مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها چه عوارضی دارد؟

تصور عموم بر این است که در یک کپسول کوچک مولتی‌ ویتامین، تقریبا همه مواد غذایی که بدنمان برای درست کار کردن به آنها نیاز دارد، گنجانده شده است. پس کافی است روزی یک قرص کامل مولتی‌ویتامین بخوریم و دیگر نگران هیچ چیزی نباشیم. ولی نه، واقعیت ماجرا غیر از این حکم ساده‌انگارانه و در عین حال خطرناک است.
سه‌شنبه، 9 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها چه عوارضی دارد؟

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین‌ها مکمل‌هایی هستند که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند و گاهی علاوه بر این‌ها برخی مواد مورد نیاز بدن نیز به ترکیب آن‌ها اضافه می‌شود. در مورد اینکه مولتی ویتامین باید شامل چه موادی باشد، استانداردی وجود ندارد و ترکیب مواد مغذی آن، در هر برند و محصولی متفاوت است.

این محصولات با اسم‌های گوناگون عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به مولتی ویتامین، مولتی مینرال، مولتیس، مولتیپل یا فقط ویتامین اشاره کرد.

این مکمل‌ها در شکل‌های مختلفی مثل قرص، کپسول، آدامس‌های جویدنی، پودر یا شربت در دسترس هستند. اغلب مولتی ویتامین‌ها باید یک یا دو بار در روز مصرف شوند. حتما قبل از مصرف برچسب آن را بخوانید و دستورالعمل‌های توصیه شده را دنبال کنید.

مولتی ویتامین‌ها در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف آنلاین در دسترس هستند.


مولتی ویتامین‌ها شامل چه موادی می‌شوند؟

۱۳ نوع ویتامین و حداقل ۱۶ ماده معدنی وجود دارد که برای سلامتی ضروری هستند. بسیاری از این مواد در واکنش‌های آنزیمی بدن شرکت دارند، یا مثل هورمون‌ها، مولکول‌های سیگنالینگ یا عناصر ساختاری عمل می‌کنند.

بدن برای تولید مثل، نگهداری، رشد و تنظیم فرآیندها به این مواد مغذی نیاز دارد. قرص‌های مولتی ویتامین ممکن است حاوی بسیاری از این ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، اما در شکل‌ها و مقادیر مختلف. آن‌ها همچنین ممکن است مواد دیگری مثل گیاهان دارویی، آمینو اسید و اسیدهای چرب داشته باشند.

از آنجایی که مکمل‌های غذایی استاندارد خاصی ندارند، مولتی ویتامین‌ها ممکن است حاوی سطوح بالاتر یا پایین‌تری از مواد مغذی درج شده روی برچسب باشند.

در برخی موارد ممکن است آن‌ها حتی تمام مواد مغذی درج شده در فهرست برچسب را نداشته باشند. در صنعت مکمل‌ها، تقلب و فریب بسیار زیاد است، پس مهم است که محصول کدام برند را خریداری می‌کنید. همچنین ممکن است مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین‌ها از  مواد غذایی واقعی تهیه شده باشند، یا به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌ها. 1


مولتی ویتامین برای شما چه فایده ای دارد؟

تقویت سلامت کلی بدن 

جلوگیری از کمبود مواد مغذی 

تقویت سیستم ایمنی 

تامین انرژی طبیعی 

سم زدایی بدن

بهبود شناخت 

مفید برای سلامت چشم ها 

جلوگیری از پیر شدن زودرس 


آیا مولتی ویتامین مضر است؟

مولتی ویتامین خوب، نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید هم است.با این حال بستگی به مقدار مولتی ویتامینی که انتخاب می کنید دارد.

انتخاب مولتی ویتامین با کیفیت بالا کلید سلامت کلی بدن است. علاوه بر این, مکمل های غذایی تنظیم شده نیستند، پس نمی توانید به هر شرکتی اعتماد کنید.

بسیاری از شرکت ها از مواد مغذی ضعیف و غیر قابل دسترس استفاده می کنند. همچنین ممکن است شرکت ها مقدار مواد مغذی بیشتر یا کم تر از میزان موجود در بطری را استفاده کنند.

این برچسب ها تقلب نامیده می شود و می تواند منجر به محصولی با مقدار زیادی مواد مغذی شود.یک مولتی ویتامین از شرکتی انتخاب کنید که به آن اعتماد دارید و با مدرک علمی پشتیبانی می شود.


در زمان انتخاب مولتی ویتامین دنبال چه چیزهایی باید بود؟

بسیاری از آن ها اغلب با نام های مختلفی مانند "مولتی"، "مولتی مینرال" و یا " ویتامین ها " وجود دارند.همچنین می توانید به اشکال مختلفی مانند کپسول ، قرص جویدنی, آدامسی, پودر و مایعات پیدا کنید.

 وقتی به دنبال مولتی ویتامین هستید، کلید اصلی کیفیت بالا و مواد خالص اش است.شما محصولی را می خواهید که قابل هضم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی درست در فرم مناسب باشد.

به دنبال فواید اضافی مانند وجود آنتی اکسیدان ها بگردید! 2


مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها چه عوارضی دارد؟

روش مصرف مولتی ویتامین‌ها

سعی کنید مولتی ویتامین‌ها را دقیقاً مطابق با دستور مصرف نوشته شده روی برچسب آن‌ها یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. هرگز بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. از مصرف محصولات مشابه مولتی ویتامین با هم خودداری کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. چراکه می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین یا عوارض جانبی جدی شود.

در مورد مولتی ویتامین‌های مینرال نیز، مصرف بیش از دوز مواد معدنی می‌تواند لکه‌های دندانی، افزایش ادرار، خونریزی معده، ضربان قلب نامنظم، گیجی و ضعف عضلانی ایجاد کند. حتما مولتی ویتامین خود را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید. قبل از بلعیدن قرص‌های جویدنی باید آن را بجوید. قرص‌های زیرزبانی را زیر زبان خود بگذارید و اجازه دهید کاملا حل شوند.

برای مصرف شربت‌های مولتی ویتامین از پیمانه‌های مخصوص یا سرنگ به جای قاشق غذاخوری استفاده کنید. به طور منظم از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. از آن‌ها در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید و هرگز در فریزر نگذارید و یا از شیشه یا ظرف اصلی خارج نکنید. در صورت فراموش کردن یک دوز، هر چه زودتر آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، فقط دوز جدید را مصرف کنید.

اگر مولتی ویتامین شما حاوی پتاسیم است، از مصرف زیاد نمک در رژیم خود اجتناب کنید. اگر رژیم غذایی کم نمک دارید، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی با پزشک خود مشورت کنید. مولتی ویتامین‌ها را به همراه شیر، سایر محصولات لبنی، مکمل‌های کلسیم یا آنتی اسیدهایی که حاوی کلسیم هستند مصرف نکنید. کلسیم ممکن است جذب برخی از مواد مولتی ویتامین را برای بدن شما دشوار کند. 3


چه کسی باید مولتی ویتامین مصرف کند؟

 هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که هر کسی باید مولتی ویتامین مصرف کند. در حقیقت این امکان وجود دارد که مصرف مولتی ویتامین‌ها به برخی افراد آسیب بزند.

اما گروه‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند از فواید مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود بهره ببرند که شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

افراد مسن: جذب ویتامین ب ۱۲ با افزایش سن، کاهش می‌یابد؛ همچنین افراد مسن ممکن است به مقدار بیشتری از کلسیم و ویتامین دی نیاز داشته باشند.

وگان‌ها و گیاهخوران: این افراد در معرض کمبود ویتامین ب ۱۲ قرار دارند، چون این ویتامین فقط در گوشت حیوانات یافت می‌شود. همچنین گیاهخواران ممکن است کمبود کلسیم، زینک، آهن، ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ داشته باشند.

خانم‌های باردار و شیرده: این دسته از خانم‌ها باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنند. خانم‌های باردار و شیرده به برخی مواد مغذی نیاز دارند و مصرف زیاد برخی دیگر از ویتامین‌ها ممکن است باعث بیماری‌های مادرزادی جنین شود.

گروه‌های دیگر نیز ممکن است به مصرف مولتی ویتامین‌ها نیاز داشته باشند که شامل موارد زیر می‌شود:

افرادی که جراحی برای کاهش وزن انجام داده‌اند

کسانی که رژیم‌های غذایی کم‌کالری می‌گیرند

افرادی که اشتهای کمی دارند

کسانی که به دلایلی مواد مغذی کافی را از طریق غذا دریافت نمی‌کنند. 1


مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی مولتی ویتامین‌ها

پس از مصرف انواع مولتی ویتامین، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو؛ حتما به خدمات اورژانس پزشکی اطلاع دهید. معمولا مولتی ویتامین‌ها طبق دستور مصرف اصلی خود، عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کنند. اما عوارض جانبی شایع آن‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی معده

سردرد

احساس طعم غیرمعمول یا ناخوشایند در دهان

درد قفسه سینه

بثورات پوستی

در صورت مصرف بیش از دوز، معمولا علائمی مانند درد، استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش اشتها، ریزش مو، پوسته‌پوسته شدن صورت یا بدن، احساس خارش در دهان یا اطراف آن، کاهش وزن، تغییر در دوره‌های قاعدگی، افزایش بیش از حد اشتها و چاقی (مثلا در مواردی قرص مولتی ویتامین مینرال چاق‌کننده است)، سردرد شدید، درد عضلات یا مفاصل، کمر درد شدید، خون در ادرار، رنگ پریدگی پوست و کبودی مشاهده می‌شود که حتما نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط پزشک دارد. می‌توانید با پزشکان و متخصصان داروسازی حاضر در پذیرش۲۴ در این مورد مشورت کنید.

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند و یا بر نحوه عملکرد آن‌ها در بدن تأثیر بگذارند. در صورت مصرف داروهای زیر، از پزشک یا داروساز خود در این مورد سوال کنید:

ترتینوئین یا ایزوترتینوئین

داروهای ضداسید معده

انواع آنتی‌بیوتیک

داروهای ادرارآور

داروهای ضد فشار خون یا مربوط به بیماری‌های قلبی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ملوکسیکام 3


پی نوشت:
1.www.drdr.ir
2.www.namnak.com
3.www.paziresh24.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما