با اوجگيري تظاهرات مردمي در شهرهاي مختلف عليه جمهوري ساختگي رضاخاني، سردار سپه انصراف خود را از جمهوريت اعلام نمود.
4) ضرب و شتم آيتاللَّه "محمدتقي بافقي" در قم به فرمان رضاخان (1306 ش):در شبِ اول فروردين سال 1306 ش، به هنگام تحويل سال، همسر بيشرم رضاخان به همراه عدهاي از زنان درباري با وضعي زننده و دور از عفت، به آستانه حضرت معصومه(سلام الله عليها) در قم رفته و در ايوان آينه جاي گرفتند. چون زنان درباري بدون حجاب، وارد حرم شده بودند، يكي از وعاظ به طرز حجاب آنان اعتراض كرد. در اين حال، عالم پرهيزگار و شجاع. شيخ محمدتقي بافقي بر آنان شوريد و مردم را نيز عليه آنان وادار به اعتراض نمود. وقتي كه اين خبر را به رضاخان گزارش نمودند، وي در روز دوم فروردين با حالتي غضبناك به اتفاق عدهاي از مسؤولان نظامي وارد قم شد و يكسره به سمت حرم رفته، دستور ضرب و شتم روحانيان و آيتاللَّه بافقي را صادر كرد. رضاخان سپس دستور داد كه آيتاللَّه بافقي را به شهر ري تبعيد نمايند. سرانجام چند سال بعد اين عالم مجاهد، پس از اخراج رضاخان از ايران به قم بازگشت. برخي از محققان، واكنش تند آيتاللَّه بافقي را نسبت به حضور زنان بيحجاب در حرم حضرت معصومه(سلام الله عليها) ، سببِ نزديك به هشت سال تأخير در اعلام رسمي كشف حجاب ميدانند. همچنين، شجاعت آيتاللَّه بافقي در رويارويي با رضاخان، تأثير شاياني در حوزه علميه قم بر جاي نهاد به طوري كه امام خميني(رحمة الله علیه) در درس اخلاقي كه در دهه 1320-1310 در قم ميدادند، آيتاللَّه بافقي را نمونهاي ذكر ميكردند كه بايد سرمشق قرار گيرد.
5) آغاز عمليات بزرگ فتح المبين، در منطقه دزفول (1361 ش): اين عمليات كه با مراجعه به قرآن كريم، فتحالمبين نامگذاري شده بود، در چهار مرحله، از دوم تا دهم فروردين 1361 صورت گرفت. رزمندگان اسلام در عمليات فتحالمبين در جبهه جنوب و غرب دزفول و شوش با دشمن درگير شده و نتايج ذيل را به دست آوردند: تلفات نيروي انساني دشمن: 15 هزار نفر اسير و 25 هزار نفر كشته و زخمي؛ آزادسازي قريب به 2400 كيلومتر مربع از خاك جمهوري اسلامي شامل مراكزي چون سايت و رادار دزفول، جاده مهم دزفول - دهلران؛ رهايي يافتن از زير ديد و توپخانه دشمن در شهرهاي شوش، دزفول و انديمشك و پايگاه شكاري دزفول و... . تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 360 دستگاه انهدامي و 320 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 18 فروند انهدامي، خودرو: 300 دستگاه انهدامي و 500 دستگاه اغتنامي، توپخانه: 50 قبضه انهدامي و 165 قبضه اغتنامي.
6)درگذشت اديب متكلم ميرسيد شريف جرجاني (816ق): سيدعلي بن محمد بن علي حسيني معروف به ميرسيد شريف جرجاني استرآبادي الاصل در گرگان به دنيا آمد. وي از بزرگان علما و متكلمين حكماي اهل سنت و داراي فهم عميق و فكر دقيق است. وي از شاگردان قطب الدين رازي و از معاصرين ملاسعد تفتازاني و داراي تاليفات گوناگوني ميباشد كه الاصول المنطقيه، الترجمان في لغات القرآن و تعريفات و نيز صرف مير از آن جملهاند. سيد شريف بعدها از آن همه علوم ظاهري رسمي كه داشته، منصرف شد و قدم به دايرهي سير و سلوك گذاشت و در حلقهي درس و تذهيب خواجه علاءالدين نقشبند و ديگر مشايخ آن طريقت جاي گرفت. وفات وي در شيراز روي داد.
7) تولد "ابن اياس" مورخ مشهور مصري (852ق): محمد بن احمد بن اياس معروف به ابن اياس مكني به ابوالبركات است. او براي نقل اخبار، آنها را با نثر ساده و بدان شكل كه در زبان محاوره نقل ميشد به رشتهي تحرير درميآوَرد و قواعد دستور زبان را در آنها رعايت نميكرد. اين شيوه، آثار ابناياس را از لحاظ زبانشناسي و مطالعهي تحول زبان عربي حائز اهميت ساخته است. مهمترين اثر تاريخي او كتاب بدايع الزهور في وقايع الدهور دربارهي تاريخ سرزمين مصر از روزگار كهن تا حدود سالهاي درگذشت مؤلف است. همچنين از شرح احوال سلاطين مصر، تاسيس و افتتاح بناها و بروز بيماريهاي مهلك در اين كتاب، مطالب ارزشمندي به چشم ميخورد .
8) تصرف سرزمين جامائيكا توسط استعمار اسپانيا (1509م): جزيره جامائيكا كه در درياي كارائيب و در جنوب كوبا در امريكاي مركزي واقع شده است، در سال 1494م در جريان دومين سفر اكتشافي كريستف كلمب كشف شد و 15 سال بعد در 22 مارس 1509م به خاطر اهميت استراتژيك و بازرگاني آن در درياي كارائيب مورد توجه اسپانيا قرار گرفت و توسط نيروهاي اين كشور اشغال شد. چندين سال بعد، جامائيكا به تصرف انگلستان درآمد و تا قرن هجدهم نيز تحت سلطه كامل انگليس باقي ماند. در اين مدت گروههاي بيشماري از كارگران سياهپوست، در مزارع نيشكر به كار گرفته شدند و اكثر بوميان جزيره از موطن خود، رانده شدند. در قرن نوزدهم، جامائيكا مانند بسياري ديگر از كشورهاي تحت سلطه استعمار، با نهضتهاي رهايىبخش و جنبشهاي استقلالطلب مواجه گرديد. دگرگوني اوضاع بينالمللي در نيمه دوم قرن بيستم به استقلال جامائيكا در ششم اوت 1962 انجاميد. با اين حال اين كشور همچنان عضوي از جامعه مشترك المنافع است كه حكومت آن، فرمانداري كل و تحت رياست تشريفاتي پادشاه انگلستان ميباشد. (ر.ك: 6 اوت)
9) درگذشت "يوهان ولفگانگ گوته" شاعر شهير آلماني (1832م):يوهان ولفگانگ فون گوته اديب نامآور آلماني، در 28 اوت 1749م در شهر فرانكفورت آلمان به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات ابتدايى، به فراگيري حقوق و پزشكي پرداخت و از آن پس به ادبيات و فلسفه روي آورد. گوته علاوه بر آن، زبانهاي لاتين، انگليسي و فرانسوي را نيز آموخت. آثار اوليه گوته، در دوراني از ادبيات آلمان آغاز شد كه آن را دوره توفان و فشار ميگويند و پيش درآمد جنبش رمانيتك و داستانسرايى بود كه در قرن نوزدهم، سراسر اروپا را در برگرفت. گوته با الهام از تفكر اصالت احساس، به سرودن شعر و غزل همت گماشت و در اين راه، گوي سبقت را از همگان ربود. همچنين گوته با مطالعه ديوان حافظ، شيفته لسان الغيب شيراز شد و تصميم گرفت مضاميني را كه از ادبيات مشرق زمين مورد توجهش قرار گرفته در قالب اشعاري به زبان آلماني بريزد. وي در ملحقات اين اثر كه به ديوان شرقي معروف است، به ستايش قرآن و پيامبر عاليقدر اسلام(ص) پرداخته و ميگويد: "قرآن را بايد قانون خدايى دانست و نبايد آن را مانند كتابهايى تصور كرد كه براي تدريس يا تفريح همنوعان مينويسند. امعاننظر در قرآن، ما ذا مجذوب ميكند و به شگفت ميآورد و سرانجام به تعظيم و احترام وادار مينمايد" از ديدگاه گوته "سبك قرآن برطبق موضوع و هدفش داراي روشي جدي توأم با بزرگ منشي و تهديد كننده و حقيقتاً با احترام همراه است". وي تصريح مينمايد: "هرگاه معناي اسلامْ تسليم شدن به اراده خداوند جهان ميباشد، پس ما همگي در اسلام زندگي ميكنيم و مسلمان ميميريم". ولفگانگ گوته يكي از با استعدادترين و در عين حال يكي از ناآرامترين عُشّاق عصرِ خود بود. سراسر زندگيش سرشار از شور و نشاط و التهاب تازه و كارهاي نو و جستجو بود، گوته هم عاصي بود هم محافظه كار، هم مسيحي بود، هم بيدين، هم مريد شيطان بود هم تابع پاكان. عمرش را وقف نقاشي انسان و طبيعت كرد و به كلمات بيجان، حيات بخشيد. گوته مقالاتي در گياهشناسي و فيزيولوژي نوشت و يك نظريه تازه علمي را در باب رنگها تكميل كرد. او همچنين فلسفه خويش را بر مبناي سرگذشت واقعي انسان، پايهگذاري نمود. گوته بزرگترين شخصيت ادبي قرن نوزدهم و يكي از برجستهترين نوابغ تاريخ بشر محسوب ميشود. روح بلند پرواز، قوه تخيل بينظير، قدرت بيان و قلم سحرآميز او در مردم آلمان سخت اثر كرد و او را سرآمد شعرا و نويسندگانِ آن كشور نمود به طوري كه او را پدر ادبيات آلمان لقب دادهاند. مهمترين اثر گوته، فاوسْتْ نام دارد كه بايد گفت ثمره شصت سال كار مداوم و عميق اوست كه در واقع سرگذشت خود اوست. فاوست، سرگذشت كيمياگري است كه ميخواهد بر همه اسرار طبيعت دست يابد و راهي به جانب ماوراءالطبيعه بگشايد. گوته از نظر ادبي در آلمان داراي همان مقامي است كه دانته در ايتاليا و شكسْپير در انگلستان داشتهاند و كمتر شخصيتي چون گوته در ادبيات جهان چنين نفوذي داشتهاند. وي نمايشنامهنويسي دانشمند بود و علاوه بر آن، داستانها و سفرنامههايي از خود باقي گذارد كه ايفي ژني، سرگذشت نامهها، ورتر، سفر ايتاليا و... از آن جملهاند. گوته سرانجام در 22 مارس 1832م در 83 سالگي درگذشت.
10) تأسيس اتحاديه بينالمللي فوتبال (1881م): در 22 مارس 1881م اتحاديه بين المللي فوتبال به منظور نظارت بر مسابقههاي فوتبال در ميان كشورهاي جهان به وجود آمد. تا قبل از تشكيل اين اتحاديه، مسابقات فوتبال در داخل كشورها و به صورت غير رسمي انجام ميشد. اتحاديه بينالمللي فوتبال كه هم اكنون فيفا (فدراسيون بينالمللي فوتبال) خوانده ميشود، با هدف انجام مسابقات فوتبال، ميان تيمهاي ملي كشورها با سازماندهي و قوانين يكسان، تأسيس شد. لازم به ذكر است كه اولين مسابقه بينالمللي رسمي فوتبال در سال 1901، ميان انگليس و آلمان برگزار شد.
11) چاپ نخستين روزنامه مصور رنگي (1904م)
12) تأسيس "اتحاديه عرب" به ابتكار دولت مصر (1945م): اتحاديه يا جامعه عرب اتحاديهاي است كه به پيشنهاد ملك فاروق پادشاه وقتِ مصر و با امضاي پيماني توسط دولتهاي سوريه، عراق، اردن، عربستان، مصر و يمن در 22 مارس 1945م به وجود آمد. طرح تأسيس اين اتحاديه در اجلاسي كه در 25 سپتامبر 1944م در بندر اسكندريه مصر تشكيل شد به تصويب رسيده بود و هدف از تشكيل اين اتحاديه، حفظ تماميت ارضي و استقلال كشورهاي عضو و برقراري همكاري نزديك سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان اعضا بوده است. در نخستين كنفرانس اين اتحاديه، نمايندگاني از اعراب فلسطين هم شركت داشتند و هدف اتحاديه نيز بيشتر مبارزه با فكر تشكيل يك دولت يهودي در فلسطين بود. پس از تشكيل رژيم صهيونيستي و وقوع جنگهاي اعراب و اسرائيل، اتحاديه عرب با هدف مبارزه با اين رژيم و احقاق حقوق فلسطينيها به فعاليت خود ادامه داد ولي با بروز اختلاف بين خود كشورهاي عربي، جلسات اين اتحاديه بيشتر به بحث و گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف اعراب اختصاص يافت. پس از چندي كشورهاي عربي ليبي، سودان، تونس، مغرب، الجزاير، بحرين، جيبوتي، كويت، لبنان، موريتاني، عمان، قطر، سومالي، امارات متحده عربي و سازمان آزادي بخش فلسطين نيز به اين اتحاديه پيوستند و اتحاديه عرب با بيش از بيست كشور عربي، كار خود را ادامه داد. در سال 1950، تعدادي از اعضاي اتحاديه، يك قرارداد امنيت جمعي امضا كردند و در 1962م اين اتحاديه تصميم به ايجاد يك فرماندهي نظامي مشترك گرفت. اما همكاريهاي نظامي در اتحاديه عرب، عملاً تحقق نيافت و كشورهاي خط مقدم نبرد با رژيم صهيونيستي در جنگهاي خود با اين رژيم تنها ماندند. در سال 1979م به دنبال امضاي قرار داد جداگانه صلح بين مصر و رژيم صهيونيستي در كمپ ديويد، مصر كه خود بنيانگذار اتحاديه عرب بود، از اين سازمان اخراج شد و مقر اتحاديه عرب از قاهره به تونس انتقال يافت. ده سال بعد در سال 1989م، مصر مجدداً به عضويت اتحاديه پذيرفته شد و با توجه به اين واقعيت كه در سياست مصر نسبت به اسرائيل تغييري حاصل نشده است، پذيرش مجدد مصر به عضويت اتحاديه عرب را ميتوان به عنوان عقب گرد سياست اتحاديه عرب در قبال رژيم صهيونيستي تلقي نمود. اتحاديه عرب علي رغم در اختيار داشتن سرزمينهاي وسيع و ثروت و منابع انبوه خدادادي، نقش چندان مهمي در سياستهاي كلان جهان ندارد و در بسياري از مسائلي كه حتي به خود جامعه عرب مربوط ميشود منفعلانه عمل ميكند. علاوه بر اين، وجود اختلافات متعدد در داخل اتحاديه عرب، مانع از مطرح شدن اين اتحاديه به عنوان نهادي قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه و جهان شده است.
13) روز استقلال رسمي "اردن" از تحتالحمايگي استعمار انگلستان (1946م): كشور اردن كه نام رسمي آن پادشاهي هاشمي اردن است، در غرب آسيا و در ميان 4 كشور عراق، عربستان، سوريه و فلسطين قرار گرفته است. مساحت اردن 89/326 كيلومتر مربع و جمعيت آن قريب به 5 ميليون نفر ميباشد كه پيشبيني ميشود جمعيت آن تا سال 2020م نزديك به 8 ميليون نفر گردد. پايتخت اردن، شهر اَمّان و واحد پول اين كشور، دينار ميباشد كه بيش از 90% از مردم اردن ملّيت عرب داشته و به زبان عربي سخن ميگويند و اكثريت قريب به مطلق جمعيت آن مسلمانند. نوع حكومت و نظام سياسي حاكم بر اردن مشروطه سلطنتي است و اختيارات اجرايى و تعيين خط مشي سياسي كشور در دست پادشاه است. كشور اردن از ديرباز همواره تحت تسلط ديگر كشورها بوده و خود كمترْ دولتي مستقل داشته است. تا اين كه امپراتوري عثماني، اردن و ساير كشورهاي همجوار آن را تسخير كرده و آن را به صورت يكي از ايالات خود درآورد. پس از كوتاه شدن دست عثماني از اين منطقه در سالهاي پس از جنگ جهاني اول، اردن به تحت الحمايگي انگليس درآمد. بعد از سي سال تسلط انگليس بر اين كشور، سرانجام اردن در 22 مارس 1946م استقلال يافت و يكي از سرسپردگان انگليس به نام عبداللَّه به پادشاهي رسيد. پس از چند سال و با قتل او، فرزندش طلال جانشين او شد و يك سال بعد نيز، پسرش شاه حسين اردني به سلطنت دست يافت. كه دوران پادشاهي وي 46 سال به طول انجاميد. در حال حاضر نيز، ملك عبداللَّه دوم بر اين كشور حكومت ميكند.
14) درگذشت "جورج سارْتون" مورخ و خاورشناس معروف بلژيكي(1956م): جورج آلفرد لئون سارتون، مصنّف نامدار بلژيكي و برجستهترين مورخ علم و خاورشناس معروف اين كشور در 31 اوت 1884م به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته فلسفه به پايان رسانيد و سپس به فراگيري علوم طبيعي، رياضيات و شيمي پرداخت. سارتون پس از اخذ درجه دكتراي خود به تدريس روي آورد و از آن پس، مدت 45 سال از زندگي خويش را به تحقيق و تتبّع و موشكافي درباره تاريخ علم و حكمت اختصاص داد. پروفسور سارتون در سال 1931م كتاب تاريخ علم و هومانيسم جديد را منتشر كرد كه در نتيجه آن، آوازهاش بلند گرديد. او به زبانهاي عربي، فرانسه، انگليسي، آلماني، يوناني، لاتيني، اسپانيايى و ايتاليايى تسلط داشت و با زبانهاي سانسكريت، چيني و ژاپني نيز آشنا بود. همچنين كتاب مقدمه بر تاريخ علم در 2 جلد، بهترين و جامعترين تصنيف دكتر سارتون ميباشد كه حاوي سير دانش از قديمترين ادوار تاريخي تا دوره رنسانس يا رستاخير علمي مغرب زمين است. اين كتاب كه ثمره درايت شگرف و نتيجه بيش از چهل سال تحقيق و موشكافي سارتون است. از ممتازترين آثار علم و معرفت به شمار ميرود و به زبانهاي زنده دنيا ترجمه شده است. اين دانشمند بلژيكي، بيش از پانصد مقاله علمي در موضوع تاريخ علم، تاريخ فلسفه، هنرآسيايى، فرهنگ عربي و اسلامي در مجلات مختلف اروپا و امريكا نوشته است كه در موضع مباحث مربوط به شرق و غرب و اسلام، تا حدودي منصفانه قضاوت كرده است. سارتون يكي از بنيانگذاران فرهنگستان بينالمللي تاريخ علم بود و تا آخر عمر نيز رياست آن را برعهده داشت. جورج سارتون را دانشمندي خواندهاند كه در رشته تاريخ علوم، از لحاظ جامعيت، كسي به او نميرسد. وي در بيش از ده فرهنگستان، انجمن و مؤسسه علمي عضويت داشت و جوايز متعددي را در طول حيات علمي خود دريافت كرد. جورج آلفرد لئون سارتون سرانجام در 22 مارس 1956م در 72 سالگي در گذشت.
15) روز جهاني آب : رشد فزاينده جمعيت و افزايش مصرف آب ، قطع بي رويّه درختان جنگلها و تغيير اكوسيستم طبيعت، رشد شهرسازي و افزايش صنايع آلوده كننده آب ، شيوههاي نامناسب و غير اصولي كشاورزي ، احداث سدهاي مخزني و ايجاد درياچههاي مصنوعي، همگي از عوامل نابودي چرخه منظم آب در سطح جهان است كه نوعي تهديد جدي براي جامعه بشري محسوب ميشوند. از اينرو و در راستاي آگاه ساختن جهانيان به اهميت روزافزون آب و ايجاد سيستمهاي جهاني و توسعه منابع آب ، در كنفرانس جهاني توسعه و محيط زيست كه در سال 1992م در شهر ريودو ژانيروي برزيل تشكيل شد ، روز بيست و دوم مارس برابر با دوم فروردين به عنوان روز جهاني آب معين شد و در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.
16) ترور "شيخ احمد ياسين" بنيانگذار حماس توسط رژيم صهيونيستي (2004م)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.