با خواص گل کلم آشنا شوید

گل کلم ازجمله سبزیجات پرخاصیتی است که فواید بسیاری به بدن می‌رساند. این گیاه مغذی به‌دلیل برخورداری از ترکیبات گیاهی منحصربه‌فرد، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. گل کلم همچنین در تهیه‌ی غذاهای متنوعی کاربرد دارد و در کاهش وزن نیز مؤثر است. در ادامه به معرفی خواص گل کلم می پردازیم.
جمعه، 21 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
با خواص گل کلم آشنا شوید
گل کلم متعلق به خانواده کلمیان است، که شامل بروکلی، کلم کالی و کلم برگ نیز می باشد. گل های روی گل کلم با فاصله ی نزدیکی کنار هم قرار گرفته اند و از جوانه های گل تشکیل شده اند که آنها به یک ساقه ی میانی وصل هستند. از طعم و نرمی گل سرخ آنها در برابر نور خورشید محافظت می شوند تا از تولید رنگدانه ی کلروفیل و بیش از اندازه رسیدن آن جلوگیری شود. زیستگاه گل کلم آسیا است، اما سالها بعد در منطقه ی مدیترانه، ترکیه و ایتالیا حدود 600 سال قبل از میلاد پدیدار شد. در اواسط قرن شانزدهم، گل کلم در فرانسه و اروپای شمالی نیز شناخته شد.امروزه هند، چین، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده تولیدکنندگان برتر گل کلم در سراسر جهان می باشند.


ارزش غذایی و ویتامین های موجود در گل کلم

گل کلم یک منبع عالی از ویتامین C،فولات، ویتامین K ، ویتامین های پیچیده B و ویتامین E است. گل کلم همچنین، حاوی ماده معدنی حیاتی، مانند:کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و آهن است که بدون اضافه کردن کلسترول، برای بدن مضر نمی باشند.

همچنین یک منبع خوبی از پروتئین و چربی های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 است و فیبر رژیمی را فراهم می کند و مقادیر کمتری از قندهای طبیعی را در مقایسه با سایر اعضای خانواده گیاه شناسی مانند بروکلی دارد.1


خواص گل کلم برای پوست و مو


جوان سازی پوست صورت
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گل کلم با افزایش کلاژن پوست باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

ضد آفتاب طبیعی
مطالعات نشان داده که سولفورفان موجود در گل کلم به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

تقویت و افزایش رشد مو
گل کلم به علت وجود مقادیر بالای ویتامین C، گوگرد و سیلیکون باعث تقویت و افزایش رشد موی سر می شود.2


فواید درمانی گل کلم


کمک به هضم بهتر
گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. در هر ۱۰۰ گرم گل‌کلم، ۹ گرم فیبر وجود دارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای بهبود گوارش است. محققان دریافته‌اند که سولفورین حاصل از گلوکزینولات، از لایه‌ی داخلی معده محافظت می‌کند و از رشد هلیکوباکتر پیلوری در معده پیشگیری می‌کند. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که می‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

با خواص گل کلم آشنا شوید

منبع آنتی‌اکسیدان‌ها
گل کلم، منبع غنی ویتامین C. و منگنز است که هر دو از اجزای اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. علاوه بر این شامل طیف گسترده‌ای از انواع آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است و در نتیجه، خطر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری میکند. آنتی‌اکسیدان‌ها، همچنین در تخریب رادیکال‌های آزاد که موجب پیری زودرس می‌شوند، دارای اهمیت اساسی هستند.

ویتامین C. موجود در آن که نوعی آنتی اکسیدان مهمی است، علاوه بر بهبود سریع‌تر زخم، از پیری پوست نیز پیش گیری می‌کند.

ضد التهاب
وجود اسید‌های چرب امگا ۳ و ویتامین K. در این سبزی، به پیشگیری از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، سرطان، درد‌های مزمن و بیماری‌های خاص روده می‌شود، کمک موثری می‌کند.

کمک به سلامت قلب
سولفورین موجود در کلم و هم‌خانواده آن بطور مؤثری بر فشار خون و عملکرد کلیه‌ها اثر مثبت دارد. دانشمندان بر این باروند که فواید سولفورین با بهبود متیلاسیون DNA مرتبط است که برای عملکرد سلولی بسیار مهم است.

همچنین گل کلم دارای ماده‌ای موسوم به آلیسین است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

کمک به کاهش وزن
گل کلم ماده غذایی فوق‌العاده‌ای برای کاهش وزن محسوب می‌شود چرا که کم کالری بوده و به روش‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد برای نمونه می‌توانید آن را درون انواع سالاد‌ها رنده کرده و یا همراه با برنج آن را بپزید و یا آن را پخته و پوره کرده سپس آن را با پوره سیب‌زمینی مخلوط کنید.

تقویت حافظه
تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد مصرف برخی انواع میوه و سبزی‌ها به ویژه گل کلم می‌تواند حافظه را تقویت کند. عصاره پنج نوع میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب، و تربچه حاوی موادی است که تأثیر آن‌ها مشابه دارو‌های درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می‌شود.

دفع سموم توسط کبد
گل‌کلم شامل آنتی‌اکسیدان و سولفور است که فعالیت سم زدایی را تقویت می‌کنند. همچنین گل‌کلم دارای مواد فیتوشیمیایی طبیعی به نام گلوکزینولات است که آنزیم سم‌زدا را در بدن فعال می‌کند. اگر مواد لازم برای سم‌زدایی به بدن نرسانیم و با انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست بدن را در معرض مواد مضر و سمی قراردهیم، در واقع خود را در معرض آسیب‌های ناشی از این مواد سمی و سرطان‌زا قرارداده‌ایم. به همین دلیل افزودن گل‌کلم و تمام هم خانواده‌های این گیاه شامل کلم بروکلی و کلم برگ به رژیم غذایی روزانه بسیار مهم است.

با خواص گل کلم آشنا شوید

جلوگیری از ابتلا به آرتروز
دانشمندان در مطالعه‌ای مشاهده نموده‌اند که غذا‌هایی که حاوی ویتامین C. هستند مانند گل کلم از التهابات استخوانی مانند آرتروز جلوگیری می‌نمایند. یافته‌های جدیدی که در سالنامه بیماری‌های رماتیسم منتشر شده است نشان داده که این مطالعات بر روی ۲۰۰۰۰ فرد انجام گرفته که قبل از شروع این آزمایشات هیچ‌گونه بیماری آرتروزی نداشته‌اند.

آزمایشات نشان دادند افرادی که مصرف غذا‌های حاوی ویتامین C در آن‌ها کمتر است ۳ برابر ریسک ابتلا به آرتروز در آن‌ها بیشتر از افرادی است که مصرف غذا‌های مملو از ویتامین C در آن‌ها زیاد است.

تقویت‌کننده مغز و اعصاب
منبع غنی «کولین» است. کولین نوعی ویتامین B. است که نقش اساسی در عملکرد مغز به عهده دارد. کولین سبب بهبود عملکرد شناختی و بهبود یادگیری و حافظه می‌شود. همچنین «کولین» در سوزاندن چربی نقش مهمی دارد و کمبود آن در بدن منجر به جمع شدن چربی در کبد و ایجاد کبد چرب می‌شود.

پیشگیری از دیابت
گل کلم و کلم بروکلی در گروه سبزیجات کاهنده خطر ابتلا به دیابت گنجانده می‌شوند. علت تاثیر مثبت این گروه سبزیجات به درستی شناخته نشده، اما عده‌ای از متخصصان، میزان بالای آنتی اکسیدان و گروهی دیگر منیزیوم این سبزیجات را موثر می‌دانند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.coca.ir
3.www.snn.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما