راهکارهای درمانی خارش گلو

علت خارش گلو ممکن است به دلیل التهاب حنجره، سینوزیت یا گلودرد باشد. سرفه واکنش طبیعی به ورود ماده خارجی به راه تنفسی یا تحریک گلو است. با این حال، سرفه، می تواند ناشی از گلو درد باشد و در این شرایط ممکن است مزمن و طولانی شود.
شنبه، 6 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی خارش گلو

خارش گلو نشانه چیست و شایع‌ترین علل آن

گلو درد خفیف ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. علل احتمالی گلودرد به همراه خارش عبارتند از:
 
رینیت آلرژیک یا تب یونجه
رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه هم شناخته شده است یکی از شایع‌ترین علل خارش گلو است. رینیت آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که بدن  با ماده آلرژی‌زا وارد واکنش می‌شود و به دنبال آن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین به وجود می‌آید که باعث بروز چنین واکنشی می‌شود.

عوامل ایجادکننده تب یونجه گرده، گرد و غبار و تحریک‌کننده‌هایی مانند دود سیگار یا گازهای خروجی و دیگر آلاینده‌ها هستند.
 
حساسیت غذایی
واکنش‌های آلرژیک به غذا هنگامی رخ می‌دهد که بدن به  مواد غذایی خاصی که می‌خوریم واکنش نشان می‌دهد؛ به نحوی که آنها به بدن آسیب می‌رسانند. واکنش‌ها عموما در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از مصرف غذای  مورد نظر، ایجاد می‌شود.

آلرژی حاصل از خوردن مواد غذایی ممکن است خفیف باشد و علائمی مثل خارش گلو، گلو درد  یا خارش دهان به همراه داشته باشد. با این حال بعضی ازین حساسیت‌‌ها می‌توانند تهدیدکننده زندگی هم باشند. غذاهای آلرژی‌زای معمول عبارتند از: بادام زمینی، تخم مرغ، شیر و گندم
 
داروهای مصرفی
بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به داروهای خاصی از جمله پنی‌سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت نشان می‌دهند. شدت آلرژی به این نوع از داروها از خفیف تا تهدیدکننده زندگی در افراد مختلف متفاوت است.

نشانه‌های آلرژی دارویی ممکن است شامل  خارش گلو باشد که معمولا خیلی زود  پس از مصرف داروی جدید شروع می‌شود.
 
عفونت‌های ویروسی و باکتریایی
عفونت‌های باکتریایی در لوزه‌ها ممکن است قبل از شروع گلو درد شدید، شروع به خارش کنند. ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی یا ویروس آنفولانزا می‌توانند باعث ایجاد خارش گلو و درد گلو شوند.

اگر بیماری فقط یک سرماخوردگی باشد؛ خارش گلو نشان‌دهنده پیشرفت سرماخوردگی است. اگر فرد مبتلا به عفونت ویروسی ناشی از آنفلوانزا باشد، درد آن بیشتر و شدیدتر خواهد بود و معمولا با  تب، درد و ناراحتی‌های قفسه سینه همراه است.
 
کم آبی
از دست دادن آب بدن به حالتی گفته می‌شود که بدن بیشتر از حد معمول همیشه آب از دست بدهد. خارش گلو در آب و هوای گرم و بعد از ورزش، همچینین در طول دوران بیماری شایع‌تر است.

از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود. وضعیت موقتی که در آن دهان و گلو به اندازه کافی ترشحات بزاقی ندارند. همین امر ممکن است سبب احساس خارش در گلو شود.

راهکارهای درمانی خارش گلو
 
رفلکس اسید معده
رفلکس معده که به عنوان سوزش سر دل شناخته شده است؛ در برخی از افراد مبتلا گلو درد ایجاد می‌‌کند. رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده از معده به مری برسد. البته بعید است گلودرد تنها به خاطر علائم رفلاکس معده باشد. با این حال، برخی از افراد دارای بیماری رفلاکس معده ممکن است گلو درد و یا خارش گلو داشته باشند.
 
عوارض جانبی دارو
بعضی از داروها ممکن است سرفه‌های خفیف و خارش گلو ناشی از واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. افرادی که از مهارکننده‌های ACE برای فشار خون بالا استفاده می‌کنند، بایستی بدانند ممکن است این دارو با عوارضی مانند خارش گلو و سرفه خشک به همراه باشد.1


چه عواملی احتمال خارش گلو را افزایش می دهند؟

آلرژن ها، ممکن است از عوامل خطر بروز این وضعیت محسوب شوند. قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا و غذاهایی که بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند می تواند از جمله عوامل خطر برای ابتلا به خارش گلو باشند.

کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا موارد زیر را به عنوان آلرژن های رایج این وضعیت شناسایی کرده است:

غبار

گرده گیاهان

نیش حشرات

همچنین، بسیاری از افراد به غذاهای زیر حساسیت دارند:

صدف

تخم مرغ

آجیل و خشکبار

محصولات لبنی

دانه ها ی روغنی.2
 

خارش گلو چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بین علائم خارش گلو و علائم مشابه که ممکن است سایر بیماری ها را نشان دهد بسیار مهم است. یک پزشک برای تشخیص بهتر در مورد سابقه پزشکی بیمار سوالاتی را می پرسد و شرایط ایجاد کننده خارش گلو را تشخیص می دهد.

به عنوان مثال، اگر خارش گلو شما پس از بیرون رفتن از خانه رخ دهد، می تواند نشان دهنده حساسیت به گرد و غبار یا گرده در فضای باز باشد.

اگر پزشک شما به آلرژی غذایی مشکوک است، ممکن است از شما بخواهد یک یادداشت از وضعیت رژیم غذایی خود تهیه کنید.

حتی احتمال دارد پزشک آزمایش آلرژی را تجویز کند. آزمایش آلرژی می تواند شامل قرار گرفتن پوست در معرض مقادیر کمی از تحریک کننده های احتمالی باشد. اگر پوست به یک ماده تحریک کننده خاص واکنش نشان دهد، این نشان دهنده آلرژی است.

برخی از آزمایش های آلرژی را می توان از طریق آزمایش خون نیز تشخیص داد. پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر گلو شما را از نظر موارد زیر بررسی کند:

تورم

سرخی

علائم دیگر التهاب

تخلیه خلط یا مخاط بینی.2
 

درمان های خانگی رفع خارش گلو


این موارد پیشنهاد شده را دنبال کنید:
 
غرغره نمک
بیش از نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را در دهان خود غرغه کنید و پس از مدتی کوتاه تف کنید.
 
قرص مکیدنی گلو
قرص مکیدنی و حتی آب نبات های سفت می توانند به تحریک تولید بزاق کمک کنند که می تواند باعث مرطوب نگه داشتن گلو و تسکین خارش شود.
 
داروی بدون نسخه (otc)
شما می توانید از ضد دردهای otc و یا اسپری آن البته فقط با تجویز پزشک استفاده کنید.

راهکارهای درمانی خارش گلو
 
بیشتر استراحت کنید
اگر فکر می کنید که خارش گلویتان نتیجه مبارزه بدنتان با ویروس هاست زیادی به خودتان فشار نیاورید و بیشتر استراحت کنید.
 
مایعات بنوشید
آب و حتی نوشیدنی های گرم مثل چای های گیاهی را امتحان کنید.از نوشیدنی های الکلی و کافیین دار دوری کنید اینها می توانند باعث کم آبی و خشک شدن گلویتان شوند.
 
رطوبت و حرارت را به هوا اضافه کنید
هوای خشک و سرد اغلب باعث ناراحتی گلو می شود. سعی کنید در اتاقتان دستگاه بخور قرار دهید.
 
مراقب محرک ها باشید
شما ممکن است بدانید که عناصر خاصی می توانند باعث خارش گلو شوند. اینها ممکن است شامل آلرژن هایی مانند گرده یا گرد و غبار باشند. گلو باید مرطوب شود تا سوزش کاهش یابد.
 
لیمو و عسل
لیمو به برداشتن مخاط اضافی کمک می کند و عسل گلو را نرم می کند.در یک لیوان آب, یک قاشق چای خوری عسل و چند قطره لیمو ترش اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز بنوشید تا گلودرد خود را آرام کنید.3

راهکارهای درمانی خارش گلو

درمان‌های پزشکی

-مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند ستیریزین، در بهبود خارش گلو به خصوص در اثر آلرژی ها خیلی موثرند.

-بیماری های عفونی ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیاز به داروی دیگری برای خارش گلو ندارند و داروهای آنتی بیوتیک فقط در عفونت های باکتریایی مورد نیاز هستند.

-در صورتی که خارش گلو با تب و درد همراه باشد، داروهای مسکن مانند بروفن و استامینوفن تجویز می شوند.

-اگر خارش گلو با سرفه دیده شود، داروهای ضدسرفه نیاز هستند.

-توصیه می کنیم داروها را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید.4

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.pezeshket.com
3.www.namnak.com
4.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.