اندازه‌گیری سطح هموگلوبین

هرکسی می‌خواهد بداند که سطح طبیعی هموگلوبین در خون باید چقدر باشد. دلیل این کار این است که هموگلوبین نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و از این رو، مهم است که در سطح طبیعی باقی بماند.مردم همیشه نگران این هستند که آیا تعداد
دوشنبه، 12 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اندازه‌گیری سطح هموگلوبین
  اندازه‌گیری سطح هموگلوبین

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

هرکسی می‌خواهد بداند که سطح طبیعی هموگلوبین در خون باید چقدر باشد. دلیل این کار این است که هموگلوبین نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و از این رو، مهم است که در سطح طبیعی باقی بماند.مردم همیشه نگران این هستند که آیا تعداد هموگلوبین در بدنشان کافی است یا نه. چون هموگلوبین موجود در خون نقش بسیار مهمی در کارکرد روزانه بدن ایفا می‌کند. هموگلوبین یک نوع پروتئین است که در خون وجود دارد. همه ما می‌دانیم که اکسیژنی که تنفس می‌کنیم توسط خون به کل سلول‌های بدن حمل می‌شود. کار حمل اکسیژن به تمامی سلول‌های بدن توسط هموگلوبین انجام می‌شود.

ساختار

از نظر علمی، هموگلوبین یک متالوپروتئین در خون است و حاوی آهن می‌باشد. آهن در داخل مولکول heme قرار دارد، و این آهن است که اکسیژن را جذب کرده و به بدن تحویل می‌دهد. نه تنها این کار، بلکه دی اکسید کربن را از بافت‌ها جذب می‌کند و از طریق انتقال به ریه‌ها دفع می‌کند. بنابراین، از لحاظ منطقی استنباط می‌شود که کمبود آهن باعث کاهش سطح هموگلوبین در بدن می‌شود و در نتیجه سطح اکسیژن در بدن کاهش می‌یابد.
ساختار هموگلوبین در بزرگسالان و شیرخواران متفاوت است. هموگلوبین موجود در بدن کودک دارای 2 ساختار ساده زنجیری آلفا- گلوبولین و 2 زتجیره گاما- گلوبولین است. این هموگلوبولین تبدیل به مولکول کاملی می‌شود که محتوی 2 زنجیره آلفا- گلوبولین و 2 زنجیره بتاا- گلوبولین است.

اندازه‌گیری سطح هموگلوبین

این روزها، چندین ابزار پیشرفته در بازار موجود هستند که شما نیاز دارید تا مقدار کمی از خون خود را در آن‌ها قرار دهید و این ابزار گزارش کاملی از خون شامل تعداد سلول‌های سفید خون، تعداد سلول‌های قرمز خون، سطح قند خون و سطح هموگلوبین را به شما بدهند. اگر شما این ابزار را ندارید می‌توانید به سراغ دکتری بروید که قادر به اندازه‌گیری تعداد هموگلوبین خونتان باشد. هموگلوبین با واحدی به نام گرم/ دسی‌لیتر اندازه‌گیری می‌شود.

تعداد هموگلوبین (گرم /دسی‌لیتر)

گروه سنی

22-17

نوزادان

13-11

کودکان

18-14

بزرگسالان (مرد)

16-12

بزرگسالان (زن)

14.9-12.4

مسن (مرد)

13.8-11.7

مسن (زن)

خستگی یکی از علایم شایع سطح هموگلوبین پایین است. اگر سطح هموگلوبین بدنتان پایین است، سلول‌های شما مقدار کافی از اکسیژن دریافت نخواهد کرد تا در حین فعالیت‌هایتان مصرف شود و شما احساس خستگی شدیدی خواهید کرد. هنگامی که اکسیژن به اندازه کافی به سلول‌های بدنتان نرسد، قلب باید شدیدتر از حالت عادی پمپاژ کند تا اطمینان حاصل شود که مقدار کافی اکسیژن به سلول‌ها می‌رسد. از این رو، اگر قلب به مدت طولانی بیش از حد تحت فشار باشد احتمال بیماری قلبی در شخصی که دارای سطح پاییین هموگلوبین است افزایش می‌یابد. سایر مشکلات شامل تنگی نفس، از دست رفتن رنگ پوست، کم خونی و غش است.
همانطور که قبلا بحث شد، اگر شما دارای سطح هموگلوبین پایین هستید، در این صورت احتمالا با چندین نوع بیماری‌ روبرو خواهید شد. با مصرف رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین B12، فولات و البته آهن است، سطح هموگلوبین خون شما طبیعی خواهد شد. غذاهایی مصرف کنید که غنی از این مواد مغذی هستند و در این صورت از سطح پایین هموگلوبین رنج نخواهید کشید. اما اگر مشکل همچنان ادامه دارد، می‌توانید از مکمل‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید.
بنابراین، این مطلب همه چیز در مورد سطح هموگلوبین در خون است. تعداد طبیعی با توجه به گروه سنی متفاوت است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سطح هموگلوبین را با توجه به جدول ارائه شده حفظ کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.