سؤال روز سیصد و ششم تولد

در صورت ابتلاء کودک ده ماهه به کم خونی آیا استفاده از مکمل بی خطر است و در صورت امتناع کودک از غذا خوردن آیا باید او را مجبور کرد؟

کم خونی عارضه ای است که بعضی از کودکان دچار آن می شوند و علل مختلفی می تواند داشته باشد، اطلاعات بیشتر را در این مقاله بیابید.
سه‌شنبه، 18 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در صورت ابتلاء کودک ده ماهه به کم خونی آیا استفاده از مکمل بی خطر است و در صورت امتناع کودک از غذا خوردن آیا باید او را مجبور کرد؟
متداول ترین علت کم خونی در کودکان فقر آهن است. این مشکل معمولاً با مصرف مکمل آهن به راحتی قابل اصلاح می باشد. مکمل هایی که در این سن تجویز می شوند در دوز مناسب یعنی حدود 3 میلی گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کاملاً بی ضرر می باشند. قطره آهن معمولاً به مدت یک ماه تجویز می شود و سپس از کودک مجدداً آزمایش خون به عمل می آید.
 
در صورتی که کم خونی بهتر نشده باشد، زمان آن خواهد بود که دلایلی غیر از فقر آهن برای کم خونی کودک در نظر گرفته شود. ممکن است در این سطح میزان هموگلوبین (hgb) خون طبیعی باشد و اصلاً نیازی به هیچ درمانی نباشد.
 
چنانچه کم خونی کودک بهبود یافته باشد، معمولاً دو ماه دیگر یا این حدود بایستی به مصرف آهن ادامه دهد. همچنین باید از نظر جسمی نیز مورد معاینه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که روند رشد او رو به پیشرفت است.
 
استفاده از آهن در رژیم غذایی بسیار خوب است، اما اجبار کودک به خوردن، تحت فشار قرار دادن او یا حتی استفاده از روش هایی مانند درآوردن صدای هواپیما معمولاً باعث بهبود عادت غذایی او نمی شود. غذاهایی را در اختیار کودک قرار دهید اما اگر سرحال است، از رشد مناسبی برخوردار بوده و به قدر کافی پوشک خود را خیس می کند اشکالی ندارد زیاد از مواد جامد استفاده نکند. کودکان بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود در این سن را از آنچه می نوشند و نه غذاهای جامد بدست می آورند. غذاهای جامد در این سن بیشتر برای تجربه کردن می باشند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما